Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Raspberry pi webkamerastrul

Permalänk

Raspberry pi webkamerastrul

Hej,

Jag har nu suttit i ca fem timmar utan någon större lycka.
Min sambo driver en konsthall och nu har en konstnär kommit och sagt att han vill ha en lokal livefeed som spelas på tre CRT-TV-apparater. När jag tidigare har gjort liknande lösningar så har jag lyckats få till det så att pajen studsar in i programmet vid uppstart och håller sig där.
Jag hade tänkt använda en raspberry pi 4 (för att jag har en liggandes) och så tänkte jag koppla in mig via hörlursutgången för videosignalen. Det i sig är inga bekymmer. Jag hittade den här https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=270499 som jag tänkte följa, Jag tar mig igenom hela guiden men det skiter sig när jag kommer till att testa där jag får felmeddelande om att den tappar frames.
Det här är som ni kanske misstänker utifrån mina formuleringar inte min hemmabana.

När min sambo kom hem så la hon till önskemålet om att kunna köra det svartvitt. Och där någonstans dog mitt tålamod. Åtminstone för ikväll..

Så istället för att bara slänga pajen i en låda och gå och se på serier så tänkte jag kasta ut en krok på nätet i hopp om en bra lösning jag missat i mitt googlande.

Det är klart att man skulle kunna använda VLC och göra den svartvit. Men tanken är att pajen ska vara gömd och att vi ska slippa använda mus eller tangentbord när man startar upp för dagen.

Krav.
1. Pajen ska boota in i ett program
2. Kontinuerlig användning, ingen skärmsläckare eller så.
3. Vad kameran ser ska visas på skärmen, någon sekunds latency kan vi leva med, helst inte via någon form av server, struligt nätverk och helt onödigt i detta fall, lokalt är att föredra.
4. Möjlighet att ändra bilden till svartvitt

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte läst guiden men såg att det handlade om usbkameror, RPI ger inte hårdvarukodning av video om du inte kopplar in dig via kamerainterfacet och det är inte underligt om den inte orkar mjukvarukoda video i realtid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm.. Du får gärna utveckla. Jag är inte riktigt med på hur du menar. Jag kan ju utan problem få pajen att visa kameran genom VLC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ViktorVirre23:

Hmm.. Du får gärna utveckla. Jag är inte riktigt med på hur du menar. Jag kan ju utan problem få pajen att visa kameran genom VLC.

Du skrev att den tappar bilder och det kan nog bero på att den inte orkar med att mjukvarukoda videon i den upplösning/hastighet som krävs, kopplar man in en kamera via CSI anslutningen så kodas videon i hårdvara och belastar inte cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ah! Bra poäng! Jag köpte mig en raspberry pi kamera och ska testa om det funkar med den! Tack för input!

Permalänk

Om någon undrar hur det gick för mig så löste sig det hela. Några problem på vägen förstås!
Jag stötte på problem med att få ut videon till crt-tvn, det berodde på att senaste os i pi inte riktigt stöder videoutgång via 3,5mm, så jag installerade Buster så funkade det felfritt.
Med pajens egna kamera så var det väldigt enkelt att bara sätta ett startskript och så funkade det. Väldigt smidigt till slut.