Sony drömmer om musikspelarnas återkomst med ny Walkman

Permalänk
Skrivet av THB:

Detta är inte en enhet som studenten Ulla-Stina 13 år eller sjukpensionären Bengt-Harald 67 år kommer att köpa.
Det är en enhet för någon som vill ha lite trevligare bärbart ljud samt mobilen fri till annat.

Jag tänker samma. Men ändå, det är svindyrt att ha anställt en person som bär med ens prylar vart man än är. Det leder till att om man ska bära med sig något extra så bör detta vara mycket bättre.
Exklusiv systemkamera, ficklampa, laptop, surfplatta etc går att motivera för att de är så mycket bättre än ens mobiltelefon.
Men pratar man om en ficklampa som är försumbar bättre än mobilens, kamera likaså, surfplatta som är 7,0" emot mobilens 6,7" etc. Så är det inget vanligt folk vill bära med sig ut för jämnan, undantag finns som att man ha en produkt som man inte är rädd för.

Någon kan säga att att en ficklampa med samma ljusflöde (lux) är bättre än mobilens för handtaget etc, ja, då är den inte försumbar bättre. Problemet med liknelsen mobil emot mp3 spelaren, är att de praktisk går emot att bli att bli lika användarvänliga, speciellt när man ofta byter låt direkt från hörluraren.

*edit*
Jag själv har nycklar i ena fickan och mobilen och hörlurar i andra, ja det tar mycket plats. De som köper denna mobil kommer ha samma som mig plus en mp3 spelare i fickan. Alltså jag själv ser det många gånger som sämre. Och jag skulle inte ha med mig mp3 spelaren ut dagligen om jag så fick den gratis. Om de kompletterar den med en riktigt bra ficklampa plus att man kan ha den som batteribackup, så visst ser jag en poäng som främst handlar om att min mobils batteri är i snålaste lagret.

Permalänk
Medlem

Vad mycket gnäll, detta är en audiofil produkt, finns flera sådana däringa bärbara musikspelare som klarar högre ljudkvalite. Låt de som vill använda detta göra det om de vill, som halvdöv(död?) medelålders man så hör jag inte skillnad, så jag liksom säkert fler av er är nöjda med musik över bluetooth kvalité till våra trådlösa hörlurar, men detta är inte produkten för det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Musikälskare

Överkomligt pris och väldigt stilren, man blir sugen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Vad mycket gnäll, detta är en audiofil produkt, finns flera sådana däringa bärbara musikspelare som klarar högre ljudkvalite. Låt de som vill använda detta göra det om de vill, som halvdöv(död?) medelålders man så hör jag inte skillnad, så jag liksom säkert fler av er är nöjda med musik över bluetooth kvalité till våra trådlösa hörlurar, men detta är inte produkten för det.

Audiofil produkter är dock ofta bluff. Troligen kommer dess analoga ljudutgång mäta sämre än Apples dongle för 95kr. Inte för att det spelar så stor roll efterom bakgrundsljuden vid portabel användning maskerar så mycket av ljudet ändå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hade enheten haft ett mycket större inbyggt minne, typ 1TB, hade enheten varit intressant.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Som flera påpekat är det här inte en produkt för normalanvändaren utan de som vill ha något bättre i ljudväg. Och den verkar ligga väl till prismässigt. De flesta dedikerade spelare i premiumsortimentet ligger på 10k och snäppet över så om den här recenserar väl så kan den bli "stor", för segmentet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har modern telefon MED hörlursutgång och 1TB sdcard, också en Sony - Xperia 5 IV. Fungerar perfekt och det är definitivt tillräckligt bra tryck i hörlursuttaget för majoriteten av mina lurar(jag har många). Skulle aldrig vilja ha en separat spelare just för "extra pryl".

Kvalitetsmässigt hör jag ingen speciell skillnad mot separat DAC, det låter kort sagt mycket bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Där ligger mina ljudspelare, bara flac iofs,
-2 st OnePlus 1
-OnePlus 6
-och sen rariteten Microsoft Lumia 950 XL, tillsammans med Sony WH-1000XM3.

Prismässigt kanske ungefär som artikelns spelare, jag är nöjd.
De gånger jag lyssnar utanför hemmet är när omgivningen stör ex Pågatåg,
när jag joggar, inte alltid jag lyssnar men då gäller:

-AL3+ FREEDOM med Garmin 645M

Så jag kommmer nog inte bli en köpande kund ab Sony nya MP3 spelare.

Men för 25 år sedan hade jag en Sony Walkman, den gillade jag enormt mycket,

Permalänk
Medlem

Trevligt. Men varför skulle man välja en sådan produkt framför en telefon med t.ex. USB Audio Player Pro kombinerat med en iBasso DC01?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad kan denna göra som en Android-telefon med en separat dac/amp-enhet inte kan?

AI-tramset känns inte värt något, köper man en musikspelare för 4500 kr hoppas jag att man inte lyssnar på 128 kbps mp3:er.

30 timmars uppspelningstid känns inte heller så imponerande. Vilken modern telefon som helst klarar minst lika mycket.

Den är mindre o behändligare (nåt som vanliga mobiler borde kopiera) o så antar jag att den kan driva tyngre lurar än vad vanliga mobiler kanske inte kan. Men jag kan ju ha fel, äldre modeller av Sonys mp3-spelare har ju inte riktigt hållt den nivån som Sony får dom att framstå som.

Permalänk
Medlem

Jösses vilket krystat namn då..."NW-306". Nummer 306 i en lång rad av populära Nony Walkman!

Nepp, villhöver inte.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag tar nog hellre fram min CD-freestyle från 90-talet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Audiofil produkter är dock ofta bluff. Troligen kommer dess analoga ljudutgång mäta sämre än Apples dongle för 95kr. Inte för att det spelar så stor roll efterom bakgrundsljuden vid portabel användning maskerar så mycket av ljudet ändå.

Ja, jag vet inte, jag är som jag skrev halvdöv redan, så jag är inte målgruppen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Dom skulle skapat en mobil i samma format! sålt den som musikmobil
Tyckte den såg lagom stor ut för att fungera som mobil för mig!

Jag tänkte exakt samma sak. Varför skulle någon vilja gå runt med 2st telefonliknande saker? Det känns otroligt bökigt. Finns ju inte en chans att den där kommer sälja bra för det priset heller. Finns ju billigare telefoner

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

För dyr och för dålig batteritid.

Permalänk
Medlem

Alltså.. komplettera med en simkortsplats så man kan ringa med den och jag köper den direkt! Ingen ironi.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Skrivet av shirre:

Jag tänkte exakt samma sak. Varför skulle någon vilja gå runt med 2st telefonliknande saker? Det känns otroligt bökigt. Finns ju inte en chans att den där kommer sälja bra för det priset heller. Finns ju billigare telefoner

Precis. Det är mitt huvudargument emot den, att ens plats i fickorna är dyrbar.
Jag själv skulle kunna köpa en riktigt bra och cool mp3 spelare annars, det är inte inköpskostnaden som främst stoppar utan platsbristen i mina fickor.

När jag tänker efter så får de till en riktigt grym batteri powerbank i den, så man kan ladda mobilen. Så skulle jag faktisk kunna köpa en sådan mp3 spelare, då mitt batteri i min mobil ofta inte räcker.

Permalänk
Medlem

De kan göra en hur bra spelare som helst, men källmaterialet folk lyssnar på som idag är mest streamat har ju inte tillräckligt bra kvalitet. Även många släpp på cd är mastrat med för mycket loudness.

De flesta bryr sig inte ens om att det behöver låta mer än okej. Känns lite som att öppna en videobutik idag och erbjuda dyr hyrfilm. Lika fel i tiden känns det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Precis, det är ju sånt här den vänder sig till, men dom flesta i tråden verkar ha svårt att förstå det.

Fast ldac finns ju i flera mobiler som kostar halva priset mot den här! Så appropå svårt att förstå...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

4500kr? Snacka om D.O.A

Lät inte så farligt med tanke på målgruppen och tänkta konkurrenter. Det är ju både hi-res spelare, DAC och hörlursförstärkare i ett. Sen att det är en mycket mindre och mycket mer nischad marknad än gemene man med streamingtjänst på mobilen är en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tar nog hellre fram min CD-freestyle från 90-talet.

Jag har en cd-spelare som även läser mp3, med 45 sekunders anti-skak-minne 😁 *Nostalgi*
Eller iofs, vet i tusan om jag har kvar den.. Men har haft iaf 😆

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Prislappen landar på 399 euro, vilket med dagens växelkurs översätts till runt 4 500 kronor.

… fortsätt drömma Sony ?!
Den här produkten kommer fet-floppa.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Jupp, finns en anledning till att kompaktkameran dog ut. Likaså bärbara musikspelare.
Hur Sony tänkte vet jag inte mer än att dom kanske hade en dröm om den perfekta musikspelaren som dom ville skapa bara "för att".

Skrivet av Snubb1:

Väldigt dyr och jag är osäker på hur världsmarknaden ser ut men det kanske finns en massa arbetsplatser med mobilförbud.

Skrivet av terun:

Cool idé, dumdristig prissättning

Har ni hört talas om audiofiler?
Ni vet, de som lägger 25.000kr på guldpläterad kablar, för "det blir ett renare ljud"

Denna ligger precis lagom i pris för att delvis påvisa att det inte bara är en billig mobiltelefon, utan att det faktiskt ligger lite riktigt hårdvara bakom.
Jag tror de kommer sälja bra som tusan, finns massvis med ställen där du helt enkelt inte får ha mobiltelefoner där denna kommer passa perfekt, i avsaknaden av en iPod Touch

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Den spelar inte vinyler och den är inte rörbestyckad, så räkna inte med mig som kund.

Permalänk
Snusfri

Sony Xperia Dual.
Typ en Surface Duo där ena sidan är din mobil och den andra en musikspelare som denna med trevlig skärm och lite fysiska knappar samt hörlursuttag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har SONY haft den här typen av produkt i många år nu, den är inte tänkt för dussinkonsumenten eller för den delen de som använder blåtands brusreducerande hörlurar.

Priset känns ganska rimligt för den tilltänkta målgruppen och den kommer nog sälja bra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

4500kr? Snacka om D.O.A

Du har missat dom andra som redan finns?
Denna känns nästan prisvärd.

SONY NW-ZX507 WALKMAN
8 490:- / st.

SONY NW-WM1AM2 WALKMAN
14 990:- / st.

SONY NW-WM1ZM2 WALKMAN
37 990:- / st.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blir lite besviken att Sony inte hade gjort en massa egna proprietära saker som förr i tiden, likt använda memorystick för att lagra sina atrac filer som man bara kan ladda in via nån webbtjänt från Sony music och varför inte egna kontakter om de ska göra det retro.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag blir lite besviken att Sony inte hade gjort en massa egna proprietära saker som förr i tiden, likt använda memorystick för att lagra sina atrac filer som man bara kan ladda in via nån webbtjänt från Sony music och varför inte egna kontakter om de ska göra det retro.

Fast är inte LDAC deras egna proprietära codec

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som många här påpekat är ju inte tanken att sälja till de stora massorna. Har själv en fiio m11 som låter otroligt mycket bättre än telefonen. Hade ju såklart funkat att köpa en DAC och fått ungefär samma resultat ljudmässigt, men väldigt skönt att slippa dra på telefonens batteritid osv. Har man en väska är det inget svårt att ha en extra pryl med sig.