Motiverat att skaffa större chassi?

Permalänk

Motiverat att skaffa större chassi?

Se bild:

Jag försökte också ta en bild av hela innanmätet, men allt var bara svart förutom SATA-kablarna, så... Håll till godo. Jag försöker visa hur långt grafikkortet sticker in där hårddiskarna ska sitta. Fråga som i titeln: Behöver maskineriet flytta?

(För "den" sortens nördar: QA-stämpeln är daterad 2009. Chassi med anor... Annat kul: Bytte så sent som imorse en chassifläkt som väsnades som en gräsklippare vid uppstart.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

Se bild:
<Uppladdad bildlänk>
Jag försökte också ta en bild av hela innanmätet, men allt var bara svart förutom SATA-kablarna, så... Håll till godo. Jag försöker visa hur långt grafikkortet sticker in där hårddiskarna ska sitta. Fråga som i titeln: Behöver maskineriet flytta?

(För "den" sortens nördar: QA-stämpeln är daterad 2009. Chassi med anor... Annat kul: Bytte så sent som imorse en chassifläkt som väsnades som en gräsklippare vid uppstart.)

Rent generellt så behöver du inte byta men att byta chassi kan vara en roligt grej för att snygga till allt och ge datorn lite nytt liv/kärlek

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Möjligen om tillflödet av luft kanske är begränsat, men det bör du se i div. mjukvara isåfall.
Sen som ovanstående nämner, att byta chassi kan vara en kul grej bara för att få lite nytt liv i grejjerna även fast lådan i sig inte tillför något i prestanda.
Har du en slant över så köp ett chassi o bringa in lite nytt liv i din dator.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Jag tänkte mest på att det var ett väldigt pussel att få grafikkortet på plats - lirka lite hit, på snedden dit. Det sitter en konstruktionsdetalj vid framkanten av kortet som är fastsvetsad/nitad. Jag tror absolut inte att prestandan påverkas av chassi. Möjligen att jag skulle ha nytta av ett moderkort med fler fläktanslutningar för bättre luftflöde, med alla kablar som går kors och tvärs, men det är inte så att jag kör hårt med den här lådan. Tre 120 mm-fläktar till chassit, en till CPU-kylning. Aldrig haft problem som verkar ha orsakats av överhettning under alla år, och då har jag dessutom aldrig tänkt på att lägga på ny kylpasta.
(Enligt Psensor: temp just nu mellan 20 och 50; CPU ~30 vid vila, når 60 vid kompilering och 40 % belastning. Tror inte jag kan klaga.)

Okej. Lågt n-antal, men konsensus verkar i alla fall vara att det inte finns något direkt behov. Men som det är nu ligger hårddiskar och skräpar lite varstans, så jag skulle gärna snygga upp. Jag hör efter med Inet om de har några rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Fractal Design Define 7 XL. Extremt smidigt för stora grafikkort, vattenkylning och lagringsutrymme. Väldigt bra på att gömma kablar också. Titta också på Define 7 och Define 7 Compact om du har behov av kort men inte så mycket lagring.

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-7...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Define 7 ser lika bra ut som något annat, men går fronten att öppna...? Liten deal-breaker om jag inte får plats med DVD-brännaren.
I alla fall, någonstans däremellan arbetade jag mig fram till ett Fractal Design Pop. Det blir lite ovant att ha optisk enhet längst ner, eftersom chassit står på golvet, men det... löser sig väl.

https://www.fractal-design.com/products/cases/pop/pop-silent/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

Define 7 ser lika bra ut som något annat, men går fronten att öppna...? Liten deal-breaker om jag inte får plats med DVD-brännaren.
I alla fall, någonstans däremellan arbetade jag mig fram till ett Fractal Design Pop. Det blir lite ovant att ha optisk enhet längst ner, eftersom chassit står på golvet, men det... löser sig väl.

https://www.fractal-design.com/products/cases/pop/pop-silent/...

Ja, på Define 7 sitter fronten med flyttbara gångjärn och kan öppnas så du kommer åt den 5,25-plats för optiska enheter som sitter längst fram. Define 7 XL har motsvarande funktion men för två optiska enheter.

Mindre varianter som t.ex. Define Compact har inte motsvarande.