Ni som bor i lägenhet med ComHem eller Telia fiber

Permalänk
Medlem

Ni som bor i lägenhet med ComHem eller Telia fiber

Undrar om någon här har det ena eller det andra och har koll/synpunkter på lite frågor kring det?

Jag skall flytta till en lägenhet där ComHem ingår i avgiften (250 Mbit) samt deras analoga TV-kanaler tror jag. Bredvid uttaget på väggen sitter även en fiberanslutning med RJ-45 uttag från Telia.

Kan man bara köpa vilken begagnad ComHem router på Blocket som helst eller måste man ha lite koll på olika modeller för att dels kunna öka hastigheten om den höjs eller om man kan köpa till extra prestanda (vad kan ComHem leverera som max?)?

Kan man konfigurera ComHems routers att bara transportera trafiken vidare till egen router (typ bridged mode)?

Hur är det med ComHem, blockerar de viss trafik? Idag kör jag en FTP-server och det vill jag gärna fortsätta med framöver.

Angående Telias fiber, har de ofta specialerbjudanden till bostadsrätter? Tänker att surfar man in på deras webbsajt så vill de ha 349:- /månad för 100 Mbit så det känns ju som ett väldigt högt pris. Verkar inte som det är som Telias Öppen Fiber heller (där man kan välja ISP) utan det är Telia hela vägen?

Många frågor men så är det när man inte har koll på läget!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Fiber är det bästa du kan ha. Tre hål i väggen internet ska man undvika att ha. Man kan inte få lika hastighet ner som upp med coax internet från Comhem. Telia är dyrare men brukar funka utan problem.

Permalänk
Medlem

Jo, det är jag med på, dvs. att fiber är optimalt men någonstans är det ju förstås en fråga om pris. Det som är bra i detta fallet är att uttagen sitter väldigt nära varandra så om testar och kör jag ComHem först och konstaterar att det är helt värdelöst så kan jag ju lätt byta till fibern sedan.

Men är ComHem så risigt? Är det instabilt? Vad kan de leverera som mest och är det är alltid dålig upload?

Permalänk
Medlem

Ingår en viss hastighet i hyran kan du teckna högre hastighet och betala mellanskillnaden. Om ni har avtal som ingår i hyran brukar även router/modem vara gratis.

Om du har Tele2s (Com Hem) trehåliväggen-uttag är du låst till deras modem. Dock går det att köpa ett begagnat, tror att de flesta modeller de har kan bryggas så den bara konverterar från koax till RJ45. Nyare modell med docsis 3.1 krävs om du ska ha de högre hastigheterna (gig).

Jag sitter själv i Tele2s (Com Hem) nät och de blockerar inget mer än standardportar, typ mailspam på port 25 (löstes lätt med epost-relay).

Skrivet av Bazisten:

Fiber är det bästa du kan ha. Tre hål i väggen internet ska man undvika att ha. Man kan inte få lika hastighet ner som upp med coax internet från Comhem. Telia är dyrare men brukar funka utan problem.

Ovan stämmer inte i alla situationer. Tele2 uppgraderar sina nät genom att bygga bort koax-nätet så mycket det går, alltså.. De drar fiber till huset och konverterar sedan till koax. Detta gör att de kan leverera synkrona tjänster 100/100, 500/500, 1000/1000 osv.

Edit: Hade Tele2s (återigen Com Hem) koax-nät i flera år i vår BRF. Hade ett avbrott på dryga 6 år.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Hej, du menar kanske Tele 2 fibercoax-bredband? De moderna utrustningar som används för det finns listade här https://www.tele2.se/bredband/utrustning. De går att ställa i bryggat läge så att de endast agerar modem.

Om du får tag på en utrustning från blocket, kompis eller granne så får du ringa in till KS för att det ska gå att använda. Men annars brukar det vara enkelt att få ett bra pris på aktuell fungerande utrusning om man ringer in och kan tänka sig binda upp sig över en tid framöver.

Fibercoax finns idag upp till 1,2 gbps, beroende på var i Sverige du bor.

Angående blockning av trafik så vågar jag inte uttala mig. Men jag tror inte att dom gör något som andra operatörer inte gör. Du kanske hamnar på dubbel-NAT som ställer till det. Jag är dock rätt säker på att du kan be dom ta bort det.

Lycka till!

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Jo, det är jag med på, dvs. att fiber är optimalt men någonstans är det ju förstås en fråga om pris. Det som är bra i detta fallet är att uttagen sitter väldigt nära varandra så om testar och kör jag ComHem först och konstaterar att det är helt värdelöst så kan jag ju lätt byta till fibern sedan.

Men är ComHem så risigt? Är det instabilt? Vad kan de leverera som mest och är det är alltid dålig upload?

Vad jag sett så varierar folks erfarenheter enormt gällande hur risigt det är, förmodar baserat på hur belastat det lokala nätet är.

Är nog bäst att du kikar på deras sajt vad du kan få för hastighet, men tror alltid docsis-lösningarna har asymmetrisk ned/upp-hastighet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Angående blockning av trafik så vågar jag inte uttala mig. Men jag tror inte att dom gör något som andra operatörer inte gör. Du kanske hamnar på dubbel-NAT som ställer till det. Jag är dock rätt säker på att du kan be dom ta bort det.

Kollade med deras support tidigare och de kör ingen dubbelnat (CGNAT) alls. De hade tydligen det om man tecknade tjänst via Boxer.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag sett så varierar folks erfarenheter enormt gällande hur risigt det är, förmodar baserat på hur belastat det lokala nätet är.

Är nog bäst att du kikar på deras sajt vad du kan få för hastighet, men tror alltid docsis-lösningarna har asymmetrisk ned/upp-hastighet.

Åter till mitt första inlägg. Bor man i en uppgraderad fastighet kan man få synkrona hastigheter.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

ComHem finns inte mer. Köpt av Tele2. Även jag har gruppavtal. Ring dem, så får du router och TV-box hemskickat. Jag har aldrig upplevt instabilitet, men jag laddar heller inte upp något.

Ang. Telia kan det vara så att de har dragit fiber hela vägen och således har de ensamrätt på anslutning, bott i en sådan lägenhet tidigare. Dyrt som satan.

Permalänk
Sötast

Telia stängd fiber för 349:- är ju rena loppisen.
Där jag bodde tidigare började det på 249:- år 2007. År 2022 så är det uppe i 579:- per månad "pga ökade utvecklingskostnader" hahaha, samma jävla fiber 15 år senare låst till 100/100

För att svara på din fråga så kan vi inte. Vad som erbjuds till just det boendet vet endast operatörerna och endast de kan besvara frågorna. Sådant här kan skilja från hus till hus beroende på vad för hårdvara som finns i källaren och gatan.

Telia har iaf alltid publik IP och om de blockerar något så är det nog endast smtp (25?) vilket är vanligt att blockera.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag sitter i en ny lägenhet från 2017 med tele2 3hål i väggen.
Jag har 1200/100 I hastighet och upplever inga problem alls faktiskt.
Jag har modemet från Tele2 i bryggat läge och kör sedan en egen Asus router, modell RT-AX86U.

Permalänk
Medlem

om det ingår ingår ofta router också.. har gammal comhem installation 10+ år allt fungerar som det ska inte mer störningar på den än något annat.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Har haft coax i snart 2 år och inga större problem. Har 600/50 och jag får ut nästintill hela hastigheten utan någon större latency. Enda problem jag haft är när det gått ner någon timme vid 2 tillfällen de senaste 3 månaderna (dock har detta varit större problem hos tele2 och inte specifikt coax eller min lgh).

Så personligen har jag inte något dåligt att säga om coax förutom priset som kan vara lite saftigare.

Permalänk
Medlem

Har Telia 100/100, bor i lägenhet och betalar 499:- för fiber och tv (billigaste). Mycket stabilt och bra, brukar ligga på ca 126/126 och det krånglar inte.

Permalänk
Medlem

Billigt fiber existerar inte. Inte utan förhandlingar och kohandel iaf. Jag har aldrig upplevt det iaf. Enda billiga som fanns ett tag var tele2 mobilabb med 5gb surf för 99kr/månad. Sen wips så blev det dyrare o dyrare. Tror jag betalar 299 för samma abb nu men då har dom självklart höjt surfen till 10 eller 15gb o satt den som billigaste abbonemangsformen.

Tele2 öppen fiber (tidigare comhem) 100/100mbit typ 499kr/månad om det inte är ännu mer nu. Sällan strul men då o då kan det hända att nån gräver av en fiberkabel eller att nån kopplingspunkt pajjar o då är man utan både tv (fiber) o bredband.
Men vi fick precis tv omgjort till IP tv via nån minihub med wifi som skickades ut som ersatte fibertv.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all för input, wow!

Tror jag kommer att testa en ComHem Wifi Hub C1 till att börja med (trots allt ingår det ju i avgiften).

Permalänk
Medlem

Du vill åtminstone ha någon av deras C1/C2/C3 och inte de äldre burkarna.
Fibercoax i sin vanligaste form klarar bara asymetriska hastigheter.
Gamla coax-installationer strular en hel del, men nyare fungerar bra (vår är från 2007 och fungerar bra).

Engagera dig i föreningen och försök få till en gruppanslutning via Fibern/LAN istället för Comhem för det är så mycket bättre i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Billigt fiber existerar inte. Inte utan förhandlingar och kohandel iaf. Jag har aldrig upplevt det iaf. Enda billiga som fanns ett tag var tele2 mobilabb med 5gb surf för 99kr/månad. Sen wips så blev det dyrare o dyrare. Tror jag betalar 299 för samma abb nu men då har dom självklart höjt surfen till 10 eller 15gb o satt den som billigaste abbonemangsformen.

Tele2 öppen fiber (tidigare comhem) 100/100mbit typ 499kr/månad om det inte är ännu mer nu. Sällan strul men då o då kan det hända att nån gräver av en fiberkabel eller att nån kopplingspunkt pajjar o då är man utan både tv (fiber) o bredband.
Men vi fick precis tv omgjort till IP tv via nån minihub med wifi som skickades ut som ersatte fibertv.

Det spelar väl inte egentligen så stor roll om det är just fiber eller någon annan anslutningsform, det krävs nästan alltid någon form av förhandling för att få ett bra pris, och förhandling existerar ju i princip bara vid gruppanslutningar.

Typiskt då t.ex. en BRF som tecknar ett avtal för samtliga medlemmars räkning *med en enskild operatör*, det är ju i sådana lägen som det brukar kunna bli riktigt bra priser.

(Och det beror ju därmed i praktiken helt på var exakt man bor om det existerar bra priser eller ej)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Du vill åtminstone ha någon av deras C1/C2/C3 och inte de äldre burkarna.
Fibercoax i sin vanligaste form klarar bara asymetriska hastigheter.
Gamla coax-installationer strular en hel del, men nyare fungerar bra (vår är från 2007 och fungerar bra).

Engagera dig i föreningen och försök få till en gruppanslutning via Fibern/LAN istället för Comhem för det är så mycket bättre i längden.

Ja, inte omöjligt att jag engagerar mig i föreningen framöver, men först måste jag flytta in m.m så det är i alla fall inte aktuellt just nu. Jag är med på att fiber är optimalt och kommer själv ifrån Telia Öppen Fiber sedan många år.

Permalänk
Medlem

Jag har Com hem med analoga kanaler. Lyckats få 600/50 lina och deras silver paket kanaler för 340kr/månaden..

Jag får ut 612 i nedladdning och 56 i uppladdning på bredbandskollen med både Mobilen och med gamingdatorn kopplad med kabel.

Så jag är väldigt nöjd. Jag får det jag betalar för.

EDIT: Jag använder den routern och tv-media spelaren dom skickar med "gratis" / ingår i priset.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Är cirka 50 Mbit max upload med ComHem och koaxialkontakt eller kan man välja? Om det ingår 250 i BRF-avgiften så kan man utgå ifrån att det är 50 Mbit (alltså 250/50) eller kan det vara långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Angående Telias fiber, har de ofta specialerbjudanden till bostadsrätter? Tänker att surfar man in på deras webbsajt så vill de ha 349:- /månad för 100 Mbit så det känns ju som ett väldigt högt pris. Verkar inte som det är som Telias Öppen Fiber heller (där man kan välja ISP) utan det är Telia hela vägen?

Många frågor men så är det när man inte har koll på läget!

Tack på förhand!

Våran bostadsrätt har avtal med Telia. Kostnaden för 100/100 är inbakad i månadsavgiften. Vill man ha 250, 500 får man betala 99kr respektive 199kr. Allt handlar väl om hur styrelsen lyckas i en förhandling tänker jag.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Tack så mycket för all för input, wow!

Tror jag kommer att testa en ComHem Wifi Hub C1 till att börja med (trots allt ingår det ju i avgiften).

Det du kan göra är anlsuta en dator till telia uttaget och sen gå till tex http://google.com så kommer du högst troligt hamna på en sida som berättar vad de erbjuder dig och till vilket pris.

Funkar tele2 bra och du inte är missnöjd kör på det. Folks förakt mot det är att det kan funka horribelt just där du bor, men om du inte haft nått problem på ett par månader så glöm bort det hela och njut av billigare internet. Så länge du inte känner att upload är begränsande.

Edit: sweclocker.com har HSTS, så google.com är bättre val när man vill bli omskickad utan att webbläsaren skriker varningar för scam!!11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Är cirka 50 Mbit max upload med ComHem och koaxialkontakt eller kan man välja? Om det ingår 250 i BRF-avgiften så kan man utgå ifrån att det är 50 Mbit (alltså 250/50) eller kan det vara långsammare?

Jag har nyligen flyttat in i brf med Tele2 Coax och jag fick fram all info när jag gick in på Tele2's hemsida och valde adress för att teckna abonnemang. Det kom då direkt upp att det är gruppavtal på plats för adressen, vilka hastigheter som ingår och vilka kostar extra. I mitt fall ingick i nuläget 250/50 eller 300/10 tror jag det var. Vill minnas att jag såg något om att det om några månader ändras till 500/50 i det som ingår i gruppavtalet.

Har bara haft tjänsten i två veckor men verkar fungera bra än så länge...

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kör Tele2 via gruppavtal i vår BRF 500/500 via coax som rullar på bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Våran bostadsrätt har avtal med Telia. Kostnaden för 100/100 är inbakad i månadsavgiften. Vill man ha 250, 500 får man betala 99kr respektive 199kr. Allt handlar väl om hur styrelsen lyckas i en förhandling tänker jag.

Jo, precis.
Själva haken där är ju just att det förutsätter att BRFen förhandlat fram och tecknat ett gruppavtal (lät inte så), om inte så har det ingen kortsiktig inverkan på TS möjligheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@BL omöjligt att svara på vad gäller stabilitet och hur bra det fungerar.

Går man långt tillbaka i tiden med Stjärn-TV, Comhem och Tele2 vad gäller kabel-TV så var det ett lotteri. Antingen är koaxnätet bra, nya uttag och nätet kanske uppmätt eller så kan det vara äldre kablar, strular en hel del och inte stabil uppkoppling. Det är inte tekniken det är fel på, det är gamla kablar, kanske dåliga uttag och andra problem. De flesta av dessa nät som är relativt nya, eller totalrenoverade ska fungera i stort sett perfekt. Detta mycket tack vare att DocSIS tekniken utvecklats genom åren.

Vad gäller pris, avtal osv har andra svarat på den frågan. Billigast är alltid någon form av gruppavtal jämfört med att skaffa en uppkoppling på egen hand. Men det är något BRF styrelsen styr över och inte du själv.

DocSIS säger detta (vi har EURO varianten som är lite snabbare)

v3.0 från 2006 har 1 Gbit/s i download och 200 Mbit/s upload
v3.1 från 2013 har 10 Gbit/s i download och 1–2 Gbit/s upload

Det är inte tekniken som begränsar längre utan din ISP och vilka hastigheter dom erbjuder. Jag skulle gissa på att det är v3.1 som används numera, men det kanske skiljer från bolag till bolag.

Permalänk

Har haft ComHem/Tele2, och visst var det stabilt dom åren jag hade men är man känslig för latens så är nog fiber att föredra.

Fick en latens mellan 16-40 ms till sunet med fiber-coax och nu med Open Infra fiber (Bahnhof som ISP) så ligger den mellan 1-2 ms. Men för övrigt så tyckte jag att ComHem funkade bra, enda man skulle kunna gnälla är deras uppström-hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Är cirka 50 Mbit max upload med ComHem och koaxialkontakt eller kan man välja? Om det ingår 250 i BRF-avgiften så kan man utgå ifrån att det är 50 Mbit (alltså 250/50) eller kan det vara långsammare?

Tror det blir långsammare. Innan hade vi 150/10. Sen e det 300/40 och 600/50.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Åter till mitt första inlägg. Bor man i en uppgraderad fastighet kan man få synkrona hastigheter.

Om man bor i en lägenhet där "antennförstärkaren" (egentligen en fiberkonverterare, men de kallar den antennförstärkare) är uppgraderad till DOCSIS 4 så kan man få symmetrisk hastighet. Om man bor i huset där den burken fortfarande är DOCSIS 3 så kan man inte få det, även om det går en fiber fram till den. Det var så vi hade det fram tills alldeles nyss.

För att man överhuvudtaget skall kunna få de högre hastigheterna ner så måste det vara fiber fram till huset, så kombon fiber med DOCSIS 3-router är antagligen väldigt vanlig.

Skrivet av BL:

Är cirka 50 Mbit max upload med ComHem och koaxialkontakt eller kan man välja? Om det ingår 250 i BRF-avgiften så kan man utgå ifrån att det är 50 Mbit (alltså 250/50) eller kan det vara långsammare?

Det kan mycket väl vara 10 Mbit upp. Vi hade Comhem fram till årsskiftet, och det var 100/10 som ingick och 300/10 som första uppgraderingsnivå. Man var tvungen att gå till 600 ner för att få 50 upp. Detta var ett av de viktigaste skälen att vi slängde ut dem och drog in fiber.

Visa signatur

5900X | 6700XT