The Last of Us blir HBO-serie

Permalänk
Medlem

Har själv inte spelat spelet, men förvånade mig att de första 20 minuterna av första avsnittet(som än så länge är det enda som jag sett) är så otroligt ointressanta. Det händer typ nära nog ingenting. I TV-serie världen så är min uppfattning att du måste göra något som greppar intresset under de första 15 minuterna.

Aldrig ett bra betyg när man börjar kolla telefonen för att man typ inser att man inte direkt kommer missa något. Tänkte egentligen tipsa min fru om att se denna med mig men nu är jag tveksam. Får se om jag i varje fall ser klart första avsnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Har själv inte spelat spelet, men förvånade mig att de första 20 minuterna av första avsnittet(som än så länge är det enda som jag sett) är så otroligt ointressanta. Det händer typ nära nog ingenting. I TV-serie världen så är min uppfattning att du måste göra något som greppar intresset under de första 15 minuterna.

Aldrig ett bra betyg när man börjar kolla telefonen för att man typ inser att man inte direkt kommer missa något. Tänkte egentligen tipsa min fru om att se denna med mig men nu är jag tveksam. Får se om jag i varje fall ser klart första avsnittet.

Jag förstår att de första 20 minuterna uppfattas som relativt händelselösa. För det är de. Och det är i princip helt nya scener som inte är med i spelet. Men det är minuten efter som det börjar komma igång. Jag tror att man ville göra något annorlunda mot spelet och visa lite mer av vissa personer. Om du ger den 5 minuter till tror jag att den kommer ge dig en annan känsla.

Som du säger är väl detta problemet med många av dagens serier. De är snarare uppstyckade långfilmer än att satsa på att varje avsnitt ska vara bra och kunna stå mer eller mindre på egna ben. Helheten blir bra. Men det tar längre tid att komma igång och vissa avsnitt kan kännas som enbart utfyllnad.

Jag gillade första avsnittet skarpt. Lite slö start, men det gjorde mig inget. Kvaliteten i helhet bådar gott för kommande avsnitt i serien.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kikar på första avsnittet nu som är ca 80min långt (Har väldigt svårt för så här långa avsnitt) de första 20 minutrarna händer det inte alltför mycket som epaaj skriver men det verkar komma igång direkt

Permalänk
Medlem

Får väl vara kärring mot strömmen och säga att jag uppskattade starten innan utbrottet mer än resten. Gillade tonen, tempot, foto och skådespeleriet.

Sen blev det det gamla vanliga, en bister medelålders man som förlorat allt i en dystopisk grå och brun värld som ramlar över ett uppdrag och måste ge sig iväg i en värld nedlusad med zombies.
Inte spelat spelet och vi var rätt överens om att det måste komma något hyfsat originellt för att serien ska orka släpa sig över ett habilt 3 av 5 i betyg.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Helt OK, bra till och med, men vet dock inte om jag orkar med mer zombies efter att ha sett alla Walking Dead säsonger. På tal om det, hur har AMC lyckats att med att köpa upp alla Anne Rice rättigheter och sen göra ytterst mediokra serier på det? Trots att det är deras nya flagship serier... D.v.s. de serier som dom har störst budget för.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Får väl vara kärring mot strömmen och säga att jag uppskattade starten innan utbrottet mer än resten. Gillade tonen, tempot, foto och skådespeleriet.

Sen blev det det gamla vanliga, en bister medelålders man som förlorat allt i en dystopisk grå och brun värld som ramlar över ett uppdrag och måste ge sig iväg i en värld nedlusad med zombies.
Inte spelat spelet och vi var rätt överens om att det måste komma något hyfsat originellt för att serien ska orka släpa sig över ett habilt 3 av 5 i betyg.

Tyckte också starten var väldigt stämningsfull. Och fint filmat.

Permalänk
Avstängd

Mjo, tidshopp e man lite trött på efter House of Dragon, dessutom så åldras Joel typ inget heller

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Mjo, tidshopp e man lite trött på efter House of Dragon, dessutom så åldras Joel typ inget heller

Så mycket händer det inte mellan 30 och 50 dock. Snarare såg han ju väldigt "gammal" ut i början av avsnittet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Tror inte Joel har tillgång till Hollywood plastikkirurgi

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Känner inte att det är något bra men vi får se.

Dock passar inga av skådespelarna in, tråkigt att dom har valt fel skådespelare i alla positioner.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tror inte Joel har tillgång till Hollywood plastikkirurgi

Att någon åldras mycket bra känns ganska enkelt att rationalisera jämfört med själva premissen med en zombie-apokalyps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha använde du precis Tom Cruise som exempel för hur man åldras mellan 30 till 50? Han har ju vip kort hos kirurgerna i Hollywood. Du kan inte ta han som exempel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Mjo, tidshopp e man lite trött på efter House of Dragon, dessutom så åldras Joel typ inget heller

Ja han var helt klart lite för gammal för att spela 35 eller vad han nu sa i början. Men oavsett så fick han ju ganska mycket gråare hår efter tidshoppet, så oavsett mycket bättre åldrande än Daemond i HoT som var ju precis lika gammal genom hela serien.

Permalänk
Medlem

Inte spelat spelet men gillar zombie/dystopi serier/filmer och gillade första avsnittet väldigt mycket.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tyckte också starten var väldigt stämningsfull. Och fint filmat.

Exakt!

Tyckte scenen när hans dotter dog var oerhört jobbig även om man visste att hon inte skulle vara med senare. Lite trist, gillade den skådespelaren skarpt, riktigt bra i rollen.

Dold text
Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

Haha använde du precis Tom Cruise som exempel för hur man åldras mellan 30 till 50? Han har ju vip kort hos kirurgerna i Hollywood. Du kan inte ta han som exempel.

Finns många andra exempel man kan dra fram. I House of the Dragon tråden grät folk stora pölar pga att folk inte åldrades 149 år på 20 år. När i verkligheten finns det folk som knappt åldras rent utseendemässigt förrens de slår i väggen runt 55-60.

Permalänk
Avstängd

Senaste avsnittet. FUNgus

Sen så är det inte så trovärdigt att folk i sådana här tider har tillgång till bra mat, sjukvård. Samma gäller house of dragon, lite infektioner, lite religiös mumbo jumbo för att försöka hålla en vid liv, inge kunskap om vitaminer, ingen bra sjukvård etc. Lägg till på det incest bland kungligheter och det skulle inte se något vidare bra ut. Men, men, trots att jag tog upp det så är det inte så enormt störigt i TLOU, även om man kan tycka att professionella studios kunde föryngra i alla fall liten del av ett avsnitt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Dålig aktivtet i tråden, har ni blivit infekterade?

Jag utgår från att det är OK att skriva om avsnitten i tråden allt eftersom de släpps utan att använda spoilertaggar?
Om inte så är ni varnade från nästa stycke ->

Bra avsnitt som helhet! Gillar verkligen greppet att de verkar öppna varje avsnitt med en kort episod utanför huvudkaraktärerna för att ge mer kontext, bakgrund och förklaring. Hoppas detta fortsätter!

Riktigt ruggiga "Clickers" och ljudeffekterna var verkligen on point, hua!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Dålig aktivtet i tråden, har ni blivit infekterade?

Jag utgår från att det är OK att skriva om avsnitten i tråden allt eftersom de släpps utan att använda spoilertaggar?
Om inte så är ni varnade från nästa stycke ->

Bra avsnitt som helhet! Gillar verkligen greppet att de verkar öppna varje avsnitt med en kort episod utanför huvudkaraktärerna för att ge mer kontext, bakgrund och förklaring. Hoppas detta fortsätter!

Riktiga ruggiga "Clickers" och ljudeffekterna var verkligen on point, hua!

Gillade också backstoryn, kul att de kör lite extra och inte bara direkt från spelet rakt av.

Ljuden och känslan i hotellet var spot-on Tycker de gjort ett mästerverk hittills, liiiiite dåligt val att

hon skulle hålla på och fumla med tändaren istället för att använda någon av de 10 handgranaterna hon kastade ut på golvet dock, kändes onödigt

Dold text
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Gillade också backstoryn, kul att de kör lite extra och inte bara direkt från spelet rakt av.

Ljuden och känslan i hotellet var spot-on Tycker de gjort ett mästerverk hittills, liiiiite dåligt val att

hon skulle hålla på och fumla med tändaren istället för att använda någon av de 10 handgranaterna hon kastade ut på golvet dock, kändes onödigt

Dold text

Plus att de inte fattade ta med sig några extra vapen

Dold text
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Plus att de inte fattade ta med sig några extra vapen

Dold text

Räknar med att...

vapen inte är speciellt enkelt tillgängliga - verkade ju mest vara FEDRA-goons som stoltserade med bigbaddaboooms, typ

Dold text

Läste att det är samma motion capture-skådisar som gjorde clickerserna i spelen som agerar i serien. Det är AAA+ gjort av producenterna

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Räknar med att...

vapen inte är speciellt enkelt tillgängliga - verkade ju mest vara FEDRA-goons som stoltserade med bigbaddaboooms, typ

Dold text

Läste att det är samma motion capture-skådisar som gjorde clickerserna i spelen som agerar i serien. Det är AAA+ gjort av producenterna

Jäkla massa handgranater som de hittade enkelt.. de hade ju även skjutit varandra i rädsla

Dold text
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Gillade också backstoryn, kul att de kör lite extra och inte bara direkt från spelet rakt av.

Ljuden och känslan i hotellet var spot-on Tycker de gjort ett mästerverk hittills, liiiiite dåligt val att

hon skulle hålla på och fumla med tändaren istället för att använda någon av de 10 handgranaterna hon kastade ut på golvet dock, kändes onödigt

Dold text

Nu har jag inte sett/lyssnat på podcasten som släpps med varje avsnitt, men deras förklaring till det var (om jag förstått det rätt)

att hon redan hade gått så långt i infektionen att hon börjat tappa kraft att faktiskt agera, och att hennes kropp ville bli en del av det större, men att hennes hjärna fungerade så väl att hon fortfarande visste vad hon behövde göra. Inget val än att få "kyssen", men stark nog för att starta elden. Tyckte det var en snygg scen.

Dold text
Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AReal_Human:

Nu har jag inte sett/lyssnat på podcasten som släpps med varje avsnitt, men deras förklaring till det var (om jag förstått det rätt)

att hon redan hade gått så långt i infektionen att hon börjat tappa kraft att faktiskt agera, och att hennes kropp ville bli en del av det större, men att hennes hjärna fungerade så väl att hon fortfarande visste vad hon behövde göra. Inget val än att få "kyssen", men stark nog för att starta elden. Tyckte det var en snygg scen.

Dold text

Saker som måste förklaras/beskrivas i en podcast eller BTS räknas inte i min bok

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Saker som måste förklaras/beskrivas i en podcast eller BTS räknas inte i min bok

Fair, samtidigt så kände jag när jag läste det första gången att det var ganska självklart. Podcasten ska tydligen vara ganska bra enligt folk.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AReal_Human:

Fair, samtidigt så kände jag när jag läste det första gången att det var ganska självklart. Podcasten ska tydligen vara ganska bra enligt folk.

Varför skulle infektionen göra så att hon inte kan dra sprinten på en handgranat men hon kan försöka tända en tändare 25 gånger? Ingenting i varken spelet eller serien har väl indikerat på att de smittade blir påverkade på ett sånt sätt innan de blir "zombies"? Jag köper det faktiskt inte alls.

Eller missförstår jag något?

Dold text
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Snart måste dom ju bara flörta med oss maniska hamstrare. "Wait wait, wait, I just need to find some more rags..."

Permalänk
Medlem

Det enda jag irriterat mig på hittills är ljuset i första scenen, avsnitt 2. Jag är ingen expert på området, men det ser inte ut som dagsljus/sol, utan studiolampor. Växterna på golvet ser också fejk ut, vilket dom ju är...

Den övergivna stadsmiljön och museet är dock supermysiga!

Dold text
Spoiler
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Det enda jag irriterat mig på hittills är ljuset i första scenen, avsnitt 2. Jag är ingen expert på området, men det ser inte ut som dagsljus/sol, utan studiolampor. Växterna på golvet ser också fejk ut, vilket dom ju är...

Den övergivna stadsmiljön och museet är dock supermysiga!

Dold text

Ja o mycket av murgrönan som växte på bilarna såg väldigt fejk ut, speciellt eftersom dom var så väldigt mättade gröna. Trist när det andra ser så pass bra ut.

Permalänk
Medlem

Mums, dagens avsnitt är extralångt och tickar in på 75 min! Hörs senare ikväll