Putsa datorn på den årliga datorstädardagen

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

"Tryckluft" är det inte utan gas, butan tror jag. Ingen höjdare för miljön, försök använd en kompressor med riktig tryckluft istället.

Hur ska man lita på att den inte sprutar ut kondensånga, vatten eller smuts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Blev en riktigt fet maxad kompressor när min gamla, kompaktare och mer högljudda, gick i pension.

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/008334.jpg

Och en munstycke som kommer åt rätt bra där det är trångt.

Snyggt! Jag har en exakt likadan kompressor! (det är den oljefria va?) fungerar finemang. Man får blåsa lite i omgångar så inte luften tar slut för tanken är inte så stor. Men väldigt nöjd med den.

Lustigt att detta kom nu förresten, jag städade min dator för några dagar sedan så kunde med gott samvete svara "ca 1 vecka sedan" på pollen (hade den kommit förra veckan hade det inte blivit lika bra, minst sagt)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

Varför städar ni datorn? Det måste ju bara vara utseende för skillnad i temp kan man nog inte vänta sig om det nu inte är EXTREMT dammigt. LTT gjorde ett test för några år sen. Dom tryckte in allt möjligt i chassit och när det i stort sett var fyllt till bredden ökade temperaturen.

https://youtu.be/YDCMMf-_ASE

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Rengör min dator regelbundet pga Meshify och glas. Den vill ju inte att RGB:n l lyser upp damm xD

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Missade städardagen. Få vänta tills nästa år.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Med risk för att vara en VisserBajser. Har hört att det kan skada bladen. (någon som har en sanningshalt i det?)

Ja, sanningshalten är noll. Såklart kan man använda väsentligt starkare luftströmmar än de som dammsugaren kan åstadkomma och då går väl sanningshalten upp.

Permalänk
Medlem

Har en bigboi buddi till bilen, går ju till datorn också med stort avstånd 🙃 blåser ruskit hårt för så liten maskin.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Yupp sålänge man låter det torka och inte kör några starka frätande medel så är det lugnt

Kanske inte skulle kört nätaggregatet precis i diskmaskinen

Inte med nätsladden inkopplad och nätaggregatet påslaget i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Missade städardagen. Få vänta tills nästa år.

Missade med en vecka, hade ingen aning om att städningen skulle ske på en viss dag. Så jag städade datorn en vecka för tidigt. Måste jag städa om den? Det var ju förresten igår så nu är det för sent i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blir en genomblåsning med Compucleaner Xpert Pro någon gång i månaden. Aldrig tryckluft på burk igen.

Är det samma som denna?

https://www.webhallen.com/se/product/356249-IT-Dusters-CompuC...

Där står det:
IT Dusters CompuCleaner Xpert - 550W

Det står Xpert, men jag ser inte att det står Pro ?
Vad är skillnaden?
Var köpte du din?

Hur är ljudnivån?
Är den jämförbar med en dammsugare eller låter det mer som en tryckluftskompressor.
Tänker att tryckluftskompressor väsnas tillräckligt mycket att det kan vara problem om man vill använda i lägenhet eller strax utanför.
Samt att tryckluftskompressor låter tillräckligt mycket att man helst bör ha hörselskydd om man själv befinner sig i närheten av den (går att använda långa slangar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det samma som denna?

https://www.webhallen.com/se/product/356249-IT-Dusters-CompuC...

Där står det:
IT Dusters CompuCleaner Xpert - 550W

Det står Xpert, men jag ser inte att det står Pro ?
Vad är skillnaden?
Var köpte du din?

Hur är ljudnivån?
Är den jämförbar med en dammsugare eller låter det mer som en tryckluftskompressor.
Tänker att tryckluftskompressor väsnas tillräckligt mycket att det kan vara problem om man vill använda i lägenhet eller strax utanför.
Samt att tryckluftskompressor låter tillräckligt mycket att man helst bör ha hörselskydd om man själv befinner sig i närheten av den (går att använda långa slangar).

Jag tror de tagit bort pro eller så minns jag fel. Men ja det är den på 550W.

Den låter en hel del. Skulle nog säga att en modern damsugare är mycket tystare. Det går inte prata samtidigt och ska man hålla på en längre stund så är hörselskydd att rekommendera. Så det är absolut en nackdel. För mig är det dock värt det för resultatet. Men det är såklart något man får avgöra själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nä, den där härliga doften av gammalt rostat bröd vill väl alla ha?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tangentbordet och alla ställen i huset där det är svårt att komma åt. Det blev lite av en städrevolution för mig för det var helt plötsligt lite kul att städa

Satan fick min idag vilken pryl !🙂👍 bra tryck i den och bra tillbehör . Har endast provat göra rent tangentbordet än så länge vart rent som tusan.
Och många har på pekat att man behöver hörsel skydd men så högt tycker jag den inte låter .

Bra köp 👍

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Rengör en gång i veckan med en batteridriven miniblåsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Satan fick min idag vilken pryl !🙂👍 bra tryck i den och bra tillbehör . Har endast provat göra rent tangentbordet än så länge vart rent som tusan.
Och många har på pekat att man behöver hörsel skydd men så högt tycker jag den inte låter .

Bra köp 👍

Kul att min rekommendation inte visade sig vara anus

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.