Permalänk

Mail app för Android

Hej

Jag har massa domäner på Websupport (Loopia group) funkar jättebra...

På IPhone är det inga problem att regga sin epost och det funkar jättebra...

Men jag har massa familjemedlemmar som har Android... Gmail app...

Funkar... men varje gång man ska kolla mailen så går man in på GMail...... och sen måste man klicka "Alla inkorgar" i menyn... för att få mailen från sin "custom/non gmail account"..... Känns som om de är tvingade att använda gmail..... för att de köpte sin Samsung (whatever) och sen var de tvingade att skapa gmail-konto..... och nu när jag reggat domäner med epost så skriker Google rätt ut....

Va fan..

Vilken mail app för Android är inte tvingande som Gmail's app?

Permalänk
Medlem

Man behöver Google konto för Android rent praktiskt, precis som ett Apple-konto til iOS, men man måste inte ha GMail. Det går att ha ett Google-konto knutet till en extern e-post.

GMail-appen har jag aldrig använt, däremot bl a K-9 och Nine. Lite oklart, men jag tror att Nine är på väg att läggas ned och ersättas av en hostad prenumererad tjänst (Rework). Det verkar redan ha hänt i Apple-land. Men det finns massor med e-postprogram…

Permalänk

Är sjukt drygt att man hjälpt sin brorsa...... och så säger att han måste se ett mail men kan inte se det....... så måste man åka till han, eller han till mig..... och som vanligt, se att det är "Primär inkorg" är selected...... så man måste instruera han att "hambruger meny" + "Alla inkorgar".... för att se sin mail...

Vet att många skulle säga "ja men det är så"..... men om de hände er skulle ni fan inte acceptera det.......

Permalänk
Medlem

På mina senaste android-telefoner (Huawei) har jag haft en vanlig mail-app också som har fungerat bra. Men annars kanske man kan ladda ner MS outlook eller k-9.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Om det är en samsung-lur så kan man kör samsung mail som klient också. Man kan också göra genväg på hemskärmen direkt till en specifik inkorg i gmail-appen på hemskärmen, så sparar man extra klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Jag har massa domäner på Websupport (Loopia group) funkar jättebra...

På IPhone är det inga problem att regga sin epost och det funkar jättebra...

Men jag har massa familjemedlemmar som har Android... Gmail app...

Funkar... men varje gång man ska kolla mailen så går man in på GMail...... och sen måste man klicka "Alla inkorgar" i menyn... för att få mailen från sin "custom/non gmail account"..... Känns som om de är tvingade att använda gmail..... för att de köpte sin Samsung (whatever) och sen var de tvingade att skapa gmail-konto..... och nu när jag reggat domäner med epost så skriker Google rätt ut....

Va fan..

Vilken mail app för Android är inte tvingande som Gmail's app?

Aqua mail kör jag sedan 4-5 år tillbaka. Har du kikat på den appen

Permalänk
Medlem

FairEmail rättar sig efter hur användaren själv vill ha appen. Inga tvång någonstans (förutom behörigheter och att lägga till en eller flera e-postadresser, såklart), inga konstigheter, ingenting.

Skrivet av ztenlund:

Man behöver Google konto för Android rent praktiskt, precis som ett Apple-konto til iOS, men man måste inte ha GMail. Det går att ha ett Google-konto knutet till en extern e-post.

GMail-appen har jag aldrig använt, däremot bl a K-9 och Nine. Lite oklart, men jag tror att Nine är på väg att läggas ned och ersättas av en hostad prenumererad tjänst (Rework). Det verkar redan ha hänt i Apple-land. Men det finns massor med e-postprogram…

Nej, man behöver inte logga in på något Google-konto (eller något konto över huvud taget egentligen) i en Android-telefon. Det finns en annan väg till att komma åt Play Butik (Aurora Store). Apple däremot tvingar deras "kunder" att använda ett Apple ID för att ens kunna använda telefonen. Visst, man kan skippa inloggningen när man kommer igång med en iPhone, men det valet är typ väl gömt, medan Google visar samma val klart och tydligt för användaren.

Gjorde en anmärkning om detta till den svenska Apple-supporten när jag hjälpte morsan en gång för länge sen, och då sa de att det går att skippa inloggningen för Apple ID när man kommer igång med ens iPhone. Jag blev minst sagt paff för jag hade inte sett något sånt val. Men valet visas som en pytteliten, halvt genomskinlig och mycket kort textrad i något hörn, eller nått sånt.

Såg ni förresten vad jag gjorde där? Hos Apple är du inte användaren, utan typ kunden. Du köper en produkt från Apple, men du äger den inte. Man kan nästan säga att du lånar den. Apple funkar så. Det är dels därför som jag ogillar Apple väldigt mycket. De gör svinbra produkter, men du bestämmer inte över produkten, Apple gör det (även om de har tillåtit en lite mer frihet nu).

Hur som helst. Nej, du behöver inget Google-konto för att kunna använda en Android-telefon. Det valet är helt frivilligt. Jag har valt att bara vara inloggad på mitt Google-konto i arbetsprofilen (aktiverad via Insular) då jag vill komma åt appar i Play Butik som jag betalade pengar för, för kanske 5 år sen. Man kan inte installera appar som kostar pengar via Aurora Store (om de inte har ändrat det sen sist jag använde appen).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr
Nu avsågs inte speciallösningar, utan standardanvändning ”rent praktiskt”. Man kan göra allt möjligt, lite beroende på hårdvara, men det var nog inte riktigt den nivå vi pratade om här. Sådana lösningar kan också ställa till varierande grader av besvär beroende på vad man gör och vad man vill kunna använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Airikr
Nu avsågs inte speciallösningar, utan standardanvändning ”rent praktiskt”. Man kan göra allt möjligt, lite beroende på hårdvara, men det var nog inte riktigt den nivå vi pratade om här. Sådana lösningar kan också ställa till varierande grader av besvär beroende på vad man gör och vad man vill kunna använda.

Det förstod jag Ville bara korrigera dig då det du skrev om Google och Android inte riktigt stämde. Skrev sen även anledningen till varför jag gjorde så.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Är sjukt drygt att man hjälpt sin brorsa...... och så säger att han måste se ett mail men kan inte se det....... så måste man åka till han, eller han till mig..... och som vanligt, se att det är "Primär inkorg" är selected...... så man måste instruera han att "hambruger meny" + "Alla inkorgar".... för att se sin mail...

Vet att många skulle säga "ja men det är så"..... men om de hände er skulle ni fan inte acceptera det.......

Vet inte varför du upprepar första inlägget K-9 Mail (som snart heter Thunderbird) fixar ditt problem.

Finns andra klienter som löser problemet, som också finns på andra plattformar än Android.