Apple Lisa fyller 40 år

Permalänk
Melding Plague

Apple Lisa fyller 40 år

Innan Macintosh kom Lisa, men trots att det var den första persondatorn med grafiskt gränssnitt uteblev större succé. Nu öppnas källkoden för milstolpen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul att utforska dessa gamla datorer. Har själv inte tidigare haft erfarenhet av Apples datorer från 70-80talet men under hösten har jag spenderat en massa tid med Hypercard och System 6 på en Macintosh Classic jag fått. Köpte en BlueSCSI-adapter också så jag kunde kasta ut SCSI-disken och köra SD-kort istället.

Riktigt kul att upptäcka hur mycket som är kvar sedan den tiden i MacOS/System fortfarande, allt från kortkommandon till benämningar på funktioner. Dessutom att det är rätt många funktioner i en dator från 80talet som fortfarande kan räknas som "moderna" som t.ex möjligheten att från OSet justera brightness på skärmen och att kunna göra det på en 80tals-dator kändes rätt fränt måste jag säga.

Och hypercard! Vilken fantastisk produkt och det vore oerhört trevligt om en motsvarande lösning fick fotfäste och blev populärt igen.

Mitt foto från höstmörkret:

Permalänk
Medlem

Bortsett från saker som dubbelklick och annat så känns ju det mesta igen från dagens officepaket, konstigt att vi inte kommit längre

Permalänk

Grafisk gränssnitt är en flopp. Bara fråga alla Linux, Git, Cisco CLI användare m.m.

Jag själv föredrar grafisk gränssnitt. Speciellt när man använder så många olika program och vissa så otroligt sällan. Ta AT commands för att konfigurera ett gsm modem, skitlätt att lära sig. Man gör det kanske en gång var 5:e år. Då föredrar jag hellre ett grafisk interface och jag slipper läsa mig in i detta igen.

Annars för produktsucceser så handlar det mycket om att lansera rätt sak i rätt tid. Apple har gjort en hel del tabbar tidigare genom att lansera saker för tidigt när det har fungerat dåligt. På senare år så har de snarare varit väldigt sena med saker, men "de" argumenterar för att de först vill släppa det när det håller den "kvalitetsnivån" de vill ha.
Apple har där ett problem att de inte kan lansera något halvfärdigt. Ta vikbara skärmar, de håller nu på och slå igenom. Men Apple har problemet att om de lanserar en vikbar iPhone, så förväntar deras kunder en produkt som dagens vikbara skärmpanel ej lever upp till.

Apple är dock tidiga på att ta bort saker som i framtiden kommer gå att plocka bort utan problem. Diskettstation 1998, dvdspelaren runt 2006 (Under dvd-filmen storhetstid). 3.5mm headphone jack, då många fortfarande ville ha denna kontakt osv.
Självklart var det rätt att ta bort dem någongång, men apple var väl tidiga.

*edit*
När jag tänker efter skulle kanske Apple behöva ett dotterbolag. Som kan släppa ny innovativa saker om Inte nödvändigtvis har den kvalité som Apple ställer på sitt varumärke och vill att deras kunder ska förvänta sig. Annars lär det härma utvecklingen med nya innovativa saker utan de släpper dem långt efter. Som Apple Airtags, kom den typ 10år efter TrackR?

Permalänk
Datavetare

Har aldrig använt Apple Lisa, men efter att tittat på videon slås jag av hur mycket Atari måste ha sneglat på detta när de designade deras TOS (eller lär egentligen varit Digital Research som inspirerats då Atari licenserade den grafiska miljön, GEM, från dem).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grafisk gränssnitt är en flopp. Bara fråga alla Linux, Git, Cisco CLI användare m.m.

Jag själv föredrar grafisk gränssnitt. Speciellt när man använder så många olika program och vissa så otroligt sällan. Ta AT commands för att konfigurera ett gsm modem, skitlätt att lära sig. Man gör det kanske en gång var 5:e år. Då föredrar jag hellre ett grafisk interface och jag slipper läsa mig in i detta igen.

Annars för produktsucceser så handlar det mycket om att lansera rätt sak i rätt tid. Apple har gjort en hel del tabbar tidigare genom att lansera saker för tidigt när det har fungerat dåligt. På senare år så har de snarare varit väldigt sena med saker, men "de" argumenterar för att de först vill släppa det när det håller den "kvalitetsnivån" de vill ha.
Apple har där ett problem att de inte kan lansera något halvfärdigt. Ta vikbara skärmar, de håller nu på och slå igenom. Men Apple har problemet att om de lanserar en vikbar iPhone, så förväntar deras kunder en produkt som dagens vikbara skärmpanel ej lever upp till.

Apple är dock tidiga på att ta bort saker som i framtiden kommer gå att plocka bort utan problem. Diskettstation 1998, dvdspelaren runt 2006 (Under dvd-filmen storhetstid). 3.5mm headphone jack, då många fortfarande ville ha denna kontakt osv.
Självklart var det rätt att ta bort dem någongång, men apple var väl tidiga.

*edit*
När jag tänker efter skulle kanske Apple behöva ett dotterbolag. Som kan släppa ny innovativa saker om Inte nödvändigtvis har den kvalité som Apple ställer på sitt varumärke och vill att deras kunder ska förvänta sig. Annars lär det härma utvecklingen med nya innovativa saker utan de släpper dem långt efter. Som Apple Airtags, kom den typ 10år efter TrackR?

Att många vill ha tillgång till CLI betyder inte att dessa anser att grafisk gränssnitt är en flopp. Skulle säga att de kompletterar varandra och att CLI fortfarande är bästa valet för vissa uppgifter lär om inte annat Microsoft fokus på PowerShell vara en stark indikation på.

Allt icke-trivial som ska göra mer än en gång: CLI är överlägset grafisk miljö.

Innan Apple lanserade OSX tror jag få programmerare hoppade av glädje av att använda en Mac... Det man fick med OSX var ett äkta UNIX-system med en fungerande och väl underhållen grafisk miljö. Samt för företagsvärlden: officiellt stöd för MS Office, är först på nu på senare tid MS Office börjat tappa sin status som "must have" inom hyfsat många områden, dock långt ifrån alla!

Gällande saker man gör sällan: vilket är enklast

1. Komma ihåg vilket program det var som gjorde var (om det nu går 5 år mellan gångerna...), komma ihåg var man gör vad i menyerna etc.

2. Skriva ett skript som gör det man vill göra och checka in det på t.ex. GitHub. Lägga in en README.md med kort beskrivning hur det ska användas.

Sen gällande att Apple vågar ta bort saker: helt sant, de har flera gånger varit först att våga släppa saker på dekis för att helt omfamna det nya.

Men vad man också måste ge Apple är hur mycket de lyckade göra rätt redan på 80-talet sett till design av det moderna grafiska skrivbordet. Apple Lisa är för tidigt, men flytta man sig till System 7 (andra halvan av 1980-talet) tror jag dagens Mac-användare skulle känna sig någorlunda hemma

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Att många vill ha tillgång till CLI betyder inte att dessa anser att grafisk gränssnitt är en flopp. Skulle säga att de kompletterar varandra och att CLI fortfarande är bästa valet för vissa uppgifter lär om inte annat Microsoft fokus på PowerShell vara en stark indikation på.

Jag var ironisk. Men jag tycker inom vissa saker det är extremt fokus på att cli är det rätta vägen och det läggs inte ner någon tid på grafisk interface. Microsoft i andra ändan ändrar det grafiska gränssnittet hela tiden, bara en sådan enkelt sak som att byta IP-adress på ett nätverkskort. Ja, det är olika vägar dit för nästan varje windowsversion. Och mer krångligt blir saker som att byta språk i windows, hur många ställen behöver man in och ändra för det ska slå igenom. Och då på sökvägar som ändras. Att t.ex. få svenska på "systemuser" användaren är inte samma sak som byta språk i GUi.

Powershell handlar mycket om att automatisera. De som gör en sak snabbare i powershell än i gui i windows är räknade, dock bortsett från några få saker.

Nå Apple lisa var cool. Största problemet på tok för dyr. Ser man tillbaka när OS GUI började slå igenom så var det väldigt många applikationer som fortfarande var dosbaserade. Liksom ta året 1994. Typ alla större spel kördes i dos, många program som släktforskning och annat var i dos. Windows 3.11 som var ett riktigt os med GUI var något som många inte startade varje dag.
Jag skulle själv gissa det för min del dröjde till slutet av 1996 innan jag startade ett os med GUI varje dag hemma. (alla mina spel var i dos etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå Apple lisa var cool. Största problemet på tok för dyr. Ser man tillbaka när OS GUI började slå igenom så var det väldigt många applikationer som fortfarande var dosbaserade. Liksom ta året 1994. Typ alla större spel kördes i dos, många program som släktforskning och annat var i dos. Windows 3.11 som var ett riktigt os med GUI var något som många inte startade varje dag.
Jag skulle själv gissa det för min del dröjde till slutet av 1996 innan jag startade ett os med GUI varje dag hemma. (alla mina spel var i dos etc)

Det är en aningen Wintel-centrisk bild du ger dock.
Amiga, Atari, Apple etc. hade alla en relativt stor andel användare under sista åren på 80talet och första halvan av 90talet.

Det är bara IBM-kompatibla klonerna där GUI inte var allt för vanligt för program, men det har också att göra med att just IBM-kompatibla program skulle kunna säljas till en stor mängd datorer och Windows var inte något man kunde ta för givet för alla.
Men som du säger för även om Win3.x var oerhört vanligt om vi tar skolmiljöer och liknande så var väl det först Windows 95 som gjorde att fönsterhantering blev vardagen.

Rätt lustigt att nuförtiden är Windows det OSet som är kanske sämst i klassen på CLI.
Så illa att Microsofts lösning är att köra Linux i en Hypervisor.

Permalänk
Medlem

För att vara en sådan milstolpe är det lite fascinerande att Amiga 1000, också med Motorola 68000 CPU, multitasking, bättre grafiskt gränssnitt och ljud släpptes 2,5 år senare för en åttondel av priset. Den hände mycket och snabbt på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För att vara en sådan milstolpe är det lite fascinerande att Amiga 1000, också med Motorola 68000 CPU, multitasking, bättre grafiskt gränssnitt och ljud släpptes 2,5 år senare för en åttondel av priset. Den hände mycket och snabbt på den tiden.

Jupp men värt att komma ihåg att Lisa var ett komplett system med inbyggd monitor och lagring mm, så lite orättvis jämförelse

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För att vara en sådan milstolpe är det lite fascinerande att Amiga 1000, också med Motorola 68000 CPU, multitasking, bättre grafiskt gränssnitt och ljud släpptes 2,5 år senare för en åttondel av priset. Den hände mycket och snabbt på den tiden.

Prissättningarna under denna tid är väldigt mycket baserad på vem man försöker sälja till och som du säger, mycket händer väldigt fort. Sun släpper sin första Sun 1 1982 för ungefär samma prislapp också som Apple. Prisskillnaden mellan företagsdatorer och hemdatorer är enorm under denna tidsepok.

Företag som Sun lämnar dessutom 68k-plattformen 1987 till förmån för 32bits SPARC så dessa plattformar överges av highend precis när lowend börjar sälja i volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig använt Apple Lisa, men efter att tittat på videon slås jag av hur mycket Atari måste ha sneglat på detta när de designade deras TOS (eller lär egentligen varit Digital Research som inspirerats då Atari licenserade den grafiska miljön, GEM, från dem).

Jupp!
Läste just lite och Apple stämde digital research av just den anledningen att GEM var för likt
(Ataris TOS klarade sig på något vis från stämningen då de hade avtalat till sig egna rättigheter innan stämningen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jupp men värt att komma ihåg att Lisa var ett komplett system med inbyggd monitor och lagring mm, så lite orättvis jämförelse

Såklart inte en 1-1 jämförelse, men även om man lägger till en färgskärm för $300 i priset för A1000 så är det en faktor 6 lägre pris. Om du med lagring menar floppy så fanns det även på A1000. Hårddisk på 5-10 MB var valbar för Lisa och ingick inte i priset.

Permalänk

Tjo
OM man skulle ha en sådan i källar'n vad kan den vara värd då då ?
//DK

Permalänk
Medlem

Apple var för dyr dator för mej på 80 talet. Värt att notera Apple Lista och Macintosh var två konkuerade projekt inom apple. Apple Lista såldes på slutet som Macintosh XL. Apple lisa hade 5 1/2" disketter.

Första gången jag kom i kontakt med Apple, var på en Atari ST, då man körde Mac emulator. Dock hade den tidens diskettstationer på mac variabel hastighet, så det gick inte läsa Mac disketter med en Atari ST diskettstation.

Atari ST kalllades för Jackintosh pga Jack Tramiel ( Commodores grundare ) när den kom 1985.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För att vara en sådan milstolpe är det lite fascinerande att Amiga 1000, också med Motorola 68000 CPU, multitasking, bättre grafiskt gränssnitt och ljud släpptes 2,5 år senare för en åttondel av priset. Den hände mycket och snabbt på den tiden.

Amiga 1000 var nyskapade för sin tid, dock var inte OSet riktig byggt för disketter.

Det intressanta Amiga byggdes ifrån Atari 8 bitars datorer. Atari var en den stora arbetsgivaren på 70 talet, Apples grundare jobbade också på Atari och även dem som startade Amiga projektet kom ifrån Atari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Amiga 1000 var nyskapade för sin tid, dock var inte OSet riktig byggt för disketter.

Det intressanta Amiga byggdes ifrån Atari 8 bitars datorer. Atari var en den stora arbetsgivaren på 70 talet, Apples grundare jobbade också på Atari och även dem som startade Amiga projektet kom ifrån Atari.

Hur menar du att OSet inte var byggt för disketter?

Annars så var verkligen Amiga (1000) nyskapande som du säger. Glömmer aldrig när jag läste om Amiga när den presenterades i Compute! 1985 för första gången, då visste jag att jag behöver ha en och så snabbt som det bara går (och så blev det faktiskt också! 😉).

Har för övrigt en Lisa också och grattis är väl på sin plats då! 😊

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig använt Apple Lisa, men efter att tittat på videon slås jag av hur mycket Atari måste ha sneglat på detta när de designade deras TOS (eller lär egentligen varit Digital Research som inspirerats då Atari licenserade den grafiska miljön, GEM, från dem).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/3d-calc-desktop.gif

Att många vill ha tillgång till CLI betyder inte att dessa anser att grafisk gränssnitt är en flopp. Skulle säga att de kompletterar varandra och att CLI fortfarande är bästa valet för vissa uppgifter lär om inte annat Microsoft fokus på PowerShell vara en stark indikation på.

Allt icke-trivial som ska göra mer än en gång: CLI är överlägset grafisk miljö.

Innan Apple lanserade OSX tror jag få programmerare hoppade av glädje av att använda en Mac... Det man fick med OSX var ett äkta UNIX-system med en fungerande och väl underhållen grafisk miljö. Samt för företagsvärlden: officiellt stöd för MS Office, är först på nu på senare tid MS Office börjat tappa sin status som "must have" inom hyfsat många områden, dock långt ifrån alla!

Gällande saker man gör sällan: vilket är enklast

1. Komma ihåg vilket program det var som gjorde var (om det nu går 5 år mellan gångerna...), komma ihåg var man gör vad i menyerna etc.

2. Skriva ett skript som gör det man vill göra och checka in det på t.ex. GitHub. Lägga in en README.md med kort beskrivning hur det ska användas.

Sen gällande att Apple vågar ta bort saker: helt sant, de har flera gånger varit först att våga släppa saker på dekis för att helt omfamna det nya.

Men vad man också måste ge Apple är hur mycket de lyckade göra rätt redan på 80-talet sett till design av det moderna grafiska skrivbordet. Apple Lisa är för tidigt, men flytta man sig till System 7 (andra halvan av 1980-talet) tror jag dagens Mac-användare skulle känna sig någorlunda hemma

https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2015/10/macwrite.gif?w=700&crop=1
<Uppladdad bildlänk>

Kul att du nämner GEM och TOS. Atari jobbade mycket riktigt med Gary Kildalls Digital recarch när dom tog fram TOS. Man portade helt enkelt DR DOS och GEM till 68k på just 3 Lisor på Digital research

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Amiga 1000 var nyskapade för sin tid, dock var inte OSet riktig byggt för disketter.

Vad tänker du på här? Stora delar av OS:et låg väl i ROM-kretsarna på Macintosh, Amiga och Atari?

Var dock snabb med att skaffa hårddisk till min Amiga 500 Plus, men det var långt efter A1000 lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad tänker du på här? Stora delar av OS:et låg väl i ROM-kretsarna på Macintosh, Amiga och Atari?

Var dock snabb med att skaffa hårddisk till min Amiga 500 Plus, men det var långt efter A1000 lanserades.

På macen vet jag inte. Men på AmigaOS låg den inte i ROM, utan kickstarter du kunde starta en amiga utan diskett. Enligt Wikipedia hade Amiga 1000 bar 8 Kb ROM .

Med t.ex. Atari ST hade sitt OS helt ROM, så man kunde start en Atari utan diskett. Hade ingen hårddisk på Amiga 500, däremot på Amiga 1200.. Hade dock Amiga 1200 ett kort tag, sedan köpte jag 486SX25 plus moderkort + Cirrus Logi 5445 gfx kort, lämnade Atari och Amiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

På macen vet jag inte. Men på AmigaOS låg den inte i ROM, utan kickstarter du kunde starta en amiga utan diskett. Enligt Wikipedia hade Amiga 1000 bar 8 Kb ROM .

Tack för förklaringen! Hade totalt missat att A1000 inte hade någon vanlig Kickstart mer än på diskett. Köpte ny Kickstart 3.1 på ROM:ar till min Amiga 4000 och har gamla KS3.0 kretsarna kvar i en låda här

The Kickstart contains many of the core components of the Amiga's operating system, such as:

  • Exec – the Amiga's multi-tasking kernel

  • Intuition – functionality for GUI, screens, windowing and handling of input/output devices

  • Autoconfig – functionality to automatically initialize or boot from compliant expansion hardware

  • Floppy disk device driver and file system to read and boot from floppy disk

  • DOS library for file access and handling

  • AmigaDOS – Command Line Interface (CLI) functionality and a number of core CLI commands

  • Graphics library for basic drawing and raster graphics functions using the native Amiga chipset

  • Audio device driver for the native Amiga sound hardware

  • Device drivers for the Amiga keyboard and mouse/gameports

Dold text

Lämnade också Amigan för en liknande PC som dig, men hoppade på tåget ett par år senare igen när jag fick tag på en begagnad Amiga 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

På macen vet jag inte. Men på AmigaOS låg den inte i ROM, utan kickstarter du kunde starta en amiga utan diskett. Enligt Wikipedia hade Amiga 1000 bar 8 Kb ROM .

Med t.ex. Atari ST hade sitt OS helt ROM, så man kunde start en Atari utan diskett. Hade ingen hårddisk på Amiga 500, däremot på Amiga 1200.. Hade dock Amiga 1200 ett kort tag, sedan köpte jag 486SX25 plus moderkort + Cirrus Logi 5445 gfx kort, lämnade Atari och Amiga.

Amiga (1000) levererades med ett litet ROM som endast läser in ROM från en diskett ("Kickstart") och sedan skrivskyddar minnet och det agerar ROM tills du stänger av och på datorn. Efter att Kickstart är inläst så startar datorn om och ber om "Workbench" för att boota upp kommando-tolk ("CLI") och den fönsterbaserade delen (det som är Workbench). När en Amiga 1000 genomgått initiala tester så spelar den också en liten kort trudelutt (i stereo vill jag minnas) precis innan den ber om Kickstart.

Kickstart var en lösning för att kunna börja skeppa hårdvaran som var klar innan ROM var det. En fördel med Kickstart på diskett var att man snabbt också kunde byta till annan version och tiden att starta datorn med diskett var inte mer än cirka någon minut extra i jämförelse med att starta en Amiga 500 eller 2000 till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Amiga (1000) levererades med ett litet ROM som endast läser in ROM från en diskett ("Kickstart") och sedan skrivskyddar minnet och det agerar ROM tills du stänger av och på datorn. Efter att Kickstart är inläst så startar datorn om och ber om "Workbench" för att boota upp kommando-tolk ("CLI") och den fönsterbaserade delen (det som är Workbench). När en Amiga 1000 genomgått initiala tester så spelar den också en liten kort trudelutt (i stereo vill jag minnas) precis innan den ber om Kickstart.

Kickstart var en lösning för att kunna börja skeppa hårdvaran som var klar innan ROM var det. En fördel med Kickstart på diskett var att man snabbt också kunde byta till annan version och tiden att starta datorn med diskett var inte mer än cirka någon minut extra i jämförelse med att starta en Amiga 500 eller 2000 till exempel.

Aha så även Kickstart saknades på ROM från början på Amiga 1000 ja, det hade jag nästan glömt
Men själva Workbench fortsatte man väl att ladda från disk även framöver?
På Atari ST hade du hela motsvarigheten till det paketet i ROM (dvs både Kickstart+Workbench med användargränsnitt osv) såvitt jag minns... På gott och på ont! (inte så smidigt att uppdatera men var snabbt o smidigt att använda vid uppstart)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såg bara Amiga 1000 på Stor och liten vid gallerian med en så kallad sidecar, dvs en sidorlåda med 8086 och 5 1/4" diskett. Idag är väl dom få exemplar som finns kvar, ganska dyra antar jag. Bara för ett amiga 1000 tgb skall man 485 pund..

Skrivet av BL:

Amiga (1000) levererades med ett litet ROM som endast läser in ROM från en diskett ("Kickstart") och sedan skrivskyddar minnet och det agerar ROM tills du stänger av och på datorn. Efter att Kickstart är inläst så startar datorn om och ber om "Workbench" för att boota upp kommando-tolk ("CLI") och den fönsterbaserade delen (det som är Workbench). När en Amiga 1000 genomgått initiala tester så spelar den också en liten kort trudelutt (i stereo vill jag minnas) precis innan den ber om Kickstart.

Kickstart var en lösning för att kunna börja skeppa hårdvaran som var klar innan ROM var det. En fördel med Kickstart på diskett var att man snabbt också kunde byta till annan version och tiden att starta datorn med diskett var inte mer än cirka någon minut extra i jämförelse med att starta en Amiga 500 eller 2000 till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Amiga (1000) levererades med ett litet ROM som endast läser in ROM från en diskett ("Kickstart") och sedan skrivskyddar minnet och det agerar ROM tills du stänger av och på datorn. Efter att Kickstart är inläst så startar datorn om och ber om "Workbench" för att boota upp kommando-tolk ("CLI") och den fönsterbaserade delen (det som är Workbench). När en Amiga 1000 genomgått initiala tester så spelar den också en liten kort trudelutt (i stereo vill jag minnas) precis innan den ber om Kickstart.

Kickstart var en lösning för att kunna börja skeppa hårdvaran som var klar innan ROM var det. En fördel med Kickstart på diskett var att man snabbt också kunde byta till annan version och tiden att starta datorn med diskett var inte mer än cirka någon minut extra i jämförelse med att starta en Amiga 500 eller 2000 till exempel.

Dom tidigare exempleren av Atari ST hade en liknade lösning. En rolig sak som fanns i tidigar TOS versionen det var A bombs svampar istället för Vanliga bomber. När Atari ST kraschade kommer det bomber på skärmen, men i dom tidigare TOS versioner så var det A bombs svampar. Kanske gjorde att Atari inte gick hem i Japan, dessutom skall Atari logotype symboliserra Japans högsta berg. ( Ordet Atari kommer ifrån ett japansk spel som heter go )

Permalänk
Medlem

Fastnade aldrig för Amiga .. När jag hade min Atari så var jag medlem i en förening , dom hade massa UNIX datorer. Så det blev nartuligt att komma in på Linux. Då blev PC en mer intressant plattform att använda, fastnade aldrig för Windows vid den här tidpunkten, utan körde antingen Linux eller OS/2 Warp. Just har jag inte plats att hålla på med retro datorer, även om det verka vara en kul nisch.

Skrivet av walkir:

Tack för förklaringen! Hade totalt missat att A1000 inte hade någon vanlig Kickstart mer än på diskett. Köpte ny Kickstart 3.1 på ROM:ar till min Amiga 4000 och har gamla KS3.0 kretsarna kvar i en låda här

The Kickstart contains many of the core components of the Amiga's operating system, such as:

  • Exec – the Amiga's multi-tasking kernel

  • Intuition – functionality for GUI, screens, windowing and handling of input/output devices

  • Autoconfig – functionality to automatically initialize or boot from compliant expansion hardware

  • Floppy disk device driver and file system to read and boot from floppy disk

  • DOS library for file access and handling

  • AmigaDOS – Command Line Interface (CLI) functionality and a number of core CLI commands

  • Graphics library for basic drawing and raster graphics functions using the native Amiga chipset

  • Audio device driver for the native Amiga sound hardware

  • Device drivers for the Amiga keyboard and mouse/gameports

Dold text

Lämnade också Amigan för en liknande PC som dig, men hoppade på tåget ett par år senare igen när jag fick tag på en begagnad Amiga 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BL:

Amiga (1000) levererades med ett litet ROM som endast läser in ROM från en diskett ("Kickstart") och sedan skrivskyddar minnet och det agerar ROM tills du stänger av och på datorn. Efter att Kickstart är inläst så startar datorn om och ber om "Workbench" för att boota upp kommando-tolk ("CLI") och den fönsterbaserade delen (det som är Workbench). När en Amiga 1000 genomgått initiala tester så spelar den också en liten kort trudelutt (i stereo vill jag minnas) precis innan den ber om Kickstart.

Kickstart var en lösning för att kunna börja skeppa hårdvaran som var klar innan ROM var det. En fördel med Kickstart på diskett var att man snabbt också kunde byta till annan version och tiden att starta datorn med diskett var inte mer än cirka någon minut extra i jämförelse med att starta en Amiga 500 eller 2000 till exempel.

Jo, föredrog detta. Datorer med OS på ROM blev snabbt utdaterade, och på den tiden var det just ROM som inte gick att flasha om så enkelt som dagens firmware. Därav att det var bättre att ha så mycket som möjligt av OS på disk (och helst HD framför FD).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Innan Macintosh kom Lisa, men trots att det var den första persondatorn med grafiskt gränssnitt uteblev större succé. Nu öppnas källkoden för milstolpen.

Läs hela artikeln här

Kul att se!

Även om Lisa var kommersiellt misslyckat (och till viss del även tekniskt), så var den ändå en enormt viktig milstolpe inom datorhistoriken.

Tack för att ni på SweC lyfter fram historiska pärlor som denna!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, föredrog detta. Datorer med OS på ROM blev snabbt utdaterade, och på den tiden var det just ROM som inte gick att flasha om så enkelt som dagens firmware. Därav att det var bättre att ha så mycket som möjligt av OS på disk (och helst HD framför FD).

IMO: för en hemdator (från den eran) som i standardutförande levererades med enbart en diskettstation och utan HD så är det rätt taskigt att inte ha åtminstone den grundläggande OS funktionaliteten i ROM.
Bäst vore ju en kombo: den kollar lite snabbt om det sitter en OS diskett/HD i datorn, annars kör den OS från inbyggt ROM…
(Jag har för mig man kunde köra ett senare GEM på atari åtminstone, men att det var rätt osmidigt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

IMO: för en hemdator (från den eran) som i standardutförande levererades med enbart en diskettstation och utan HD så är det rätt taskigt att inte ha åtminstone den grundläggande OS funktionaliteten i ROM.
Bäst vore ju en kombo: den kollar lite snabbt om det sitter en OS diskett/HD i datorn, annars kör den OS från inbyggt ROM…
(Jag har för mig man kunde köra ett senare GEM på atari åtminstone, men att det var rätt osmidigt)

Det hade ju varit en mer acceptabel lösning.

Men tycker generellt att det är dåligt när OS ligger på ROM som inte enkelt går att uppdatera utan att byta kretsarna (eller med UV-lampa och EPROM-brännare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/