Permalänk
Medlem

Router skickar sms

Router simkort skickat 800 sms till israel
Med tele2 surf abonemang.
Hur är det möjligt ?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Obegränsad surf abonemang tele2 /
Tele2 svarar.. att det går skicka sms ( med surfabon)begärt teknisk undersökning/ simkortet ska ha skickat 800 sms (har en lunta A4 med alla sms)
Typ 3 i sekunden ibland./ totalt i 60 min.
Tele2 hittar ej fel.
Svar tele2/ hittar ej fel i deras utnska operatörens regestrering av den deb trafik på anmäld faktura
Det nummersom sms skickats till utan kan vara ett annat nummer.
Mottagarnummret har inte spec..från den utlänska operatören men trafiken är gjord till/från ert sim kort
Enligt faktura.
Så och tele2 vill inte vara medgörlig trots att det är dom som tjänar på det och borde fatta att man inte kan skicka 3 sms i sek.
Läste om en dams vistelse i usa deb.50 000 sms
I ett annat forum. Via konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiman:

Obegränsad surf abonemang tele2 /
Tele2 svarar.. att det går skicka sms ( med surfabon)begärt teknisk undersökning/ simkortet ska ha skickat 800 sms (har en lunta A4 med alla sms)
Typ 3 i sekunden ibland./ totalt i 60 min.
Tele2 hittar ej fel.
Svar tele2/ hittar ej fel i deras utnska operatörens regestrering av den deb trafik på anmäld faktura
Det nummersom sms skickats till utan kan vara ett annat nummer.
Mottagarnummret har inte spec..från den utlänska operatören men trafiken är gjord till/från ert sim kort
Enligt faktura.
Så och tele2 vill inte vara medgörlig trots att det är dom som tjänar på det och borde fatta att man inte kan skicka 3 sms i sek.
Läste om en dams vistelse i usa deb.50 000 sms
I ett annat forum. Via konsumentverket.

Vadå "borde fatta att man inte kan skicka 3 sms i sek"? Det är klart man kan göra det om det nu görs automatiserat, vilket väl är det allra mest sannolika om nu SIM-kortet suttit i en router.

Jag tycker att det låter helt realistiskt (om än oklart om det är sant) att det inte alls är ett faktureringsfel utan att din router haft "besök" på ett eller annat vis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

utan att din router haft "besök" på ett eller annat vis.

Frågan blir då hur det kan ha gått till om vi förutsätter att TS inte vet om det. Alla mobilnätanslutna routrar sitter väl bakom CG-NAT, så då kan knappast hela internet misstänkas? I så fall är det operatören eller TS interna nät som har den skyldige - och jag tvivlar på att operatören tillåter kunder att ansluta till varandra. Att råka ladda ner ett virus eller liknande som just börjar skicka SMS av alla möjliga sattyg verkar inte sannolikt, men förstås inte omöjligt.

Jag skulle misstänka tillverkaren av routern och dess anställda. Vilken modell är routern?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Frågan blir då hur det kan ha gått till om vi förutsätter att TS inte vet om det. Alla mobilnätanslutna routrar sitter väl bakom CG-NAT, så då kan knappast hela internet misstänkas? I så fall är det operatören eller TS interna nät som har den skyldige - och jag tvivlar på att operatören tillåter kunder att ansluta till varandra. Att råka ladda ner ett virus eller liknande som just börjar skicka SMS av alla möjliga sattyg verkar inte sannolikt, men förstås inte omöjligt.

Jag skulle misstänka tillverkaren av routern och dess anställda. Vilken modell är routern?

Som jag länkade tidigare så förekommer det att den här typen av routrar hackas för att skicka ut SMS.

Även om man har CGNAT (som INTE är en säkerhetsfunktion) så är IPv6 väldigt vanligt i mobilnät och även brett deployat, man kan ju ha kommit in den vägen. Annars är det ju också möjligt att TS fått malware i sin PC, telefon, eller annan enhet ansluten till nätet, som sedan använts för att komma vidare in i routern. Även om man rensat den malwaren så kan fortfarande bakdörren in i routern finnas kvar.

Vi kan inte göra mer än att spekulera med den informationen som finns.

Permalänk
Sötast

Om du använder den router du fått av Tele2 så hade jag bett dem att lösa deras säkehetsproblem i deras hårdvara.

Om du använder en egen router så kan det vara akut dags att gå över till något som inte opatchade säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiman:

Router simkort skickat 800 sms till israel
Med tele2 surf abonemang.
Hur är det möjligt ?

Jag startade den andra tråden med liknande problem.

Jag har gett upp och använder inte det mobila bredbandet längre från Tele2 då jag blev debiterad dom sms som skickats.

Dom var inte tillmötes alls utan "Det är bara att betala" liksom.

Det enda jag kan misstänka är att innan jag satte i sim från Tele2 så hade jag ett sim i från Wifog där jag tagit emot en verifieringskod från Amazon.se och 1 sms från UPS där jag kunde göra leveransval genom att svara på smset.

Jag misstänker det sistnämnda då numret som användes från UPS var samma nummer som min router skickade iväg som sms.

Kom på detta av en slump då jag kollade numret.
Virus i SMSet?

TS: Har du några sparade nummer eller SMS i ditt sim eller använt annat sim innan i routern?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Skiman: Vad är det för modell på routern?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag startade den andra tråden med liknande problem.

Jag har gett upp och använder inte det mobila bredbandet längre från Tele2 då jag blev debiterad dom sms som skickats.

Dom var inte tillmötes alls utan "Det är bara att betala" liksom.

Det enda jag kan misstänka är att innan jag satte i sim från Tele2 så hade jag ett sim i från Wifog där jag tagit emot en verifieringskod från Amazon.se och 1 sms från UPS där jag kunde göra leveransval genom att svara på smset.

Jag misstänker det sistnämnda då numret som användes från UPS var samma nummer som min router skickade iväg som sms.

Kom på detta av en slump då jag kollade numret.
Virus i SMSet?

TS: Har du några sparade nummer eller SMS i ditt sim eller använt annat sim innan i routern?

Ja, det är helt sjukt. Om Tele2 verkligen inte tillåter SMS på dessa abonnemang, men de ändå skickas, så har de horribel teknik bakom. Eller så ljuger de helt enkelt. Eller det tragiskt men klassiska kundtjänst varken kan eller vill, och dina problem når aldrig den det borde nå.

Permalänk
Medlem

Vad står det i meddelandena som har skickats?

Gör en polisanmälan om misstänkt datorintrång.

Om operatören inte tillhandahåller tjänsten att skicka SMS med det kortet så ska du ju självklart bestrida fakturan med hänvisning till att ditt kort inte kan skicka SMS som dom själva påstår och att brott har begåtts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiman:

Obegränsad surf abonemang tele2 /
Tele2 svarar.. att det går skicka sms ( med surfabon)...

Skrivet av RCA56:

Om operatören inte tillhandahåller tjänsten att skicka SMS med det kortet så ska du ju självklart bestrida fakturan med hänvisning till att ditt kort inte kan skicka SMS som dom själva påstår och att brott har begåtts.

Operatören verkar säga att SMS är en tjänst som tillhandahålls

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Operatören verkar säga att SMS är en tjänst som tillhandahålls

Varför dock? Låter som en onödig funktion på mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför dock? Låter som en onödig funktion på mobilt bredband.

Det TS skrev är "Obegränsad surf abonemang", så jag är inte säker på att det ens handlar om en abonnemangsform som är avsedd för detta?
(Sedan har jag för den delen heller ingen koll på vilka abonnemang hos Tele2 som har SMS och inte)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det TS skrev är "Obegränsad surf abonemang", så jag är inte säker på att det ens handlar om en abonnemangsform som är avsedd för detta?
(Sedan har jag för den delen heller ingen koll på vilka abonnemang hos Tele2 som har SMS och inte)

Du har rätt. Måste vara ett "vanligt" abonnemang med obegränsad surf. För på Tele2's hemsida står det att det ej går ringa eller skicka sms ifall man har mobilt bredband.

"Mobilt bredband innehåller endast datatrafik och ger ingen möjlighet till röstsamtal, sms eller mms. Däremot kan du använda vissa appar för att ringa eller skicka meddelanden via mobilnätet."

Det sista där antar jag de menar typ whatsapp och liknande (som går via internet).

https://www.tele2.se/mobilt-bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du har rätt. Måste vara ett "vanligt" abonnemang med obegränsad surf. För på Tele2's hemsida står det att det ej går ringa eller skicka sms ifall man har mobilt bredband.

"Mobilt bredband innehåller endast datatrafik och ger ingen möjlighet till röstsamtal, sms eller mms. Däremot kan du använda vissa appar för att ringa eller skicka meddelanden via mobilnätet."

Det sista där antar jag de menar typ whatsapp och liknande (som går via internet).

https://www.tele2.se/mobilt-bredband

Om man läser tråden som länkats till tidigare så verkar det som att det råder delade meningar hos Tele2 om det verkligen inte går att skicka SMS via deras mobildata-abonnemang.

Däremot, hade jag betalat för en tjänst där det kommunicerats att jag inte kan (tekniskt) göra något så hade jag bestridit om de sedan försökt debitera mig för sagda omöjliga funktion.

@Tele2

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om man läser tråden som länkats till tidigare så verkar det som att det råder delade meningar hos Tele2 om det verkligen inte går att skicka SMS via deras mobildata-abonnemang.

Däremot, hade jag betalat för en tjänst där det kommunicerats att jag inte kan (tekniskt) göra något så hade jag bestridit om de sedan försökt debitera mig för sagda omöjliga funktion.

@Tele2

Ja precis, OM det är så det ligger till så ger det ju en bra öppning för att bestrida fakturan iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tele2 måste nog tillåta sms, hittade detta under " Vanliga frågor och svar om obegränsad surf " på deras hemsida:

Hur fungerar obegränsad surf?

Mobilabonnemang
Med våra obegränsade mobilabonnemang surfar du obegränsat i Sverige till en fast månadskostnad. När du har surfat 50 GB på en dag fyller du enkelt på med 5 GB i taget via sms. Du kan fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra.

Sen vet man inte hur dom tänkt detta ska fungera i verkligheten.

Surfa lungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloyd5:

Tele2 måste nog tillåta sms, hittade detta under " Vanliga frågor och svar om obegränsad surf " på deras hemsida:

Hur fungerar obegränsad surf?

Mobilabonnemang
Med våra obegränsade mobilabonnemang surfar du obegränsat i Sverige till en fast månadskostnad. När du har surfat 50 GB på en dag fyller du enkelt på med 5 GB i taget via sms. Du kan fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra.

Sen vet man inte hur dom tänkt detta ska fungera i verkligheten.

Surfa lungt

Jo, men den där texten hör väl ihop med de vanliga mobilabonnemangen, där man även av andra anledningar förväntar sig SMS?

dvs https://www.tele2.se/mobilt/mobilabonnemang vs https://www.tele2.se/mobilt-bredband

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloyd5:

Tele2 måste nog tillåta sms, hittade detta under " Vanliga frågor och svar om obegränsad surf " på deras hemsida:

Hur fungerar obegränsad surf?

Mobilabonnemang
Med våra obegränsade mobilabonnemang surfar du obegränsat i Sverige till en fast månadskostnad. När du har surfat 50 GB på en dag fyller du enkelt på med 5 GB i taget via sms. Du kan fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra.

Sen vet man inte hur dom tänkt detta ska fungera i verkligheten.

Surfa lungt

Verkar inte så, de listar sms som möjlighet att fylla på data under mobilabonnemang, men inte under mobilt bredband
https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/kop-mer-mobild...
Jag hade inte betalat för ett enda sms som @Tele2 hävdar att mitt router-sim hade skickat, eftersom det inte ska kunna skicka sms enligt dem själva

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P