Behöver jag en mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Behöver jag en mediaspelare?

Kollade mello innan och bilden må vara digital men den är ganska kass. Hade i höstas Telenor stream box och Star Trek: Strange New Worlds på Sky showtime hade en fantastiskt bra bild i 4k, mycket bättre än Netflix etc. har aldrig haft så bra bild. Allt var bättre med boxen, Svt ja allt. Jag kollar inte ofta på just tv men när jag gör det vill jag ha bästa möjliga bild på min 4k tv. Har sneglat på nvidia Shield, vad rekommenderar ni? Nån china spelare från amazon eller kom med tips! Jag har en hembio kopplad. Har bara baskanalerna från Comhem. Eller heter dom Telenor nu? Jag vill inte betala för att få några hd kanaler som jag kollar på några enstaka gånger om året. Som sagt jag kollar sällan på tv men vill ha bra hd bild.

Permalänk
Medlem

Tele2 är det som köpte upp Comhem.

Vad är det du vill kolla på? Linjär tv från tv-tablån eller streama från t.ex svt play?

Är det linjär tv från tv-tablån du vill se, så kommer du aldrig att få vidare bra bild om du inte betalar för HD-kanaler. Utan HD tillägg så är källan helt enkelt för lågupplöst för att bilden ska bli bra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Precis som föregående talare säger, skit in blir skit ut. Nvidia shield kan absolut förbättra lite iom "ai-uppskalning" men inte så att det blir riktigt bra. Men en nvidia shield plus tex netflix blir ju fin bild, se till slå på dolby vision osv bara!

Permalänk
Medlem

SVT play vid stora event är katastrof. Nvidia shield tv kommer inte hjälpa där. Ingen mediabox rättar till den skiten.

Men om du undrar vilken media player du skall köpa så att du får bra bild, och ljud i alla appar samt också ett generöst stöd ifall du köper film så skulle jag titta på apple tv 4k). Finns säkert edge cases om du har en specifik tv, ett specifkt ljud krav som i specifika fall kommer leda dig till någon annan box, men som den bästa boxen att ha utan att behöva bry sig om att bilden är kass... helt klart apple tv. (Anledningen till rekomendationen är Match Frame Rate som fungerar felfritt. Speciellt i appar som Netflix som mixar innehåll Shielden kan nästan alltid lösa det om man installerar en app, men inte 100).

Själv använder jag Samsung tv, telefon, klocka och kör PC. Så det smärtar att ha en apple produkt i samlingen.

Apple TV 4k 2022 stödjer också HDR+ och Dolby Vision så du behöver inte välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Kollade mello innan och bilden må vara digital men den är ganska kass. Hade i höstas Telenor stream box och Star Trek: Strange New Worlds på Sky showtime hade en fantastiskt bra bild i 4k, mycket bättre än Netflix etc. har aldrig haft så bra bild. Allt var bättre med boxen, Svt ja allt. Jag kollar inte ofta på just tv men när jag gör det vill jag ha bästa möjliga bild på min 4k tv. Har sneglat på nvidia Shield, vad rekommenderar ni? Nån china spelare från amazon eller kom med tips! Jag har en hembio kopplad. Har bara baskanalerna från Comhem. Eller heter dom Telenor nu? Jag vill inte betala för att få några hd kanaler som jag kollar på några enstaka gånger om året. Som sagt jag kollar sällan på tv men vill ha bra hd bild.

Jag köpte min 4K Apple TV 32 GB för 1 orsak: den har HDMI 2.1, då jag har en hemmabio recvier med HDMI 2.1 (eARC) å kör Dolby Atmos/Vision via Netflix premium, har Apple TV:n inkopplad till recviern. Där kan väl inte va mycket på Combort (Tele2) baskanaler som har Surround ljud (5.1). Har osså tyvärr Combort i lägenheten men både jag å TV:n har reklam allergi så har inte baskanalerna (via antennkbel) inkopplade.
Medföljer ingen HDMI kabel till Apple TV:n men Nördic har billiga certifierade Ultra High Speed kablar. Strömförsörjing + fjärr medföljer. Lätt värt pengarna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

SVT play vid stora event är katastrof. Nvidia shield tv kommer inte hjälpa där. Ingen mediabox rättar till den skiten.

Men om du undrar vilken media player du skall köpa så att du får bra bild, och ljud i alla appar samt också ett generöst stöd ifall du köper film så skulle jag titta på apple tv 4k). Finns säkert edge cases om du har en specifik tv, ett specifkt ljud krav som i specifika fall kommer leda dig till någon annan box, men som den bästa boxen att ha utan att behöva bry sig om att bilden är kass... helt klart apple tv. (Anledningen till rekomendationen är Match Frame Rate som fungerar felfritt. Speciellt i appar som Netflix som mixar innehåll Shielden kan nästan alltid lösa det om man installerar en app, men inte 100).

Själv använder jag Samsung tv, telefon, klocka och kör PC. Så det smärtar att ha en apple produkt i samlingen.

Apple TV 4k 2022 stödjer också HDR+ och Dolby Vision så du behöver inte välja.

Har kollat på Amazons Fire TV Stick 4K Max. Någon som har denna och kan uttala sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Har kollat på Amazons Fire TV Stick 4K Max. Någon som har denna och kan uttala sig?

Du har fortfarande inte svarat på vad källan är och vad det är du vill uppnå (förutom bättre bildkvalité).

Är det streamingtjänsterna du vill kolla på? T.ex. svt play?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oxies Husse:

SVT play vid stora event är katastrof. Nvidia shield tv kommer inte hjälpa där. Ingen mediabox rättar till den skiten.

Skulle precis kommentera just detta. Drog på mig en del av flickvännens ilska när jag försökte fixa bilden under Mellon. Det gick inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Har bara baskanalerna från Comhem. Eller heter dom Telenor nu? Jag vill inte betala för att få några hd kanaler som jag kollar på några enstaka gånger om året. Som sagt jag kollar sällan på tv men vill ha bra hd bild.

För några år sedan när det var "avtals-bråk" mellan TV4? och comhem så införskaffades en vanlig markantenn av denna typ:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/tv-anten...

Bilden är markant mycket bättre med denna antenn på SVT1 och SVT2 jämfört med "comhems"(Tele2s) "bas-anslutning" (antennuttaget i väggen).

Om du orkar med att växla antenn och köra en kanaluppdatering så kan det vara ett alternativ när det kommer till SVT1 och SVT2. Har för mig att bilden även är bättre på TV4 med markantenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har fortfarande inte svarat på vad källan är och vad det är du vill uppnå (förutom bättre bildkvalité).

Är det streamingtjänsterna du vill kolla på? T.ex. svt play?

Jag vill bara ha bättre bild på svt egentligen eller svt play men (full hd) över lag. Jag köpte ny tv 2018 och hade innan HD kanalerna svt 1 och 2 i just hd men inte sedan dess av oförklarlig anledning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Batwoman:

Jag vill bara ha bättre bild på svt egentligen eller svt play men (full hd) över lag. Jag köpte ny tv 2018 och hade innan HD kanalerna svt 1 och 2 i just hd men inte sedan dess av oförklarlig anledning.

Svt play kan variera kvaliten men hd och full hd är nått som borde vara tillgängligt på allt om du inte begränsar kvaliten.
https://kontakt.svt.se/guide/teknisk-information

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.