Permalänk
Medlem

Streaming rig med vr plattform

Halloj

Här har vi mig SweVRs, har haft ett annat liknande för men detta passar bättre nu för tiden.

Tänkte dela med mig av min projekt som jag. Grejar lite med. Det består av två delar. Ena är ju datorn + streaming, denna andra är att jag bygger/utvecklar en platform som man kan gå på plats i vr typ "kat vr" stuk
Fast med egna lösningar.

Några har säkert sett lite av mig på TikTok där jag håller till som mest men jag tänkte att. Breda mina vyer lite se jag öppnade ett konto här med.

En av drivkrafterna är ju att dottern vill få streama
Och då vill man ju försöka hjälpa henne så gott man kan hon älskar spel och vr.

Datorn jag har skall uppgraderas så småningom så den tar jag inte upp nu utan den funkar och har ett gtx 1060 vargefall.

Jag satt en kväll och funderade på detta med massa skärmar. Måste man ha det? Kan man inte lika gärna köra en stor skärm med flera inputs i samtidigt? Kollade om man kunde göra det med mjukvaran direkt. Och visst det går ju att ha flera skrivbord på en skärm uppdelat men det går inte att ha fullskärm på bara en av dem och fullskärm av något annat på en annan och så vidare.

Men jag har hittat en sak som jag provade att beställda hem. En hdmi multi viewer, vilket gör det ovanstående.

Så så här ser det ut idag:

Och visst funkar det bra, men det märktes att det är Kina grejor som man får vad man betalar för absolut. Men för min dotters skull så ser hon mer glädje i att få streama spel än i att allt ska vara perfekt.

Men här är första riktiga problemet. Eftersom jag har 3 mindre inputs så får jag ju ändra storleken och scala om så det blir läsbart etc. Dock så när man vill ändra hur stor projektionen skall vara ifall den är utanför "skärm ytan" så får man ju naturligtvis en svart ram det säger ju sig självt.

Min fundering är, finns det något sätt att man kan flytta på en skärmyta, och inte bara förstora eller förminska skalningen. Förr på tjocka skärmar kunde man det minns jag.

Jag har letat överallt i Nvidias kontrollpanel men bara funnit skalning och samma sak ATI control center då jag är så udda så hag haft två olika grafikkort i min dator