LG tillkännager nya ljudlimpor för 2023

Permalänk
Melding Plague

LG tillkännager nya ljudlimpor för 2023

LG visar upp 2023-års uppställning med soundbars med stöd för bland annat trådlös överföring av HDMI eARC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wowcast, är det någon egen standard från LG?

Permalänk
Medlem

Är alltså "ljudlimpa" det vedertagna svenska ordet för "sound bar"?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Är alltså "ljudlimpa" det vedertagna svenska ordet för "sound bar"?

Jajamen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

3.1.3-ljud räknas som "flaggskepp" numera??

Permalänk
Skäggig legend

Jag väntar fortfarande på den modell ala ljudlimpa som kan få mig att känna "Woaah" vilket ljud!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Sysop:

Wowcast, är det någon egen standard från LG?

Det är det, man kan med en dongel överföra eARC-ljudsignal trådlöst mellan kompatibla enheter, men vad jag vet finns det inte inbyggt i någon av de nuvarande modellerna utan kräver en extern enhet för att fungera.

Permalänk

Jag köpte ljudlimpa för runt 6000kr förra året. I ärlighetsnamn vet jag ej om ljudet blev så mycket bättre, tar man bort subben så hade jag ångrat köpet.

Det stora problemet är att jag med dagens teknik behöver ha bättre tvrum, mitt är för litet och jag vill ha högtalare bakom mig. När plats för högtalare bakom ej finnes, så blir det inte bra.

Med detta sagt så är ljudlimpa för många det som de har plats för, att man kan köpa en ny lägenhet för kanske 4-5 miljoner och ha en bättre tvrum där med en riktig ljudbioanläggning är för många ej ett alternativ.

Permalänk

En fråga:

Är det inte väldigt ineffektivt att ha en högtalare i form av en väldigt avlång rektangel? Är det alltså många små högtalare "på rad" inuti dendär soundbaren? Vill man inte hellre ha en/två stora?

Permalänk
Medlem

Då kan de väl lägga in stöd för DTS för C2 också tack.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Undrar när Skogaholm och Pågen tänker ge sig in i ljudbranschen?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mono:

Undrar när Skogaholm och Pågen tänker ge sig in i ljudbranschen?

Gärna med Anders Limpar som frontfigur då

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

En fråga:

Är det inte väldigt ineffektivt att ha en högtalare i form av en väldigt avlång rektangel? Är det alltså många små högtalare "på rad" inuti dendär soundbaren? Vill man inte hellre ha en/två stora?

Beror på tekniken.

Bose är grymma på den delen, även PA-system. Små och kompakta och levererar ett kanonljud för upp till 500 pers (per sida (v/h))

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Skrivet av Mahkizmo:

Beror på tekniken.

Bose är grymma på den delen, även PA-system. Små och kompakta och levererar ett kanonljud för upp till 500 pers (per sida (v/h))

Ja, men det borde väl vara ett ganska handikappande format att göra en avlång högtalare? Jag antar att det ser ut såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag väntar fortfarande på den modell ala ljudlimpa som kan få mig att känna "Woaah" vilket ljud!

Jag får min Klipsch Cinema 600 med sin trådlösa 10" bas att känna Woaah vilket ljud.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Ja, men det borde väl vara ett ganska handikappande format att göra en avlång högtalare? Jag antar att det ser ut såhär?
https://i.ibb.co/GkRLTQw/h-gtalare.png

Nu är ju formen i första rummet i denna typ av produkt. Den ska ligga på TV-bänken framför TV'n och ta lite plats i anspråk och får inte sticka ut design- eller färgmässigt. Sedan har man försökt anpassa ljudet så gått det går. Det är inte samma klientel som köper dessa som köper "riktiga" högtalare. Så ser jag på det

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Ja, men det borde väl vara ett ganska handikappande format att göra en avlång högtalare? Jag antar att det ser ut såhär?
https://i.ibb.co/GkRLTQw/h-gtalare.png

Det är typ så ja.

Bose har samma koncept för deras nischade musikgrejer, dessa små högtalare sprider diskant och mellanregister 180 grader medans basen sprider ljudet i 360 grader.

Så är det bra designat samt bra högtalare så kan det låta bra, dock så går det aldrig att jämföra med ett riktigt hemmabiosystem

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag väntar fortfarande på den modell ala ljudlimpa som kan få mig att känna "Woaah" vilket ljud!

Nu har jag nog ganska begränsad erfarenhet men min soundbar från LG (SJ9) är bästa TV ljudet jag hört, slår även folk jag vet lagt närmare 50k på hemmabio (allt kanske gick på kablar dock ;).

Sambon brukar då ofta dra "wow vilket ljud" när vi ser film

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Rent prestandamässigt får man bättre ljud för samma peng på trådbundna högtalare, trådbundna högtalare slår trådlösa högtalare generellt sett alla dagar i veckan. Dessutom blir det inte så hög fördröjning för ljudet att komma för trådbundna som det blir med trådlösa högtalare = skit om man ska ha setet till bl.a. gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag väntar fortfarande på den modell ala ljudlimpa som kan få mig att känna "Woaah" vilket ljud!

har du orkat testa de lite dyrare hifi prylarna för 25k+ `? hifiklubben etc säljer?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Ljudlimpa. Haha for et hysteriskt morsomt ord!

Det er nesten like bra som det Norske ordet for Ray-tracing: "Strålesporing".

Soundbar er jo bra for de som vil ha litt bedre lyd enn hva du får innebyggd i TVen.

Men....

Gott nytt år!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag väntar fortfarande på den modell ala ljudlimpa som kan få mig att känna "Woaah" vilket ljud!

har du orkat testa de lite dyrare hifi prylarna för 25k+ `? hifiklubben etc säljer?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Rent prestandamässigt får man bättre ljud för samma peng på trådbundna högtalare, trådbundna högtalare slår trådlösa högtalare generellt sett alla dagar i veckan. Dessutom blir det inte så hög fördröjning för ljudet att komma för trådbundna som det blir med trådlösa högtalare = skit om man ska ha setet till bl.a. gaming.

Då den trådlösa kopplingen går via Dongle på HDMi så är det inte omöjligt att de löst synken av bild/ljud den vägen.

Annars kan man ju alltid koppla in limpan via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nu har jag nog ganska begränsad erfarenhet men min soundbar från LG (SJ9) är bästa TV ljudet jag hört, slår även folk jag vet lagt närmare 50k på hemmabio (allt kanske gick på kablar dock ;).

Sambon brukar då ofta dra "wow vilket ljud" när vi ser film

Känns som många misstar mycket bas för ett bra ljud, däremot vet jag ingenting om din limpa och kanske är den i klass med 50k-system…

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av moreempty:

har du orkat testa de lite dyrare hifi prylarna för 25k+ `? hifiklubben etc säljer?

Det händer att jag flyger in på klubben och pillar på grejer absolut. Testade att pumpa upp ljudet på ngn Sennheiser tror jag det var som var nedsatt från ett relativt högt pris (säg 16 isch?). Stod jag precis centrerat framför denna limpa och runt kanske 3 meter ifrån så, mnja... Sure, det var lite omslutade effekt men någon wow upplevelse var det inte och när jag flyttade mig off center blev det betydligt värre. Har man ont om utrymme skulle jag ändå rekommendera folk till ett klassiskt 2.0 system, aktiva om man verkligen har ont om utrymme. Men såklart ett gediget 5.1 eller 7.1+ om man ska gå bananas

Själv kör jag tyvärr bara på ett bose 5.1 lifestyle v30 p.g.a. utrymme och godkännande av frun, men det enligt mig, med dedikerade högtalare runt om ger en mer omslutande effekt än dessa limpor.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strukt:

Ljudlimpa. Haha for et hysteriskt morsomt ord!

Det er nesten like bra som det Norske ordet for Ray-tracing: "Strålesporing".

Soundbar er jo bra for de som vil ha litt bedre lyd enn hva du får innebyggd i TVen.

Men....

https://external-preview.redd.it/ZvjWO41Sgvn3tI_BPRfFKaNpMlnttgRJtqJLYNyvi_U.png?auto=webp&s=36ca243793a2bb984dbc6e03b0b7f017fa11373d

Gott nytt år!

Det blir lite komiskt när en norrbagge tycker att ordet ljudlimpa är roligt med tanke på, ja.. just, norskan.

Til tops bestefar! Gott nytt på dig

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Typ samma komponenter i 2022 års som i 2021 (SP11RA) men den lär inte få mjukvaran för 120 hz, vrr genomgång. Typiskt!