Fiberbackbone ändras = alla portar blockerade :(

Permalänk
Medlem

@Curik OK bra, nej jag har inte kontaktat dom ännu.

Har så mycket annat jag håller på med, är mest upptagen med att läsa på om och konfigurera IPv6 i mitt LAN och det tar sin tid, samt en massa andra grejer. Än så länge klarar jag mig bakom CGNAT, jag har dessutom bara 100/100 så jag märker inte av någon försämring. Bra att få veta att det inte är några större problem att få tillbaka publik IP från Bredband2. Värre för Bahnhof där man måste betala extra varje månad, uselt.

Permalänk

Det är med glädje jag kan meddela att CGNAT-avskyvärdheten är borta! Hastigheten är fortfarande ganska dålig (200mbit istället för 1gbit) men jag ska ge anslutningen tid att stabiliseras och försöka starta om saker och ting i morgon bitti för att se om det blir bättre

Permalänk
Medlem

Ring in, se till att de har mac för enheten som inte ska ha CGNAT och att de felanmäler. Vilken hastighet som tilldelas eller inte levereras sitter inte hos din leverantör utan hos kommunikationsoperatör (näten närmast dig).

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ring in, se till att de har mac för enheten som inte ska ha CGNAT och att de felanmäler. Vilken hastighet som tilldelas eller inte levereras sitter inte hos din leverantör utan hos kommunikationsoperatör (näten närmast dig).

Ja, jag pratade med killen på telefon och gav honom mac-adressen till fiberboxen och min dator och jag fyllde också i deras felsökningsformulär där du ger samma information tillsammans med resultaten från Bredbandskollen, jag är inte säker på hur lång tid jag ska ge dem för att lösa det innan jag kontaktar dem igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Ja, jag pratade med killen på telefon och gav honom mac-adressen till fiberboxen och min dator och jag fyllde också i deras felsökningsformulär där du ger samma information tillsammans med resultaten från Bredbandskollen, jag är inte säker på hur lång tid jag ska ge dem för att lösa det innan jag kontaktar dem igen...

Men du vill väl inte att datorn får publik ip? Det som du lämnat behövs för hastighetsproblemet. Ip-only/Globalconnect kan behöva ett par dagar på sig, särskilt om de tagit över för då har de inte koll på hur allt är uppbyggt.

Viktigt att det är din router som tilldelas publik ip.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men du vill väl inte att datorn får publik ip? Det som du lämnat behövs för hastighetsproblemet. Ip-only/Globalconnect kan behöva ett par dagar på sig, särskilt om de tagit över för då har de inte koll på hur allt är uppbyggt.

Viktigt att det är din router som tilldelas publik ip.

Ursäkta att jag inte riktigt förstår din första mening "Men du vill väl inte att datorn får publik ip?", det kanske är ett översättningsfel CGNAT-delen är löst, routern får en korrekt IP och jag har redan kunnat vidarebefordra portar för att köra min FTP-server och andra saker. Eftersom det är fredag antar jag att jag måste ge dem till början av nästa vecka för att fixa det, verkar konsekvent fastna på runt 200-250Mbit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Ursäkta att jag inte riktigt förstår din första mening "Men du vill väl inte att datorn får publik ip?"

Jag antar att han menar att du inte vill ha den publika IP:n direkt på datorn, utan på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Ursäkta att jag inte riktigt förstår din första mening "Men du vill väl inte att datorn får publik ip?", det kanske är ett översättningsfel CGNAT-delen är löst, routern får en korrekt IP och jag har redan kunnat vidarebefordra portar för att köra min FTP-server och andra saker. Eftersom det är fredag antar jag att jag måste ge dem till början av nästa vecka för att fixa det, verkar konsekvent fastna på runt 200-250Mbit...

Stort grattis! Med lite tålamod kommer man långt.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag antar att han menar att du inte vill ha den publika IP:n direkt på datorn, utan på routern.

Aha, ja, jag använder den egentligen inte utan att gå via routern eftersom jag behöver den för att hemmanätverket ska kunna kommunicera

Men Bredband2 säger att testerna/hastighetsresultaten måste vara från att vara direkt ansluten till fiberboxen inte via router osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Viktigt att det är din router som tilldelas publik ip.

Fast det är det ju inte. Vill han använda det på sin dator är det ju på datorn han ska ha det. Får han dessutom två publika så är det väl ännu bättre.

Han får hålla koll på säkerheten bara, om han ska sitta rakt ut på nätet.

Skrivet av Placebo_obecalP:

Ursäkta att jag inte riktigt förstår din första mening "Men du vill väl inte att datorn får publik ip?", det kanske är ett översättningsfel

Eftersom du över huvud taget har din konstiga inkopping, med en kabel till router och en till internet, och hade så innan du fick CGNAT så lär det inte bara några bekymmer att köra så.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Fast det är det ju inte. Vill han använda det på sin dator är det ju på datorn han ska ha det. Får han dessutom två publika så är det väl ännu bättre.

Han får hålla koll på säkerheten bara, om han ska sitta rakt ut på nätet.

Eftersom du över huvud taget har din konstiga inkopping, med en kabel till router och en till internet, och hade så innan du fick CGNAT så lär det inte bara några bekymmer att köra så.

Du menar med två nätverksadaptrar på min dator? Nej, det var bara för att testa så att jag enkelt kunde stänga av routern och kontrollera om jag fick en korrekt IP-adress medan jag väntade på att CGNAT skulle stängas av. Det var en USB-nätverksadapter som redan är borttagen nu, jag använder bara moderkortet via routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Fast det är det ju inte. Vill han använda det på sin dator är det ju på datorn han ska ha det. Får han dessutom två publika så är det väl ännu bättre.

Är inte säkert de stänger av CGNAT utan bara "vitlistar" en mac som ska få publik. Alla leverantörer har inte massor IPv4-adresser att lägga till i poolen.

Skrivet av Placebo_obecalP:

Ursäkta att jag inte riktigt förstår din första mening "Men du vill väl inte att datorn får publik ip?", det kanske är ett översättningsfel CGNAT-delen är löst, routern får en korrekt IP och jag har redan kunnat vidarebefordra portar för att köra min FTP-server och andra saker. Eftersom det är fredag antar jag att jag måste ge dem till början av nästa vecka för att fixa det, verkar konsekvent fastna på runt 200-250Mbit...

Förlåt jag som inte läste sista sidan ser jag.

Hastigheten kan vara konfigurationsproblem av tjänsten så väl som annat, så i värsta fall kommer de köra övervakning/probe ett par dagar sedan fixa felet.

Skrivet av CymbalCrasher:

Jag antar att han menar att du inte vill ha den publika IP:n direkt på datorn, utan på routern.

Missade att han har publik i #19942995.

Skrivet av Kamouflage:

Fast det är det ju inte. Vill han använda det på sin dator är det ju på datorn han ska ha det. Får han dessutom två publika så är det väl ännu bättre.

Han får hålla koll på säkerheten bara, om han ska sitta rakt ut på nätet.

Eftersom du över huvud taget har din konstiga inkopping, med en kabel till router och en till internet, och hade så innan du fick CGNAT så lär det inte bara några bekymmer att köra så.

Om du ser TS svar nedan så ser du att han kör via routern förutom vid felsökningen.

De som felsöker behöver givetvis veta om det är routern som sitter inkopplad nu, förhoppningsvis har de mac till den också.

Skrivet av Placebo_obecalP:

Aha, ja, jag använder den egentligen inte utan att gå via routern eftersom jag behöver den för att hemmanätverket ska kunna kommunicera

Men Bredband2 säger att testerna/hastighetsresultaten måste vara från att vara direkt ansluten till fiberboxen inte via router osv.

Permalänk

Se på det....

Lösningen var konstig: jag anslöt min router till LAN2 på fiberboxen, inte LAN1. Av någon anledning är LAN1 begränsat till 200Mbit, LAN2 är hela 1Gigabit som det är tänkt att vara, låt oss hoppas att det förblir stabilt och att problemet är över

Tack alla för er hjälp och svar, var oerhört användbart och speciellt med mig som använder Deepl för att kommunicera!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Är inte säkert de stänger av CGNAT utan bara "vitlistar" en mac som ska få publik. Alla leverantörer har inte massor IPv4-adresser att lägga till i poolen.

Men då är ju CGN avstängt för just den användaren och vad operatören gör med andra är irrelevant.

Skrivet av Placebo_obecalP:

Se på det....

https://i.ibb.co/D9M3YYx/Bredbandskollen.jpg

Lösningen var konstig: jag anslöt min router till LAN2 på fiberboxen, inte LAN1. Av någon anledning är LAN1 begränsat till 200Mbit, LAN2 är hela 1Gigabit som det är tänkt att vara, låt oss hoppas att det förblir stabilt och att problemet är över

Tack alla för er hjälp och svar, var oerhört användbart och speciellt med mig som använder Deepl för att kommunicera!

Portarna på tjänstefördelare är avsedda för olika typer av tjänster och man ska alltid koppla rätt sak till rätt port, ofta har man data, tv och telefon via en port och en i reserv på en 4 portars tjänstefördelare och många gånger funkar det ännu sämre att koppla fel eftersom man inte ens får internetaccess via fel port.
eller det kanske egentligen är bättre....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då är ju CGN avstängt för just den användaren och vad operatören gör med andra är irrelevant.

Är inte så det fungerar hos exempelvis Bahnhof och de kör ju samma kommunikationsoperatörer som alla andra.

Skrivet av mrqaffe:

Portarna på tjänstefördelare är avsedda för olika typer av tjänster och man ska alltid koppla rätt sak till rätt port, ofta har man data, tv och telefon via en port och en i reserv på en 4 portars tjänstefördelare och många gånger funkar det ännu sämre att koppla fel eftersom man inte ens får internetaccess via fel port.
eller det kanske egentligen är bättre....

Nej, IP-Only kör inte med taggat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Är inte så det fungerar hos exempelvis Bahnhof och de kör ju samma kommunikationsoperatörer som alla andra.

Endera tilldelas man ett publikt ip eller inte, man är inte bakom CGNn om man tilldelats ett publikt ip och vad operatören gör med andra abonnenter är irrelevant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men då är ju CGN avstängt för just den användaren och vad operatören gör med andra är irrelevant.

Portarna på tjänstefördelare är avsedda för olika typer av tjänster och man ska alltid koppla rätt sak till rätt port, ofta har man data, tv och telefon via en port och en i reserv på en 4 portars tjänstefördelare och många gånger funkar det ännu sämre att koppla fel eftersom man inte ens får internetaccess via fel port.
eller det kanske egentligen är bättre....

LAN1 = 1Gbit internet via min router fram till den här veckan då backbone ändrades, jag har ingen TV-tjänst av något slag men jag förstår vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Endera tilldelas man ett publikt ip eller inte, man är inte bakom CGNn om man tilldelats ett publikt ip och vad operatören gör med andra abonnenter är irrelevant.

Men det kan ske på enhetsnivå och är redan fixat för TS, förstår inte varför du svarar här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Men det kan ske på enhetsnivå och är redan fixat för TS, förstår inte varför du svarar här.

Det var du som gav en underlig kommentar till mig som jag svarade på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var du som gav en underlig kommentar till mig som jag svarade på.

Nej, vänligen läs tråden.

Du som svarade på något jag skrev till någon annan och bara förvirrar till det hela.

Abonnent eller användare och enhet är inte samma sak, har du publik ip på en enhet som inte är inkopplad för det är kopplat till Mac så har du inte publik på annan enhet. Jag förstår inte hur du vill diskutera detta.

Permalänk
Medlem

Hade tid idag och chattade med Bredband2, funkade bra och ett ärende lades upp för CGNAT. Kommer säkert slippa CGNAT eftersom jag är ansluten till IP-Only (GlobalConnect) och dom har många IP adresser så där är det nog inte ett problem. Däremot kan jag tänka mig att Bredband2 kanske inte har så många IP adresser. Passade på att höja till 250/250 eftersom det är samma pris som 100/100 jag har just nu, trevligt få lite mer fart dom gånger man behöver det. Krävdes inget speciellt annat än typ kundnummer och lite sådant så var det klart.

Permalänk

Märkte precis att min FTP/SmartDNS inte fungerar, kollade de interna/externa IP-adresserna och det ser ut som att de jävlarna har satt mig på CGNAT igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Märkte precis att min FTP/SmartDNS inte fungerar, kollade de interna/externa IP-adresserna och det ser ut som att de jävlarna har satt mig på CGNAT igen

Har du gjort någonting i din ände? T.ex. bytt enhet du har ansluten. Antingen så låser de upp hela abonnemanget, eller bara en enhet (t.ex. din router) så byter du kan du behöva kontakta dem igen.

Eller bytt hastighet?

Undrar mest av nyfikenhet

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Har du gjort någonting i din ände? T.ex. bytt enhet du har ansluten. Antingen så låser de upp hela abonnemanget, eller bara en enhet (t.ex. din router) så byter du kan du behöva kontakta dem igen.

Eller bytt hastighet?

Undrar mest av nyfikenhet

Nej, jag har inte ändrat något alls, jag märkte bara att min SmartDNS inte längre fungerade vilket ledde mig att märka min externa IP var nu mycket annorlunda och sedan när jag tittade på den externa IP på min router kunde jag se att det var annorlunda från min IP som visas på Whois etc.

Permalänk

Börjar bli riktigt förbannad nu.

Ringde i söndags och fick höra att CGNAT skulle tas bort på måndag och att det skulle ta upp till 24 timmar.

Tisdag morgon fortfarande ingenting, gjorde en onlinechatt, fick höra "Jag vet inte varför CGNAT inte togs bort, jag tar bort det nu, kommer att ta några timmar"

I går kväll fortfarande CGNAT, i morse fortfarande CGNAT.

Och värst av allt sedan igår eftermiddag har internet varit riktigt dåligt, anslutningen fortsätter att dö helt om jag laddar ner något. Inte normalt när man har 1Gbit fiber.

Väntar på 9:00 så jag kan ringa dem men börjar tro att jag kanske måste titta på en ny ISP, kanske en som garanterar en offentlig IP, även om jag måste betala extra ...

Permalänk

Och jag väntar fortfarande...

Förmodligen registrerades fallet i söndags för att avlägsna CG-NAT och de sa att det kan ta upp till 5 arbetsdagar att ta plats...

Permalänk

Fick ett samtal idag om att CG-NAT skulle tas bort inom 24 timmar, väntade en timme, försökte starta om och det var borta. Så det tog bara 11 dagar, 4 telefonsamtal, 3 chattar på nätet.

Om de någonsin sätter på det igen kommer jag inte ens att försöka få det borttaget, jag kommer att avbryta omedelbart och registrera mig för en annan ISP.