Är 1000W overkill för futureproofing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Du länkar till verkningsgrad för 115v, då blir det fel för oss svennar. Det skiljer en del.

Jag tycker också man borde klämt in siffror på fler nivåer i toppen. Det händer ofta en hel del dom där sista 5 procenten.

Sen kan man diskutera om de där sista procenten i verkningsgrad har något annat än akademisk betydelse.

Jo, 230 volt input ger ca 2% bättre verkningsgrad överlag.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk

Behöver även lite hjälp med val av RAM. Jag har i princip bestämt mig för 2x16GB då det verkar som att fler spel kommer rekommendera det de kommande åren (ex Hogwarts Legacy nu).
De billigaste kit:et kostar 1600kr men jag tänker att 125kr mer för 5600 MHz CL36 borde vara värt det?
https://www.computersalg.se/i/8749065/kingston-fury-beast-ddr...
Hittar dock inga reviews på detta kit:et men det är ju från Kingston🤨
Hittar ni några bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Behöver även lite hjälp med val av RAM. Jag har i princip bestämt mig för 2x16GB då det verkar som att fler spel kommer rekommendera det de kommande åren (ex Hogwarts Legacy nu).
De billigaste kit:et kostar 1600kr men jag tänker att 125kr mer för 5600 MHz CL36 borde vara värt det?
https://www.computersalg.se/i/8749065/kingston-fury-beast-ddr...
Hittar dock inga reviews på detta kit:et men det är ju från Kingston🤨
Hittar ni några bättre alternativ?

Är ett bra kit, stor chans att du kan dra upp det till 6000 också

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Behöver även lite hjälp med val av RAM. Jag har i princip bestämt mig för 2x16GB då det verkar som att fler spel kommer rekommendera det de kommande åren (ex Hogwarts Legacy nu).
De billigaste kit:et kostar 1600kr men jag tänker att 125kr mer för 5600 MHz CL36 borde vara värt det?
https://www.computersalg.se/i/8749065/kingston-fury-beast-ddr...
Hittar dock inga reviews på detta kit:et men det är ju från Kingston🤨
Hittar ni några bättre alternativ?

Inet brukar ha drives på DDR5, speciellt på streams.
Men det är absolut värt 125kr att få bang of the buck hastighet om man inte tycker om att finlira själv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Behöver även lite hjälp med val av RAM. Jag har i princip bestämt mig för 2x16GB då det verkar som att fler spel kommer rekommendera det de kommande åren (ex Hogwarts Legacy nu).
De billigaste kit:et kostar 1600kr men jag tänker att 125kr mer för 5600 MHz CL36 borde vara värt det?
https://www.computersalg.se/i/8749065/kingston-fury-beast-ddr...
Hittar dock inga reviews på detta kit:et men det är ju från Kingston🤨
Hittar ni några bättre alternativ?

Mer ram gör systemet kvickare eftersom mer cache kan användas innan det swappas ut eller läses om från diskar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av gummybearkiller:

Verkningsgraden på de olika psuerna skiljer någon watt per steg upp.
Har man gold eller över så kvittar det tycker jag.
Gold har 88% verkningsgrad och platina 90%
Men i verkligheten kan det variera lite upp och ner beroende på belastningsgrad.
Där ser man att ett överdimensionerat psu ligger bäst till om man kör tex 600w så ligger ett 1200Wpsu på 50% och har bäst verkningsgrad.
Ett 750W ligger på högre belstning vilket ger sämre verkningsgrad och mer högljudda fläktar.
Kort sagt så förlorar ett platina psu ca 10% från input till output vilket blir värme.(90% verkningsgrad)
Även ett icke semipassivt psu går otroligt tyst upp till 50% verkningsgrad.(mitt ligger på 9.6db med fläkten igång vid 50% utnyttjande.)

Men ett psu kan bli riktigt dyrt om det krashar så köp kvalitet.

Jag tror vi tänker ganska lika men att välja ett 1200w före ett 750w aggregat om man tänker plocka ut 600w som i ditt exempel är helt onödigt om det är avsevärt dyrare. Givetvis finns undantag om man håller på med exotisk kylning och jagar ljudnivå som högsta prio men generellt om man tar ut 600w så har du gpu/cpu/chassifläktar som ändå låter ordentligt (600w ska fläktas bort från komponenter och ur chassiet). Det blir lite sila mygg utav det hela…

Ta ett ganska vanligt nätaggregat som exempel. Notera skillnaden mellan 115v och 230v, det har större betydelse för verkningsgraden än 50% vs 75% last. Någon procent eller så skiljer det och har bara mental betydelse.
https://www.techpowerup.com/review/corsair-rmx-series-850-w-2...

Men som du säger, välj en kvalitets psu!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Phanteks bild visar 4st 8 pcie/cpu hos Inet

Permalänk
Sötast

För min egen del har jag oftast framtidssäkrat litegrann, men har aldrig haft nytta av det.

När jag väl uppgraderat datorn så har nätagget alltid haft ett par år på nacken.
Vägrar sätta nya delar i ett gammalt nätagg. Skulle det smälla och dra med sig en helt ny rigg eller GPU så hade jag mördat mig själv oavsett.

Byter alltid nästan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

<Uppladdad bildlänk>

Nu finns väl inga psu med 1x8 då man inte kan starta en modern dator med det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Har nu tänkt att köpa en begagnad Corsair RM1000x (2021) för 1000kr. Jag har läst mig till att det eventuellt kan bli problem att matcha nätaggregatet med exempelvis en 4090 och att man helst bör skaffa en 600W PCIe-5.0 12VHPWR Type 4 PSU Power Cable. Tankar?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av GranadeHunter:

Har nu tänkt att köpa en begagnad Corsair RM1000x (2021) för 1000kr. Jag har läst mig till att det eventuellt kan bli problem att matcha nätaggregatet med exempelvis en 4090 och att man helst bör skaffa en 600W PCIe-5.0 12VHPWR Type 4 PSU Power Cable. Tankar?

Gissar att du menar om kablarna passar eller inte, det är både och.
Det är endast ett fåtal psuer som är boxade från leverantör med 12VHPWR kabel så söker du efter det så lär du bli väldigt begränsad.
Köper du ett 4090 så medföljer adapter som passar 8 pins pcie från din psu (x3/x4) så det är inga problem om du kan leva med att det tar lite extra plats för kablaget. Kvaliteten på medföljande adapter har väl visat sig lite si och så med vad jag förstått men en del av problemen som utstått är handhavande också, så…

En fördel med den psun du tittar på är att det finns gott om kablar på eftermarknaden så det är ganska lätt att byta hela kabeln för att slippa klumpiga/dåliga adaptrar. Finns lite var stans, bla här.
https://www.inet.se/kategori/1138/kablar/186/corsair

Men du måste inte

Edit:
Rätt säker på att pinout är exakt den samma för Corsair gpu kablar över generationerna men om man är osäker på eller har svårt att kolla innan man bara tutar och kör så är det type4 du ska ha till nätdelen i fråga. Exempelvis denna https://www.inet.se/produkt/6905611/corsair-sleevad-12vhpwr-p...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Gissar att du menar om kablarna passar eller inte, det är både och.
Det är endast ett fåtal psuer som är boxade från leverantör med 12VHPWR kabel så söker du efter det så lär du bli väldigt begränsad.
Köper du ett 4090 så medföljer adapter som passar 8 pins pcie från din psu (x3/x4) så det är inga problem om du kan leva med att det tar lite extra plats för kablaget. Kvaliteten på medföljande adapter har väl visat sig lite si och så med vad jag förstått men en del av problemen som utstått är handhavande också, så…

En fördel med den psun du tittar på är att det finns gott om kablar på eftermarknaden så det är ganska lätt att byta hela kabeln för att slippa klumpiga/dåliga adaptrar. Finns lite var stans, bla här.
https://www.inet.se/kategori/1138/kablar/186/corsair

Men du måste inte

Edit:
Rätt säker på att pinout är exakt den samma för Corsair gpu kablar över generationerna men om man är osäker på eller har svårt att kolla innan man bara tutar och kör så är det type4 du ska ha till nätdelen i fråga. Exempelvis denna https://www.inet.se/produkt/6905611/corsair-sleevad-12vhpwr-p...

Tack för svaret! Jag har förstått att den kabeln är bra att köpa men inte nödvändig.
Det jag dock inte förstår är om det räcker med 1000W för att använda 4090 till fullo (600W) eller om man måste ha 1200W?
Har läst på vissa forum att 1000W nätaggregat endast kommer tillåta 4090 att använda 450W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Tack för svaret! Jag har förstått att den kabeln är bra att köpa men inte nödvändig.
Det jag dock inte förstår är om det räcker med 1000W för att använda 4090 till fullo (600W) eller om man måste ha 1200W?
Har läst på vissa forum att 1000W nätaggregat endast kommer tillåta 4090 att använda 450W?

Vad jag förstår från owners thread så drar dem aldrig 600W, oftast 450-500 i 3dmark.

Sedan brukar undervolt med vF curve ge bättre prestanda.

Jag har 4070ti och jag har stock 2689 MHz men med UV satt med 2880MHZ vid 960mV så boostar den till 3090MHz som bäst med 200W effekt

I stock drar den 288W 😊

Jag gissar 4090 har samma "problem", då korten inte kommer optimerade

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Att framtidssäkra är bara dumt, man har sällan nytta av det. Har själv fallit i den fällan varenda gång jag byggt dator (det slår aldrig fel, förutom nästa dator jag bygger om x antal år förstås) och har konsekvent aldrig haft nytta av det. Någonsin..

Ska du bygga helt ny burk så bygg för idag och de behov du har nu (med viss marginal förstås, man ska ju aldrig bygga på marginalen så att säga) och så tar du de pengar du sparar på att inte "framtidssäkra", och lägg dem på grafikkortet eller processorn. Har du tur blir det så mycket att du kan hoppa upp ett snäpp så att säga.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag förstår från owners thread så drar dem aldrig 600W, oftast 450-500 i 3dmark.

Sedan brukar undervolt med vF curve ge bättre prestanda.

Jag har 4070ti och jag har stock 2689 MHz men med UV satt med 2880MHZ vid 960mV så boostar den till 3090MHz som bäst med 200W effekt

I stock drar den 288W 😊

Jag gissar 4090 har samma "problem", då korten inte kommer optimerade

Någon bra video/länk till guide för hur man "undervoltar" på ett effektivt och säkert sätt?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Att framtidssäkra är bara dumt, man har sällan nytta av det. Har själv fallit i den fällan varenda gång jag byggt dator (det slår aldrig fel, förutom nästa dator jag bygger om x antal år förstås) och har konsekvent aldrig haft nytta av det. Någonsin..

Ska du bygga helt ny burk så bygg för idag och de behov du har nu (med viss marginal förstås, man ska ju aldrig bygga på marginalen så att säga) och så tar du de pengar du sparar på att inte "framtidssäkra", och lägg dem på grafikkortet eller processorn. Har du tur blir det så mycket att du kan hoppa upp ett snäpp så att säga.

Jag köper det fullt ut men det känns som att lägga några extra hundralappar på ett riktigt bra nätaggregat som möjliggör en uppgradering av grafikkort/processor i framtiden ändå kan vara värt det.
Frågan är snarare om man ska bygga med DDR4 (ex. 5800X3D) eller DDR5 (ex. 7600X) 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Någon bra video/länk till guide för hur man "undervoltar" på ett effektivt och säkert sätt?

Jag följde swecs guide, här
https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Jag köper det fullt ut men det känns som att lägga några extra hundralappar på ett riktigt bra nätaggregat som möjliggör en uppgradering av grafikkort/processor i framtiden ändå kan vara värt det.
Frågan är snarare om man ska bygga med DDR4 (ex. 5800X3D) eller DDR5 (ex. 7600X) 🤔

Jo så klart, man ska ju inte köpa grejer som är precis på gränsen. Men att ha onödigt mycket reserver och "futureproofing" man inte har nytta av idag (typ kopiösa mängder ram, eller onödigt kralligt nätagg) är bara onödigt och det är ju faktiskt något som tar pengar ifrån "the business end". Det skadar inte att räkna på det. Vad blir summan av alla dessa småsummor, och hur mycket bättre grafikkort eller cpu ger det i slutändan om samma pengar allokeras dit istället. Kanske du kan hoppa upp ett snäpp..

Inte för jag själv är så bra på att följa ovanstående men jag tror det är en bra grej att fundera på.. Kanske till nästa bygge så..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av GranadeHunter:

Tack för svaret! Jag har förstått att den kabeln är bra att köpa men inte nödvändig.
Det jag dock inte förstår är om det räcker med 1000W för att använda 4090 till fullo (600W) eller om man måste ha 1200W?
Har läst på vissa forum att 1000W nätaggregat endast kommer tillåta 4090 att använda 450W?

Det är lite det denna tråden handlar om

Du behöver inte 1200w till ett 4090, faktum är att väldigt få av korten tillåter 600w strömbudget, ens vid överklockning. Jag har testat Asus tuf och Gainward och inget av dessa drar över 450w och det krävs en hel del för att ens närma sig det värdet. Du kan vara lugn med ett 1000w nätaggregat. Jag skulle säga att man vet om man behöver mer än 750w.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Jo så klart, man ska ju inte köpa grejer som är precis på gränsen. Men att ha onödigt mycket reserver och "futureproofing" man inte har nytta av idag (typ kopiösa mängder ram, eller onödigt kralligt nätagg) är bara onödigt och det är ju faktiskt något som tar pengar ifrån "the business end". Det skadar inte att räkna på det. Vad blir summan av alla dessa småsummor, och hur mycket bättre grafikkort eller cpu ger det i slutändan om samma pengar allokeras dit istället. Kanske du kan hoppa upp ett snäpp..

Inte för jag själv är så bra på att följa ovanstående men jag tror det är en bra grej att fundera på.. Kanske till nästa bygge så..

Apropå detta så funderar jag även på om jag ska köpa 16 eller 32GB ram. Jag vill bland annan spela Hogwarts Legacy och då råder det en rekommendation på just 32GB för 1440p.
16 eller 32GB?🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Apropå detta så funderar jag även på om jag ska köpa 16 eller 32GB ram. Jag vill bland annan spela Hogwarts Legacy och då råder det en rekommendation på just 32GB för 1440p.
16 eller 32GB?🤔

32gb
https://www.inet.se/produkt/5303935/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Är värd investeringen tycker jag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Apropå detta så funderar jag även på om jag ska köpa 16 eller 32GB ram. Jag vill bland annan spela Hogwarts Legacy och då råder det en rekommendation på just 32GB för 1440p.
16 eller 32GB?🤔

Om du tänkt spela det spelet och det rekommenderas 32 GB, då är väl valet enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

Tack för svaret! Jag har förstått att den kabeln är bra att köpa men inte nödvändig.
Det jag dock inte förstår är om det räcker med 1000W för att använda 4090 till fullo (600W) eller om man måste ha 1200W?
Har läst på vissa forum att 1000W nätaggregat endast kommer tillåta 4090 att använda 450W?

Måste vara dåligt 1000W aggregat om den inte klarar 600W via PCIE. Varje kabel är klassificerade för 150W (dock klarar de i praktiken betydligt mer än 150W enligt Buildzoid i hans video där han kritiserar nya 12pin kabeln)

Har du bara 3x 8pin så blir det bara 450W men har du 4st kan du få ut all 600W. Gamers nexus gjorde video som visade hur Nvidias kort känner av antalet PCIE och spärrar till 450W vid endast 3 8pin. Mitt Corsair RM1000X v3 (tror v3 är annat namn på den som kallas 2021 som du skrev du tänkte köpa) har 6st PCIE så ska inte vara några problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av dagas:

Måste vara dåligt 1000W aggregat om den inte klarar 600W via PCIE. Varje kabel är klassificerade för 150W (dock klarar de i praktiken betydligt mer än 150W enligt Buildzoid i hans video där han kritiserar nya 12pin kabeln)

Har du bara 3x 8pin så blir det bara 450W men har du 4st kan du få ut all 600W. Gamers nexus gjorde video som visade hur Nvidias kort känner av antalet PCIE och spärrar till 450W vid endast 3 8pin. Mitt Corsair RM1000X v3 (tror v3 är annat namn på den som kallas 2021 som du skrev du tänkte köpa) har 6st PCIE så ska inte vara några problem.

600W läget är inte särskilt användbart (inte alla kort stödjer det med standard bios) förutom om man vill överklocka så mycket det går och i scenarion som man i blir ”power limited” med 450w i samband med det. Säkert jättekul i benchmarks men inte särskilt användbart vid spelande. Man kommer offra allt vad ljudnivå, värme i rummet och strömförbrukning heter för fem extra fps i cyberpunk…

Det behövs ju inte särskilt mycket tweaks för att få samma prestanda som standard till 100-150w under 450w. Det tycker jag personligen är mer imponerande än ett grafikkort som drar så många watt som möjligt. Är man beredd att ta en prestandaminskning med 8-10% så kan man komma ner till halva effektuttaget mot standard.

Jag kör själv lätt överklock med ca 950mv och 80% på powerlimit samt sätter max fps till 144-180 i de spel som det går. Det är väldigt beroende av spel hur mycket kortet suger i sig. Det varierar mellan 50w och upp till 250w i nyare titlar men även upp till ca 360w i benchmark med raytracing. Oftast mellan 100-200w i spel med fpslimit eller där vsync kan användas utan besvär. Med 950mv och ca2800mhz så utmanar jag inte powerlimit på 80% vid spelande. En standardrunda i 3dmark time spy stannar på max toppvärde om 310w och 37000 gpu score.

600w läget är inget att hänga upp sig på

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om jag hade kört på AM4 så hade 32GB varit givet men eftersom jag bygger AM5 blir det lite mer oklart

Permalänk
Skrivet av dagas:

Måste vara dåligt 1000W aggregat om den inte klarar 600W via PCIE. Varje kabel är klassificerade för 150W (dock klarar de i praktiken betydligt mer än 150W enligt Buildzoid i hans video där han kritiserar nya 12pin kabeln)

Har du bara 3x 8pin så blir det bara 450W men har du 4st kan du få ut all 600W. Gamers nexus gjorde video som visade hur Nvidias kort känner av antalet PCIE och spärrar till 450W vid endast 3 8pin. Mitt Corsair RM1000X v3 (tror v3 är annat namn på den som kallas 2021 som du skrev du tänkte köpa) har 6st PCIE så ska inte vara några problem.

Aha, men kommer inte kablarna till grafikkortet med själva grafikkortet? Så har jag förstått det iallafall. Jag kanske har helt fel men något problem verkar ju folk stöta på iallafall. Vissa skriver ju som sagt att de endast har 3 8 pin när de behöver 4.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Om du tänkt spela det spelet och det rekommenderas 32 GB, då är väl valet enkelt?

Sant men det är ju inte alltid man kan lita på vad spel rekommenderar för specs

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt rekommendera 32 gb om du bygger ny maskin idag och inte är på ultra tight budget, speciellt då det börjar bli svårare att uppgradera minne nuförtiden då många moderkort/minnes kontroller har problem med 4 minnes sticks och behålla sina max hastigheter/latencies.

Pris skillnaden är ärligt talat inte så massiv, även med DDR5 så är priset på 32 GB inte så galet. Spel har också en trend mot att använda större och större assets (högre upplösning plus mindre compression) så skaplig risk att du skulle känna att 16 blir jobbigt innan du kommer uppgradera tillräckligt att du även byter ram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranadeHunter:

https://se.pcpartpicker.com/user/GranadeHunter/saved/#view=JdWYdC

Jag ska äntligen bygga ny dator! Vill helst ha beställt alla komponenter inom en månad.

Jag vill spela 1440p high refresh rate på spel såsom Star Wars Jedi Survivor. Tänker att 6800XT med ryzen 7600 är den mest prisvärda kombon för det jobbet. Jag vill dessutom ge mig själv möjligheten att uppgradera till en kraftfullare kombination om några år (ex. 4090 eller 7900 XTX med 7800X3D) därav 1000W nätaggregat.

Jag vill gärna höra era tankar. Var brutalt ärliga och om ni har några bättre "deals" ni kan hitta så får ni gärna skriva dem

P.S. Letar även efter en bra skärm. Har tittat på MSI optix mag274qrf-qd men det har gått upp som satan i pris från 4000 kr där den låg innan :/ Gigabyte M27q-X är frän men den är lite för dyr för tillfället. Vill helst inte lägga mer än 5500 kr på en skärm.

Det är vettigt efter att jag sett analyser på transient spikes i moderna grafikkort känns det som man måste ta i från tårna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murre64:

Jo, 230 volt input ger ca 2% bättre verkningsgrad överlag.

Ena har 90% vid 500w, andra har 95%. I den sämre bidrar du med 50 w värme och i den andra 25w värme, det spelar roll, inte för elräkningen men för ljudnivå, livslängd etc.