Sätta upp Raid 0. Vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Sätta upp Raid 0. Vad behöver jag?

Hej.

Jag har ett Asus B500-f gaming med 2 st m2 slits. Dens stöder PCIe 4.0 och den andra PCIe 3.0.

Jag har en Samsung 980 Pro M2 1 TB som stöder Pcie4 i den ena sloten.

Kan jag sätta en M2 1TB som stöder Pcie3 i den andra sloten och sätta upp Raid 0 eller måste diskarna vara helt identiska?

Nästa fråga, ryker min aktiva Windowsinstallation när jag sätter upp Raid?

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem

Varför? Ser ingen nytta med det...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att ha olika lagringsenheter i raid så länge de går att ansluta , prestandan sätts av den som är sämst.

När du bygger en raid så kommer lagringsenheterna att tömmas på data, har du installationen på en enhet du tänkt använda i raiden behöver du alltså installera om efter att du byggt raiden.

Det är i praktiken extremt liten "vinst" att göra raid 0 med ssder och riskerna blir ännu större för dataförlust så gör det inte för nånting där du lagrar viktig data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Varför? Ser ingen nytta med det...

För att minska Inläsningstiden i Forza Horizon 5

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att ha olika lagringsenheter i raid så länge de går att ansluta , prestandan sätts av den som är sämst.

När du bygger en raid så kommer lagringsenheterna att tömmas på data, har du installationen på en enhet du tänkt använda i raiden behöver du alltså installera om efter att du byggt raiden.

Det är i praktiken extremt liten "vinst" att göra raid 0 med ssder och riskerna blir ännu större för dataförlust så gör det inte för nånting där du lagrar viktig data.

Jag tänker att disken är den långsammaste delen i kedjan och kan man då läsa från två enheter samtidigt så borde det gå rejält mycket fortare. Så var det på 90-talet i alla fall på den gamla 386-tiden då jag var servicetekniker 🙂 Har tröttnat på all inläsningstid i Forza.

M2 som sitter på kortet idag ger läshastighet på 3000MB/s.

Men då är kravet egentligen att den andra disken är 1TB och kör på PCIe 3.0?

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av old53:

Jag tänker att disken är den långsammaste delen i kedjan och kan man då läsa från två enheter samtidigt så borde det gå rejält mycket fortare. Så var det på 90-talet i alla fall på den gamla 386-tiden då jag var servicetekniker 🙂 Har tröttnat på all inläsningstid i Forza.

M2 som sitter på kortet idag ger läshastighet på 3000MB/s.

Men då är kravet egentligen att den andra disken är 1TB och kör på PCIe 3.0?

Det går att ha olika enheter i en raid, prestandan blir den lägsta gemensamma om enheterna är olika.

Det blir troligen liten skillnad i laddtid om du raid 0ar, det är ofta fler saker som sker vid laddning så ren dataöverföringshastighet skalar inte direkt linjärt mot laddtiden och söktiden kommer också att öka pga raid.
Det är tex också ganska små skillnader i praktisk användning mellan sata och nvme enheter även om skillnaden i databandbredd är ganska stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av old53:

Jag tänker att disken är den långsammaste delen i kedjan och kan man då läsa från två enheter samtidigt så borde det gå rejält mycket fortare. Så var det på 90-talet i alla fall på den gamla 386-tiden då jag var servicetekniker 🙂 Har tröttnat på all inläsningstid i Forza.

M2 som sitter på kortet idag ger läshastighet på 3000MB/s.

Men då är kravet egentligen att den andra disken är 1TB och kör på PCIe 3.0?

Tvivlar på att du kommer märka någon större skillnad om du redan idag har spelet installerat på en så pass snabb SSD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

För att minska Inläsningstiden i Forza Horizon 5

Här är en video som jämför laddtiderna i olika spel, inklusive Forza 5, med en 980 Pro vs 870 Evo vs någon hårddisk. Det är knappt någon skillnad mellan 980 Pro och 870 Evo trots att 980 Pro är runt 10 ggr snabbare, så det är som sagt inte lagringen som är den främsta flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Hej.

Jag har ett Asus B500-f gaming med 2 st m2 slits. Dens stöder PCIe 4.0 och den andra PCIe 3.0.

Jag har en Samsung 980 Pro M2 1 TB som stöder Pcie4 i den ena sloten.

Kan jag sätta en M2 1TB som stöder Pcie3 i den andra sloten och sätta upp Raid 0 eller måste diskarna vara helt identiska?

Nästa fråga, ryker min aktiva Windowsinstallation när jag sätter upp Raid?

Ja, diskarna behöver vara identiska. Har själv 3 st M.2 i min WS och det blir en del dra-på-bromsa-dra-på när diskarna ska synkas mot varandra om man använder alla tre, då en av dom är lite annorlunda spec.

RAID 0 är egentligen bara intressant om du har behov av en större kapacitet än en enskild disk är. Du får visserligen "dubbelt" av sämsta prestandan - för läsning eller kopiering av filer. Men när det gäller dina spel kommer det antagligen vara mängden ram och antalet trådar som avgör.

När jag packar upp en stor fil som en backup av min hemkatalog (1TB tar.gz) så är det lika oavsett typ av disk. Det som gör det snabbare är mer ram eller fler trådar på CPU. Vilket liknar hur spel beräknar.

RAID 0 är bra när det gäller linjär data, som att spara stora filer. Men vill du ha en kvickare dator så är mer ram bättre.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Sötast

Laddningstider i spel och hastigheter på SSD är i de absolut flesta fall helt oberoende tyvärr.

Om du tänker själv med hastigheten du själv nämnde. Din disk har en läshastighet på 3000MB/s.
Alltså om spelet använder totalt 9GB ram så borde spelet laddas på 3 sekunder, det gör de inte.

Kanske en dag när man äntligen börjar använda teknologier för att öka inläsningshastigheter, om prestandan finns dvs så kan man se större skillnader.

Men med tanke på att utvecklarna är så lata att det nästan tar en hel minut att ladda Forza så hade jag inte förväntat mig mycket direkt

Permalänk
Medlem

När jag höll på med RAID (vilket iofs var 15år sedan) så vare Raid1 som gällde för läsprestanda. Alltså spegling, då har du exakt samma data på två diskar och två diskar som ska dela på jobbet.
Raid0 var däremot det som gällde när man skulle ha väldigt skrivtunga applikationer, då man bara skrev halva datat till varje disk.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tack för all input och hjälp, nu är jag klar över vad jag skall göra

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör en PCIe Gen4-disk och en PCIe Gen3-disk i RAID-0 så kommer hastigheten (i bästa fall) vara dubbelt så snabb som den långsammaste disken.

Har du redan en PCIe Gen4-disk så kommer därför prestandan sannolikt inte bli mycket bättre om du RAIDar den med en Gen3-disk i många scenarior...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du kör en PCIe Gen4-disk och en PCIe Gen3-disk i RAID-0 så kommer hastigheten (i bästa fall) vara dubbelt så snabb som den långsammaste disken.

Har du redan en PCIe Gen4-disk så kommer därför prestandan sannolikt inte bli mycket bättre om du RAIDar den med en Gen3-disk i många scenarior...

Där har du en poäng som fick mig att tänka om! Tack

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

När jag höll på med RAID (vilket iofs var 15år sedan) så vare Raid1 som gällde för läsprestanda. Alltså spegling, då har du exakt samma data på två diskar och två diskar som ska dela på jobbet.
Raid0 var däremot det som gällde när man skulle ha väldigt skrivtunga applikationer, då man bara skrev halva datat till varje disk.

Raid 1 ger inget för prestanda. Det är endast för redundans.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Raid 1 ger inget för prestanda. Det är endast för redundans.

Raid 1 ger dig upp till dubbla läsprestandan då du kan läsa från båda diskarna samtidigt.
Förutsatt att du inte konkurrerar om samma bandbredd i bussarna.
Men det är väldigt mycket upp till controllern och hur datat är lagrat och efterfrågas som avgör hur mycket ökad prestanda du får ut i real world-exempel. Men en enkel sekventiell read borde du få ut en 100% ökning av prestandan.

Nackdelen är att du kan däremot få sämre skrivhastighet eftersom du måste synca skrivningarna till båda samtidigt.
Detta kan såklart lösas genom att ha en cache och faktiskt inte vänta på båda diskarna. En normal controller kan man confa det i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Raid 1 ger dig upp till dubbla läsprestandan då du kan läsa från båda diskarna samtidigt.
Förutsatt att du inte konkurrerar om samma bandbredd i bussarna.
Men det är väldigt mycket upp till controllern och hur datat är lagrat och efterfrågas som avgör hur mycket ökad prestanda du får ut i real world-exempel. Men en enkel sekventiell read borde du få ut en 100% ökning av prestandan.

Nackdelen är att du kan däremot få sämre skrivhastighet eftersom du måste synca skrivningarna till båda samtidigt.
Detta kan såklart lösas genom att ha en cache och faktiskt inte vänta på båda diskarna. En normal controller kan man confa det i.

Med den analogin så skulle en cache hjälpa även om en inte kör Raid..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Med den analogin så skulle en cache hjälpa även om en inte kör Raid..

Stämmer, kör man skrivcache på mekaniska diskar (normalt 180 - 250 MB / sek på bra NAS-diskar). så närmar de sig ramminne / sekund. kör man med btrfs som filsystem så får man i princip oändlig hastighet eftersom en fil som dupliceras på samma fysiska disk enbart får två namn, inte två fysiska platser. dvs en hård länk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Stämmer, kör man skrivcache på mekaniska diskar (normalt 180 - 250 MB / sek på bra NAS-diskar). så närmar de sig ramminne / sekund. kör man med btrfs som filsystem så får man i princip oändlig hastighet eftersom en fil som dupliceras på samma fysiska disk enbart får två namn, inte två fysiska platser. dvs en hård länk.

Tack för svar!

Jag får bara 3000 MB/s på min disk, därför ville jag snabba upp det. Disken klarar 7000MB/s men osäker på moderkortet. Jag hyar googlat runt och för en stund sen när jag googlade drivrutiner så såg jag screenshot i en tråd där en snubbe med exakt samma disk fick 6800MB/s. Det kan vara ett drivrutinsproblem för det finns ingen Samsung-driver för Windows 10 Samsung Nvme 980 Pro. Snubben hade använt 970 evo drivrutiner som han hade liggande i datorn för sin andra disk.

Men, nu hittar jag inte den artikeln då jag freakat ur och googlat på både dator och mobil samtidigt och har flikar över allt.

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av old53:

Tack för svar!

Jag får bara 3000 MB/s på min disk, därför ville jag snabba upp det. Disken klarar 7000MB/s men osäker på moderkortet. Jag hyar googlat runt och för en stund sen när jag googlade drivrutiner så såg jag screenshot i en tråd där en snubbe med exakt samma disk fick 6800MB/s. Det kan vara ett drivrutinsproblem för det finns ingen Samsung-driver för Windows 10 Samsung Nvme 980 Pro. Snubben hade använt 970 evo drivrutiner som han hade liggande i datorn för sin andra disk.

Men, nu hittar jag inte den artikeln då jag freakat ur och googlat på både dator och mobil samtidigt och har flikar över allt.

Det är också skillnad på vad hårdvaran klarar och hur snabb en fil kan hanteras eftersom du blandar in operativsystem/filsystem. Benchmarkvärden på lagring kan vara svåra att översätta till verklig prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av old53:

Tack för svar!

Jag får bara 3000 MB/s på min disk, därför ville jag snabba upp det. Disken klarar 7000MB/s men osäker på moderkortet. Jag hyar googlat runt och för en stund sen när jag googlade drivrutiner så såg jag screenshot i en tråd där en snubbe med exakt samma disk fick 6800MB/s. Det kan vara ett drivrutinsproblem för det finns ingen Samsung-driver för Windows 10 Samsung Nvme 980 Pro. Snubben hade använt 970 evo drivrutiner som han hade liggande i datorn för sin andra disk.

Men, nu hittar jag inte den artikeln då jag freakat ur och googlat på både dator och mobil samtidigt och har flikar över allt.

Har du satt din NVMe-enhet i rätt M.2-slot då?

På Asus ROG Strix B550-F så stödjs PCIe 4.0 endast i slot M2_1, d.v.s. den som sitter precis vid PCIe-kontakten till grafikkortet.

Den andra M.2-slotten, M2_2, nere vid frontpanelkontakterna, stödjer endast PCIe 3.0.

Framgår av manualen. https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B55...

Kör du din PCIe 4.0-NVMe i en PCIe 3.0-slot så slutar prestandan vid cirka 3000 MB/s, vilket är i linje med var du observerat.

Kolla också att PCIe 4.0 är aktiverat på slotten i BIOS. Bör vara det från fabrik, men man vet aldrig.