The Last of Us blir HBO-serie

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills det blir mörkt innan jag glor jag! Är jävligt taggad jag med, speciellt eftersom jag har jobbat lite på den själv. I första avsnittet så är det en korridor o ett kök bakom farmorn som springer ut av ett hus jag slängde ihop, o i senare avsnitt har jag ljussatt o renderat zombiefejses o lite annat ^^

Permalänk
Medlem

Att Pedro Pascal och Bella Ramsey skulle leverera var det nog ingen som tvivlade på men de gör det exceptionellt bra.
Även Anna Torv(Tess) levererade en grym prestation.
Jag hoppas verkligen att de inte klantar till resten av säsongen för det här kan bli bland det bästa någonsin xD

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig start och stort plus för ett långt första avsnitt på 1h20min!

Permalänk
Medlem

Släpper HBO ett nytt avsnitt varje måndag?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Släpper HBO ett nytt avsnitt varje måndag?

Ser så ut, ja.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

9 avsnitt totalt, sista släpps i Sverige 13:e mars.

Permalänk
Medlem

Serien är okej men inte mer, 5/10.

Pedro gör väl ett okej jobb men skådisen som spelar Ellie hur tänkte dom där? Eller vänta det är Hollywood vi snackar om!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Tyckte Zuckerberg hittills har gjort en rätt ok Ellie. Problemet jag har dock är att det hittills känns som att de bara filmat serien scen för scen där de rakt kopierar spelets scener istället för att komma på lite egna scener. Med undantag för det uppenbara.

Var oerhört svårt att se i detalj vad folk faktiskt gör på gatan med allt camerashake i bilen ihop med allt blur.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tyckte Zuckerberg hittills har gjort en rätt ok Ellie. Problemet jag har dock är att det hittills känns som att de bara filmat serien scen för scen där de rakt kopierar spelets scener istället för att komma på lite egna scener. Med undantag för det uppenbara.

Det är just när filmproducenter försöker lägga till mycket nytt och göra om som det går fel och vi har många exempel på det.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Serien är okej men inte mer, 5/10.

Pedro gör väl ett okej jobb men skådisen som spelar Ellie hur tänkte dom där? Eller vänta det är Hollywood vi snackar om!

Jag tror du borde söka upp definitionen av skådespeleri. Hen prickar rätt på varje aspekt av Ellie från spelet. Utseendet är helt irrelevant när någon lyckas så pass bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Jag tror du borde söka upp definitionen av skådespeleri. Hen prickar rätt på varje aspekt av Ellie från spelet. Utseendet är helt irrelevant när någon lyckas så pass bra.

Hen?
Men ja, hon gjorde ett riktigt bra jobb trots att hennes utseende inte riiktigt passade. Alla gjorde ett bra jobb, var iofs kanske inte riktigt lika superhooked efter första avsnittet av t ex Severance eller senaste Stranger Things, men det höll en bra nivå iaf!
Meen såklart, jag kanske är lite partisk också.

Permalänk
Medlem

Nu har det bara gått ett avsnitt men tror knappast man behöver vara orolig när proffs som Craig Mazin (Chernobyl) samt även Neil Druckmann står som huvudskapare. Detta kommer hålla sig troget källmaterialet, precis som det ska!

Permalänk
Medlem

Helt okej avsnitt, positivt överraskad faktiskt. Men kommer inte över hur, förlåt för mitt språk här, hur ful hon är som spelar Ellie. Det tar verkligen ur mig ur serien.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Oj 9,6 på IMDB! Lång väntan nu tills alla avsnitt är ute så att jag kan binga dem alla över en helg!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Har lyckats undvika alla trailer innan jag såg första avsnittet idag. Tyckte det var riktigt bra!

Att man efter 30 minuter bryr sig mer om Joels dotter Sarah än vad flera säsonger med karaktärer i t.ex. The Walking dead är fantasiskt!

Dold text
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Grym start och jag hoppas att det håller i sig, men jag är inte särskilt orolig. Tycker huvudkaraktärernas skådespelarinsatser är fenomenala.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Får ni HDR eller Dolby Vision via HBO Max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Får ni HDR eller Dolby Vision via HBO Max?

Beror lite på vad du har för TV samt vilken typ av enhet / app du kör i från. Men ja, Dolby Vision samt Atmos finns om du har kompatibel enhet:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Beror lite på vad du har för TV samt vilken typ av enhet / app du kör i från. Men ja, Dolby Vision samt Atmos finns om du har kompatibel enhet:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Haha tittade lite snabbt på en annan tv (den har dolby vision), men fick enbart HDR. Efter mycket tankeverksamhet slog det mig. Shield 2015 stödjer inte dolby vision

Blir till att titta på nya tvn sen när man börjar titta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lsociety:

Jag tror du borde söka upp definitionen av skådespeleri. Hen prickar rätt på varje aspekt av Ellie från spelet. Utseendet är helt irrelevant när någon lyckas så pass bra.

Fast hon repeterar ju bara det som sker i spelet, rätt ordagrant. Det är ju inte så att hon behöver skådespela hittills iallafall. Får se hur det blir med tiden, om de gör allt scen för scen efter spelet eller om de gör eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast hon repeterar ju bara det som sker i spelet, rätt ordagrant. Det är ju inte så att hon behöver skådespela hittills iallafall. Får se hur det blir med tiden, om de gör allt scen för scen efter spelet eller om de gör eget.

… vad gör andra skådisar? Jo de repeterar från ett manus. Det är hur man levererar denna repetition till en kamera som gör en skådis.
Hon gjorde det bra. Vi fick dock inte se så mycket i första avsnittet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

… vad gör andra skådisar? Jo de repeterar från ett manus. Det är hur man levererar denna repetition till en kamera som gör en skådis.
Hon gjorde det bra. Vi fick dock inte se så mycket i första avsnittet.

Skillnad på ett manus vars ord aldrig sagts förut i någon form av audiovisuel media. Medans här kopierar de rakt av all form av humör, ansiktsuttryck och uttal. Det känns fake. Som att folk re-enactar en pjäs i teaterskola. Förväntade mig nytt skådespel med egenskrivet manus baserat på storyn i serien. Man kan ju ha en story som följer det som sker i ett spel men att skådisarna får säga lite annat också! Ska allting vara 1:1 till ett spel med vissa undantag, så kan man ju likagärna bara göra en animerad serie, sparar tid och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skillnad på ett manus vars ord aldrig sagts förut i någon form av audiovisuel media. Medans här kopierar de rakt av all form av humör, ansiktsuttryck och uttal. Det känns fake. Som att folk re-enactar en pjäs i teaterskola. Förväntade mig nytt skådespel med egenskrivet manus baserat på storyn i serien. Man kan ju ha en story som följer det som sker i ett spel men att skådisarna får säga lite annat också! Ska allting vara 1:1 till ett spel med vissa undantag, så kan man ju likagärna bara göra en animerad serie, sparar tid och pengar.

Har inte spelat spelet, men av det jag sett o jämfört med serien så är serien betydligt snyggare filmat o mer välspelat. O bara för att dom använder spelet väldigt mycket som storyboard för serien så är det inte direkt bara att "göra". Eller kan du själv göra en perfekt rolltolkning av Ellie själv måntro efter att ha spelat spelet?
Här har du ett klipp med några jämförelser från spelet om du själv vill se.

Oavsett så har inte jag lust att spela spelet, o nån playthrough är jag inte alls intresserad av att kolla på när jag istället får se en riktigt välgjord serie.
Så ja synd för dig att du föredrar spelet, så gå o spela spelet så kan vi njuta vidare av en serie som börjar bra o som förhoppnigsvis är tung hela vägen igenom

För övrigt fick Craig typ samma kritik för Chernobyl, fast tvärt om att han ibland inte följde verkligheten tillräckligt bra, så antar att ingen nånsin kommer vara nöjd med det Craig gör när han gör remakes på gamla storys/händelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Får ni HDR eller Dolby Vision via HBO Max?

När jag kollade på avsnittet så var det dolby vision och dolby atmos

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

HBO gör bra grejer sålänge det inte är mörka scener.. Då ser man plötsligt ingenting.

Eller så kalibrerar du skärmen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

HERRE JÄVLAR VA BRA

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Jag tror du borde söka upp definitionen av skådespeleri. Hen prickar rätt på varje aspekt av Ellie från spelet. Utseendet är helt irrelevant när någon lyckas så pass bra.

Tycker du, i min mening gjorde hon ett uruselt jobb!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Haha tittade lite snabbt på en annan tv (den har dolby vision), men fick enbart HDR. Efter mycket tankeverksamhet slog det mig. Shield 2015 stödjer inte dolby vision

Blir till att titta på nya tvn sen när man börjar titta.

Har också Dolby Vision, men får bara ut HDR eftersom jag kör genom Xbox-appen.

Har svårt för Ellie so far, jag har aldrig direkt uppskattat Bella Ramsay som skådespelerska men jag får ge henne en chans i den här serien. Pedro gör en otroligt bra Joel, han tror jag kommer bära serien för många. Tess och hennes skådespelerska kan fara åt skogen.

7/10 för första avsnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Eller så kalibrerar du skärmen.

Ja verkligen. Alla borde antingen ställa in sin bildvisare bättre eller om den är för dålig för att visa det mörka så köp en bättre bildvisare!

Hade inga problem att se i 3e avsnittet på sista säsongen av GoT som så många klagade på.

Från filmfotografen själv angående det:

“A lot of the problem is that a lot of people don’t know how to tune their TVs properly,”

“A lot of people also unfortunately watch it on small iPads, which in no way can do justice to a show like that anyway.”

“Game of Thrones is a cinematic show, and therefore you have to watch it like you’re at a cinema: in a darkened room… if you watch a night scene in a brightly lit room, then that won’t help you see the image properly.”