Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Provade verkligen alltså. Jag har haft skylines några år nu och provat en gång men alla dog av sjukdom, blev fail. Samma hänt andra gången. Gav upp typ efter 2,5 timmer.

Finns det bra guide nånstans?

Ha inte avlopp och vattenintag på samma ställe (kolla vattnets flödesriktning)

Jag skulle leta upp en beginners guide på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Provade verkligen alltså. Jag har haft skylines några år nu och provat en gång men alla dog av sjukdom, blev fail. Samma hänt andra gången. Gav upp typ efter 2,5 timmer.

Finns det bra guide nånstans?

Det kan hända att man får massdöd (dock inte av sjukdom) om man bygger upp för snabbt, framför allt om väldigt många flyttar in samtidigt. För då dör de också ungefär samtidigt Ett typiskt scenario är att man allokerar en väldig massa grön zon (residential) i början, med spelet på paus.

Men om det var många sjukdomsikoner innan folk dog så var det nog något annat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Kul det kommer jag att köpa!

Extremt intetsägande video som inte visar någon riktig gameplay eller presenterar några som helst nyheter. Den där videon kunde lika gärna varit för ettan.

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

JAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

C:S är ett av de bästa chillspel som finns, men dess absolut största stötesten är att större städer är totalt ospelbara även om man har den bästa speldator som går att uppbringa, p.g.a. tung enkeltrådad belastning av agenter.

Jag kommer alla dagar i veckan att förköpa eventuell Deluxeutgåva.
Även om det i slutändan primärt mynnar ut i att effektivisera trafiken så är det ett kul logistik.

Hoppas verkligen att det är väl optimerat så att jag kan göra gott bruk av mina 64GB ram i riktigt maffiga städer, och om de ordnar en okej AI som sköter filbyten på bilarna rätt är det bara desto bättre.

Annars hade jag lätt betalat 300 spänn igen till för spelet som det är nu, fast med flertrådad agenthantering.

Håller med. Spelet är väldigt dåligt optimerat för moderna datorer och har många väldigt märkligt märkliga begränsningar när det blir större städer. Exempelvis när det gäller hur mycket mark man kan bygga på, eller hur många bilar och människor som kan simuleras. Sedan finns även en begränsning på hur mycket objekt man kan placera ut. Det borde rimligen vara hårdvaran som man kör spelet på som sätter den typen av begränsningar och det borde gå att ställa in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

Provade verkligen alltså. Jag har haft skylines några år nu och provat en gång men alla dog av sjukdom, blev fail. Samma hänt andra gången. Gav upp typ efter 2,5 timmer.

Finns det bra guide nånstans?

De vanligaste problemen då är någon av följande:

Du har för lite vårdinrättningar, när sjukhus eller vårdcentral är valt att bygga bör alla bostadshus vara blå, istället för röd.

Du har bostäder för nära industrier, som smutsar ner.

Du har ingen sophämtning.

Du har vatteninloppet nedströms från vatteninloppet, vilket orsakar att hela stan dricker bajsvatten.

Senare i spelet kan det även bero på att de bor för nära tätbyggda affärer och får bullerskador.

Det finns en översiktslista uppe till vänster, man ser t.ex. vilka resurser man har i marken eller hur bra täckning skola, vård, brandkår och annat har.
Använd den flitigt.

Du märker när du kommit igång när spelet plötsligt i princip bara handlar om att bygge affektiva vägnät och balansera var folk bor och jobbar, för det är i dagsläget det allra svåraste i spelet.
Annars tar folk så lång tid i trafiken att de hinner despawna innan de gör något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

De vanligaste problemen då är någon av följande:

Du har för lite vårdinrättningar, när sjukhus eller vårdcentral är valt att bygga bör alla bostadshus vara blå, istället för röd.

Du har bostäder för nära industrier, som smutsar ner.

Du har ingen sophämtning.

Du har vatteninloppet nedströms från vatteninloppet, vilket orsakar att hela stan dricker bajsvatten.

Senare i spelet kan det även bero på att de bor för nära tätbyggda affärer och får bullerskador.

Det finns en översiktslista uppe till vänster, man ser t.ex. vilka resurser man har i marken eller hur bra täckning skola, vård, brandkår och annat har.
Använd den flitigt.

Du märker när du kommit igång när spelet plötsligt i princip bara handlar om att bygge affektiva vägnät och balansera var folk bor och jobbar, för det är i dagsläget det allra svåraste i spelet.
Annars tar folk så lång tid i trafiken att de hinner despawna innan de gör något vettigt.

En gång hade jag detta problem och sjukt nog så drog jag så mycket vatten från floden att avloppsvattnet nedströms drogs med uppströms och in i vattensystemet. Kan ha varit en bugg också då det var rätt tidigt efter släpp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluffpekka:

Håller med. Spelet är väldigt dåligt optimerat för moderna datorer och har många väldigt märkligt märkliga begränsningar när det blir större städer. Exempelvis när det gäller hur mycket mark man kan bygga på, eller hur många bilar och människor som kan simuleras. Sedan finns även en begränsning på hur mycket objekt man kan placera ut. Det borde rimligen vara hårdvaran som man kör spelet på som sätter den typen av begränsningar och det borde gå att ställa in.

Ja det är det som är agenterna.

Även om det finns en praktiskt begränsning då spelet säger stopp så är resan dit inte rolig.
Långt innan jag får en miljon invånare går spelet fram i enstaka frames per sekund även i snabbspolning (vilket inte påverkar hastigheten alls), så det är inte realistiskt möjligt att ha spelet igång och förvänta sig få något gjort vid det laget.

Har 3700X och 64gb ram.

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

De vanligaste problemen då är någon av följande:

Du har för lite vårdinrättningar, när sjukhus eller vårdcentral är valt att bygga bör alla bostadshus vara blå, istället för röd.

Du har bostäder för nära industrier, som smutsar ner.

Du har ingen sophämtning.

Du har vatteninloppet nedströms från vatteninloppet, vilket orsakar att hela stan dricker bajsvatten.

Senare i spelet kan det även bero på att de bor för nära tätbyggda affärer och får bullerskador.

Det finns en översiktslista uppe till vänster, man ser t.ex. vilka resurser man har i marken eller hur bra täckning skola, vård, brandkår och annat har.
Använd den flitigt.

Du märker när du kommit igång när spelet plötsligt i princip bara handlar om att bygge affektiva vägnät och balansera var folk bor och jobbar, för det är i dagsläget det allra svåraste i spelet.
Annars tar folk så lång tid i trafiken att de hinner despawna innan de gör något vettigt.

En av de stora anledningarna till att man får "death waves" är att man byggt mycket bostäder på kort tid och staden växt snabbt. Då får man väldigt många invånare i en viss ålder och de kommer dö ungefär samtidigt. I vissa fall kan 1/3 av alla invånare dö på väldigt kort tid, vilket skapar massa följdeffekter som gör att staden inte fungerar bra under en period. Det finns dock mods som fixar det där.
Att alla, eller nästan alla, skulle dö har jag dock aldrig varit med om även om man har haft riktigt kass sjukvård.

Permalänk
Medlem

Min ocd älskar detta

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluffpekka:

En av de stora anledningarna till att man får "death waves" är att man byggt mycket bostäder på kort tid och staden växt snabbt. Då får man väldigt många invånare i en viss ålder och de kommer dö ungefär samtidigt. I vissa fall kan 1/3 av alla invånare dö på väldigt kort tid, vilket skapar massa följdeffekter som gör att staden inte fungerar bra under en period. Det finns dock mods som fixar det där.
Att alla, eller nästan alla, skulle dö har jag dock aldrig varit med om även om man har haft riktigt kass sjukvård.

Jo, det var nog en quick and dirty fix att alla som flyttar in har en given ålder, eller skaffar barn efter en given tid eller så.
Jag är dock lite fundersam på hur de i praktiken kommer att lösa just det här problemet med att flera miljoner agenter som traskar runt, åker buss, fraktar varor och allt ska kunna samverka över flera kärnor.

Förhoppningsvis lägger de en bättre grund nu så att det går optimera ytterligare under spelets livslängd.
Riktigt coolt skulle de vara om de lyckas med en lösning som skalar i princip obegränsat mot antalet processorkärnor så att de som sitter på dyra Threadrippers kan bygga absoluta mastodontstäder på hundratals miljoner invånare eller mer.

Kanske vi får se en ny typ av molnspelande där man hyr in sig på servrar med brontofantiska mängder minne bara för att någon vill göra en skalenlig modell av Kina i CS2.

Permalänk
Snusfri

Spelmotorn är numera Unity enligt CO's CEO.
Moddar/Steam Workshop kommer även finnas i CS2.

Multizoning (dvs affärer i botten och hushåll ovanför i samma byggnad) sägs komma tillbaka från Cities in Motion.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Läste nånstans ett förslag om hexagonala "tiles" istället för kvadratiska som de är nu. Tänker att det borde bli bättre med hexagonala kartbitar då det borde underlätta att undvika alltför "gridded" väglayout, speciellt nära gränserna. Känns som att loggan i videon skvallrar lite om att det kan bli hexagonala brickor

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Spelmotorn är numera Unity enligt CO's CEO.
Moddar/Steam Workshop kommer även finnas i CS2.

Multizoning (dvs affärer i botten och hushåll ovanför i samma byggnad) sägs komma tillbaka från Cities in Motion.

Såg en video med någon som kände igen assets från UE4/5

Permalänk
Skrivet av medbor:

Såg en video med någon som kände igen assets från UE4/5

Själva announcementvideon var väl gjord i UE, men som det stod i början av videon "not actual gameplay". Det är ju bekräftat att spelet görs i Unity.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Vet inte om någon nämnt det (högst troligen ) men undrar om assets från CS1 kommer vara kompatibla med CS2?? Mods känns inte troligt, men assets borde kanske kunna vara....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Vet inte om någon nämnt det (högst troligen ) men undrar om assets från CS1 kommer vara kompatibla med CS2?? Mods känns inte troligt, men assets borde kanske kunna vara....

I videon fanns det en hel del hus från ettan, men såklart var inte den ’actual gameplay’ så lite svårt att veta

Permalänk
Skrivet av medbor:

I videon fanns det en hel del hus från ettan, men såklart var inte den ’actual gameplay’ så lite svårt att veta

Att de återanvänder sina egna assets är nog inget konstigt, kanske polerar upp dem lite. Jag tänkte mer på assets som finns i Steam workshop. Det är många som lagt ner åtskilliga timmar på att skapa fantastiskt fina byggnader och annat. Hade varit kul om det gick använde dem i 2:an också

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Själva announcementvideon var väl gjord i UE, men som det stod i början av videon "not actual gameplay". Det är ju bekräftat att spelet görs i Unity.

?

Enligt Internet så påstås Paradox ha bekräftat på en presskonferens att det blir UE5: https://steamcommunity.com/app/949230/discussions/0/379038040...

Vad trailern är gjort i vet jag dock inte, jag tyckte själv att avstånds-dimman (eller vad de heter) påminde om CS1 dvs. Unity.

Skrivet av benonikenobi:

Att de återanvänder sina egna assets är nog inget konstigt, kanske polerar upp dem lite. Jag tänkte mer på assets som finns i Steam workshop. Det är många som lagt ner åtskilliga timmar på att skapa fantastiskt fina byggnader och annat. Hade varit kul om det gick använde dem i 2:an också

Om de gjort det tekniskt lätt för sig själva att återanvända egna assets, så borde det i kanske teorin underlätta för workshop-assets också? Hoppas också få se mycket från workshop portat till CS2!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Ettan är ett bra spel så en tvåa ser jag verkligen fram emot!
Jag gillar simuleringen snarare än att sitta och finjustera träden i en park eller byggnader för att få en fin stad. Jag tycker trafiksimuleringen är det största problemet med ettan. Där får vi hoppas på en rejäl förbättring. Därutvöer hade det varit trevligt om simuleringen av andra aspekter blir lite mer avancerad (typ hur zoner utvecklas, ekonomin mm), dock utan för mycket micromanagement. Ettan är väldigt "enkel" på det sättet - det är svårt att misslyckas med en stad.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

?

Enligt Internet så påstås Paradox ha bekräftat på en presskonferens att det blir UE5: https://steamcommunity.com/app/949230/discussions/0/379038040...

Vad trailern är gjort i vet jag dock inte, jag tyckte själv att avstånds-dimman (eller vad de heter) påminde om CS1 dvs. Unity.

Om de gjort det tekniskt lätt för sig själva att återanvända egna assets, så borde det i kanske teorin underlätta för workshop-assets också? Hoppas också få se mycket från workshop portat till CS2!

Jag har sett den tråden med, men om man läser lite mer kan man snabbt konstatera att det är önsketänk kopplat till att trailern verkar vara gjord i UE. Hur som helst så har Colossal Order själva gått ut med att spelmotorn är Unity, kanske som reaktion på spekulationerna om just UE, källa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Kul! Att lösa trafikproblemen var så skoj i det första spelet (inget skämt, jag gillade det haha)

Traffic manager mod (realistiskt typ 100+ mods iaf) med hardmode, dvs inga despawns. That was gud. Fick fixa trafikflödet i 10 minuter varje gång man skulle bygga nytt distrikt för man gjorde nåt misstag 5h tidigare när man beräknade trafikflöde..
Men det hade sina nackdelar med ganska orealistisk trafik osv. Hoppas 2an har bättre på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk blir intresserade när videon inte visar spelets grafik. Så meningslöst.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Skrivet av mar3ld:

Fattar inte varför folk blir intresserade när videon inte visar spelets grafik. Så meningslöst.

Det är väl mer faktumet att det officiellt är planerat att släppas i år som får intresset att flöda. Det har spekulerats länge om och i så fall när det kommer en uppföljare. Nu är det iallafall bekräftat att det kommer. Sen hade det givetvis varit önskvärt med en lite mer matnyttig trailer med faktiskt ”gameplay”, men men, man kan inte få allt här i livet😉

Gissningsvis dyker det väl upp lite gameplay i närtid så de kan hålla massans intresse vid liv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

En grej jag hoppas på när jag ser grafik som det här är att man kan leva i sin egen konstruerade stad, alltså att man får en möjlighet att välja "First person" perspektiv och att man t-ex. kan gå runt och se och höra folk klaga, prata, agera och interagera - och även ta en blir på en åktur runt i staden för att se om den fungerar.

Ofta så är det så att i t.ex. GTA5 är det för mig roligt att bara åka runt och titta på livet kring staden, trailerparken, skogen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

?

Enligt Internet så påstås Paradox ha bekräftat på en presskonferens att det blir UE5: https://steamcommunity.com/app/949230/discussions/0/379038040...

Vad trailern är gjort i vet jag dock inte, jag tyckte själv att avstånds-dimman (eller vad de heter) påminde om CS1 dvs. Unity.

Om de gjort det tekniskt lätt för sig själva att återanvända egna assets, så borde det i kanske teorin underlätta för workshop-assets också? Hoppas också få se mycket från workshop portat till CS2!

https://www.reddit.com/r/CitiesSkylines/comments/11kx66l/co_o...

Från Colossal orders officiella twitter säger dom att det är Unity.
Det är också Unity-erfarenhet de har utlyst när dem har sökt efter personal.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Traffic manager mod (realistiskt typ 100+ mods iaf) med hardmode, dvs inga despawns. That was gud. Fick fixa trafikflödet i 10 minuter varje gång man skulle bygga nytt distrikt för man gjorde nåt misstag 5h tidigare när man beräknade trafikflöde..
Men det hade sina nackdelar med ganska orealistisk trafik osv. Hoppas 2an har bättre på det.

Verkligen. Hoppas verkligen att PE lärt sig av de moddar spelare ser sig nödgade att ha för ett bra spel. Är de verktygen i spelet från första början kan det bli riktigt bra det här.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag har sett den tråden med, men om man läser lite mer kan man snabbt konstatera att det är önsketänk kopplat till att trailern verkar vara gjord i UE. Hur som helst så har Colossal Order själva gått ut med att spelmotorn är Unity, kanske som reaktion på spekulationerna om just UE, källa.

Skrivet av Xyze:

https://www.reddit.com/r/CitiesSkylines/comments/11kx66l/co_o...

Från Colossal orders officiella twitter säger dom att det är Unity.
Det är också Unity-erfarenhet de har utlyst när dem har sökt efter personal.

Tack för rättelsen! Då var det alltså bara en ryktessnurra som drog iväg

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

ÄNTLIGEN!!

Hoppas det finns multiplayer. Superbra spel som singleplayer givetvis, men när även mods till 1:an fått det att fungera bra bortsett desyncs så bör det ändå gå att få till kan man hoppas.

Problemet med desync är att 'multiplayer moddet' egentligen bara kopierar över sparandet till de andra användarna i början av sessionen och sedan skickas alla actions mellan klienterna (plotta hus här, väg där etc). Vi har försökt finna alternativa sätt att synca mer information (typ elektricitet och pengar) men eftersom vi inte kan skicka data från fyiskmotorn för ex. vatten så kommer det alltid finnas desync problem tills dess att spelutvecklarna börjar skapa APIer för mer datainstamling från motorn... eller släppa ett nytt spel där allt sådant förhoppningsvis redan är planerat innan man börjar utveckla sina system.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Riktigt vacker trailer som gjorde mig taggad på spelet även fast jag äger men aldrig spelat första upplagan. Varför vet jag inte då jag och syrran älskade att spela SimCity när vi var små.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deerhall:

Problemet med desync är att 'multiplayer moddet' egentligen bara kopierar över sparandet till de andra användarna i början av sessionen och sedan skickas alla actions mellan klienterna (plotta hus här, väg där etc). Vi har försökt finna alternativa sätt att synca mer information (typ elektricitet och pengar) men eftersom vi inte kan skicka data från fyiskmotorn för ex. vatten så kommer det alltid finnas desync problem tills dess att spelutvecklarna börjar skapa APIer för mer datainstamling från motorn... eller släppa ett nytt spel där allt sådant förhoppningsvis redan är planerat innan man börjar utveckla sina system.

Är de tillräckligt frikostiga med API:n så kanske vi kan få se AI som spelar CS2.