Permalänk

Antivirusprogram

Hej
Jag har en äldre stationär dator med Windows 7.
undrar om någon kan tipsa om gratis program för scanning och borttagning av Virus.

Permalänk
Medlem

Windows Defender, det inbyggda antivirusprogrammet. Det får ofta bäst poäng i tester osv. Också minst störande.

Om det fortfarande uppdateras för Windows 7, annars skulle jag ha uppdaterat datorn istället. Du får ju ändå inga säkerhetsuppdateringar så operativsystemet är osäkert oavsett antivirusprogram.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

W7 och W8 är heldött sen några dagar(?) tillbaka, byt gärna OS. Alternativt använd valfritt program som körs från USB-minne (Görs alltså genom att starta från USB-minnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Windows Defender, det inbyggda antivirusprogrammet. Det får ofta bäst poäng i tester osv. Också minst störande.

Om det fortfarande uppdateras för Windows 7, annars skulle jag ha uppdaterat datorn istället. Du får ju ändå inga säkerhetsuppdateringar så operativsystemet är osäkert oavsett antivirusprogram.

Windows Defender finns inte inbyggt på lika bra sätt i Windows 7 som det gör i Windows 10 och 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Windows Defender finns inte inbyggt på lika bra sätt i Windows 7 som det gör i Windows 10 och 11

Bäst att uppdatera Windows alltså!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag använder Bitdefender Free, som på senare tid börjat tjata allt oftare på att uppgradera till betalversion men nu har jag fått tyst på den tror jag. Sägs stödja Windows 7 fram till 2024.

https://www.bitdefender.com/solutions/free.html

Jag kör iofs Windows 10 på det mesta, men har en Windows 7-installation för att det kan behövas ibland.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Hej
tack för svaren
Jag tror det är dags att uppdatera datorn till Windows 10.