Hjälp med inställningar av chassifläktar

Permalänk
Medlem

Hjälp med inställningar av chassifläktar

Halloj,

Jag skulle vilja optimerna mina chassifläktars fläktkurva lite bättre och undrar om någon har bra input på vad som vore "optimalt". Jag har bra temperaturnivåer men fläktarna går upp och ner i varv lite för frekvent/känsligt då tröskelvärdena för CPU-temp vs fläkthastighet inte verkar vara optimalt.

Systemet som det gäller är ett Corsair 5000D med ett 3090 och en 13700k kyld av en Corsair AIO med 3st 120mm fläktar som sitter topmonterad (utblås). Bak sitter en 120mm fläkt också som utblås och slutligen fram sitter det 6st 120mm fläktar som tar in luft. 13700k:n ligger på ca 35-40° idle, vid normalt windowsanvändande går den upp mot 50° och vid spel ligger den på ca 58° för att ibland gå precis över 60°.. GPU:n ligger på ca 65-70° i spel. Fläktarna fram och bak har en fläktkurva inställd på CPU-temperatur och AIO:ns fläktkura "sköter sig självt" (borde jag installera någon Corsair-mjukvara för AIO:n?).

Till mina fråga. För chassifläktarna fram och bak. Hur hade ni gjort/tänkt kring tröskelvärden för att öka/minska fläkthastigheten vid olika temperaturer? Ska det vara samma hastighet på de fram som bak vid olika värden? De 3 fläktarna i toppen styrs ju av AIO: och inte i fläktkurvan i BIOS.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du har mycket mer luft in än ut om jag fattar det rätt. 6 stycken in och 4 st ut. vilket är bra då du får ett "positivt" tryck i lådan. Hur funkar det om du ställer chassifläktarna på en fast, låg och tyst hastighet?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Det kan vara rätt svårt att ställa in det optimalt ofta behöver man helt enkelt pröva sig fram genom att hålla koll på temperaturer. Det jobbigaste brukar ju vara när fläktar går upp och ner, inte konstant ljud (om det inte är väldigt högt såklart).

Du skriver
Idle 35-40
Windows användande upp till 50
Spel runt 55-60 och upp

För att försöka undvika fläktar som går för mycket upp och ner hade jag försökt lägga en konstant fläktnivå under ungefär 53c
Hur hög den nivån behöver vara beror ju lite på hur mycket ljud som låter okej och hur det påverkar kylningen det måste du nog prova själv.
Sedan en punkt därefter där man höjer fläktarna till ett nytt konstant värde för gaming. Säg vid 54c så går fläktarna igång och kör "gaming fart". Var exakt dessa punkter går måste du själv prova dig fram, nya farter och brytpunkter kan ju ge lite olika resultat på temp så brukar vara mycket finjustering.

Om man lyckas så slipper man att fläktar går upp och ner bara för det skiftar mellan 35-42c etc. Det gäller bara att hitta vart systemet ligger i för temperaturer under olika förhållanden.

Så ett förslag kan ju vara att ha 3 "konstanta" fläktlägen beroende på last
Idle = en brytpunkt om man vill där fläktar kan gå ännu lägre under 35c
Windows = ca 40-52c där fläktarna går på vad som nu passar här
Gaming = från ca 54 så sätter man på en konstant fart som passar upp till cirka 65 efter det får fläktarna öka i en kurva.

Gäller att försöka hitta lägen så att en konstant linje på fläktar täcker så mycket som möjligt av ett användningsområde så att temperatur inte hoppar upp och ner över linjer.

Permalänk

Jag kör en relativt platt kurva på mina chassifläktar (2 front insug, 1 bak utsug) sen har jag nätagget vänt så det hjälper till att dra ut varmluft under gpun då luften har en tendens att stå still där i mitt define r3.

Resterande hål har juag pluggat igen.

Kör mina fläktar tyå typ 30% vid 30°c och sen linjär kurva upp till 50% vid 80+°c 100% vid 87+°c (går sällanöver typ 60°c så brukar ligga och snurra på ~40% vid normalt bruk.

Satt fläktarna på lånsam upp/nedvarvning 1%/s så även om kurvan säger åt den att öka 10% så kommer det ta 10s innan den ökat dessa 10%

Blir betydligt färre rappa varvtalsändringar vilket jag tycker är mer irriterande än ett någorlunda jämnt varvtal.

Använder fancontrol för att styra mina fläktar.

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra svar, ska testa allt i helgen. Låter smart med en plattkurva som går upp i varv först högre upp i värmenivåer. Även supersmart med långsam uppvarvning.

Ang. Fancontrol, hur funkar det - override:ar den QFAN i BIOS eller behöver man stänga av något i bios?

Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Det vart kanon, fläktarna ligger på låg hastighet tills CPU:n går över 50 grader vilket den bara gör i spel. I spel ligger CPU:n på 50-60 och GPU:n ligger på 60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lptrp:

Det vart kanon, fläktarna ligger på låg hastighet tills CPU:n går över 50 grader vilket den bara gör i spel. I spel ligger CPU:n på 50-60 och GPU:n ligger på 60 grader.

Kul att det blev bra