EVGA 1080TI FTW3 drivrutin krashar i spel
Tja!
Nu var det länge sen man skrev något på Sweclockers, men nu skulle man behöva lite råd eftersom jag inte riktigt kan bedöma var felet ligger och om jag ska gå vidare och om det är värt att gå vidare.
Ja som rubriken säger så vill inte den leverera i spel längre, det jag kunnat fastställa är att när kortet belastas till 100% så kraschar spelet, ibland Bsod och klagar på att Nvidia:s drivrutin kraschat. Inga artefakter får jag heller. Däremot om man kör på lägre inställningar ett tag eller sätter fläktarna på max, så funkar det bättre.
Temperaturerna ligger ok enligt sensorerna, tycker de inte sticker ut nämnvärt, PWR4 och MEM2 sticker ut lite, de ligger 5 grader högre än de andra runt 70 grader. Dock osäker på hot spot sensorn som ligger på 80 grader, en del säger att den kan ligga högre och andra säger att det inte ska det, men 80 grader ska väl inte vara något problem för det här kortet heller?
Däremot så läcker Thermal pads:en olja som fan, vilket verkar vara vanligt för EVGA som jag förstått och som jag fattat det, när jag har läst på andra forum, så kan de och kylpastan på GPU:n vara orsaken till dessa fel, så funderar på att byta dem inkl kylpastan, om det nu hjälper i det här fallet? För jag tycker att temperaturerna inte är så höga, har ett gammalt GTX 590 som funkar kanon än idag även om den alltid legat på 80 grader när den har körts på max. Men vad vet jag, kanske överhettar ändå, vet inte vad jag ska tro längre.
Vad jag gjort:
-Gjort rent från fett och dam så gått det går utan att skruva ner det.
-Testat den i en annan dator, samma krascher.
-Testat med ett 1660 TI utan att det krashar. Ja nu vet jag att den inte är lika kraftfull och belastar inte PSU lika mycket och att det skulle kunna vara PSU:n, men eftersom samma fel uppstår i en annan dator så tvivlar jag på att det är PSU:n.
-Kört minnes diagnostik utan fel.
-Jag har stress testat den med bland annat OCCT, de olika 3Dmark Time spy mfl och det kraschar/bsod, gör inte det med annat kort eller under CPU test.
-Har testat olika klocknings inställningar i Precision X1/MSI afterburner, har bland annat klockat ner både GPU och VRAM. Ökat Power target och volt. testat olika fläkt kurvor. Spelar ingen roll kraschar ändå.
-Har testat med standard klockning på hela systemet, hjälper inte heller.
-Kört det i Nvidia:s debug mode, kraschar ändå.
-Installerat om drivrutiner med DDU.
-Säkerställt att alla övriga drivrutiner och BIOS är uppdaterat på datorn, båda vBIOS har jag inte rört.
-Installerat om datorn från Windows 10 till 11.
Så vad tror ni?
Håller den på att ge upp eller ska jag testa att renovera kylningen?
Övrigt system
OS Microsoft Windows 11 Pro
Moderkort Asus ROG MAXIMUS X HERO
Processor i7-8700K OC:ad till 4.70Ghz
RAM Gskill 3600 mhz 32 GB
2 SSD Samsung 850 250GB och 860 1TB
1 HDD WD black 1TB
Fractal design R5
Seasonic prime ultra 850w Titanium
-Ingen mining har gjorts på systemet.
-1080TI aldrig varit OC:ad utöver fabriks överklockningen.
Jag har säkert glömt något, jag hoppas jag gett tillräckligt med info för nu i alla fall, annars så fråga på så ska jag försöka svara.