Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast är det inte så att man kan få problem med vissa spel om man har för slöa minnen? Links awakening fick ju t.ex större problem från slöa minneskort, om jag inte minns helt fel.

Det där spelet finns på netonnet till samma pris, men verkar vara ej i lager. Kan ju finnas i butiker dock 🙂

Problemet med Link's Awakening är att den fysiska kopian laggar. Det är inga problem om man har digitala versionen, men orginalet i fysisk form har problem... Men med det sagt, kanske bra att lägga någon tia extra på ett OK minneskort och inte köpa billigaste skräpet man hittar :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en switch men funderar på om det är värt det i dagsläget? Någon som hört om det är någon ny konsoll på G?

Största anledningen är att pojken på fyra, snart fem år pratar en del om det. Har själv inte ägt en konsoll sen PS2 utan bara blivit PC sen dess.
Jag kan absolut se det roliga i att sitta och spela tillsammans med familjen så då känns en Switch som självklara valet.

Vad ska man köpa? Tycker begagnatmarknaden verkar dyr för en så gammal konsoll? För 2019 versionen är väl mest bättre batteritid om jag förstått rätt?
Den kommer endast spelas på framför TV så OLED känns ointressant för oss.

Nån som gjort samma "resa"?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag funderar på att köpa mig en switch men funderar på om det är värt det i dagsläget? Någon som hört om det är någon ny konsoll på G?

Någon helt ny konsoll är nog inte aktuell än på några år, kommer det något nytt inom den närmsta tiden så lär det vara en ny Switch-modell i så fall. Men just nu verkar det vara rätt dött på ryktesfronten.

Skrivet av Blaxxor:

Vad ska man köpa? Tycker begagnatmarknaden verkar dyr för en så gammal konsoll? För 2019 versionen är väl mest bättre batteritid om jag förstått rätt?

Ja, alla modeller har samma prestanda, men 2019-modellen (och OLED förstås) har lägre strömförbrukning. Det finns även en "2022"-modell, men den enda skillnaden är att förpackningen är lite omdesignad.

Sen vet jag inte hur representativt det är, men jag fick byta fläkten i min 2017-switch två gånger innan jag tidigare i år uppgraderade till OLED. Så ska du köpa begagnat så skulle jag rekommendera att försöka få tag på en nyare modell om möjligt, där fläkten dels är nyare och dels inte behöver jobba lika hårt.

Permalänk
Medlem

Så ni tror inte det lär komma en switch pro version 2023 nästa år då ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Så ni tror inte det lär komma en switch pro version 2023 nästa år då ?

Ryktas om Switch 2 men inga datum nämns. Ryktas också att Switch 1 spel ska fungera med den så fortfarande ett ganska säkert köp i mina ögon.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Så ni tror inte det lär komma en switch pro version 2023 nästa år då ?

Det rimliga vore att planera in switch pro releasen tillsammans med ett nytt storspel, dock har det varit alldeles för lite rykten hittills för att det ska klaffa med BotW2 släppet i maj. Antingen blir botw2 försenat, då är det nog konsol på g, eller så dröjer switch pro ett bra tag till. Jag tror på det senare.

Se bara på året innan switch oled släpptes, det var gott om skvaller och läckor (om än många felaktiga) innan Nintendo lyfte på locket. Nu har jag upplevt det som väldigt tystlåtet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag funderar på att köpa mig en switch men funderar på om det är värt det i dagsläget? Någon som hört om det är någon ny konsoll på G?

Skrivet av perost:

Någon helt ny konsoll är nog inte aktuell än på några år, kommer det något nytt inom den närmsta tiden så lär det vara en ny Switch-modell i så fall. Men just nu verkar det vara rätt dött på ryktesfronten.

Skrivet av Kaleid:

Ryktas om Switch 2 men inga datum nämns. Ryktas också att Switch 1 spel ska fungera med den så fortfarande ett ganska säkert köp i mina ögon.

Senaste ryktet jag hört är att Nintendo planerade en Pro-modell, men att utvecklingen av den är nedlagd och att de istället satsar på en helt ny konsol. Om det stämmer lär det ta ett par år innan den kommer om man får gissa.

https://www.youtube.com/watch?v=VKzOA0N4_BY&t=3170s

Permalänk
Medlem

Jag ser det som att det finns fler spel till Switch än mina barn klarar att spela, och att inga andra alternativ finns för mindre barn (skulle vara Wii / WiiU som vi också har) . Switch är ett bra köp även om hårdvaran inte är modern. Kommer en Switch pro (eller liknande) kommer den att vara dyrare samt med mindre begagnatmarknad initialt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Jag hittade annons igår som jag nappade på så nu är det en Switch köpt i somras på väg hem Ska bara fylla på med lite lämpliga spel för små barn

Tack!

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Tack för all input. Jag hittade annons igår som jag nappade på så nu är det en Switch köpt i somras på väg hem Ska bara fylla på med lite lämpliga spel för små barn

Tack!

Köp ett minneskort medan du väntar! Jag kör framför allt fysiska spel, men det krävs inte många spel för att fylla den interna kapaciteten. (mvh, har fyllt SD-kortet också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Köp ett minneskort medan du väntar! Jag kör framför allt fysiska spel, men det krävs inte många spel för att fylla den interna kapaciteten. (mvh, har fyllt SD-kortet också)

Hur stort rekommenderar du? Jag har ingen uppfattning alls hur mycket plats spelen tar

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blaxxor:

Hur stort rekommenderar du? Jag har ingen uppfattning alls hur mycket plats spelen tar

128 eller i alla fall 256GB bör räcka

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Tack för all input. Jag hittade annons igår som jag nappade på så nu är det en Switch köpt i somras på väg hem Ska bara fylla på med lite lämpliga spel för små barn

Tack!

Ett tips till är att köpa fysiska spel i hög utsträckning. De är oftast inte dyrare (ibland även billigare) än digitala versionen och det är kul med fysiska små kassetter. De har ju också den gamla fina fördelen att de går att skicka vidare och spela på andra konsoler utan att de behöver vara låsta till ens konto.

Man får hålla lite koll bara med de små, det är små kassetter och lätta att tappa bort. Lyckligtvis dränkta i något extremt beskt ämne ifall någon får för sig att smaka på dem.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Nyligen införskaffat ett Switch Oled och börjar komma in i världen där.
Har köpt ett resefodral, ett 256GB minne och ska börja med Zelda och sen skaffa fler spel under tiden.

Men hur ser det ut med tillbehör och spel, går det att köpa kontroller och spel i till exempel USA?
För jag ska åka till New York nu i slutet av månaden och tänker att det kanske är billigare att köpa joycons och spel där?

Sist jag ägde en konsol (PS2/Xbox360) var det PAL/NTSC och massa strul att köpa saker. Men i dagens globala värld, då borde allt som inte är strömadaptrar och GSM-bundet fungera, eller?

Edit: Sen tar jag gladeligen emot tips på bra att ha i form av tillbehör och även måste-spel till konsollen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nyligen införskaffat ett Switch Oled och börjar komma in i världen där.
Har köpt ett resefodral, ett 256GB minne och ska börja med Zelda och sen skaffa fler spel under tiden.

Men hur ser det ut med tillbehör och spel, går det att köpa kontroller och spel i till exempel USA?
För jag ska åka till New York nu i slutet av månaden och tänker att det kanske är billigare att köpa joycons och spel där?

Sist jag ägde en konsol (PS2/Xbox360) var det PAL/NTSC och massa strul att köpa saker. Men i dagens globala värld, då borde allt som inte är strömadaptrar och GSM-bundet fungera, eller?

Edit: Sen tar jag gladeligen emot tips på bra att ha i form av tillbehör och även måste-spel till konsollen.

Ja, tillbehör och spel ska inte vara några problem då Switch inte är region locked.

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/Regional-C...

Nintendo rekommenderar att man köper i sin region men har aldrig hört att någon haft problem om man köpt i en annan region.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nyligen införskaffat ett Switch Oled och börjar komma in i världen där.
Har köpt ett resefodral, ett 256GB minne och ska börja med Zelda och sen skaffa fler spel under tiden.

Men hur ser det ut med tillbehör och spel, går det att köpa kontroller och spel i till exempel USA?
För jag ska åka till New York nu i slutet av månaden och tänker att det kanske är billigare att köpa joycons och spel där?

Sist jag ägde en konsol (PS2/Xbox360) var det PAL/NTSC och massa strul att köpa saker. Men i dagens globala värld, då borde allt som inte är strömadaptrar och GSM-bundet fungera, eller?

Edit: Sen tar jag gladeligen emot tips på bra att ha i form av tillbehör och även måste-spel till konsollen.

Jag blev själv positivt överraskad hur roligt Super Smash Bros faktiskt var om man är 2 eller fler spelare. Det var förvisso ett favoritspel även till Nintendo 64, men hade tydligen förträngt att det var kul. Super Mario Party och Mario Party Superstars är två andra klockrena multiplayer-spel. Och Mario Kart är väl självskriven.

Däremot är jag inte så överdrivet imponerad av Super Mario Odyssey. Visst är det ett välgjort spel, men varje gång jag spelar det så stänger jag av efter 1h för att jag blir uttråkad. Vet inte varför. Förvisso vill jag minnas att jag tyckte samma sak om Super Mario Galaxy till Wii. Det är nog inte sedan Super Mario 64 (återigen till N64) som jag kunde sitta timtal till den typen av spel. Men då var det ju någonting helt nytt..

Annars längtar jag själv främst till Hogwarts Legacy. Tyvärr får vi Switch-spelare vänta allra längst

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nyligen införskaffat ett Switch Oled och börjar komma in i världen där.
Har köpt ett resefodral, ett 256GB minne och ska börja med Zelda och sen skaffa fler spel under tiden.

Men hur ser det ut med tillbehör och spel, går det att köpa kontroller och spel i till exempel USA?
För jag ska åka till New York nu i slutet av månaden och tänker att det kanske är billigare att köpa joycons och spel där?

Sist jag ägde en konsol (PS2/Xbox360) var det PAL/NTSC och massa strul att köpa saker. Men i dagens globala värld, då borde allt som inte är strömadaptrar och GSM-bundet fungera, eller?

Edit: Sen tar jag gladeligen emot tips på bra att ha i form av tillbehör och även måste-spel till konsollen.

Kan starkt rekommendera denna om du ska spela handheld. Köpte den på rekommendation här i tråden och är riktigt nöjd!
https://www.amazon.se/-/en/Skull-NeoGrip-Nintendo-Switch-Regu...

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Blev ett köp av de där Neogrip-prylarna.
Har inte ens testat något spel ännu, inte hunnit. Men tänkte att jag kommer börja med Zelda som sagt när jag får hem det. Ska dyka upp mån/tisdag så då blir det gaming

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Konsolgrävare

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Skrivet av tyvar1:

100 dagar kvar 😃

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

100 dagar kvar 😃

Hoppas jag hinner spela klart Xenoblade 3..

Permalänk
Medlem

Har nu kört 8bitdo Ultimate BT Pad och kan varmt rekommendera den som en mycket god ersättare för Pro Controllern. Det enda negativa jag kan finna med den är att den inte har stöd för motion controls vilket som tur är många spel ej använder sig av ändå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har nu kört 8bitdo Ultimate BT Pad och kan varmt rekommendera den som en mycket god ersättare för Pro Controllern. Det enda negativa jag kan finna med den är att den inte har stöd för motion controls vilket som tur är många spel ej använder sig av ändå.

Enligt 8bitdos hemsida ska den ha motion controls/gyro.

https://www.8bitdo.com/ultimate-bluetooth-controller/

Vore konstigt om de slopat det då de haft gyro i sina kontroller i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Enligt 8bitdos hemsida ska den ha motion controls/gyro.

https://www.8bitdo.com/ultimate-bluetooth-controller/

Vore konstigt om de slopat det då de haft gyro i sina kontroller i flera år.

Aha. Då har jag missuppfattat någonting. Jag var helt säker på att den inte hade det. I så fall ser jag ingen anledning till varför man skulle välja en Pro Controller före den här.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Aha. Då har jag missuppfattat någonting. Jag var helt säker på att den inte hade det. I så fall ser jag ingen anledning till varför man skulle välja en Pro Controller före den här.

Vad är bättre med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Vad är bättre med den?

Snäppet billigare, du får med dockningsstation för att ladda den och den allmäna känslan i både kontrollens kvalitet och knapparna känns bättre. Jag är ett stort fan av 8BitDo så ta det med en nypa salt dock.
Det enda negativa jag kan nämna är att du inte kan starta Switchen direkt från kontrollen utan du måste först trycka på powerknappen på konsolen för att det ska starta.
Recension finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=kwH6u5mHG8Y

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

På tal om 8bitdo så köpte jag en Lite 2 till barnen. Den är lite svårare att få igång än officiella handkontroller, man får prova 3ggr ibland för att den ska få kontakt med Switchen, men i övrigt kändes den bra och perfekt storlek för barnen. För en vuxen är den lite för liten men ändå mycket bättre än en joycon förstås. Speciellt eftersom den har alla knappar som en full handkontroll.

https://www.webhallen.com/se/product/350346-8bitdo-Lite-2-BT-...

Köpte den på rea men ordinarie pris är väl lite högt kanske..

Permalänk
Medlem

Nu har vi i familjen haft switch sen i julas, det som spad mest är mario kart, och sports. Golfen är riktigt roligt där. Så vi undrar om nån här har nåt bra tips på dedikerat golfspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nu har vi i familjen haft switch sen i julas, det som spad mest är mario kart, och sports. Golfen är riktigt roligt där. Så vi undrar om nån här har nåt bra tips på dedikerat golfspel.

Mario Golf?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Man får hålla lite koll bara med de små, det är små kassetter och lätta att tappa bort. Lyckligtvis dränkta i något extremt beskt ämne ifall någon får för sig att smaka på dem.

Hittade btow kassetten i bilen för några veckor sedan efter att den försvunnit under en road trip för drygt ett år sen. Var helt säker på att det var borta för alltid, men helt plötsligt låg den där under sätet. Spelen är extremt lätta att tappa speciellt för barn...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet