När utnyttjar jag min cpu egentligen?

Permalänk
Medlem

När utnyttjar jag min cpu egentligen?

Har precis gått från en Ryzen 3600 till en Ryzen 5800x3D, dvs från 6 till 8 cores (12 -> 16 thread)
Lite på kul och för att maxa ut min AM4-plattform.

MEN:

Började fundera lite kring när/om de 2 extra kärnorna används av mig. Jag spelar främst spel så självklart kommer den högre frekvensen, modernare arkitekturen samt casheminnet att hjälpa till då men när använder jag de extra kärnorna? Spel använder väl sällan 8 cores, eller?

Och vad använder 8 cores/16 trådar?

Nedan följer ett par exempel på vad jag använder min burk till:

  • Windowsuppstart

  • Uppstart av spel

  • Massa flikar i Chrome

  • Kör även burken som Plex-server, spelar en del 4K Mkv-filer från den samtidigt som frun surfar/ leker med bilder

  • Packar upp en och annan zip-fil

  • Spelar Civ VI som är rätt CPU-krävande

Är det ngt av det ovan som egentligen utnyttjar de extra kärnorna?

/Jacob

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk

Vissa speltitlar kan dra nytta av de extra kärnorna. Du kan läsa mer här https://www.techspot.com/review/2488-pc-gaming-6-vs-8-cores/
Jag kör fortfarande på 6 kärnor med min 8700k och har väl inte sett något större behov av att utöka till 8 i dagsläget

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Du kan ju se hur de olika kärnorna/trådarna belastas via aktivitetshanteraren/Prestanda, klicka på CPU, högerklicka sedan i fönstret med grafen till höger och välj "Ändra graf till logiska processer.

Permalänk

T.om. wow från 2004 kan använda typ upp till 255 trådar dock väldigt oeffektivt.

Men ja sällan spelen idag är kodade för mer än 8 trådar men lär nog snart ändras iom att t.om. budgetsegmentet typ har 8-12 trådar idag.

Så innom några år kan det säkert va så att nya spel kommer vara optimerade att använda typ minst 12 trådar iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JacobMardfelt:

Har precis gått från en Ryzen 3600 till en Ryzen 5800x3D, dvs från 6 till 8 cores (12 -> 16 thread)
Lite på kul och för att maxa ut min AM4-plattform.

MEN:

Började fundera lite kring när/om de 2 extra kärnorna används av mig. Jag spelar främst spel så självklart kommer den högre frekvensen, modernare arkitekturen samt casheminnet att hjälpa till då men när använder jag de extra kärnorna? Spel använder väl sällan 8 cores, eller?

Och vad använder 8 cores/16 trådar?

Nedan följer ett par exempel på vad jag använder min burk till:

  • Windowsuppstart

  • Uppstart av spel

  • Massa flikar i Chrome

  • Kör även burken som Plex-server, spelar en del 4K Mkv-filer från den samtidigt som frun surfar/ leker med bilder

  • Packar upp en och annan zip-fil

  • Spelar Civ VI som är rätt CPU-krävande

Är det ngt av det ovan som egentligen utnyttjar de extra kärnorna?

/Jacob

Packar upp en zip fil, det använder man väl bara en core till som default. Knappt det väl?

Jag använder min CPU till kompilering 24/7.

Jag kan extrahera 25 zip filer åt gången och ändå inte maxa min i5 cpu snabbt går det dock, extremt också. Hade jag haft en lite bättre cpu hade jag kunnat extrahera säkert 250st olika arkiv åt gången utan problem, men man har ju ingen värsting CPU men den jobbar 24/7

Citat:

find . -maxdepth 1 -name '*.zip' -print0 | xargs -0 -I {} -P 25 unzip {}

RAR däremot, det skall vi inte tala på oj harre gud. Det tar massvis men vi har ju rar2fs och windows har ju winfsp + rar2fs via wsl. Hjälpte en vän med det i macos det var lite masigt men det funkade även I macos efter lite jobb

Det finns bra verktyg för att läsa zipade filer numera också, te.x ripgrep kan läsa av dom direkt så slipper man packa upp dom också men ifall om det är en binär fil så blir det ju jobbigare.

Var längesedan jag packade upp en zip fil, ja ripgrep löser det mesta så slipper man det tråkiga jobbet. SNABBT också går det, extremt sjukt fort. Skrivet i Rust!

Citat:

Elapsed time: 0h 0m 2s
8358380 matched lines
23 files searched
1.251614 seconds

Man kan ställa in mer threads också så jag önska jag hade bättre cpu men det går fint med min i5a.

Använd eran cpu, dom är hur kraftfulla som helst!!! Dom är underkskattade.

Update:

ripgrep-all används för zip/binära filer, inte ripgrep. -all är utökad och söker även direkt i PDF och E-Books och allt även arkiverade format.

https://github.com/phiresky/ripgrep-all

Använder man wsl2 så räcker det att man installerar ripgrepall och sedan skriver:

rga -i "whatevertofind" /mnt/c/<mappenpåcdisken> så har ni hittat världens snabbaste sökvertyg, alla kategorier som använder lite cpu. Men inte så mycket.

Sen brukar jag använda parallel för att konvertera filer, ändra namn osv för att nyttja alla mina 6 cores

https://www.gnu.org/software/parallel/man.html

Sedan när jag kompilerar så skriver jag alltid cores+1 cpu för att få perfekt prestanda.

Citat:

export NUMCPUS=$(nproc)
export NUMCPUSPLUSONE=$((NUMCPUS + 1))
make -j${NUMCPUSPLUSONE} -l${NUMCPUS}

Det har alltid varit så att cores+1(1 extra alltså) ger bättre resultat än cores totalt på alla cpuer jag någonsin provat i hela mitt liv.

Men CPUN går 100% 24/7.

https://unix.stackexchange.com/questions/51815/why-people-rec...

Annars vet jag inte när när du använder cpun det är en fråga jag brukar fråga alla som köper svindyra cpuer men ingen vet varför så frågan är intressant. Eller jag förstår varför vissa gör det som skräddarsyr sina system och bygger allt därefter, men inte till typ binära system.

Gav lite tips när jag använder min.

Plex kan använda en del men bara under indexeringen. Finns effektivare altenativ för Plex som te.x Jellyfin som är extremt populärt men Plex drar mycket beroende på iofs.

ZIP (allmänt) suger för övrigt om det är att effektivisera cpuns arbete: https://stackoverflow.com/a/66989915

Har man en bra GPU så kan man ställa in det i chrome te.x att man skall använda GPU rendering istället för CPU rendering under chrome://flags .. Finns en massa att ställa in där om man inte vill köra standard så det behöver inte använda mycket CPU heller. Hade jag haft bättre GPU hade jag kört GPU alla dagar i veckan men jag kör med min Elitedesk, den duger fint.

Finns massvis du kan ställa in för att köra parallelt med cpun, te.x: chrome://flags/#enable-parallel-downloading

Kräver dock en del arbete för att få det perfekt, men nog kan CPUN komma till användning och göra stor skillnad.

Konfigurerar man sakerna perfekt, så klarar man sig bättre på min cpu en senaste amd te.x, iaf som standard på amd:en. Alltså när jag har ställt in min i5a och jämför med en standard amd av senaste modellen som många använder som standard utan att konfigurera något. Har jämfört med en poolare som köpte en dator för 40k en taurus (omg, min kosta 5) men jag vinner allt med rätta saker konfigurerade men det får man inte säga högt dock. Sen kör man ramdisk på det, ja. Folk slösar pengar på skit (förutom GPU då där kostar det väl en del kanske)

; - )

Pengar i sjön! Tänk få sitta med senaste amdn och konfigurera den perfekt, omg! Hade ju haft hur mycket power som helst. (nu har jag tillgång till servrar men jag menar allmänt privat)

Jag visade i en tråd där jag körde 3 system åt gången. osx, windows + linux samtidigt på min i5a. Klart man undrar själv också vad alla gör med sina cpuer och vad dom används till.

Permalänk
Avstängd

Jag provade lite. Njae, det krävs mycket för att maxa alla cores..

Man får typ splitta upp en fil i flera tusentals olika bitar för att snabba upp processer om man inte kör parallel med split. Men den boostar ju på alla cores även om bara 1 maxas. Många luras säkert av det. (nu har jag mkt saker uppe samtidigt, te.x och vmware och 19 flikar i chrome och torrent seeding för distros och spotify och wireshark och recording programmet och kde connect och allt möjligt)

Så det är väl under indexeringen till plex skulle jag tro av dom altenativen och eventuellt webläsaren om det är en standard setup.

Min CPU: Intel(R) Core(TM) i5-9500T CPU @ 2.20GHz

Vet inte vad AMD har men du lär ju ha det dubbla kanske, eller iaf 75% mer.

Alltså, maximum parallelism är obeskrivligt mycket, det är aldrig att man använder det ens, inte en chans, men bara för att visa ändå liksom. några mhz hit eller dit, betalar folk tusenlappar för.

Man kan ju pressa cpun upp till 250% utan problem.

To remove the files pict0000.jpg .. pict9999.jpg you could do:

Folk raderar 1 och 1 fil och väntar på det, istället för att ta 9999 åt gången typ. (i extrem fall)

https://www.gnu.org/software/parallel/parallel_examples.html#...

Eller varför inte dra ner hela NASAs worldmap på en och samma gång, de klarar ju cpun lätt (finns exempel i dokumentationen) ... på 1 core.

Detta var tips som jag inte tror du använt din cpu till innan, men kanske kan du börja använda den lite bredare med tipsen. Synca filer till molnet? Google Cloud tillåter 75 threads åt gången, folk laddar upp en och en. Onedrive tillåter 100 tror jag. Rclone finns till både win, linux, osv.

Vill du mäta på windows istället, så kan du mäta per core med (i powershell te.x):

(Get-WmiObject -Query "select Name, PercentProcessorTime from Win32_PerfFormattedData_PerfOS_Processor") | foreach-object { write-host "$($_.Name): $($_.PercentProcessorTime)" };

Bra info: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/test/wpt/c...

Performance Analyzer (för grafiskt): https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/test/wpt/w...

Permalänk
Medlem

Hahaha, okej. Jag fick nog mer uttömmande svar än jag förväntat mig tack så mkt för inputen, låter som att jag behöver bredda mina användningsområden för utnyttja den till fullo

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JacobMardfelt:

Hahaha, okej. Jag fick nog mer uttömmande svar än jag förväntat mig tack så mkt för inputen, låter som att jag behöver bredda mina användningsområden för utnyttja den till fullo

Ja du har en riktigt bra CPU (enligt mig) fast 4K drar ju en del också. Vad ligger den på i % när du har på en 4K stream via plex te.x?

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

Såhär står det:

Citat:

The ryzen 3 1200 would be just fine as long as your clients are direct playing the media.

För 4K alltså. Din klår ju den lätt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4402798

Citat:

Transcoding 4K with CPU via Plex transcoder requires an extremely highly-configured CPU. As for single 4K transcoding, your CPU is supposed to be at least Intel Core i7 3.2GHz, with 12000 PassMark score for 4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC) to 10Mbps 1080p conversion and 17000 PassMark score for 4K HDR (50Mbps, 10-bit HEVC) to 10Mbps 1080p transcoding. And you need a more powerful CPU processor if there are more than one simultaneous transcode. This is bound to cost you an arm and a leg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hahaha, okej. Jag fick nog mer uttömmande svar än jag förväntat mig tack så mkt för inputen, låter som att jag behöver bredda mina användningsområden för utnyttja den till fullo

Jag tycker inte man ska tänka så mycket på antal kärnor/trådar. Viktigast är vilken prestanda man får i det man använder den till. Där kollar man ju tester först innan man köper.
Sedan är priset viktigt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag tycker inte man ska tänka så mycket på antal kärnor/trådar. Viktigast är vilken prestanda man får i det man använder den till. Där kollar man ju tester först innan man köper.
Sedan är priset viktigt.

Jag instämmer till fullo, ens budget och vad man är villig att lägga samt vad man använder den till är verkligen viktigast för mig te.x. Jag hade nog inte suttit och gjort samma sak ifall om jag hade samma CPU som den frågande hade. Priset är absolut bidragande samt användningsområdet verkligen.