Hjälp med ersättningskort för MSI X470 GAMING PLUS

Permalänk
Medlem

Hjälp med ersättningskort för MSI X470 GAMING PLUS

Hej
Grabben har lyckats få "no signal" efter en biosuppdatering, jag har sökt hjälp online men ej lyckats löst det, ett alternativ
är att skicka in och felsöka kortet men jag tror det kostar mer än det smakar då i efterhand om det skall åtgärdas också.

Söker därför hjälp här eftersom jag är total okunnig i detta: finns det likvärdiga moderkort som MSI X470 GAMING PLUS som jag kan leta efter på begagnatmarknaden? Tänkte att får jag igång hans dator igen så duger den 2-3 år till åt honom.

Övrig spec som finns i burken är:
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Cooler Master TX3 EVO
HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Fury Black
Fractal Design EFFEKT 500W

Tack på förhand // Icken

Permalänk
Medlem

antar att ni provat ta ur CMOS batteri osv?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Om ni bara vill att det ska fungera, välj valfritt B550-moderkort. De säljs fortfarande i butik och kostar från tusenlappen och uppåt, men det går säkert att hitta begagnat också.

Annars så fungerar de flesta AM4-moderkort i teorin, men äldre moderkort från 300- och 400-serien samt X570 kräver att BIOS:et är uppdaterat för att fungera med 5600X. För att kunna göra det utan tillgång till en äldre processor så krävs det att moderkortet har BIOS Flashback (uppdatera utan CPU), vilket långt ifrån alla har (det brukar stå på tillverkarens produktsida). Så köper ni ett äldre begagnat moderkort så måste ni antingen se till att säljaren uppdaterat det eller att det har BIOS Flashback så att ni kan uppdatera själva.

Permalänk
Medlem

MSI moderkort brukar ha en funktion för att flasha bios i blindläge.
Knappa in på hemsidan eller kolla manualen hur ni ska göra.
Kan vara värt ett försök.
Dubbelkolla vilket filformat det ska vara på usb minnet, tror det ska vara typ FAT för att det ska fungera

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

MSI moderkort brukar ha en funktion för att flasha bios i blindläge.
Knappa in på hemsidan eller kolla manualen hur ni ska göra.
Kan vara värt ett försök.
Dubbelkolla vilket filformat det ska vara på usb minnet, tror det ska vara typ FAT för att det ska fungera

MSI X470 GAMING PLUS har ingen sån funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

antar att ni provat ta ur CMOS batteri osv?

japp, vi har provat allt vi hittat, t.om en guide som skall hjälpa en igenom biosmenyn när man är där i blindo! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om ni bara vill att det ska fungera, välj valfritt B550-moderkort. De säljs fortfarande i butik och kostar från tusenlappen och uppåt, men det går säkert att hitta begagnat också.

Annars så fungerar de flesta AM4-moderkort i teorin, men äldre moderkort från 300- och 400-serien samt X570 kräver att BIOS:et är uppdaterat för att fungera med 5600X. För att kunna göra det utan tillgång till en äldre processor så krävs det att moderkortet har BIOS Flashback (uppdatera utan CPU), vilket långt ifrån alla har (det brukar stå på tillverkarens produktsida). Så köper ni ett äldre begagnat moderkort så måste ni antingen se till att säljaren uppdaterat det eller att det har BIOS Flashback så att ni kan uppdatera själva.

Tack, kollar runt nu och finns ju en del på begagnatmarknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, datorn är köpt på Inet, jag var i deras chatt förra veckan och frågade dom samma sak, vilket moderkort skall jag ta med dessa
spec och förklarade vad som hänt, han på chatten sa att det kunde vara svårt att få tag på ett nytt moderkort som fungerar med det vi har, att jag borde kolla begagnatmarknaden, jag ska gå in där imorgon igen så dom verkligen hjälper mig att få fram ett kompatibelt kort. Tack så mycket för svaret och info angående B550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icken:

Ok, datorn är köpt på Inet, jag var i deras chatt förra veckan och frågade dom samma sak, vilket moderkort skall jag ta med dessa
spec och förklarade vad som hänt, han på chatten sa att det kunde vara svårt att få tag på ett nytt moderkort som fungerar med det vi har, att jag borde kolla begagnatmarknaden, jag ska gå in där imorgon igen så dom verkligen hjälper mig att få fram ett kompatibelt kort. Tack så mycket för svaret och info angående B550.

Billigaste B550 moderkortet Inet har i lager är ASRock B550M Steel Legend för 1649 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Gigabyte B550 Gaming X V2 AMD B550 Uttag AM4 ATX
1299:- hos Elfynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Gigabyte B550 Gaming X V2 AMD B550 Uttag AM4 ATX
1299:- hos Elfynd

Beställde denna, plockade ihop och nu fungerar allt igen! Stort tack för tips!