Nyinköpt 6700xt Halvskumma Problem/Funderingar

Permalänk

Nyinköpt 6700xt Halvskumma Problem/Funderingar

Tja köpte nyligen ett Powercolor Fighter 6700xt.

Har inte haft några större problem med drivrutiner eller något annat vid vanlig användning samt instabilitet än så länge. Men har
fått lite funderingar på det här kortet. Jag skriver all relevant info sist/längst ned i inlägget.

Efter att kopplat in det installerade jag de nyaste drivrutinerna, Körde Furmark i 20min, tempen stannade vid 95(Hot spot) och höll sig där ett tag. Testat små spela lite med det utan några problem än så länge. Testade även Timespy 3dmark out of the box.
Har testat Witcher 3 Next Gen uppdateringen lite som ger mig ca 65-120 fps ( Normalt tror jag då cpun flaskar gpun lite tror jag )

Vad jag har märkt dock är att jag inte riktigt får prestandan som jag borde i CSGO samt Minecraft, som exempel. Har försökt listat ut vad som orsaker det utan större framgång. Det ledde mig till ändra Min/Max Frekvensvärdet i Wattman, Därför tänkte jag testa undervolta samtidigt för att eventuell får ned tempen lite då kylaren inte är den bästa direkt. Men det är något knas med det hela eller är det något jag missar.

ändrade "min" värdet till 2350
ändrade "max" värdet till 2550
Undervoltade från 1.2 till 1.135

Körde Timespy igen och vann lite prestanda men tempsen känns något högre. Vad jag har märkt är att tex i HWinfo64 visar "Gpu Core Voltage" endast "1.022V " medans "GPU Memory Voltage ligger på "1.366V"(Antar att det är ngt annat). Vad kan jag mäta/se med så jag är säkert på att spänningen sjunker vid ändrade inställningar?

3dmark Timespy = 11 800 score (GPU) 6000(CPU)
3dmark Timespy(Efter) 12 150 score(GPU) 6000(CPU)

CSGO = 150-250 fps ( borde vara högre tycker jag vad jag hört andra har )

Övriga dator
--------------
6700xt PC fighter
Ryzen r5 2600 3.4Ghz
Tomahawk b450 (icke MAX )
16gig ram @3200hz
Seasonic Focus 750w gold
Drivrutiner: Nyaste Chipset
Driv- Grafik: 22.11.2 Radeon/Adrenalin
Har gammalt bios dock.

Permalänk
Medlem

CSGO och Minecraft är i stort sett enbart CPU. Och ganska dåligt optimerat också.

Jag körde ryzen 5600 + 6700XT innan uppgradering till 6800XT och hade runt 350-400 FPS.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

CSGO och Minecraft är i stort sett enbart CPU. Och ganska dåligt optimerat också.

Jag körde ryzen 5600 + 6700XT innan uppgradering till 6800XT och hade runt 350-400 FPS.

Ja Minecraft är som det är, verkar vara många det strular för. Men skulle vilja hitta en fix till CSGO prestandan. Något fel är det. Jag har nog gammat bios, vet inte om det kan påverkat, har ju planerat att uppgradera snart till något från Zen 3/5000serien och då blir det bios uppdatering.

Sedan GPU spänningen är knepigt. Vilken är det som man ska ha koll på? Här nedan är en bild från Hwinfo64 Core/SoC/Memory, antar att det är core? Detta är temps efter 30min i Witcher 3 Nextgen patch. Är inte spänningen låg? Om det nu är rätt värde alls.

Får jag fråga vilken 6700xt du hade?

Permalänk
Skrivet av Dramalama:

Tja köpte nyligen ett Powercolor Fighter 6700xt.

Har inte haft några större problem med drivrutiner eller något annat vid vanlig användning samt instabilitet än så länge. Men har
fått lite funderingar på det här kortet. Jag skriver all relevant info sist/längst ned i inlägget.

Efter att kopplat in det installerade jag de nyaste drivrutinerna, Körde Furmark i 20min, tempen stannade vid 95(Hot spot) och höll sig där ett tag. Testat små spela lite med det utan några problem än så länge. Testade även Timespy 3dmark out of the box.
Har testat Witcher 3 Next Gen uppdateringen lite som ger mig ca 65-120 fps ( Normalt tror jag då cpun flaskar gpun lite tror jag )

Vad jag har märkt dock är att jag inte riktigt får prestandan som jag borde i CSGO samt Minecraft, som exempel. Har försökt listat ut vad som orsaker det utan större framgång. Det ledde mig till ändra Min/Max Frekvensvärdet i Wattman, Därför tänkte jag testa undervolta samtidigt för att eventuell får ned tempen lite då kylaren inte är den bästa direkt. Men det är något knas med det hela eller är det något jag missar.

ändrade "min" värdet till 2350
ändrade "max" värdet till 2550
Undervoltade från 1.2 till 1.135

Körde Timespy igen och vann lite prestanda men tempsen känns något högre. Vad jag har märkt är att tex i HWinfo64 visar "Gpu Core Voltage" endast "1.022V " medans "GPU Memory Voltage ligger på "1.366V"(Antar att det är ngt annat). Vad kan jag mäta/se med så jag är säkert på att spänningen sjunker vid ändrade inställningar?

3dmark Timespy = 11 800 score (GPU) 6000(CPU)
3dmark Timespy(Efter) 12 150 score(GPU) 6000(CPU)

CSGO = 150-250 fps ( borde vara högre tycker jag vad jag hört andra har )

Övriga dator
--------------
6700xt PC fighter
Ryzen r5 2600 3.4Ghz
Tomahawk b450 (icke MAX )
16gig ram @3200hz
Seasonic Focus 750w gold
Drivrutiner: Nyaste Chipset
Driv- Grafik: 22.11.2 Radeon/Adrenalin
Har gammalt bios dock.

Hej!

De spel du hänvisar till, Minecraft och CSGO, är mycket beroende av vilken CPU du använder. I dessa fall tror jag ditt grafikkort begränsas en hel del av din processor. Vill du ha högre FPS i dessa spel tror jag att du behöver uppgradera din processor.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS och köp ett 5600 (utan x) för cirka 1700kr (+spel på köpet) så bör din FPS dubblas i dessa spel.

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

Hej!

De spel du hänvisar till, Minecraft och CSGO, är mycket beroende av vilken CPU du använder. I dessa fall tror jag ditt grafikkort begränsas en hel del av din processor. Vill du ha högre FPS i dessa spel tror jag att du behöver uppgradera din processor.

Det är möjligt att det kan vara så, Ska testa csgo låga inställningar när jag kommer hem. Kan vara att folk överdriver sin fps på nätet, Csgo testerna såg rimliga ut från Gamernexus. Jag tänker uppgradera cpu oavsett, får se vad jag kommer åt i slutet av månaden, blir en 5600 om inga rabbater finns kvar på 5700/5800/58003d.

Skrivet av Bobiri:

Uppdatera BIOS och köp ett 5600 (utan x) för cirka 1700kr (+spel på köpet) så bör din FPS dubblas i dessa spel.

Ja det ska det göra självklart men man ska ha ut den rätta prestandan från äldre komponenter också. Köpa nytt är inget arguement om det är något som inte står rätt till.

Skapade dock tråden för gpu spänningen ser konstigt ut, spänningen verkar maxa vid 1.022v istället för satt spänning på 1.135v i wattman, Kan någon förklara det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dramalama:

Tja köpte nyligen ett Powercolor Fighter 6700xt.

Har inte haft några större problem med drivrutiner eller något annat vid vanlig användning samt instabilitet än så länge. Men har
fått lite funderingar på det här kortet. Jag skriver all relevant info sist/längst ned i inlägget.

Efter att kopplat in det installerade jag de nyaste drivrutinerna, Körde Furmark i 20min, tempen stannade vid 95(Hot spot) och höll sig där ett tag. Testat små spela lite med det utan några problem än så länge. Testade även Timespy 3dmark out of the box.
Har testat Witcher 3 Next Gen uppdateringen lite som ger mig ca 65-120 fps ( Normalt tror jag då cpun flaskar gpun lite tror jag )

Vad jag har märkt dock är att jag inte riktigt får prestandan som jag borde i CSGO samt Minecraft, som exempel. Har försökt listat ut vad som orsaker det utan större framgång. Det ledde mig till ändra Min/Max Frekvensvärdet i Wattman, Därför tänkte jag testa undervolta samtidigt för att eventuell får ned tempen lite då kylaren inte är den bästa direkt. Men det är något knas med det hela eller är det något jag missar.

ändrade "min" värdet till 2350
ändrade "max" värdet till 2550
Undervoltade från 1.2 till 1.135

Körde Timespy igen och vann lite prestanda men tempsen känns något högre. Vad jag har märkt är att tex i HWinfo64 visar "Gpu Core Voltage" endast "1.022V " medans "GPU Memory Voltage ligger på "1.366V"(Antar att det är ngt annat). Vad kan jag mäta/se med så jag är säkert på att spänningen sjunker vid ändrade inställningar?

3dmark Timespy = 11 800 score (GPU) 6000(CPU)
3dmark Timespy(Efter) 12 150 score(GPU) 6000(CPU)

CSGO = 150-250 fps ( borde vara högre tycker jag vad jag hört andra har )

Övriga dator
--------------
6700xt PC fighter
Ryzen r5 2600 3.4Ghz
Tomahawk b450 (icke MAX )
16gig ram @3200hz
Seasonic Focus 750w gold
Drivrutiner: Nyaste Chipset
Driv- Grafik: 22.11.2 Radeon/Adrenalin
Har gammalt bios dock.

Denna video visar väl på ett ungefär var du kan/bör ligga på med din rigg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dramalama:

Det är möjligt att det kan vara så, Ska testa csgo låga inställningar när jag kommer hem. Kan vara att folk överdriver sin fps på nätet, Csgo testerna såg rimliga ut från Gamernexus. Jag tänker uppgradera cpu oavsett, får se vad jag kommer åt i slutet av månaden, blir en 5600 om inga rabbater finns kvar på 5700/5800/58003d.

Ja det ska det göra självklart men man ska ha ut den rätta prestandan från äldre komponenter också. Köpa nytt är inget arguement om det är något som inte står rätt till.

Skapade dock tråden för gpu spänningen ser konstigt ut, spänningen verkar maxa vid 1.022v istället för satt spänning på 1.135v i wattman, Kan någon förklara det?

Den spänning du ställer in är bara ett målvärde. Den faktiska spänningen kan vara en annan beroende på situationen. Om din CPU begränsar så att GPUn inte kan jobba för fullt kommer du se en lägre spänning eftersom den inte kan dra på för fullt.

Du kan prova med att höja strömstyrkegränsen för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2