Permalänk
Medlem

Datorn stängs av

Har ett problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med. Det är så att min datorn stängs av så fort jag kör min processor i normal hastighet. Alltså att jag kör den som en 2400+. Jag måste köra den som en 1800+ (med 100 fsb) för att det ska funka. Höjer jag stängs datorn av och pc-speakern börjar låta som en siren. Jag har ett 350w nätagg så det bör räcka. Temperaturen på processorn är inte heller några problem. Börjar bli väldigt störigt det här. Att köra sin processor i en halv ghz långsammare är lite frustrerande.
Kan det ha något att göra med volten? Vet inte så mkt om det men har hört att det kan spela roll.
Ska också testa att koppla in cpu-kylaren direkt i nätagget istället för till moderkortet med det borde ju inte lösa problemet i och med att det funkar fint när jag processorn långsammare.

Ojoj, vad långt det blev....

Hoppas nån har en aning om vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem

Tja.

alltså jag kan ju inte direkt säga att jag har något svar för jag har samma problem.

Men jag har antagligen tröstlöst mailat till AMD för att få någon form av hjälp.

det jag skickade var,.(jag reserverar mig för eleganta stavfel ).:

-----------
Hi.
I just bought a completly new system from scratch.
MSI kn72 delta (ms-6570) motherboard, adm
athlon xp barton 2800+,
tiasol cgk760092 cpu fan,
2x twinmos 256ddr 333mhz ram,
sapphire ati radeon 9600 pro
seagate barracuda 80GB disc.
samsung cdrw .
all this in a cold ebony miditower with appropiate power supply I guess.

after assemble I started to go through the bios setup and I didnt reach longer than the setup for CPU-FSB. default was 100mhz and I just changed it to 166mhz when the computer just died. to get the computer to start again so was I forced to unplug the powerchord for a short while.
so I startded again. I didnt get any far this time either 'cause when I was working my way in the bios menus the power went down again. remeber, the cpu-fsb was still running at 100mhz.
anyway. by skipping the bios deal and just focus to install a OS (win2k) so did the computer work fine. no problem what so ever. until I tryed to install the correct gfx drivers. during a special piont the power went down again. And I repeated this 2 times more and same results.
well, I manage to download the lates drivers from ati.com and install those drivers instead and it worked fine.
after that I tryed to test to play soldier of fortune 2, worked fine for a while. and then I tryed to change the resolution the system does it's typical power off thing again.
And I keept trying with different cpu-fsb setups wich many times made the system unstable because it shutted itselfe down unexpectedly.

This cant have anything with overheating to do with, cause the highest temperatur has been about 40 degrees celsius.
The cpu-fan is connceted to the powersupply instead of directly to the motherboard.
I have tested with only one memory modul installed at the time (and with same results)

My question is, WHY!?!
where is the malfunctoin? cpu, powersupply, gfx card, memory, motherboard.

-------

ja, och om du orkade läsa det så ser du ju att jag har ett MSI moderkort som jag för tillfället inte vet exakt vilken biosversion jag har på den. Men jag såg nu att det iaf fanns en uppdatering till den så jag tänkte testa det iaf.

Om inte det fungerar så.. ja. då kan det vara vad som helst.

Cheers!

/blippo

Visa signatur

_______________B_L_I_P_P_O
ADM athlon barton 2800+, 512MB DDR, MSI, N72 Delta, Sapphire ATI Radeon 9600 pro

Permalänk
Medlem

Uppföljning

Wahoo.. Amd svarade.. Och så har jag rotat runt lite på nätet efter mer info..

och Amd sa:

Dear Valued AMD Customer,

Thank you for contacting AMD's Technical Service Center.
Settings of 166FSB X 12.5X is the right settings. The most common
cause
of this type of problem is either a memory timing or bios related
issue. If the processor is stable at 133MHz, but not at 166, then it
is
most likely not a processor related issue. Try swapping the memory for
a different brand or type of memory. AMD recommends using high
quality,
name brand memory. AMD strongly recommends against using Generic or
OEM
memory. Updating the bios is also recommended for such symptoms.
We have tested many processors from customers with this same
symptom and each time the processor is not at fault.

We appreciate your business.

Original Message Follows:

jaja.. dom misstolka lite eftersom min dator inte ens går stabilt på 100Mhz och jag har testat med kingston minnen.. och det borde väl vara "fin skit" om något.

men så hittade en polare till mig detta,

http://groups.google.com/groups?q=msi+nforce2+ultra+power+dow...

där dom betonar att det är väldigt viktigt att nätaggregatet verkligen pallar med den ström som athlon historian verkligen drar. Och när jag tar upp detta med AMD så får jag 2 A4 med warranty regler ifrån amd. ingen form av brainstorm eller hjälp.. så det var lite synd.

Men jag ska iaf kolla upp att mitt nätagg verkligen pallar 18-20A (på +12V) när den peak'ar.

men är det inte det så kommer jag nog skicka tillbaka både Mammabord och processorn till db.com så får dom avgöra what to do with it.

cheers

/blippo

Visa signatur

ADM athlon barton 2800+, 512MB DDR, MSI, N72 Delta, Sapphire ATI Radeon 9600 pro

Permalänk
Medlem

jag tror att du kör den 166* ? när du kör den på 2400+ kör den 133* typ 14 lär det funka

Permalänk
Medlem

Ehm. detta är ju snudd på pinsamt.

på nå vänster så lyckades jag med konststycket att placera cpu fläkten på fel håll..

för att få dit den på rätt håll så var jag tvungen att skruva bort PSU'n.. jävla meck. men nu lirar det iaf..

Skummt bara att varken moderkortet eller pc alert 4 sa att den överhettade (vilket den måste ha gjort eftersom kontaktytan mellan cpu'n och fläkten inte var särskillt optimal).

aja, vi är alla barn i början.

I rest my case

/blippo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har iofs "noname-minnen" men de ska ju klara av original-hastigheten alltså oklockat. Ska testa o flasha bioset oxå men har aldrig gjort detta så jag är lite skraj. Får ta modet till mig nu snart för det kan ju lösa problemet.

Tack för svaret iaf blippo