Permalänk
Medlem

CD ripper som kodar till Aiff?

Har hittat en som rippar till flac.men skulle vilja ha en som kodar till Aiff.
Nån som har ett hum om nån?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Rekordmedlem

Varför vill du spara nått som Aiff och funkar det i så fall inte att konvertera filerna via ett separat program som ffmpeg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du spara nått som Aiff och funkar det i så fall inte att konvertera filerna via ett separat program som ffmpeg ?

Troligen för att det är okomprimerad PCM, dvs som wav fast ett format som tillåter taggning.

Permalänk
Medlem

Tror GoldWave har stöd både för att rippa till aiff.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förökte installera ffmpeg, men nu fåt jag följande om nåt lås..
E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock-frontend. It is held by process 8602 (apt)
N: Be aware that removing the lock file is not a solution and may break your system.
E: Unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), is another process using it?

nån som vet?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Förökte installera ffmpeg, men nu fåt jag följande om nåt lås..
E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock-frontend. It is held by process 8602 (apt)
N: Be aware that removing the lock file is not a solution and may break your system.
E: Unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), is another process using it?

nån som vet?

Lock-filer används för att samma program inte ska accessa en kritisk resurs från flera olika processer. Du kör med andra ord redan en annan instans (process) av programmet, antagligen med PID (process-id) 8602.

Enklast är antagligen att starta om datorn på ett kontrollerat sätt.

Operativsystemet kommer då skicka en signal till samtliga processer och be dem stänga ner på ett kontrollerat sätt (SIGHUP tror jag), vilket gör att den process som håller lock-filen kommer släppa den. Det kan man även göra manuellt med kill-kommandot, men det är nog överkurs i ditt fall.

Permalänk
Medlem

hjälper inte att starta om.Det blir samma vid installation av andra program...

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

låter som någon pågående uppdatering som kanske har fastnat och inte kommer vidare.

låsfiler är ett sätt för att flera program eller flera upplagor av samma program inte skall rota i samma filer samtidigt och det blir korruperade filer.

Permalänk
Medlem

Ja jag körde en sudo apt upgrade som verkar ha fastnat på 6%.Hur får jag stopp på den?
Men nu nör jag kör den står det "could not get a lock".

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Du får googla och leta på lösning för detta - du kommer inte vidare med installationen förrän detta är löst.

För mig var den här typen av fel den första indikationen att det var då och då bitflip i RAM-minnet (som jag inte insåg då) och som jag ignorerade och "fixa senare när jag orkar" - när BTRFS började ge IO-fel för att det var checksummefel på sektorer i de lagrade filerna så insåg jag att nu är det allvarligt och efter lite olika prov bekräftades att det gav 1-bitflipp ibland när man kopierade filer mellan olika media - dvs orginalet och sedan lagrade filkopian på nya platsen hade olika hash-värden - xxd av filerna för att få dessa i ASCII-hex-värden och sedan diff och den vägen såg att det var just lägsta bit på bytena som ibland förändrades, typ 1 bitflipp per 3-20GB kopierat F*****!!!

Detta är en av de värsta scenariot man kan råka ut för och det kan pågå ganska länge innan det gett så mycket trubbel att man inser att det är något fel och innan dess kanske har kopierat runt mängder filer och som somliga av dem har nu bitfels-korruption i sig som är omöjliga att bekräfta om man inte har original på tex. backupper gjorda av annan dator eller tidigare gjorda hashvärden att jämföra med, om det inte ger någon synlig verkan som gröna band i en jpeg-bild etc.

arkivfiler (zip-arkiv etc.) har checksummor i sig så de skriker när de har fel i sig när man tex testar dem eller packar upp - men man hanterar filer som inte har någon integritetskontroll i sig och dessa vet man inte efter en sådan incident om de är felfria eller inte.

- att BTRFS högg det, men inte förrän vid läsning igen beror på att checksumman beräknas i en del av RAM medans när innehållet skrivs så går det över olika diskbuffrar (i RAM) innan det landar på disken och någonstans där inträffar bitflippen - metadatat på disken kan potentiellt också bli korrupt av dessa bitflip - men i BTRFS (med DUP aktiv) är den också skyddad med checksumma och i 2 upplagor på olika ställen så om den ena skulle få bitflip i sig vid skrivning (datat eller själva checksumman) så kommer det att upptäckas den är felaktig och man får rätt sektor från den andra metadata-kopian samt då samtidigt rättar den felaktiga i första metadata-kopian... detta under förutsättning att bitflippen inte kommer så ofta att det korrumperar båda metadata-kopiorna på samma ställe samtidigt.

Finns det laptop med ECC-minnen ??? - känns som att jag vill ha en sådan nu...

Permalänk
Medlem

Jag löste det på mitt eget lilla sätt... Jag installerade om Ubuntu..
Menar du att det kan vara fel på nåt minne?
finns det nåt test jag kan köra?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Har nu installerat ffmpeg och ett GUI och visst funkar den till Aiff.
Återstår att installera resten av programmen...

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Så nu är allt installerat.
Finns det nåt program som testar minnet?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd

Memtest86 brukar finnas med i bootmenyn när man startar, i alla fall på Ubuntu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

ok såg det nu,jag ,körde ett pass (man ska säkert köra fler pass (noll fel)men en cpu temp på101 grader på min laptop oroar).

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssen:

ok såg det nu,jag ,körde ett pass (man ska säkert köra fler pass (noll fel)men en cpu temp på101 grader på min laptop oroar).

fick du 101 C av memtest ?
Hur som helst, när rengjorde du kylaren siste ? Det kan i vart fall vara dags att kolla att den är ren och monterad rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det var nyss jag bytte fläkt i den..
Men det var ju ett cpu test oxå i memtest,inga problem när jag kör Win/eller -Ubuntu.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd

Haha, skön tråd...

Använd rubyripper för detta.

https://code.google.com/archive/p/rubyripper/

Permalänk
Medlem

Kan inte installera rubyripper. Newbie..
Jag höger klickar och väljer öppna med ,installera programvara och då står det läser in programmdetaljer sedan händer inget mer.
Finns det nåt annat sätt jag kan göra det på?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

körde sudo apt install ruby ripper
och då installeras den ju men jag hittar ingen programm ikon..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssen:

körde sudo apt install ruby ripper
och då installeras den ju men jag hittar ingen programm ikon..

Skrev du exakt så som du visar så installerades nog ruby och ett program som heter ripper.

Gör så här istället, kopiera och klistra in, du måste vara root så skriv "su" och logga in eller "sudo -s" och sedan kör nedan, är du inte root så stänger ruttan sig.

Installera Rubyripper

((${EUID} > 0)) && printf "%s\n" "root privileges is required" && exit source="https://storage.googleapis.com/google-code-archive-downloads" sourceFile="/v2/code.google.com/rubyripper/rubyripper-0.6.2.tar.bz2" wget -P /tmp ${source}/${sourceFile} tar -xvf /tmp/rubyripper-0.6.2.tar.bz2 -C /tmp/ cd /tmp/rubyripper-0.6.2 ./configure --enable-gtk2 --desktop /usr/share/applications make -j$(($(nproc)+1)) -l$(($(nproc)+2)) -C /tmp/rubyripper-0.6.2 make install /tmp/rubyripper-0.6.2 ruby configure --update-lang

Du kan ju även ta bort ripper också ifall om du nu inte vill ha kvar det installerat ifall om du råkade installera fel så slipper du ha massa program som du egentligen inte använder på datorn . Varför jag gjorde två variabler för länken är för att kommandot skulle bli komplett och det inte skulle bli en url som inte hade varit korrekt då wget kommandot blev för långt för urlen innehöll .... på slutet då sweclocker sin wrappar saker inuti [ code ] vad det verkade

Rubyripper är gammalt men det stöder aiff men du får nog lägga till ffmpeg kommandot själv för det så har du ett grafiskt program för dettta du önskar.

Dock skall jag säga att jag vet inte om Ubuntu har stöd för Aiff som standard. Isåfall får du använda "sox" istället, i deras manual står det:

.aiff, .aif (also with -t sndfile) AIFF files as used on old Apple Macs, Apple IIc/IIgs and SGI. SoX's AIFF support does not include multiple audio chunks, or the 8SVX musical instrument description format. AIFF files are multimedia archives and can have multiple audio and picture chunks - you may need a separate archiver to work with them. With Mac OS X, AIFF has been superseded by CAF. .aiffc, .aifc (also with -t sndfile) AIFF-C is a format based on AIFF that was created to allow handling compressed audio. It can also handle little endian uncompressed linear data that is often referred to as sowt encoding. This encoding has also become the defacto format produced by modern Macs as well as iTunes on any platform. AIFF-C files produced by other applications typically have the file extension .aif and require looking at its header to detect the true format. The sowt encoding is the only encoding that SoX can handle with this format AIFF-C is defined in DAVIC 1.4 Part 9 Annex B. This format is referred from ARIB STD-B24, which is specified for Japanese data broadcasting. Any private chunks are not supported.

Du kan avinstallera rubyripper med ifall om det inte funkar du kan prova först iaf men annars så kopiera och klistra in bara så slipper du ha massa saker du inte använder på datorn. Det tycker jag är viktigt att nämna verkligen annars sitter man där med hur många program som helst tillslut så är man helt ovetandes vad som finns och sedan så blir det problem med pakethanteraren som du har haft tidigare vad det verkar så bara allmänt tips men du gör som du vill naturligtvis, nåväl du avinstallerar rubyripper om det behövs med följande:

Avinstallera Rubyripper

source="https://storage.googleapis.com/google-code-archive-downloads" sourceFile="/v2/code.google.com/rubyripper/rubyripper-0.6.2.tar.bz2" wget -P /tmp ${source}/${sourceFile} tar -xvf /tmp/rubyripper-0.6.2.tar.bz2 -C /tmp/ cd /tmp/rubyripper-0.6.2 make uninstall

Och istället installera sox då.

apt install sox -y

Det var inte så lätt faktiskt detta vad verkar som standard med aiff formatet och använder du plasma-desktop (som jag) så är kid3 nog vad du också vill ha för det grafiska om du vill få korrekt taggar och sådär för dina filer efteråt: https://kid3.kde.org/

Kör du ubuntu som ubuntu eller någon annan som inte är kubuntu så kan du kopiera och klistra in nedan, kör du kubuntu så tar du bort # framför kid3 installations kommandot och sätter ett # framför "kid3-qt" installations kommandot och skulle du inte vilja ha det grafisk talls så installerar du kid3-cli istället.

- Installera kid3

sudo add-apt-repository ppa:ufleisch/kid3 -y sudo apt-get update # sudo apt-get install kid3 -yqq sudo apt-get install kid3-qt -yqq #sudo apt-get install kid3-cli -yqq

Det finns även svensk manual för kid3:
- https://docs.kde.org/trunk5/sv/kid3/kid3/

Nu kan det inte bli fel!

Hoppas det funkar för dig nu annars får säga till igen och glöm inte visa vad som är fel isåfall så blir det lättare att hjälpa dig om det skulle dyka upp något men detta skall nog gå fint om du gör exakt så som jag skriver.

Det är svårt att veta hur man skall förklara saker, vissa blir vansinniga och uppfattar det man skriver som att man skall vara någon översittare men så är det ju naturlgitvis inte så jag inkluderade inte det första gången. Det är viktigt för mig att ge rätt råd men man vill heller inte få människor att misstolka det man skriver och bli förbannade som jag varit med om några enstaka gånger här på forumet. Så jag tar det säkra före det osäkra här och känner av läget först .:)

// wuseman

Permalänk
Medlem

Jag får fölande:
::2010|:443 … ansluten.
HTTP-begäran skickad, väntar på svar... 403 Forbidden
2023-02-13 20:06:31 FEL 403: Forbidden.

jag kan spela aiff filer med jRMC så det stöds ju av ubuntu.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssen:

Jag får fölande:
::2010|:443 … ansluten.
HTTP-begäran skickad, väntar på svar... 403 Forbidden
2023-02-13 20:06:31 FEL 403: Forbidden.

jag kan spela aiff filer med jRMC så det stöds ju av ubuntu.

Okej vad bra jag var osäker bara angående det.

Jag la upp det på pastebin istället, prova nu istället:
- https://pastebin.com/raw/AcFEWMnJ

Permalänk
Medlem

root@ryssen-Aspire-7745G:/home/ryssen# ((${EUID} > 0)) && printf "%s\n" "root privileges is required" && exit
wget -P /tmp https://storage.googleapis.com/google-code-archive-downloads/...
tar -xvf /tmp/rubyripper-0.6.2.tar.bz2 -C /tmp/
cd /tmp/rubyripper-0.6.2
./configure --enable-gtk2 --desktop /usr/share/applications
make -j$(($(nproc)+1)) -l$(($(nproc)+2)) -C /tmp/rubyripper-0.6.2
make install /tmp/rubyripper-0.6.2
ruby configure --update-lang
--2023-02-13 22:12:26-- https://storage.googleapis.com/google-code-archive-downloads/...
Slår upp storage.googleapis.com (storage.googleapis.com)... 2a00:1450:4008:806::2010, 2a00:1450:4008:804::2010, 2a00:1450:4008:805::2010, ...
Ansluter till storage.googleapis.com (storage.googleapis.com)|2a00:1450:4008:806::2010|:443 … ansluten.
HTTP-begäran skickad, väntar på svar... 200 OK
Längd: 119416 (117K) [application/octet-stream]
Sparar till: ‘/tmp/rubyripper-0.6.2.tar.bz2’

rubyripper-0.6.2.ta 100%[===================>] 116,62K --.-KB/s om 0,1s

2023-02-13 22:12:27 (979 KB/s) - ‘/tmp/rubyripper-0.6.2.tar.bz2’ sparades [119416/119416]

rubyripper-0.6.2/
rubyripper-0.6.2/GPL-3.txt
rubyripper-0.6.2/README
rubyripper-0.6.2/configure
rubyripper-0.6.2/locale/
rubyripper-0.6.2/locale/po/
rubyripper-0.6.2/locale/po/bg/
rubyripper-0.6.2/locale/po/bg/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/de/
rubyripper-0.6.2/locale/po/de/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/es/
rubyripper-0.6.2/locale/po/es/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/fr/
rubyripper-0.6.2/locale/po/fr/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/hu/
rubyripper-0.6.2/locale/po/hu/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/it/
rubyripper-0.6.2/locale/po/it/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/nl/
rubyripper-0.6.2/locale/po/nl/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/ru/
rubyripper-0.6.2/locale/po/ru/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/locale/po/rubyripper.pot
rubyripper-0.6.2/locale/po/se/
rubyripper-0.6.2/locale/po/se/rubyripper.po
rubyripper-0.6.2/rr_lib.rb
rubyripper-0.6.2/rubyripper.desktop
rubyripper-0.6.2/rubyripper.png
rubyripper-0.6.2/rubyripper_cli.rb
rubyripper-0.6.2/rubyripper_gtk2.rb
ruby-gettext is not found. Translations are disabled!
Checking the NEEDED dependencies....
cdparanoia found...

Checking the OPTIONAL dependencies...
Testing support for the graphical frontend...
ruby-gtk2 is not found. The graphical frontend won't work!

Testing support for freedb metadata fetching...
cd-discid or discid found...

Testing support for ejecting the disk tray...
eject or disktutil found...

Testing support for different codecs on your system...
flac found...
oggenc (vorbis) found...
lame (mp3) found...

Testing support for replaygain...
wavegain NOT found.
vorbisgain found...
mp3gain found...

Testing support for normalize...
normalize NOT found
Creating the Makefile...
A summary of your settings:

Using the following locations for install:
* Executables: /usr/local/bin
* Localization files: /usr/local/share/locale
* Icon file: /usr/local/share/icons/hicolor/128x128/apps
* Desktop file: /usr/local/share/applications
* Ruby library: /usr/local/local/lib/site_ruby/3.0.0

Gtk2 frontend will be installed

You can now run make install
Make sure you've got the writing privileges

make: Går till katalogen ”/tmp/rubyripper-0.6.2”
ruby configure --update-lang #update the locale files
ruby-gettext is not found. Translations are disabled!
make: Lämnar katalogen ”/tmp/rubyripper-0.6.2”
ruby configure --update-lang #update the locale files
ruby-gettext is not found. Translations are disabled!
install -D -m 644 rr_lib.rb /usr/local/local/lib/site_ruby/3.0.0/rr_lib.rb
install -D -m 755 rubyripper_gtk2.rb /usr/local/bin/rrip_gui
install -D -m 644 rubyripper.png /usr/local/share/icons/hicolor/128x128/apps/rubyripper.png
install -D -m 644 rubyripper.desktop /usr/local/share/applications/rubyripper.desktop
make: Inget behöver göras för ”/tmp/rubyripper-0.6.2”.
ruby-gettext is not found. Translations are disabled!
root@ryssen-Aspire-7745G:/tmp/rubyripper-0.6.2#

Hittar ingen ikon.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd

Prova nedan för att få ikon:

cp /usr/local/share/applications/rubyripper.desktop /usr/share/applications/rubyripper.desktop

Du kan prova köra det direkt med att skriva:

/usr/local/bin/rrip_gui

Permalänk
Medlem

Japp nu visas icon.
Men det händer ingenting när när jag klickar på den.

På det andra får jag:

The ruby-gtk2 library could not be found. Is it installed?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd

Hehe, du får läsa vad som står

apt install ruby-gtk2 -y

Jag provade nu att installera detta i virtuell maskin, det är väldigt rörigt du måste installera ruby2 och sätta det som standard men om du använder cli instället så går det perfekt dock. Du kommer inte kunna starta det nu heller så du får installera libcanberra-gtk0 men ja det var lättare sagt en gjort, använd ./configure --enable-cli så kan du använda det på det viset men vill du verkligen installera det så får du installera rubenv också för att få in ruby2.7.

Jag hade garanterat använt sox, suttit 45 min och försökt få ordning på detta det var masigare en jag trodde.

Såhär hade du bara behövt göra annars, hittade denna. https://askubuntu.com/a/422164/977085

Men eftersom Ubuntu inte har något enkelt att byta version så blir det en massvis med arbete här finns en annan guide med CDRip. http://confoundedtech.blogspot.com/2011/11/ubuntu-automatical...

Du har verkligen gett dig in på något udda men kul men jag fick det att funka med rrgui_cli så bara lägg till --enable-cli om du inte behöver grafiskt!

Vill du avinstallera det så gör som jag visade ovan och även:

rm /usr/share/applications/rubyripper.desktop

Skrev ihop 100 rader för att fixa en rubyripper installer med requirements och allt så krashar ubuntu 22.04 i qemu så nu orkar jag inte göra det en gång till vilken jäkla sörja men det är inte hela världen men segt ändå för de var typ klart men du är också typ klar du behöver ruby-gtk2 och libcanberra-gtk0 iaf men ja, finns det altenativ så är det ju bra men det verkar verkligen vara få men altenativet är att du installerar någon äldre ubuntu variant virtuellt och rippar i den så slipper du bråka så mkt med nuvarande systemet .

Dom använder virtuell maskin i den ubuntu länken för att det är lite gammalt då ser jag nu också så det kan du göra men mer kan man inte göra med just rubyripper i grafiskt men rrgui_cli fungerar som sagt ubuntu är verkligen inte trevligt de blev fel med pakethanteraren direkt och konflikt när jag provade ruby27. I min distro kan jag bara göra följande som på bilden så hade jag vetat att det var såhär med ubuntu så hade jag nog inte tipsat om det men det går iaf men de kräver en del konfiguration:

Denna följde jag när jag installerade det om du vill prova få till ruby2.7.6 på ubuntu men jag kan nog inte bidra med mer här så jag hade lätt kört en virtualbox: https://www.techiediaries.com/install-ruby-2-7-rails-6-ubuntu...

Permalänk
Medlem

Jag installerade ruby-gtk2,ocg då startar den men jag ser endast en option för flac och mp3 mm.
Vidare funkar inte freedb.
Nej jag får köra fre.ac och använda ffwin och coda till Aiff.
sen har jag ju dual boot till Win 11 som jag kan använda.
Tack för all hjälp iallafall.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

cdparanoia på kommandoraden, men då får man inte med id-taggarna.

https://man.archlinux.org/man/cdparanoia.1
"The data can be saved to a file or directed to standard output in WAV, AIFF, AIFF-C or raw format."

-f --output-aiff
Output data in Apple AIFF format (note that AIFC data is always in MSB first byte order).
-a --output-aifc
Output data in uncompressed Apple AIFF-C format (note that AIFF-C data is always in MSB first byte order).

Alternativt rippa till FLAC med lämpligt gui och sedan konvertera till aiff med ffmpeg.
Någon har gjort ett script för konvertrera alla filer i en mapp.
https://gist.github.com/roberts91/ea621b10ad24a4b7a1cec9befcc...

Permalänk
Medlem

Vill du göra det enkelt för dig så kör du cyanrip ( https://github.com/cyanreg/cyanrip/ ) som faktiskt tillhör en av de få program som faktiskt försöker få ett bra slutresultat (verifiererar vad som har lästs, som EAC gör) och sen konverterar filen/filerna med FFmpeg.