Raspberry Pi återtar hyllorna 2023 – ny generation dröjer

Permalänk

Puh, behöver en ny. Kör vägg-displayer med kalendrar, temperatur-övervakning i bilen med sms när hunden är där, batteri-övervakare för batteri till stängsel...
Pi zero 2 w med batteri räcker länge för bra saker.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Bra beslut låter det som. Något som fler företag borde ta efter (hej Nvidia).

Har 3st, en liten (Pi Pico) rackare i min Gamecube för backup-spel etc
(Galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/15627-gamecube-picoboot-r...
Provade även en i min Amiga (Raspberry Pi 3A)
(Galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/15489-amiga-500-pistorm)

Samt en Pi4 i min RetroPie som jag kör nes/snes etc på.
Fantastiska maskiner som förändrat en hel del speciellt för emuleringsscenen / retroscenen.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men samtidigt har det ändå hänt mycket sen första generationens Raspberry Pi.

Jag har både Pi 1 (512MB modellen) och Pi 3B och 3B+.
Från Pi 1 till Pi 3B/3B+ är det ändå en stor skillnad.

Egentligen är det väl större skillnad från Pi 1 till Pi 2 än från 2 till 3.
Men jag har ingen Pi 2 själv så har inte testat det.

Om man använder en grafisk miljö så är skillnaden klart märkbar.
Verkar som att största problemet är att man bara har 1GB RAM (vilket fortfarande är mer än 512MB som Pi 1 har och den första revisionen av Pi 1 hade bara 256MB RAM).

Beror ju helt på vad man har den till. Min funkar utmärkt att köra lite docker containers på såsom pi hole, Home assistent och deconz. Min Pi drar ca 1.5w 24/7. Nyare versioner drar nog mer?
Ibland hade jag önskat lite bättre prestanda när man installerar uppdateringar dock.

Körde retropi ett tag men insåg sedan att jag lika gärna kunde streama det från min PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror ju helt på vad man har den till. Min funkar utmärkt att köra lite docker containers på såsom pi hole, Home assistent och deconz. Min Pi drar ca 1.5w 24/7. Nyare versioner drar nog mer?
Ibland hade jag önskat lite bättre prestanda när man installerar uppdateringar dock.

Körde retropi ett tag men insåg sedan att jag lika gärna kunde streama det från min PC.

Jo såklart att det beror på vad man har den till.
Jag upplevde iaf att de scenarion där man kör grafiskt gränssnitt direkt på pien så tyckte jag pie 1 kändes slö.

Men som Xeonist sa, "är det prestanda man ska ha så kanske det inte är en Raspberry Pi man köper."
Självklart om man vill ha prestanda någonstans i närheten av vad de senaste Amd och Intel processorerna kan ge så kommer inte en Raspberry Pi, oavsett version, ens i närheten.
Men att det ändå kan gå att få prestanda som är ett hyfsat stort steg upp från Pi 1, om man har nytta av det.
Så Pi kan ändå vara ett alternativ i åtminstone vissa scenarion där Pi 1 är för slö.
Att totalt bortse från det hade varit lite samma fenomen som om man säger
Jag kan inte använda PC, de är så slöa....
...och fullkomligt ignorerar att PC utvecklats sen 286 kom.

Ang strömförbrukning såg jag något test för länge sen (minns inte var)
Pi 2 var något strömsnålare än Pi 1.
Vilket är ganska imponerande med tanke på att Pi 2 har dubbelt så mycket RAM och hyfsat mycket snabbare CPU än Pi 1.
Men så gjordes det också en Pi B+, som också tillhör samma generation som första Pi, men med fler GPIO pins och om den också hade 4st USB portar istället för 2st som ursprungliga Pi.
Där hade de optimerat något så den B+ modellen av första Pi generationen är den strömsnålaste Pi av B modellerna (de som har Ethernet RJ45 port direkt på kretskortet).

Pi 3 och 3B+ drar mer än Pi 1 och 2.
Men oftast försumbart om man inte kör på batteri.

För mig har det mest varit om jag kört Pi 3B+ med PoE+ i ett litet chassi som det blivit lite toasty.
Har hört att urspungliga PoE hat ska vara lite strömsnålare än PoE+ hat.
Försökt beställa någon gång men fick inget levererat.
PoE+ hat är i första hand avsett för Pi 4 och kan leverera mer ström. Men är bakåtkompatibel med 3B+.
PoE är att man kan strömförsörja via nätverkskabel så man inte behöver ytterligare kablar om man klarar sig med nätverk och ström.

Permalänk
Medlem

För er som har Pi:s över, passa på att sälj dom på typ tradera (eller här på swec!) nu när det är brist. Dels får man en bra slant för dom nu, och dels gör ni en god gärning för dom som verkligen behöver en.

Om nått halvår/år när dom fått rull produktionen igen kan man nog anta att begagnatmarknaden faller rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Raspberry Pi skitcoolt runt år 2010. Men nu idag när folk har smarttv, appletv och allt vad det heter förstår jag inte riktigt varför konsumentmarknaden är så stor. Jag själv har ett gäng raspberry pi, alla liggande i någon låda och det var nog senast 5år sedan jag använde en.

Det finns softplc till raspberry pi. Men för hemma bruk så köp en 230v plc som kan levera 230v på utgångarna och man för det enklaste får en billigare lösning än alla dessa externa relän.

Supervanligt att behövas inom 3d printing att köra rpi.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Fast Raspberry Pi fundation brukar aldrig säga när nästa verson kommer. Bara när den NYA är här.
Dom vill sälja ut lagret innan nyheten publiceras.

Säkert ser vi en ny verson efter sommaren 2023.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TLOF:

Fast Raspberry Pi fundation brukar aldrig säga när nästa verson kommer. Bara när den NYA är här.
Dom vill sälja ut lagret innan nyheten publiceras.

Säkert ser vi en ny verson efter sommaren 2023.

Ja där har du nog rätt för det är väldigt osannolikt med nått före sommaren 2023 och 2024, 2025 och så vidare är efter sommaren 2023.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.