Cooler Masters klassiker Hyper 212 får ny skrud

Permalänk
Melding Plague

Cooler Masters klassiker Hyper 212 får ny skrud

Budgetfavoriten Hyper 212 i Halo-version får ny fläkt och ARGB-stöd för att ta sig an senaste generationens processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow. Vi kliver in i en ny era. Datorbyggandet kommer aldrig att bli detsamma.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Wow. Tog bara ett decenie innan de bytte montering och ett halft innan de (förhoppningsvis) utnyttjar amds backplate till fullo

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Testpilot

Anledningen till den kylarens popularitet var troligen främst priset vilket jag gissar mig till att det nu kommer höjas, rejält.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Anledningen till den kylarens popularitet var troligen främst priset vilket jag gissar mig till att det nu kommer höjas, rejält.

priset på dessa är redan på tok för höga, har själv precis gått tillbaka till stationär dator efter att ha haft laptop några år och blev fasen nästan mörkrädd när jag såg att priserna på dessa billiga kylare har dubblats på bara några år =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av norrby89:

priset på dessa är redan på tok för höga, har själv precis gått tillbaka till stationär dator efter att ha haft laptop några år och blev fasen nästan mörkrädd när jag såg att priserna på dessa billiga kylare har dubblats på bara några år =o

EVO för ~400 kr och Black Edition för ~500 kr är ändå prisvärt i mina ögon. De flesta tornkylare i budgetsegment ligger runt 400 kr.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

EVO för ~400 kr och Black Edition för ~500 kr är ändå prisvärt i mina ögon. De flesta tornkylare i budgetsegment ligger runt 400 kr.

Hur ser det ut idag, är Hyper212 fortfarande aktuell eller finns det andra konkurrenter som tagit dess forna tron? (Allmän fråga till forumet)

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Hur ser det ut idag, är Hyper212 fortfarande aktuell eller finns det andra konkurrenter som tagit dess forna tron? (Allmän fråga till forumet)

Deepcool har ju äntrat marknaden med sina kylare också. Verkar vara ett bra alternativ och i många fall billigare.

// Gyhlen

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Hur ser det ut idag, är Hyper212 fortfarande aktuell eller finns det andra konkurrenter som tagit dess forna tron? (Allmän fråga till forumet)

IMHO: Själva kylflänsen är faktiskt riktigt bra, det är mest fläkten som inte är i klass med de bästa. Har man en bättre fläkt (ex Noctua A12x25 PWM) liggande så kan man med fördel kränga på den. Kylaren är väl ratad till 150W TDP om jag minns rätt. Så långt skulle jag inte gå, men uppemot 120W TDP är inga problem alls.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tycker denna börja falla ur budget segmentet. Hittade en zalman kylare för nästan hälften av priset som funkade mycket bättre än jag trott.
Men det kostar på med rgb såklart, zalman varianten tror jag nöjde sig med vanliga led.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Hur ser det ut idag, är Hyper212 fortfarande aktuell eller finns det andra konkurrenter som tagit dess forna tron? (Allmän fråga till forumet)

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Jag gillade denna men den har blivit lite dyrare. Gav 259kr för någon månad sen. Kyler en oklockad 3700x till ca 65 grader vid cinbench och låter lite. Då är det väldigt bra flöde i lådan som säkert gör sitt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kul att Hyper 212 fortfarande hänger kvar, men dyrare och dyrare är ju inget plus när hela poängen från början var pris/prestanda (mer specifikt lågt pris med fullt godtagbar prestanda).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

EVO för ~400 kr och Black Edition för ~500 kr är ändå prisvärt i mina ögon. De flesta tornkylare i budgetsegment ligger runt 400 kr.

Fast dessa brukade gå för runt 200-250kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast dessa brukade gå för runt 200-250kr

De kostade väl 200kr ungefär samtidigt som en pizza kostade 70kr?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Detta väcker minnen för mig. 2016 hade jag två stycken Hyper 212 EVO i en Xeon-workstation med dubbla E5-2670 i en vit Phanteks P400S white som jag modifierade för att få plats med ett E-ATX moderkort.
Håller med om flera föregående inlägg om att det nog mest var det låga priset som gjorde att jag valde den, speciellt med tanke på att den också hade stöd för socket 2011 för mina Xeon.
Hittade kvittot nu. 326 kr/st betalade jag på Komplett i maj 2016. Socketkompatibiliteten var fin: 775/115x/2011/2011-3/1366/, AM2(+)/AM3(+)/FM1.
Uppdatering: Evo-versionen har legat på 248 kr större delen av 2012-2016, och en gång nere på 199 kr enligt Prisjakt.nu.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dreijer:

De kostade väl 200kr ungefär samtidigt som en pizza kostade 70kr?

Nej inte riktigt.

Första modellen av Hyper 212 Evo kostade 199:- 2017. Vilket landar runt 250:- idag med all den inflation vi har haft.

Version 2 har alltid varit dyrare och jag gissar på att det har med förbättringar att göra. Kylflänsen ser rejälare ut men jag vet inte. Black Edition vet jag inte om den har ytterligare förbättringar eller om man bara går betala för svart anodisering.

Jag anser att förvänta sig 199:- för en tornkylare som inte är fullständig katastrof 2023 är helt orimligt. Kronan är för svag och inflationen för hög. Problemet vi har i Sverige just nu är att lönerna inte hänger med inflationstakten vilket gör att vi år för år inte bara upplever utan också defacto får mindre för pengarna.

Tack för att ni kom till min föreläsning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

De kostade väl 200kr ungefär samtidigt som en pizza kostade 70kr?

ja men det jag menar med att dom mer eller mindre dubblats i pris på några år, 212 EVO låg på 200kr för ca 5 år sedan och 212 EVO v2 låg även den på 200kr i somras i två månader och även början på förra året. Så 400kr är extremt högt för vad det är.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej inte riktigt.

Första modellen av Hyper 212 Evo kostade 199:- 2017. Vilket landar runt 250:- idag med all den inflation vi har haft.

Version 2 har alltid varit dyrare och jag gissar på att det har med förbättringar att göra. Kylflänsen ser rejälare ut men jag vet inte. Black Edition vet jag inte om den har ytterligare förbättringar eller om man bara går betala för svart anodisering.

Jag anser att förvänta sig 199:- för en tornkylare som inte är fullständig katastrof 2023 är helt orimligt. Kronan är för svag och inflationen för hög. Problemet vi har i Sverige just nu är att lönerna inte hänger med inflationstakten vilket gör att vi år för år inte bara upplever utan också defacto får mindre för pengarna.

Tack för att ni kom till min föreläsning.

För varje procent som matpriserna stiger, minskas svenskens disponibla kassa med tre miljarder. Förra året steg matpriserna 15,3%. Och det är som sagt bara matpriserna. Lägg till räntor, drivmedel och el så ser det långt ifrån ljust ut.

On topic.
Jag har också byggt med Hyper-kylaren. Vem har inte liksom? Fick en över nu efter vi uppgraderade pappas dator nyligen. Dom hade inte koll på var kartongen med tillbehören fanns så jag byggde nya datorn med stockkylaren vilken duger till deras användning. Nån dag efter vi byggt klart hittades tillbehören, men då orkade jag inte slita ut allt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Jag gillade denna men den har blivit lite dyrare. Gav 259kr för någon månad sen. Kyler en oklockad 3700x till ca 65 grader vid cinbench och låter lite. Då är det väldigt bra flöde i lådan som säkert gör sitt.

Ja den såg trevlig ut, härligt med gamla hederliga Zalman också. Men den verkar också väldigt lik "originalet"

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Ja den såg trevlig ut, härligt med gamla hederliga Zalman också. Men den verkar också väldigt lik "originalet"

Ja det känns inte som en "äkta" zalman. För mig är det "solfjädern" eller vad den nu kallades.
Detta är ju en kopia av alla andra tower kylare med deras egna små tweaks.
Väldigt prisvärd om man inte ska klocka och bara vill ha något som är bättre än stock kylaren.
Jag byggde dator till brorsbarnen med denna i men jag prövade aldrig att klocka 3700x cpun. Lät den köra prime 95 och cinbench och så klart ett par grafikkorts benchar på loop i några timmar som stabilitets test och den lät aldrig mer än tex grafik kortet (rx 6600) och höll sig runt 60 grader med toppar på 75 i prime95.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.