Aeotec Smarthem Hub + Aqara Temperature and Humidity

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte om det går att ändra men jag tror tyvärr inte det. Mina Xiaomi- och Aqara-sensorer rapporterar in varje 0,1 grader.

Ok då är dom ju väl lämpade för värmestyrning, (om dom ger korrekt temp ska tilläggas, om det inte går ändra offset)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För information så har jag också flera sensorer från både Aqara och Xiaomi som jag använder med Home Assistant och Conbee 2 och ingen sensor står som offline någonsin.

Sensorerna rapporterar självklart endast temperaturförändringar (den skickar inte konstant) men står aldrig någonsin som offline varken i Home Assistant eller HomeKit.

Då fattar jag ingenting igen ärligt talat för dem forstätter gå offline och online titt som tätt.

Dina visas alltid som online alltså?

Kan de vara huben och smarthings som inte klatchar iaf? :/

Permalänk
Medlem

Kolla min tråd på typ samma ämne, mina slutade gå offline efter att jag bytt batteri (och/eller) resetat stickan (och/eller) förmodligen uppdaterat firmware i tenpsensorerna så har de varit online i månader

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1672045-aqara-tempsens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan2k:

Då fattar jag ingenting igen ärligt talat för dem forstätter gå offline och online titt som tätt.

Dina visas alltid som online alltså?

Kan de vara huben och smarthings som inte klatchar iaf? :/

Skrivet av Linus:

Kolla min tråd på typ samma ämne, mina slutade gå offline efter att jag bytt batteri (och/eller) resetat stickan (och/eller) förmodligen uppdaterat firmware i tenpsensorerna så har de varit online i månader

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1672045-aqara-tempsens...

jag gissar på att du har andra strömmatade enheter och inte bara batteri enheter så sensorerna har bättre täckning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag gissar på att du har andra strömmatade enheter och inte bara batteri enheter så sensorerna har bättre täckning?

Jo en lampa, men den hade jag även från början när det strulade, men som sagt så slutade det strula efter mina 3 "åtgärder"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jo en lampa, men den hade jag även från början när det strulade, men som sagt så slutade det strula efter mina 3 "åtgärder"

det enda jag kan tänka mig som löste det om man kollar vad du gjort för "åtgärd" är att antingen byttes vägen dom ansluter eller så har kanalen som används modifierats/eller störkällan för kanalen har försvunnit.
det sista möjligheten är att dom gått in med andra parametrar dvs samma fel man kan få vid inkludering av andra enheter där en känd enhet inte känns igen och endast bas funktion fungerar tex Wake upp är inte med i parametrarna så ett högre tal används.
du kan ju kolla i loggen om du kan se enhetens beteckning och firmware, ser du inte detta är det garanterat att dom gått in som basenhet (spelar igentligen ingen roll för funktion då sensorn bara har en funktion)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan ha med drivrutiner i hubben. Inte alls insatt i den hubben. Men att den inte fattar att givarna har 30 minuters uppdatering. Och att den tycker de är offline för fort. Om de hade accepterat att de är offline i över en timme så hade du alltid sett de som online. För den kan inte väcka givarna remote, de måste vakna själv. En del saker väcker man genom att trycka på knappen, till exempel om man vill para en fjärrkontroll mot en lampa.

Sedan kan det också ha med störningar från wifi. Man kan ställa om hubben till en kanal inte överlappar ens wifi. Vet inte hur den hubben valde kanal från början eller om de kör kanal 1 som default och att man själv måste gå in o ställa om. Byter man kanal måste allt paras om till skillnad från wifi tex.