Permalänk

Powerbanks

Lite oklart vilken forumsektion att använda, men jag tänker att fotografer alltid är ute och rör sig och har behov av mobil energi.

Finns det en Powerbank som klarar snabbladdning och minst 100 watt totalt och som har inbyggd laddare och är helt automatisk? Dvs, den är alltid aktiv alt att den startar själv när något pluggas in.

Vill bygga in den i väskan och glömma den. Typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Lite oklart vilken forumsektion att använda, men jag tänker att fotografer alltid är ute och rör sig och har behov av mobil energi.

Finns det en Powerbank som klarar snabbladdning och minst 100 watt totalt och som har inbyggd laddare och är helt automatisk? Dvs, den är alltid aktiv alt att den startar själv när något pluggas in.

Vill bygga in den i väskan och glömma den. Typ.

Vad menar du med inbyggd laddare? Inbyggd AC/DC-adapter?

Permalänk
Medlem

Köper du en powerbank som håller högre kvalitetsnivå än en genomsnittlig Wish-pryl har den med största sannolikhet automatisk avkänning för inkoppling/urkoppling av enhet(er). En bank som klarar 100 W PD klarar garanterat också snabbladdning, om du även vill att den ska kunna laddas med 100 W blir urvalet antagligen väldigt mycket smalare men det finns garanterat ett antal sådana också.
Jag känner mig väldigt säker på att du kan ta reda på detta och få fram lämpliga kandidater genom att använda Prisjakt och deras filterfunktion.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jomenprecis, skulle vilja ha en Powerbank som har 100-250 volt AC-ingång i ena änden, 20000 mAh och fyra USB-c som klarar (tillsammans) typ 100 watt. Det finns banne mig inte. Har googlat sönder internet.

Köpte en Satechi 165 watt laddare idag. Får komplettera den med en Powerbank när jag hittat någon som passar.

Prisjakts filter räddade mig dock inte, men jag skall kolla lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jomenprecis, skulle vilja ha en Powerbank som har 100-250 volt AC-ingång i ena änden, 20000 mAh och fyra USB-c som klarar (tillsammans) typ 100 watt. Det finns banne mig inte. Har googlat sönder internet.

Köpte en Satechi 165 watt laddare idag. Får komplettera den med en Powerbank när jag hittat någon som passar.

Prisjakts filter räddade mig dock inte, men jag skall kolla lite mer.

Det är inte något som finns i powerbank-format, möjligtvis om du går upp till en så kallad "portable power station" likt Ecoflow att det skulle finnas något med AC-input. Då går du upp rejält i pris och storlek.

Räcker det inte med en kraftfull powerbank i kombination med den 165W laddare du redan köpt?

Permalänk
Medlem

@SnabelostSWE hmm.

Den kombinationen är nog ganska knepig, det normala med en powerbank eller power station är att dom laddas med allt annat än just 230v. Powerbank är mer batterier som ger mindre effekt ut, behöver man mer får man gå upp till power station. Dessa är främst tänkta för campig och liknande. Sedan finns det inverterare som konverterar 12v, 24v till 230v som också är tänkte för fordon, camping. De enheter som nästan alltid har ingångar för 230v är UPS för datorer och servrar, men det är inte alltid dom är portabla.

Varför måste det absolut vara 230v ingång, om du köper en större power station så är de flesta portabla. Då är det bara se till du skaffar den varianten där du smidigt har med dig allt du behöver med en väska osv. Det går inte fortare att ladda upp enheten bara för att man vill plugga in 230v, det är själva hårdvaran och batterierna som avgör hur fort den kan laddas upp och hur denna funktion har utformats.

Kjell har massor av adaptrar och liknande, det är nog enklare hitta en power station som passar dig och sedan skaffa de extra prylar du behöver för att konvertera, sladdar och liknande. Är det dessutom en smidig väska, eller portabel enhet med lagringsutrymme osv då kommer du inte tappa bort sladdarna osv. Duger inte det ?

Alternativet är att du fixar någon lämplig väska och flera powerbanks, laddare osv. Funkar inte den lösningen ?

Det går även att köpa solpaneler för att ladda upp prylar, även om det tar tid. Då är man verkligen off grid så att säga.