Permalänk
Medlem

Ny dator!

Hej på er!
Dags för att skaffa en ny burk här hemma, och det var många år sedan jag var uppdaterad på datorkomponenter. Vad jag förstår så har det hänt en hel del, så jag skulle behöva lite hjälp med mitt bygge. Jag har en budget på runt 10.000:- och datorn ska främst användas för gaming.

Allt gott och tack på förhand!

EDIT: Juste, snart mellandagsrea. Brukar datorbutikerna köra några schyssta deals så att det är värt att vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkey1:

Hej på er!
Dags för att skaffa en ny burk här hemma, och det var många år sedan jag var uppdaterad på datorkomponenter. Vad jag förstår så har det hänt en hel del, så jag skulle behöva lite hjälp med mitt bygge. Jag har en budget på runt 10.000:- och datorn ska främst användas för gaming.

EDIT: Juste, snart mellandagsrea. Brukar datorbutikerna köra några schyssta deals så att det är värt att vänta?

Lite väl tight budget för en gamingdator i dagsläget, en GPU kostar en arm och ett ben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkey1:

Hej på er!

Så här ser en modern basic-build utan GPU ut idag.

Blått:
https://www.inet.se/datorbygge/b1342981/aktuell-intel

Rött:
https://www.inet.se/datorbygge/b1342984/modern-amd

Ordningen återställd, AMD billigast.

Permalänk
Medlem

Länkar till en annan tråd där dem har förslag på dator som är mer i din budget

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Går att bygga billigare med Z6xx eller B550 på AM4 om man har så här tight budget dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går att bygga billigare med Z6xx eller B550 på AM4 om man har så här tight budget dock

Inte modern… går att bygga av en RPi också, köper man en ny dator för gaming bör det vara enligt senaste snitt enligt mig. I den prisklassen är en konsol betydligt bättre valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inte modern… går att bygga av en RPi också, köper man en ny dator för gaming bör det vara enligt senaste snitt enligt mig. I den prisklassen är en konsol betydligt bättre valuta för pengarna.

Alla prioriterar olika, jag skulle aldrig lägga över 25% av budget på ett moderkort som inte ger prestanda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Z790 framför Z690 eller B660, varför?

Permalänk

Vad är det för skärm du har hemma? Skulle rekommendera att att du inkluderar en 1440 skärm också! Finns bra skärma där ute för inga dyra pengar alls. Läs på bara innan du eventuellt köper någon! Finns Ips och Va paneler med fler som har olika egenskaper. Mvh: KanEjdator123

Btw så borde du vänta 1-2 veckor! Snart börjar mellan dags rean och kanske då kan du snagga något där ute om du har tur och letar i tid mellan alla dessa olika teknik hemsidorna.

Permalänk
Medlem

Självklart kan du få en kompetent burk.

Här är ett förslag.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Självklart kan du få en kompetent burk.

Här är ett förslag.

https://komponentkoll.se/bild/EKHAL.png

Det här är så mycket vettigare. Med tanke på att moderkortet bara har två minnesplatser hade jag dock köpt 32 GB RAM direkt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Z790 framför Z690 eller B660, varför?

betydligt bättre banor för minnena. Z690 och 12th gen har riktigt dåligt DDR5-stöd. Förr eller senare optimeras spel för denna generation io-bandbredd.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag för 10 000 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla prioriterar olika, jag skulle aldrig lägga över 25% av budget på ett moderkort som inte ger prestanda

Ett moderkort ger lika mycket prestanda till en dator som en HDMI-kabel till ett TV-Spel.

För oss som inte kör SoC (Läs Apple Silicon) utan vill ha olika komponenter som kommunicerar över ett moderkort kommer moderkorten stå för en större kostnad än tidigare. IO-banorna på korten kan inte dra nytta av ny teknik på samma sätt som chip-tillverkning och det krävs mer och mer komplicerade lösningar för att klara dessa höga frekvenser stabilt.

TB4-kablar som är kompletta med 100W är också sjukt dyra (och korta). Förhoppningsvis får vi optik i både kablarna och moderkorten i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ett moderkort ger lika mycket prestanda till en dator som en HDMI-kabel till ett TV-Spel.

För oss som inte kör SoC (Läs Apple Silicon) utan vill ha olika komponenter som kommunicerar över ett moderkort kommer moderkorten stå för en större kostnad än tidigare. IO-banorna på korten kan inte dra nytta av ny teknik på samma sätt som chip-tillverkning och det krävs mer och mer komplicerade lösningar för att klara dessa höga frekvenser stabilt.

TB4-kablar som är kompletta med 100W är också sjukt dyra (och korta). Förhoppningsvis får vi optik i både kablarna och moderkorten i framtiden.

Det finns dock andra alternativ om man främst är ute efter spelprestanda, se övriga alternativ i tråden.

Man kan absolut prioritera moderna funktioner, men jag tycker inte dessa är värda flera tusen kronor personligen. Hellre snabbare gpu eller att rymmas inom budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns dock andra alternativ om man främst är ute efter spelprestanda, se övriga alternativ i tråden.

Man kan absolut prioritera moderna funktioner, men jag tycker inte dessa är värda flera tusen kronor personligen. Hellre snabbare gpu eller att rymmas inom budget

Jag menar bara att man får bättre spelprestanda med en konsol om man har en budget på 10 000:-, dessutom får man en bättre dator om man köper begagnat om man har en budget på 10 000:-. Man får helt enkelt ingen bra valuta för pengarna om man köper en ny dator för 10 000:- om det skall spelas i första hand. Minneshastigheterna i PS5 och Xbox Series X får datorer att skämmas, det ger resultat när spel kan optimeras för denna enorma bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag menar bara att man får bättre spelprestanda med en konsol om man har en budget på 10 000:-, dessutom får man en bättre dator om man köper begagnat om man har en budget på 10 000:-. Man får helt enkelt ingen bra valuta för pengarna om man köper en ny dator för 10 000:- om det skall spelas i första hand. Minneshastigheterna i PS5 och Xbox Series X får datorer att skämmas, det ger resultat när spel kan optimeras för denna enorma bandbredd.

Beror på vad man menar med upplevelse, enligt GN har PS5 ungefär samma prestanda som 2060, 6700XT är ganska mycket snabbare än så:

Well well, låt oss avsluta denna off-topic med att vi inte tycker eller prioriterar lika. Den dagen bandbredden för DDR5 gör skillnad tror jag inte dagens datorer räcker ändå (och jag tror det tar länge tills det händer)

Permalänk
Medlem

Den dator jag föreslog duger gott i flera år om man inte är en teck nörd som ständigt ska ha det bästa
Men ska man ha det så får man hosta upp 50 000 å sedan 20 000 varannat år för att hålla den "up to date".
Ren galenskap egentligen. Men har man det intresset så är det ju bara att hosta upp.
Tror dock inte att trådskaparen är ute efter detta, utan en prisvärd burk som kan spela spel runt 10000kr.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Den dator jag föreslog duger gott i flera år om man inte är en teck nörd som ständigt ska ha det bästa
Men ska man ha det så får man hosta upp 50 000 å sedan 20 000 varannat år för att hålla den "up to date".
Ren galenskap egentligen. Men har man det intresset så är det ju bara att hosta upp.
Tror dock inte att trådskaparen är ute efter detta, utan en prisvärd burk som kan spela spel runt 10000kr.

20000 varannat år (ca 1000kr i månaden) är ju liknande som folk lägger på sina mobiler, tv-paket, utlandsresor, eller andra hobbys

Inte alls en orimlig nivå att ha på en hobby, dock tillkommer ju all mjukvara och spel till denna summa

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att välja X670E över B650E för spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den dagen bandbredden för DDR5 gör skillnad tror jag inte dagens datorer räcker ändå (och jag tror det tar länge tills det händer)

Så bortkastade pengar i konsollerna, du har bättre koll på minnesbandbreddsbehov för Spel än Sony och Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så bortkastade pengar i konsollerna, du har bättre koll på minnesbandbreddsbehov för Spel än Sony och Microsoft?

Men snälla… konsolerna använder ram som delat grafikminne. Moderna grafikkort ligger absolut i samma spann. Inte så att Vega vann sin generation trots mycket högre bandbredd, så har ingen aning var du försöker komma med detta

Varför har inte PS5 bättre bildfrekvens/kvalitet jämfört med 6700XT? För att kretsen är mindre och inte hinner beräkna lika många pixlar/effekter per sekund. Bandbredden är hög nog i alla tillämpningar av grafikkort för att matcha sina chips prestanda

Anledningen att konsolerna ligger högre jämfört med sin prestanda är för att minnesbussen är delad med processorn och ssd, inget annat

Bandbredden är inte allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men snälla… konsolerna använder ram som delat grafikminne. Moderna grafikkort ligger absolut i samma spann. Inte så att Vega vann sin generation trots mycket högre bandbredd, så har ingen aning var du försöker komma med detta

Varför har inte PS5 bättre bildfrekvens/kvalitet jämfört med 6700XT? För att kretsen är mindre och inte hinner beräkna lika många pixlar/effekter per sekund. Bandbredden är hög nog i alla tillämpningar av grafikkort för att matcha sina chips prestanda

Anledningen att konsolerna ligger högre jämfört med sin prestanda är för att minnesbussen är delad med processorn och ssd, inget annat

Bandbredden är inte allt!

Var 100:e frame ligger på 1 sekund på en dator som kostar minst 13 000:-
https://www.youtube.com/watch?v=9_w33h0y1gI

Hur kan man ens argumentera för en dator med så otroligt ojämn bildfrekvens? Helt ospelbart enligt mig. Flyter som smör på min Xbox Series X för mindre än halva priset.

stavning
Permalänk
Medlem

Ser det här vettigt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkey1:

Ja! Allt finns dock inte i lager hos en enskild affär

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja! Allt finns dock inte i lager hos en enskild affär

Nää, det får bli att göra ett par beställningar. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Beror på vad man menar med upplevelse, enligt GN har PS5 ungefär samma prestanda som 2060, 6700XT är ganska mycket snabbare än så:
https://m.youtube.com/watch?v=HCvE4JGJujk

Well well, låt oss avsluta denna off-topic med att vi inte tycker eller prioriterar lika. Den dagen bandbredden för DDR5 gör skillnad tror jag inte dagens datorer räcker ändå (och jag tror det tar länge tills det händer)

Ps5 är typ som 2070 eller 2070 super. Extremt väloptimerat, flyter som smör utan dropps
https://www.youtube.com/watch?v=tm8q4cBGRxM

What GPU is the PS5 equivalent to?
In terms of performance, the NVIDIA GeForce RTX 2070 is the closest GPU equivalent to the PS5. Although AMD GPUs, like the Radeon RX 5700 XT, more closely resemble the architecture of the PS5's Oberon GPU, the NVIDIA GeForce RTX 2070 more closely matches the PS5's performance in benchmarks.2 sep. 2022

https://streamersplaybook.com/what-is-the-ps5-gpu-equivalent-...