Permalänk
Medlem

3G internet till smarthem?

Hej,

Vi har ett hus som behöver övervakas, för detta hade jag tänkt köra en Aqara M2 Hub. Huset har inget internet idag så för att komma ut det trådlöst så behöver vi någon form av 3G\4G\5G koppling. Jag har en USB 2G\3G mottagare från Telia, kan man plugga den direkt in i en Awara Hub M2? Eller behöver man skaffa någon form av Wifi router?

Om ni har förslag på billiga abb för ändamålet där man kan få tag på SIM kort snabbt ex genom butik hade det uppskattats.

MVH

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Eftersom 3g och 2g ska avvecklas inom det närmaste så bör du satsa på 4g. Köp antingen router nu eller begagnad som du även kan använda med extern Mimo antenn.

Vad är din budget?
Vad har du för täckning?

Har du exempelvis Telenor idag kan det bli billigare att skaffa datasim för surf som tillägg i ditt befintliga mobilabonnemang.

Annars Comviq kontant har ett där du kan välja olika surfmängd exempelvis 399 kr för 30 dagars obegränsad surf.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vi har ett hus som behöver övervakas, för detta hade jag tänkt köra en Aqara M2 Hub. Huset har inget internet idag så för att komma ut det trådlöst så behöver vi någon form av 3G\4G\5G koppling. Jag har en USB 2G\3G mottagare från Telia, kan man plugga den direkt in i en Awara Hub M2? Eller behöver man skaffa någon form av Wifi router?

Om ni har förslag på billiga abb för ändamålet där man kan få tag på SIM kort snabbt ex genom butik hade det uppskattats.

MVH

Du kommer med största sannolikhet behöva något som agerar router att koppla in din 2G/3G mottagare i, men som tidigare svar redan nämnt så kommer det nätet att stänga ner snart. Så det är nog lika bra att investera i ett 4G/5G modem med inbyggd router.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Vi söker billigaste möjliga lösning men samtidigt något som går relativt enkelt att skaffa fram. Vad jag förstår så ska 3G släckas ner successive och exakt hur det går till beror på operatör, vissa har på sig fram till 2024 att stänga ner. Vi kommer troligen behöva nätet i 6-12 månader.

På er låter det som att man ska satsa på 4G och anta att man inte kan få bredband genom en USB sticka i Aqara hubben utan måste ha en Wifi 4G router eller en LAN 4G router. Oavsett verkar det kunna bli dyrt, iallafall en 700 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det allra billigaste du kan göra är att ta en gammal mobil ur byrålådan och dela nätverket som hotspot.

Annars begagnatsidorna är ett alternativ. Exempelvis asus router ger dig annars möjlighet att plugga in ditt modem (usb)

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Det allra billigaste du kan göra är att ta en gammal mobil ur byrålådan och dela nätverket som hotspot.

Annars begagnatsidorna är ett alternativ. Exempelvis asus router ger dig annars möjlighet att plugga in ditt modem (usb)

Det där tycker jag låter super!! Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Det där tycker jag låter super!! Tack för tipset!

Hur viktig är driftsäkerheten? Det kan nog vara en bra temporär lösning men inget jag hade velat köra på permanent. Överväg även risken med gamla litium-batterier, hade varit riktigt trist om det hade svällt och börjat brinna när de ligger på konstant laddning.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Hur viktig är driftsäkerheten? Det kan nog vara en bra temporär lösning men inget jag hade velat köra på permanent. Överväg även risken med gamla litium-batterier, hade varit riktigt trist om det hade svällt och börjat brinna när de ligger på konstant laddning.

Det där verkar vara minst lika stor risk när telefonen bara ligger i lådan dock. Så länge som det är ett originalbatteri känner jag mig ganska säker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det där verkar vara minst lika stor risk när telefonen bara ligger i lådan dock. Så länge som det är ett originalbatteri känner jag mig ganska säker.

Om det är en rootad Android, alternativt en hyfsat modern Samsung (S10 i alla fall) så kan man sätta en laddgräns på batteriet med Battery Charge Limit appen, alternativt Samsungs inbyggda funktion.

Sätt den i så fall på runt 60-70% och lämna laddaren ikopplad. Bättre än att lämna en telefon på 100% i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841