Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dator överhettas och stängs av.

Grabbens dator överhettas och stängs av.
Idag kör han Rydén 7, 5800.
CPU fläkten är från en Rydén 3, följde med 3:an.
Alltså är fläkten inte uppdaterad.
Pasta finns på CPU, lagom mycket.
Han säger att datorn stängt av sig sen vi bytte till Rydén 7 för 3-4 mån sedan.
Nätaggregatet ligger på 550 watt.
Moderkortet heter Tuf Gaming B550 PRO.

Nån som har en idé vart felet är nånstans?

Mvh
Lalle Anveros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Grabbens dator överhettas och stängs av.
Idag kör han Rydén 7, 5800.
CPU fläkten är från en Rydén 3, följde med 3:an.
Alltså är fläkten inte uppdaterad.
Pasta finns på CPU, lagom mycket.
Han säger att datorn stängt av sig sen vi bytte till Rydén 7 för 3-4 mån sedan.
Nätaggregatet ligger på 550 watt.
Moderkortet heter Tuf Gaming B550 PRO.

Nån som har en idé vart felet är nånstans?

Mvh
Lalle Anveros

Har varit med om liknande, men det visade sig att när jag öppnade burken på hens dator så var det ett tjockt dammlager emellan flänsarna på cpu kylaren, samt så fick jag skruva isär gpun och blåsa rent då det satt sig damm mellan flänsarna även på det. Efter jag gjort detta har burken rullat på sedan dess.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det är överhettning? Grafikkortet då? Vad hade han för grejor innan uppdateringen?

Permalänk

Innan uppgradering

Grafikkortet är Rtx 3060 12 gb
Cpun monterades på moderkort som ej startade efter uppgraderingen. B450.
Nytt moderkort tuf gaming B550 oro monterades för Rydén 7.
Efter detta byte så började datorn stängas av.
Vi har kollat videos att knappcellsbatteri kan oxå vara slut. Vi tog ett annat batteri för att testa. Ingen skillnad.
Är datorn kall och man sätter på den visar CPU 75-80 grader direkt som jag tycker är lite märkligt.
Inte för att jag kan nåt om datorer idag.
Men märkligt är det.

Permalänk
Medlem

Om det är en Ryzen 7 5800 (OEM) så bör kylaren eventuellt stå pall, då processorn och Wraith Stealth-kylaren (som antagligen var den som följde med Ryzen 3 processorn) båda är speccade för ett TDP om 65W.
Om det dock handlar om en Ryzen 7 5800X, så är den speccad för ett TDP om 105W, och skulle därmed vara kraftigt underdimensionerad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Om du har 70-80°c vid låg last så har du defenetivt ett temp problem den bör inte ligga på mer än typ 40-50°c eller nått när du i princp inte belastar den alls.

Troligen så pallar inte kylaren med.

Men kan ju även vara något annat problem för den delen men mins gissning är för klen kylare iaf.

Spendera någon tusenlapp på en ordentlig tornkylare från typ nochtua, be quiet eller nått annat erkänt märke och hoppas på att överhettningsskyddet gjort sitt jobb så inte cpun är helt stekt.

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4750734,5092300,4186...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det är en Rydén 7, 5800x!
Då är fläkten underdimensionerad?

Ska grabben satsa på en tirnkylare istället?

Han hinner inte belasta innan datorn stängs av.

Permalänk
Medlem

Skaffa en ordentlig kylare.

Moderna CPUer presterar bättre ju mer du kyler dem då de kan köra boostfrekvens högre och längre, till en viss gräns givetvis.

Men en större kylare gör faktiskt datorn lite snabbare än om du har en klen kylare.

Bra att ha i åtanke om man tycker det är dyrt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ok, ska ha det i åtanke.

Grabben skickade en länk, kan denna vara nåt att ha.
Hans ekonomi är inte hög.

be quiet! Pure Rock 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Ok, ska ha det i åtanke.

Grabben skickade en länk, kan denna vara nåt att ha.
Hans ekonomi är inte hög.

be quiet! Pure Rock 2

den blir säkert bra, kan du inte bara köpa den till han istället ?

Permalänk

Köpa o köpa. Visst kan man det men i dessa tider är ens egen ekonomi ansträngd med allt som gått upp i pris. Inte minst elen. Dyrt när man bor själv i hus. Sen ska ju ungdomar veta vad pengar o lära sig spara till nåt dem vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Ok, ska ha det i åtanke.

Grabben skickade en länk, kan denna vara nåt att ha.
Hans ekonomi är inte hög.

be quiet! Pure Rock 2

Den har tdp på 150W för ca 400:- så absolut lär det fungera. Nu är det dåligt med rea på billiga kylare tyvärr 😢

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Ok, ska ha det i åtanke.

Grabben skickade en länk, kan denna vara nåt att ha.
Hans ekonomi är inte hög.

be quiet! Pure Rock 2

En bra kylare, utan tvekan.
Se bara till att den är kompatibel med chassit, då den sticker upp 155mm över moderkortet.
Det finns en del historier om folk som köper en ny tornkylare, för att sedan inte kunna få på sidoplåten på chassit.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Utrymme finns mer än väl.
Jag får beställa en så får vi se vad det slutar nånstans. Återkommer med slutresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Är datorn kall och man sätter på den visar CPU 75-80 grader direkt som jag tycker är lite märkligt.
Inte för att jag kan nåt om datorer idag.
Men märkligt är det.

Borde fungera i idle tycker jag. Du borde inte se så höga temperaturer. Är den korrekt monterad?

Permalänk
Medlem

Nu har jag noll koll på AMD's Rydén, Ryzar, Ryzen serier, men historiskt sett brukar OEM kylarna vara klena att precis täcka den bundlade processorns värmegenerering.

Tog man och jämförde en Intel kylare från en Core i3:a och Core i5:a så såg de till synes såg nästan identiska ut ovanifrån. Men den som kom med i5:an var markant tyngre, hade mera metal och därav även större värmeledningsförmåga.

Gick självklart att köra I5 kylaren till I3 men inte tvärtom utan att det började throttla.

Dvs, om I3 kylaren är designad för att hantera TDP 45Watt, och I5 kylaren TDP 65W, så räcker det inte. Kanske något liknande på Rydén?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Borde fungera i idle tycker jag. Du borde inte se så höga temperaturer. Är den korrekt monterad?

Datorn är korrekt monterad.
Men efter vi bytte moderkort och CPU så har den stängt av sig själv. Inget jag visste om förrens för några dagar sedan.
Däremot fläkten är jag lite mysko över, hur man spänner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner67:

Datorn är korrekt monterad.
Men efter vi bytte moderkort och CPU så har den stängt av sig själv. Inget jag visste om förrens för några dagar sedan.
Däremot fläkten är jag lite mysko över, hur man spänner den.

Syftade på kylaren. En del är lite kniviga att montera. Får man för dåligt tryck så får man dålig kylning. Inte så insatt i stock-kylarna nuförtiden, men någon skrev att den kallades Wraith Stealth och googlar jag ser den ut att skruvas. Så borde inte gå att göra fel, bara att skruva dem i botten brukar det vara och att man inte ska vara feg så länge man skruvar lite på varje skruv diagonalt. Så kolla upp det

Permalänk
Medlem

Starta med att sänka effekten som grafikkortet får ta starta med max 90%. Nya grafikkort kräver ström direkt vilket många äldre nät agg kan ha svårt att leverera. ps (5800X går att köra i 65W läge det borde kylaren klara utan problem. ändringen görs i bios det du tappar är när du lasta alla kärnor händer "aldrig" i spel)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Har liknande problem. Häromdagen stängde datorn av sig några minuter efter uppstart (hann in i Windows som vanligt och ut på nätet en stund). Har kollat i bios och CPU (Ryzen 9 3900x) uppnår temperaturer över 90 grader efter varit igång 1-2 min. Har manuellt stängt av vid temp över 95 då jag är rädd att fritera processorn.

Bytt batteri på moderkortet, blåst ur fläkten till vattenkylaren, lossat och rengjort grafikkort m.m. Inget funkar hittils. Jag misstänker att det kan vara problem med vattenkylaren men är ingen expert på området. Hur felsöker jag vattenkylaren alternativt vad annat skulle kunna orsaka detta temperaturproblem?

Allting verkar ju fungera normalt förutom att temperaturen blir så hög att datorn stänger av sig så hoppas och tror inte det är hårdvaruhaveri.

Permalänk
Skrivet av Nemetschek:

Har liknande problem. Häromdagen stängde datorn av sig några minuter efter uppstart (hann in i Windows som vanligt och ut på nätet en stund). Har kollat i bios och CPU (Ryzen 9 3900x) uppnår temperaturer över 90 grader efter varit igång 1-2 min. Har manuellt stängt av vid temp över 95 då jag är rädd att fritera processorn.

Bytt batteri på moderkortet, blåst ur fläkten till vattenkylaren, lossat och rengjort grafikkort m.m. Inget funkar hittils. Jag misstänker att det kan vara problem med vattenkylaren men är ingen expert på området. Hur felsöker jag vattenkylaren alternativt vad annat skulle kunna orsaka detta temperaturproblem?

Allting verkar ju fungera normalt förutom att temperaturen blir så hög att datorn stänger av sig så hoppas och tror inte det är hårdvaruhaveri.

du har defenetivt ett problem med kylningen typ en 80-90°c bör du inte nå förutom vid extremt tung cpu last.

iom att du skriver vattenkylning (gissar på AIO lösning) så finns väl 2 orsaker som oftast är problemet.

1. Pumpen är död eller har fastnat.
bör gå att se i Bioset om du får någon RPM signal på pump kontakten. om du får 0rpm så är troligen pumpen död.

2. om den har några år på nacken har den tappat för mycket vätska för att kunna cirkulera vattnet
detta går väl generellt inte kolla upp men brukar kunna föra en del ovässen från pumpen.
köp ny kylare AIO kylare går generellt inte fylla på med undantag för några enstaka modeller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du har defenetivt ett problem med kylningen typ en 80-90°c bör du inte nå förutom vid extremt tung cpu last.

iom att du skriver vattenkylning (gissar på AIO lösning) så finns väl 2 orsaker som oftast är problemet.

1. Pumpen är död eller har fastnat.
bör gå att se i Bioset om du får någon RPM signal på pump kontakten. om du får 0rpm så är troligen pumpen död.

2. om den har några år på nacken har den tappat för mycket vätska för att kunna cirkulera vattnet
detta går väl generellt inte kolla upp men brukar kunna föra en del ovässen från pumpen.
köp ny kylare AIO kylare går generellt inte fylla på med undantag för några enstaka modeller.

Tack för svar. Har försökt felsöka AIO kylaren. Hör inte något ljud av vatten som pumpas runt. Ledningarna är svala. I bios står det bara N/A för AIO pumpens RPM. Fläkten snurrar. Känner mig ganska säker på att det är pumpen som lagt av, ska jag chansa på att köpa helt ny AIO pump? Tänkte isåfall uppgradera till en riktig premium. Tips mottages. Singelfläkt, får ej in mer i chassit.

Permalänk

Då var problemet löst. Fläkten bytt till en 150 watt.
Byte av knappcellsbatteri var dock inte felet. Bytte men då var problemet kvar.

Tack för alla tips, grabben nöjd och cpu har en temp på 50 gr. Fläkten fick precis plats.

Permalänk
Skrivet av Nemetschek:

Tack för svar. Har försökt felsöka AIO kylaren. Hör inte något ljud av vatten som pumpas runt. Ledningarna är svala. I bios står det bara N/A för AIO pumpens RPM. Fläkten snurrar. Känner mig ganska säker på att det är pumpen som lagt av, ska jag chansa på att köpa helt ny AIO pump? Tänkte isåfall uppgradera till en riktig premium. Tips mottages. Singelfläkt, får ej in mer i chassit.

köp luftkylare är min rekomendation slipper du även framtida problem med havererade pumpar.
typ en D15 med dubbla 140mm snurror alternativt U12 om D15 är för hög.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4182043,4186284,5092...

tror en 120/140mm radde eventuellt är för dåligt för en 3900x äns oklockad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

köp luftkylare är min rekomendation slipper du även framtida problem med havererade pumpar.
typ en D15 med dubbla 140mm snurror alternativt U12 om D15 är för hög.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4182043,4186284,5092...

tror en 120/140mm radde eventuellt är för dåligt för en 3900x äns oklockad.

Tack för din hjälp.

Köpte en ny AIO-kylare, likadan som jag hade innan då jag inte har så bra koll, tänkte det var lättare vid installation. Har dock kollat runt och lärt mig att en luftkylare är bättre då den består av mindre delar därav mindre risk för fel samt kyler bättre och är billigare. Löste sig iallafall med ny AIO kylare, CPU nere på 35-40 grader i BIOS och datorn blev signifikant tystare. När jag tänker efter har den tidigare pumpen nog varit dålig ett tag då datorn känts varmare samt låtit mer, betydligt mer än nu.