Låg FPS 3070 TI OC och Ryzen 7 5800x

Permalänk
Medlem

Låg FPS 3070 TI OC och Ryzen 7 5800x

Hej

Jag började min karriär i datorbranchen på 80-talet med 80286 cpu och då en 12" tums skärm och 40 MB hårddisk var helgrymt 🙂

Nu på äldre dagar har jag byggt ihop en burk som kostat alldeles för mycket. Det spårade snabbt ut efter att jag fick en i5 3570 burk gratis som jag ville uppgradera lite grann 🙂

Asus B550-f gaming
Ryzen 7 5800x
32GB Vengeance nånting DDR4 @ 3600
Asus Rtx 3070 ti oc
Philips 24" 165 Hz IPS 1 ms 1080p G-sync
Asus Rog Strix LC II 280
3 fläktar in 3 fläktar ut

Jag har kört Ryzen Master med en mild oc och hittat bästa kärnor eller hur det nu funkar. Så den snurrar mestadels på 4,8 GHz.

Minnet går på 3600 MHz. M2 Samsung 980 pro ger bara 3000MB/s men det påverkar väl inte fps?

Har kört MSI Afterburner efter att jag upptäckt att Gpu Tweak III ändrade Nvidias inställningar för upplösning till 60 Hz så fort jag gjort en ändring.

Anyway, jag har +60 på Gpu clock vilket ger 2040 MHz. Minnet +200 så tror det går på 19700 MHz. Afterburner visar bara 4 siffror.

När jag spelar kommer jag aldrig över 60 grader på GPU och CPU ligger på 40-50 grader. GPU fläktar går då på ca 70 %

Jag får bra på poäng på passmark. Kommer inte ihåg siffran men mätaren visar nåt mellan good & great.

Jag Kör Forza Horizon 5 och har provat Ultra och extrem i grafikinställning. Forzas benchmark landar runt 100 fps, men jag ställde den på 165 fps ändå.

När jag spelar pendlar det mellan 90 och 165 fps och då kör jag ändå bara 1080p. Är det normalt?

Rättat stavfel, omformulerat rubrik
Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar normalt för det grafikkortet. Ett tips är att söka på grafikkortet och spelet samt upplösning på Youtube.

https://youtu.be/GwEwUW_xWjQ

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det låter lågt men gör som ovan säger och jämför på YT med andra som har samma grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar rätt konstigt att det kan dippa över 70 fps när du kör med 1080p i kombo med ett 3070 Ti.

Har följande delar: RTX 2080, 32GB 3600, Ryzen 9 5950X, 170hz 1440p G-Sync, Win10.
Nu är det ett tag sedan jag körde FH5 och då fick jag generellt kring 70-85fps med allt på Ultra (en å annan inställning uppvriden till Extreme) i 1440p med kantutjämningstekniken ställd på TAA och 170hz läge.

Och detta var då innan spelet hade implementerat både DLSS och FSR2, vilket ger ännu mer FPS.

Vilka kantutjämningsinställningar kör du med?
MSAA är ju något mer krävande än de övriga.

Permalänk

Sitter själv på samma komponenter efter ha gjort en liknande resa:)

Enligt den här artikeln ser det rimligt ut https://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/forza-horiz.... 3070ti presterar som ett 2080ti i 1080. Man kan utläsa att FH5 använder max 4cores/8threads så cpu:n kan flaska trots att man har "cores/threads" över. Man ser samma sak i youtube videon ovan, gpu användingen ligger inte på max -> cpu begränsning. Skulle vara intressant å se hur en 5800x3d presterar FH5, min fps borde åka upp en bit.

Sitter Samsung SSD:n i den övre M2 slotten på B550 moderkort? Det är bara den övre som är pci gen4, den nedre är gen3.

Permalänk
Medlem

Är DLSS på? Har för mig man kan gå in på kugghjulet i GeForce Experience, dra ner kvaliteten typ 1 hack och då få DLSS aktiverat, vilket ger fler FPS.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Är DLSS på? Har för mig man kan gå in på kugghjulet i GeForce Experience, dra ner kvaliteten typ 1 hack och då få DLSS aktiverat, vilket ger fler FPS.

Är ju bara att gå in i settings (i spelet) och slå på / av det.
Geforce Experience är ju bara bloatware, bättre att själv ställa in de exakta inställningarna man vill ha.

Till TS, har du slagit av RayTracing? Det kan ju kosta en del prestanda kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Är ju bara att gå in i settings (i spelet) och slå på / av det.
Geforce Experience är ju bara bloatware, bättre att själv ställa in de exakta inställningarna man vill ha.

Till TS, har du slagit av RayTracing? Det kan ju kosta en del prestanda kan jag tänka mig.

Må så vara, men om Experience är installerat och igång och kvalitetsinställningarna är dragna till max kan det göra att det inte fungerar i spelet. Det är så jag uppfattat det. Men jag är ingen expert. Du kan säkert det där bättre. Bara något jag sett på tuben. Förvånar mig iaf om ts inte installerat det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Må så vara, men om Experience är installerat och igång och kvalitetsinställningarna är dragna till max kan det göra att det inte fungerar i spelet. Det är så jag uppfattat det. Men jag är ingen expert. Du kan säkert det där bättre. Bara något jag sett på tuben. Förvånar mig iaf om ts inte installerat det.

Alltså, Geforce Experience kan vara ett "bra" hjälpmedel ifall man är helt novis och inte vet hur man ska ställa inställningarna för att passa ens behov. Men jag skulle nog rekommendera att inte använda det då det ofta orsakar mer problem än att själv ställa in sakerna in-game så att säga. Men det är ju upp till var och en såklart. 🙂

Jag har det också installerat med inte av den anledningen. Jag använder b.l.a inspelningsfunktionen med Shadowplay och då är ju GFE ett krav. Det dummaste av alltihop är att det nuförtiden påtvingas inloggning för att kunna använda en sån banal grej som att spela in. Har använt det ända sedan det kom 2013-14 nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Tycker det verkar rätt konstigt att det kan dippa över 70 fps när du kör med 1080p i kombo med ett 3070 Ti.

Har följande delar: RTX 2080, 32GB 3600, Ryzen 9 5950X, 170hz 1440p G-Sync, Win10.
Nu är det ett tag sedan jag körde FH5 och då fick jag generellt kring 70-85fps med allt på Ultra (en å annan inställning uppvriden till Extreme) i 1440p med kantutjämningstekniken ställd på TAA och 170hz läge.

Och detta var då innan spelet hade implementerat både DLSS och FSR2, vilket ger ännu mer FPS.

Vilka kantutjämningsinställningar kör du med?
MSAA är ju något mer krävande än de övriga.

Tack för svar!

Skönt att du också reagerar, jag har läst på ang ett test, men då på Forza Horizon 4, men samma setup i övrigt, och då låg dom stadig på 165+ fps i 1080p. Kommer inte ihåg siffrorna för 1440p då jag inte har det själv

Jag är inte bekant med alla begrepp, men kör i alla fall Nvidia DLAA med skärpa 0.5

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung Athlon:

Sitter själv på samma komponenter efter ha gjort en liknande resa:)

Enligt den här artikeln ser det rimligt ut https://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/forza-horiz.... 3070ti presterar som ett 2080ti i 1080. Man kan utläsa att FH5 använder max 4cores/8threads så cpu:n kan flaska trots att man har "cores/threads" över. Man ser samma sak i youtube videon ovan, gpu användingen ligger inte på max -> cpu begränsning. Skulle vara intressant å se hur en 5800x3d presterar FH5, min fps borde åka upp en bit.

Sitter Samsung SSD:n i den övre M2 slotten på B550 moderkort? Det är bara den övre som är pci gen4, den nedre är gen3.

Tack för svar!

Intressant det du skriver och det kan förklara saker. Måste också säga att jag inte upplever något problem med lagg över huvud taget i spelet. Allt flyter på med knivskarp. Det är förmodligen mina halvmatta glasögon som är den svagaste länken i kedjan.

Yes, SSD'n sitter i rätt slot. Det är väl nån annan buss som är begränsningen där, eller nån inställning i bios. Jag upplever inte att det är långsamt men tror mer att det kanske inte är spelandet som är mitt egentliga intresse utan mer mixtrandet med bygge och inställningar. Typ för att det står 7000 MB/s i specen för Samsung 980 pro så vill jag ha det. Men B550 kanske inte grejar mer än så?

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Är ju bara att gå in i settings (i spelet) och slå på / av det.
Geforce Experience är ju bara bloatware, bättre att själv ställa in de exakta inställningarna man vill ha.

Till TS, har du slagit av RayTracing? Det kan ju kosta en del prestanda kan jag tänka mig.

Tack för svar. Har hört ordet, men har aldrig sett det i nån inställning. Försökte googla nu på FH5 och raytracing och fattar som att det aktiveras i Extrem och Ultra inställningarna. Hittade det nu när jag startade spelet på engelska.

Ray Tracing Quality står på Extreme. Skall prova att sänka nivån på den då.

I nån artikel nu angående FH5 och Ray tracing så var det ideala kortet RTX3080 och det kan förklara en del. Frågan är vad jag har bäst nytta av, typ köra det i extreme och få FPS drops, eller sänka nivån till Ultra eller High och få bättre FPS?

Till saken hör att jag upplever inga problem alls när jag spelar förutom att videominnet tar slut ibland, för att jag glömt att stänga Chrome. Men spelet flyter på beautiful.

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Alltså, Geforce Experience kan vara ett "bra" hjälpmedel ifall man är helt novis och inte vet hur man ska ställa inställningarna för att passa ens behov. Men jag skulle nog rekommendera att inte använda det då det ofta orsakar mer problem än att själv ställa in sakerna in-game så att säga. Men det är ju upp till var och en såklart. 🙂

Jag har det också installerat med inte av den anledningen. Jag använder b.l.a inspelningsfunktionen med Shadowplay och då är ju GFE ett krav. Det dummaste av alltihop är att det nuförtiden påtvingas inloggning för att kunna använda en sån banal grej som att spela in. Har använt det ända sedan det kom 2013-14 nånting.

Tack för svar!

Jag har GFE igång ser jag, och där går också göra inställningar, av samma slag som MSI Afterburner som jag använder. Skall jag stänga av GFE helt? Enda jag vet om den är att det poppar upp meddelande när det finns en ny drivrutinen.

Vi blir mer och mer snärjda för varje dag som går av alla företag med inloggningar och abonnemang osv. Är själv född på 60 talet och föredrar cash och frihet

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Tack för svar!

Skönt att du också reagerar, jag har läst på ang ett test, men då på Forza Horizon 4, men samma setup i övrigt, och då låg dom stadig på 165+ fps i 1080p. Kommer inte ihåg siffrorna för 1440p då jag inte har det själv

Jag är inte bekant med alla begrepp, men kör i alla fall Nvidia DLAA med skärpa 0.5

Man kan säga att DLAA, DLSS och FSR är olika typer av skalningstekniker.
Generellt så är DLSS och FSR mer effektivt då de arbetar med en lägre intern upplösning och skalar upp det på ett "magiskt" sätt till samma upplösning som du har på skärmen. Det kan alltså ge mer bilder per sekund.
Testa att skifta mellan dem och se vilken du gillar bäst.

Skrivet av old53:

Tack för svar. Har hört ordet, men har aldrig sett det i nån inställning. Försökte googla nu på FH5 och raytracing och fattar som att det aktiveras i Extrem och Ultra inställningarna. Hittade det nu när jag startade spelet på engelska.

Ray Tracing Quality står på Extreme. Skall prova att sänka nivån på den då.

I nån artikel nu angående FH5 och Ray tracing så var det ideala kortet RTX3080 och det kan förklara en del. Frågan är vad jag har bäst nytta av, typ köra det i extreme och få FPS drops, eller sänka nivån till Ultra eller High och få bättre FPS?

Till saken hör att jag upplever inga problem alls när jag spelar förutom att videominnet tar slut ibland, för att jag glömt att stänga Chrome. Men spelet flyter på beautiful.

Ok.
På bilden nedanför kan man se vad som aktiveras beroende på vad har påsalget:

Men om det redan flyter bra för dig och du inte upplever något problem så kan du ju fortsätta köra på det. 🙂
Ifall man upplever problem eller oflyt, så kan man stänga av det - då man ändå inte lägger speciellt mycket märke till det då man flyger fram med bilarna.

Skrivet av old53:

Tack för svar!

Jag har GFE igång ser jag, och där går också göra inställningar, av samma slag som MSI Afterburner som jag använder. Skall jag stänga av GFE helt? Enda jag vet om den är att det poppar upp meddelande när det finns en ny drivrutinen.

Vi blir mer och mer snärjda för varje dag som går av alla företag med inloggningar och abonnemang osv. Är själv född på 60 talet och föredrar cash och frihet

Njäe, det är naturligtvis inte nödvändigt att stänga av eller avinstallera. Det är smidigt som f*n att kunna dra ned nya drivers när man känner för det. Däremot kan man kanske stänga av notiserna, så slipper man tjatet som poppar upp.
Och som sagt, är GFE nödvändigt ifall man vill spela in skärmen och mikrofonen (eller streama) då man spelar spel eller likn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Man kan säga att DLAA, DLSS och FSR är olika typer av skalningstekniker.
Generellt så är DLSS och FSR mer effektivt då de arbetar med en lägre intern upplösning och skalar upp det på ett "magiskt" sätt till samma upplösning som du har på skärmen. Det kan alltså ge mer bilder per sekund.
Testa att skifta mellan dem och se vilken du gillar bäst.

Ok.
På bilden nedanför kan man se vad som aktiveras beroende på vad har påsalget:
https://static0.gamerantimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/11/FH5_Chart_PCRayTracing_3840x2160_EN.jpg
Men om det redan flyter bra för dig och du inte upplever något problem så kan du ju fortsätta köra på det. 🙂
Ifall man upplever problem eller oflyt, så kan man stänga av det - då man ändå inte lägger speciellt mycket märke till det då man flyger fram med bilarna.

Njäe, det är naturligtvis inte nödvändigt att stänga av eller avinstallera. Det är smidigt som f*n att kunna dra ned nya drivers när man känner för det. Däremot kan man kanske stänga av notiserna, så slipper man tjatet som poppar upp.
Och som sagt, är GFE nödvändigt ifall man vill spela in skärmen och mikrofonen (eller streama) då man spelar spel eller likn.

Tackar.

Mycket nyttigt i det du skrev och efter allt googlande och alla svar här tror jag att jag får nöja mig 🙂
Efter labbande med Ray Tracing och kantutjämningar och allt så ligger jag nu stadigt runt 125-130 fps, med någon drop ner mot 100 ibland.

Jag klockade upp kortet lite utan att trassla till det med curves. +115 på Gpu och +500 på minnet och har inte upplevt att det ballar ur, ännu.

GPU temp ligger på 60 och fläktarna går på 70-80 %

Good enough 🙂

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz