EVGA 1080TI FTW3 drivrutin krashar i spel

Permalänk
Medlem

EVGA 1080TI FTW3 drivrutin krashar i spel

Tja!

Nu var det länge sen man skrev något på Sweclockers, men nu skulle man behöva lite råd eftersom jag inte riktigt kan bedöma var felet ligger och om jag ska gå vidare och om det är värt att gå vidare.

Ja som rubriken säger så vill inte den leverera i spel längre, det jag kunnat fastställa är att när kortet belastas till 100% så kraschar spelet, ibland Bsod och klagar på att Nvidia:s drivrutin kraschat. Inga artefakter får jag heller. Däremot om man kör på lägre inställningar ett tag eller sätter fläktarna på max, så funkar det bättre.

Temperaturerna ligger ok enligt sensorerna, tycker de inte sticker ut nämnvärt, PWR4 och MEM2 sticker ut lite, de ligger 5 grader högre än de andra runt 70 grader. Dock osäker på hot spot sensorn som ligger på 80 grader, en del säger att den kan ligga högre och andra säger att det inte ska det, men 80 grader ska väl inte vara något problem för det här kortet heller?

Däremot så läcker Thermal pads:en olja som fan, vilket verkar vara vanligt för EVGA som jag förstått och som jag fattat det, när jag har läst på andra forum, så kan de och kylpastan på GPU:n vara orsaken till dessa fel, så funderar på att byta dem inkl kylpastan, om det nu hjälper i det här fallet? För jag tycker att temperaturerna inte är så höga, har ett gammalt GTX 590 som funkar kanon än idag även om den alltid legat på 80 grader när den har körts på max. Men vad vet jag, kanske överhettar ändå, vet inte vad jag ska tro längre.

Vad jag gjort:
-Gjort rent från fett och dam så gått det går utan att skruva ner det.

-Testat den i en annan dator, samma krascher.

-Testat med ett 1660 TI utan att det krashar. Ja nu vet jag att den inte är lika kraftfull och belastar inte PSU lika mycket och att det skulle kunna vara PSU:n, men eftersom samma fel uppstår i en annan dator så tvivlar jag på att det är PSU:n.

-Kört minnes diagnostik utan fel.

-Jag har stress testat den med bland annat OCCT, de olika 3Dmark Time spy mfl och det kraschar/bsod, gör inte det med annat kort eller under CPU test.

-Har testat olika klocknings inställningar i Precision X1/MSI afterburner, har bland annat klockat ner både GPU och VRAM. Ökat Power target och volt. testat olika fläkt kurvor. Spelar ingen roll kraschar ändå.

-Har testat med standard klockning på hela systemet, hjälper inte heller.

-Kört det i Nvidia:s debug mode, kraschar ändå.

-Installerat om drivrutiner med DDU.

-Säkerställt att alla övriga drivrutiner och BIOS är uppdaterat på datorn, båda vBIOS har jag inte rört.

-Installerat om datorn från Windows 10 till 11.

Så vad tror ni?

Håller den på att ge upp eller ska jag testa att renovera kylningen?

Övrigt system
OS Microsoft Windows 11 Pro
Moderkort Asus ROG MAXIMUS X HERO
Processor i7-8700K OC:ad till 4.70Ghz
RAM Gskill 3600 mhz 32 GB
2 SSD Samsung 850 250GB och 860 1TB
1 HDD WD black 1TB
Fractal design R5
Seasonic prime ultra 850w Titanium

-Ingen mining har gjorts på systemet.
-1080TI aldrig varit OC:ad utöver fabriks överklockningen.

Jag har säkert glömt något, jag hoppas jag gett tillräckligt med info för nu i alla fall, annars så fråga på så ska jag försöka svara.

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen -> säkerhet och underhåll -> Underhåll -> Visa tillförlitlighetshistorik. Där bör du få lite info om vad och varför det kraschar. Eller sök bara på tillförlitlighetshistorik.

Kortet är ändå 6~ år gammalt så det kan ju vara på väg att ge upp. Kanske är det någon minnesmodul som går het.
80 grader på hotspot gör inget och oljan från kylkuddarna är inte ledande så den är det inte. Mitt moderkort fullkomligt sölar från kylkuddarna till VRM vid processorn, hela sockeln är full av sådan olja utan problem.
Det är garanterat inte nätaggregatet som är problemet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Hade i stort sett exakt samma problem med ett RTX 3080 som jag höll på bli galen på. Samma felsökningar som dig i stort sett. Provade kortet i tre olika burkar där vissa spel kraschade. Bytte kortet efter ett tag och köpte ett 3090 av exakt samma modell och märke och det kortet fungerade med exakt samma hårdvara och drivrutiner som tidigare. Något lär ha varit fel med kortet trots att det gick att köra benchmark tester och vissa spel utan problem. Nu funkar som sagt var allt utan några bekymmer alls.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Kontrollpanelen -> säkerhet och underhåll -> Underhåll -> Visa tillförlitlighetshistorik. Där bör du få lite info om vad och varför det kraschar. Eller sök bara på tillförlitlighetshistorik.

Kortet är ändå 6~ år gammalt så det kan ju vara på väg att ge upp. Kanske är det någon minnesmodul som går het.
80 grader på hotspot gör inget och oljan från kylkuddarna är inte ledande så den är det inte. Mitt moderkort fullkomligt sölar från kylkuddarna till VRM vid processorn, hela sockeln är full av sådan olja utan problem.
Det är garanterat inte nätaggregatet som är problemet.

Yes har kollat både i Visa tillförlitlighets historik och Loggboken och sökt runt och kollat, delar med mig av dem här nedan. Men problemet är ju att dessa kan vara allt ifrån att hårdvaran är trasig till att det kylning eller drivrutiner är kass, jag vill ju tro att grafikkortet är kasst när jag läser dessa, men uppenbarligen har det varit folk som löst det på annat sätt, så då kanske det inte är helt ute med det, vad vet jag.

Visa tillförlitlighetshistorik säger:
Beskrivning
Ett problem med din maskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problemsignatur
Händelsenamn: LiveKernelEvent
Kod: 141
Parameter 1: ffff9289bc5f3010
Parameter 2: fffff8048c0ebd30
Parameter 3: 0
Parameter 4: 1538
OS-version: 10_0_22621
Service Pack: 0_0
Produkt: 256_1
OS-version: 10.0.22621.2.0.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053

Event viewer säger
Beskrivningen för händelse-ID 0 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

Om händelsen skapades från en annan dator behövde visningsinformationen sparas med händelsen.

Följande information inkluderades med händelsen:

\Device\00000074
Error occurred on GPUID: 100

Meddelanderesursen finns men det gick inte att hitta meddelandet i meddelandetabellen

Nu var det länge sen jag fick en Bsod så det har jag inga att dela med mig av tyvärr just nu.

Permalänk
Medlem

Det är ju grafikdrivrutinen som kraschar. "Live kernel event 141" hänvisar i regel till hårdvaruproblem. Men det behöver inte vara själva hårdvaran det är fel på för det. Det blir nog svårt att felsöka detta, eftersom du testat kortet i annan dator med samma problem så lutar det ju åt hårdvarufel.

Du skulle kunna testa montera om kylaren med ny pasta och kylkuddar på minnena. Men jag tror inte det är ett värmeproblem utan defekt hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny kylpasta gav mitt 1080ti nytt liv. Innan kraschade det hela tiden. Pastan hade torkat så bara delar av kärnorna fick kylning

Permalänk
Medlem

Helt klart värt att byta kylkuddarna och kylpastan för att se om det hjälper.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det är ju grafikdrivrutinen som kraschar. "Live kernel event 141" hänvisar i regel till hårdvaruproblem. Men det behöver inte vara själva hårdvaran det är fel på för det. Det blir nog svårt att felsöka detta, eftersom du testat kortet i annan dator med samma problem så lutar det ju åt hårdvarufel.

Du skulle kunna testa montera om kylaren med ny pasta och kylkuddar på minnena. Men jag tror inte det är ett värmeproblem utan defekt hårdvara.

Skrivet av Flexbert:

Ny kylpasta gav mitt 1080ti nytt liv. Innan kraschade det hela tiden. Pastan hade torkat så bara delar av kärnorna fick kylning

Skrivet av SCORPIUS:

Helt klart värt att byta kylkuddarna och kylpastan för att se om det hjälper.

Då ger jag det en chans och renoverar kylningen.

Några tips på thermal pads? Har kollat på thermal grizzly:s och vet att deras produkter är bra, men de kanske finns någon som har erfarenhet av någon annan som är bättre och för samma prisklass?

Sen de som har bytt thermal pads på samma kort och kylare, hur många av varje eller vilka storlekar/tjocklekar måste man köpa och stämmer tjockleken på att de ska vara 1 mm på baseplate och 2 mm på backplate? För det är vad jag fått fram, har fått fram andra mått också när jag googlat, så är lite osäker. Jag kan ju såklart skruva isär kortet och kolla själv, men kan ju vara skönt att beställa allt och skruva ner allt när de väl kommer.

Sen kylpasta har jag koll på, men är det någon som har erfarenhet av någon tillverkare och typ som funkar bättre för just GPUs eller har något applikations tips så får ni gärna dela med er av det? Kan ju vara något man inte tänkt på eller missat.

Annars tackar jag för alla svaren så här långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Då ger jag det en chans och renoverar kylningen.

Några tips på thermal pads? Har kollat på thermal grizzly:s och vet att deras produkter är bra, men de kanske finns någon som har erfarenhet av någon annan som är bättre och för samma prisklass?

Sen de som har bytt thermal pads på samma kort och kylare, hur många av varje eller vilka storlekar/tjocklekar måste man köpa och stämmer tjockleken på att de ska vara 1 mm på baseplate och 2 mm på backplate? För det är vad jag fått fram, har fått fram andra mått också när jag googlat, så är lite osäker. Jag kan ju såklart skruva isär kortet och kolla själv, men kan ju vara skönt att beställa allt och skruva ner allt när de väl kommer.

Sen kylpasta har jag koll på, men är det någon som har erfarenhet av någon tillverkare och typ som funkar bättre för just GPUs eller har något applikations tips så får ni gärna dela med er av det? Kan ju vara något man inte tänkt på eller missat.

Annars tackar jag för alla svaren så här långt!

Jag köpte pastan på netonnet, minns ej märke, smidigt när vi var och handlade. Se till att du har något att rengöra med!

Permalänk
Medlem

Hade börjat med DDU och nya drivrutiner. Pads och pasta likaså men kan ju ta ett tag att få hem.
Thermal Grizzlys Minus Pad 8 är riktigt bra imho. Mjuka och fina. Har kört en del Gelid också men enklast med TG's då dom finns i affärer här i Sverige.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Hade börjat med DDU och nya drivrutiner. Pads och pasta likaså men kan ju ta ett tag att få hem.
Thermal Grizzlys Minus Pad 8 är riktigt bra imho. Mjuka och fina. Har kört en del Gelid också men enklast med TG's då dom finns i affärer här i Sverige.

Mjo, DDU har jag testat med, men det hjälpte inte. Ok, men då kanske man kör på TG ändå då. Men skulle vilja veta mängden och mått pads:n?

Så om någon har koll på detta är jag tacksam! Annars så skruvar jag isär kortet ändå och mäter så fort jag får tid.

Permalänk
Medlem

Har fått hem ett Strix 1080 Ti med liknande problem som jag bytt pads och pasta på, även rengjort en massa oljesöl från padsen med isopropanol. Det fungerar bra mycket bättre än innan, men jag fick klocka ner kortet 100MHz på minnet för att det inte ska krascha i BF5. Dra ner Afterburner och lek lite där. Låter väldigt likt symptomen på mitt kort iaf.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag drar för övrigt en sträng i mitten eller ett x på hela GPU die:n och sprider ut det med antingen ett kreditkort eller tillbehöret man får med TG kryonaut. Behöver inte vara tjockt men bra om det täcker hela ytan. Så jag gör iaf. Får kanontemps med den metoden. Kan även ta en större ärta i mitten men jag föredrar att smeta ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan även prova att flasha om vBIOS med nvflash. Det Kan hjälpa. Se till att spara gamla vBIOS innan bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag drar för övrigt en sträng i mitten eller ett x på hela GPU die:n och sprider ut det med antingen ett kreditkort eller tillbehöret man får med TG kryonaut. Behöver inte vara tjockt men bra om det täcker hela ytan. Så jag gör iaf. Får kanontemps med den metoden. Kan även ta en större ärta i mitten men jag föredrar att smeta ut.

Av alla metoder jag testat så ger ett smalt kryss med 4 "smååå duttar" mellan varje sträng samma likvärdigt eller bättre resultat än att stryka ut dem. Det har hänt att det blivit lite för mycket mot kanten och att det pressats ut en liten dutt, men icke ledande pasta så gör det inget. Absolut sämst har en större klick i mitten varit.

Vill man vara hundra på att inget läker ut och få bra prestanda så är det bäst att stryka ut. Det räcker med ett väldigt tunt lager, det ska bara täcka ojämnheter ändå. Ett för tjockt lager är negativt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det några uppdateringar på detta problem? Jag har väldigt liknande problem på mitt Asus strix 1080ti OC och har också funderat på att byta kylpasta och thermalpads. Det enda som har hjälpt mot krasher hittills är att sänka Power Target med ca 20% i Asus GPU tweak.

Visa signatur

Intel i7 6700k | Asus Z170-A | 16GB 1600MHz | Asus GTX 1080 Ti |
Samsung Evo 500GB M2 | Samsung Evo 500GB | 650W

Permalänk

Pasta!

Har så närmast exakt samma spec som dig, har du aldrig bytt pasta på kortet så gör det! Bytte min förra året pga. Krasher och hög temperatur även vid standard clock. Efter byte, förvisso till flytande metall. Så lirar kortet klockrent på 65°C vid ≈2080 MHz.
Så börja med att byta pasta, ingen jätteoperation på ett FTW3

Permalänk
Inaktiv

Att byta pads och kylpasta är en bra början.

Om det inte hjälper och det visar sig att du har ett "döende kort" så kan du testa att antingen höja spänningen eller klocka ner kortet en aning. Med lite tur så är det stabilt så och ni får några månader längre tillsammans före du blir tvungen att ta farväl och leta efter en ny partner