Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för en klant hur detta funkar egentligen med Type 4 och PCI-E kablar.
Jag har beställt ett Gainward 4090 Phantom, och jag har förstått att det kräver 16 pins PCI-E.
Jag har ett RM850 idag och om jag köper dessa så bör det funka antar jag?
https://www.webhallen.com/se/product/355965-CORSAIR-Premium-6...

Läste Corsairs compatibility chart men blev inte mycket klokare.

Det där ska fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för en klant hur detta funkar egentligen med Type 4 och PCI-E kablar.
Jag har beställt ett Gainward 4090 Phantom, och jag har förstått att det kräver 16 pins PCI-E.
Jag har ett RM850 idag och om jag köper dessa så bör det funka antar jag?
https://www.webhallen.com/se/product/355965-CORSAIR-Premium-6...

Läste Corsairs compatibility chart men blev inte mycket klokare.

Tabellen är inte helt tydlig, men det är för den täcker flera olika typer av anslutningar.
https://www.corsair.com/eu/en/psu-cable-compatibility

För GPU ska du kolla i raden "Type 4 - PCIe". Enligt tabellen är RMi, RMx, RM (2019) och RM före 2019. (Editerat: Jag kollade lite snett först.)

Är du osäker, kolla ditt serienummer på agget och kontakta Corsair support och fråga om det är Type 4 och fungerar med nya GPU sladdarna. https://help.corsair.com/hc/en-us/requests/new

Det handlar väl om hur mycket varje PCIe utgång på agget kan leverera. Logiskt ska Type 4 klara minst 300W, så att det räcker med två sladdar till nya 12VHPWR kontakten (för max 600W).

De flesta 4090 kort verkar ha en powerlimit på 450W-480W så de drar inte 600W. Men det finns undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tabellen är inte helt tydlig, men det är för den täcker flera olika typer av anslutningar.
https://www.corsair.com/eu/en/psu-cable-compatibility

För GPU ska du kolla i raden "Type 4 - PCIe". Enligt tabellen är RMi, RMx, RM (2019) och RM före 2019. (Editerat: Jag kollade lite snett först.)

Är du osäker, kolla ditt serienummer på agget och kontakta Corsair support och fråga om det är Type 4 och fungerar med nya GPU sladdarna. https://help.corsair.com/hc/en-us/requests/new

Det handlar väl om hur mycket varje PCIe utgång på agget kan leverera. Logiskt ska Type 4 klara minst 300W, så att det räcker med två sladdar till nya 12VHPWR kontakten (för max 600W).

De flesta 4090 kort verkar ha en powerlimit på 450W-480W så de drar inte 600W. Men det finns undantag.

Wow tack för det utförliga svaret! Blev lite klarare nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför har jag så dålig Usage i WoW? Någon som kan förklara?

<Uppladdad bildlänk>

WoW är inte direkt krävande Sen är det dels CPU beroende och dels inte så bra optimerat när man ser många fiender, NPCs eller PCs samtidigt. Råkade vara i Iskaara när kocken lagar soppa och då var det fullt med folk som kastade alla möjliga spells vilket fick fpsen att falla som en sten ned till 35-37 som värst. Finns inget man kan göra åt saken hårdvarumässigt (förutom att sänka inställningarna).

Jag hade snarare tänkt - når du din fps target? Om ja, bra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jahopp, verkar som mitt RTX 4090 redan håller på att dö.

När Windows precis startat upp fick båda skärmarna massiva typiska GPU-artefakter. Hann inte mer än att dra en djup suck och fiska upp mobilen för att ta ett foto innan det försvann.

Hmmm... en gång är ingen gång. *Håller tummarna*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jahopp, verkar som mitt RTX 4090 redan håller på att dö.

När Windows precis startat upp fick båda skärmarna massiva typiska GPU-artefakter. Hann inte mer än att dra en djup suck och fiska upp mobilen för att ta ett foto innan det försvann.

Hmmm... en gång är ingen gång. *Håller tummarna*

Eller din psu? Eller värme problem...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jahopp, verkar som mitt RTX 4090 redan håller på att dö.

När Windows precis startat upp fick båda skärmarna massiva typiska GPU-artefakter. Hann inte mer än att dra en djup suck och fiska upp mobilen för att ta ett foto innan det försvann.

Hmmm... en gång är ingen gång. *Håller tummarna*

Berätta gärna lite mer..
Har du klockat kortet ned/upp, standard adapter eller mod kablar?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller din psu? Eller värme problem...

Kan inte utesluta PSU men verkar vara ett märkligt symptom med GPU-artefakter.

Värme är inget problem, det övervakas noga. Detta var dessutom när Windows precis startat.

Skrivet av Blackie:

Berätta gärna lite mer..
Har du klockat kortet ned/upp, standard adapter eller mod kablar?

Nej, ingen OC på något förutom RAM. Standard adapter.

Det enda märkliga förutom artefakterna i sig (som ju försvann efter några sekunder) var att där kom upp någon varning om "ljudproblem" och sen funkade inte ljudet i t.ex. youtube eller i ett spel jag testade - men på Discord funkade det(!?).

Startade om datorn och då kom ljudet tillbaka och denna gången fick jag inga artefakter. Väldigt märkligt.
En gång är ingen gång som sagt, peppar peppar...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kan inte utesluta PSU men verkar vara ett märkligt symptom med GPU-artefakter.

Värme är inget problem, det övervakas noga. Detta var dessutom när Windows precis startat.

Nej, ingen OC på något förutom RAM. Standard adapter.

Det enda märkliga förutom artefakterna i sig (som ju försvann efter några sekunder) var att där kom upp någon varning om "ljudproblem" och sen funkade inte ljudet i t.ex. youtube eller i ett spel jag testade - men på Discord funkade det(!?).

Startade om datorn och då kom ljudet tillbaka och denna gången fick jag inga artefakter. Väldigt märkligt.
En gång är ingen gång som sagt, peppar peppar...

Kanske drivrutiner.... De brukar vara märkliga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon här som har ett Gigabyte Gaming OC? Håller på att undersöka ett problem med fläktarna och/eller fläktprofilerna och har ett pågående support case hos Gigabyte. Hade dock gärna bytt erfarenheter med andra ägare av kortet här på forumet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Någon här som har ett Gigabyte Gaming OC? Håller på att undersöka ett problem med fläktarna och/eller fläktprofilerna och har ett pågående support case hos Gigabyte. Hade dock gärna bytt erfarenheter med andra ägare av kortet här på forumet.

Har likadant, vad undrar du?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kan inte utesluta PSU men verkar vara ett märkligt symptom med GPU-artefakter.

Värme är inget problem, det övervakas noga. Detta var dessutom när Windows precis startat.

Nej, ingen OC på något förutom RAM. Standard adapter.

Det enda märkliga förutom artefakterna i sig (som ju försvann efter några sekunder) var att där kom upp någon varning om "ljudproblem" och sen funkade inte ljudet i t.ex. youtube eller i ett spel jag testade - men på Discord funkade det(!?).

Startade om datorn och då kom ljudet tillbaka och denna gången fick jag inga artefakter. Väldigt märkligt.
En gång är ingen gång som sagt, peppar peppar...

Har du även koll på minnes temp? samt hot spot? (tänker typ via Hwinfo) Min polares kort låg kring 110 grader utan belastning på hot spot. Blev att öppna och byta pads samt pasta. Sedan dess OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Har du även koll på minnes temp? samt hot spot? (tänker typ via Hwinfo) Min polares kort låg kring 110 grader utan belastning på hot spot. Blev att öppna och byta pads samt pasta. Sedan dess OK

Jepp, kör med HWinfo64. Aldrig sett hot spot över 80 grader.

Kört med datorn nu i över 24 timmar och har inte sett artefakterna igen, så får väl hålla tummarna för att det var någon temporär hiccup med drivrutiner eller något vid uppstart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har likadant, vad undrar du?

Två problem:

1. Om jag sänker fläkthastigheten under en specifik procentsats så börjar fläkthastigheten (RPM) att gå upp och ned som en jojo. Nedan bild illustrerar detta genom att jag först kör fläkt 1 i 47% och fläkt 2 i 50%. RPM är mer eller mindre stabil men sänker jag båda till 40% så ser man att fläkthastigheten inte längre är stabil utan går upp och ner. Höjer jag båda till 45% så börjar fläkt 1 att stabilisera sig något mer men fortfarande inte perfekt. Jag ökar båda till 47% vilket får fläkt 1 att stabilisera sig helt men fläkt 2 är fortfarande inte stabil. Det är bara vid fläkt 1 47% och fläkt 2 50% som RPM stabiliserar sig.

2. Fläktprofilerna (OC eller Silent) är kassa på det sättet att de inte har en mjuk uppstartskurva utan bara aktiveras vid 50C för OC mode och 60C för Silent mode. När man spelar lättare spel så går GPU temp förr eller senare upp till 50C då Zero-fan mode annars är aktiverat (0% hastighet) och fläktarna går då igång vid 50C (ca 1300RPM) tills GPUn kyls ned till tex 43-44C. Fläktarna stängs av och GPUn börjar på nytt värmas upp till 50C och då går fläktarna återigen upp till 1300RPM, som kyler ner kortet och fläktarna stängs av...och så håller det på så. Störande som fan - men går dock givetvis att lösa med egen fläktkurva i MSI AB. Detta är väl "by design" men minns att mitt första TUF hade en mycket bättre fläktkurva från fabrik.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Två problem:

1. Om jag sänker fläkthastigheten under en specifik procentsats så börjar fläkthastigheten (RPM) att gå upp och ned som en jojo. Nedan bild illustrerar detta genom att jag först kör fläkt 1 i 47% och fläkt 2 i 50%. RPM är mer eller mindre stabil men sänker jag båda till 40% så ser man att fläkthastigheten inte längre är stabil utan går upp och ner. Höjer jag båda till 45% så börjar fläkt 1 att stabilisera sig något mer men fortfarande inte perfekt. Jag ökar båda till 47% vilket får fläkt 1 att stabilisera sig helt men fläkt 2 är fortfarande inte stabil. Det är bara vid fläkt 1 47% och fläkt 2 50% som RPM stabiliserar sig.

https://i.imgur.com/6yorjmM.png

2. Fläktprofilerna (OC eller Silent) är kassa på det sättet att de inte har en mjuk uppstartskurva utan bara aktiveras vid 50C för OC mode och 60C för Silent mode. När man spelar lättare spel så går GPU temp förr eller senare upp till 50C då Zero-fan mode annars är aktiverat (0% hastighet) och fläktarna går då igång vid 50C (ca 1300RPM) tills GPUn kyls ned till tex 43-44C. Fläktarna stängs av och GPUn börjar på nytt värmas upp till 50C och då går fläktarna återigen upp till 1300RPM, som kyler ner kortet och fläktarna stängs av...och så håller det på så. Störande som fan - men går dock givetvis att lösa med egen fläktkurva i MSI AB. Detta är väl "by design" men minns att mitt första TUF hade en mycket bättre fläktkurva från fabrik.

https://i.imgur.com/W4bhSOn.png

Jag märkte också det fenomenet när jag testade min nybyggda dator, men jag satte en egen fläktkurva där fläktarna alltid snurrar på låga varv ( 43% )vid ingen belastning, och dom snurrar jämt och fint.

Kanske skulle funka att sätta en större fläkt under kortet som blåser in i det om man vill köra default.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag märkte också det fenomenet när jag testade min nybyggda dator, men jag satte en egen fläktkurva där fläktarna alltid snurrar på låga varv ( 43% )vid ingen belastning, och dom snurrar jämt och fint.

Kanske skulle funka att sätta en större fläkt under kortet som blåser in i det om man vill köra default.

OK så ditt kort klarar av 43% fläkthastighet utan problem? Bra info för min statistik.

Fläkt under kortet är en bra idé men då krävs ett chassi i stil med Fractal Design Torrent.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Köpte och installerade mitt Gainward RTX 4090 Phantom igår. I en sproilarns ny dator samt ny skärm. Skärmen en Lg ultragear 32GQ950 4k

Att gå från en 2016års dator med ett GTX 1080 och en full hd 27 tummare mot det förstnämnda var en otrolig upplevelse. Jag satt och gapade hela kvällen igår. Bar av att sitta i windows var en ny upplevelse. Och att sedan hoppa in i Diablo II Ressurected igen var ju från denna jord. Det var ett helt nytt spel. Nu väntar jag med den oerhört långsamma nedladdningen utav Microsoft Flight Simulator 2020 och ser fram emot hur det kommer se ut.

Hur var eran upplevelse med 4090? antar att det kan variera från person till person beroende på när en tidigare hårdvara är ifrån.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Köpte och installerade mitt Gainward RTX 4090 Phantom igår. I en sproilarns ny dator samt ny skärm. Skärmen en Lg ultragear 32GQ950 4k

Att gå från en 2016års dator med ett GTX 1080 och en full hd 27 tummare mot det förstnämnda var en otrolig upplevelse. Jag satt och gapade hela kvällen igår. Bar av att sitta i windows var en ny upplevelse. Och att sedan hoppa in i Diablo II Ressurected igen var ju från denna jord. Det var ett helt nytt spel. Nu väntar jag med den oerhört långsamma nedladdningen utav Microsoft Flight Simulator 2020 och ser fram emot hur det kommer se ut.

Hur var eran upplevelse med 4090? antar att det kan variera från person till person beroende på när en tidigare hårdvara är ifrån.

Jag gick från 3080 till 4090 och trodde först det var något fel. Men nä den fps boost jag fick var korrekt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Är det bara jag eller har 4090 priserna gått upp flera tusen på alla AIB modeller sen introduktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag eller har 4090 priserna gått upp flera tusen på alla AIB modeller sen introduktionen?

Nja, de har legat på dessa nivåer sedan start, somliga har tom varit billigare.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag eller har 4090 priserna gått upp flera tusen på alla AIB modeller sen introduktionen?

Som Aeig sa ovan. Komplett har Gainward i lager, och de kostar ungefär lika mycket (~23K) som MSI Suprim kortet många köpte när Komplett fick in en större sänding tidigare. Då hade MSI kortet ett lägre pris än tidigare också. Verkar inte ha ändrats än, men om det slutar komma in kort kan de gå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Köpte och installerade mitt Gainward RTX 4090 Phantom igår. I en sproilarns ny dator samt ny skärm. Skärmen en Lg ultragear 32GQ950 4k

Att gå från en 2016års dator med ett GTX 1080 och en full hd 27 tummare mot det förstnämnda var en otrolig upplevelse. Jag satt och gapade hela kvällen igår. Bar av att sitta i windows var en ny upplevelse. Och att sedan hoppa in i Diablo II Ressurected igen var ju från denna jord. Det var ett helt nytt spel. Nu väntar jag med den oerhört långsamma nedladdningen utav Microsoft Flight Simulator 2020 och ser fram emot hur det kommer se ut.

Hur var eran upplevelse med 4090? antar att det kan variera från person till person beroende på när en tidigare hårdvara är ifrån.

Äntligen kan jag använda 4K@120hz TVn fullt ut Prestandan i 4K är helt otrolig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Köpte och installerade mitt Gainward RTX 4090 Phantom igår. I en sproilarns ny dator samt ny skärm. Skärmen en Lg ultragear 32GQ950 4k

Att gå från en 2016års dator med ett GTX 1080 och en full hd 27 tummare mot det förstnämnda var en otrolig upplevelse. Jag satt och gapade hela kvällen igår. Bar av att sitta i windows var en ny upplevelse. Och att sedan hoppa in i Diablo II Ressurected igen var ju från denna jord. Det var ett helt nytt spel. Nu väntar jag med den oerhört långsamma nedladdningen utav Microsoft Flight Simulator 2020 och ser fram emot hur det kommer se ut.

Hur var eran upplevelse med 4090? antar att det kan variera från person till person beroende på när en tidigare hårdvara är ifrån.

Gick från 3080 till 4090 för att kunna spela på en LG Oled 55 tum 4K i 120hz

Upplevelsen var värd varenda krona.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Gick från 3080 till 4090 för att kunna spela på en LG Oled 55 tum 4K i 120hz

Upplevelsen var värd varenda krona.

Gjorde "nästan" samma resa. 3070 -> 4090. Dyrt var det men vilken kvalité. Äntligen får min Samsung Odyssey Neo G8 jobba lite

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Tror mig sett någon/några som köpt fristående GPU brackets. Tips på var man kan hitta något i stil med den som ingår med ASUS TUF kortet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror mig sett någon/några som köpt fristående GPU brackets. Tips på var man kan hitta något i stil med den som ingår med ASUS TUF kortet?

https://www.amazon.se/-/en/Adjustable-Graphics-Vertical-Teles...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror mig sett någon/några som köpt fristående GPU brackets. Tips på var man kan hitta något i stil med den som ingår med ASUS TUF kortet?

Jag gick all in.. ASUS ROG Herculx Grafikkortshållare:
https://www.inet.se/produkt/5412975/asus-rog-herculx-grafikko...

Inte direkt som ASUS TUF dock.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Tack, nästan det jag letade efter.

Skrivet av Blade@LCD:

Jag gick all in.. ASUS ROG Herculx Grafikkortshållare:
https://www.inet.se/produkt/5412975/asus-rog-herculx-grafikko...

Inte direkt som ASUS TUF dock.

Haha, vad cool! Synd att man inte har något ASUS kort bara.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka vilken vinklad kabel köpte du? försökte hitta inlägget här i tråden men så mkt inlägg

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Gick från 3080 till 4090 för att kunna spela på en LG Oled 55 tum 4K i 120hz

Upplevelsen var värd varenda krona.

Vilken OLED gick du till? Använder du den som desktop skärm? Hur mycket stör local dimming och att läsa text?

Har gått i samma tankar nu ett par månader men känner inte för att läga 18K för ASUS PC anpassade monitorn med LGs 42 eller 48 panel.

Edit det ska vara "dimming" eller "auto dimming", local dimming är en annan teknik.