Permalänk
Medlem

Björk - Ett plywoodchassi på 10L

Detta var ett delprojekt i en av mina kurser under sista året på min master i Teknisk Design. Vi skulle på några veckor skapa en hållbar produkt som skulle gå att sälja. Jag har tidigare bara jobbat med metall, så jag såg detta som en bra möjlighet att testa något nytt!

Målbilden var att göra ett avskalat öppet chassi, i ett stycke trä, utan skruvar eller paneler. Det skulle också vara kostnadseffektivt utan att se billigt ut för att kunna pryda ett skrivbord.

På grund av Covid hade jag begränsad tid och tillgång till verktyg, jag fick förlita mig på handhållna sådana och allt gjordes med en cirkelsåg, en handöverfräs, trälim och några skruvtvingar.

Tekniken som jag använt kallas för kerf-bending, som går ut på att man i plywood (eller annat material) skär flera spår som nästan går igenom materialet. På så sätt bildas en trekant när materialet bockas.

Vid tidpunkten var det sjuk brist på plywood, så det blev någon b-klass från bauhaus, det hade nog gått att få både finare finish och enklare trä att arbeta med. Jag testade många varianter för att inte bryta trät. När jag haft sönder ungefär 8 av 10 chassin så blev den slutgiltiga metoden att långsamt bocka samtidigt som jag höll den ovanför en gryta med kokande vatten. Ångan trängde då in i trät. Efteråt så gjorde jag en enklare betsning.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Stilrent bygge! Bra jobbat! Som andra bygget här på sweclockers för 2023 så börjar det bra. Laddade själv upp mitt nya bygge igår här på swec så kul att jag inte är ensam som start på året. Klar 5a från mig för ett fantastiskt bygge i trä. Skulle vara kul med fler bilder från sida mm om möjligt.

Permalänk
Medlem

Projektet har sina aningar till MFG Crosswind pedaler. (åt flygsimulator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Stilrent bygge! Bra jobbat! Som andra bygget här på sweclockers för 2023 så börjar det bra. Laddade själv upp mitt nya bygge igår här på swec så kul att jag inte är ensam som start på året. Klar 5a från mig för ett fantastiskt bygge i trä. Skulle vara kul med fler bilder från sida mm om möjligt.

Jag håller med. Mycket snyggt, 5/5. Ser också gärna några ytterligare bilder på chassit med komponenterna monterade.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Det här hör hemma på r/sffpc

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Ett snyggt och annorlunda grepp!

Ett tips om du skall göra fler eller något liknande, att ånga är helt rätt.
Men upp till ångning så kan man även ge träfibrerna stöd i ytterradien med en väv, tejp, plastfilm eller liknande när man böjer plywood, faner m.m.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!