Nvidia prissänker RTX 4090 i Europa – ökar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Nvidia prissänker RTX 4090 i Europa – ökar i Sverige

På Nvidias tyska webbsida får Geforce RTX 4090 nytt lägre pris. Samtidig går Founders Edition-modellerna upp med några hundralappar i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja Sverige!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Det går bra för Sverige nu 🥳

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Snart börjar det bli värt att köpa från andra EU-länder igen. Vilket i sin tur påverkar Svenska ekonomin och butiker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Svensken skriver bara arga lappar, knyter näven i fickan - och köper ändå.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av JoOngle:

Svensken skriver bara arga lappar, knyter näven i fickan - och köper ändå.

Vi har ju också råd att betala dessa priser som svenskar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vi har ju också råd att betala dessa priser som svenskar.

Bara för att du har råd betyder det att vi ska bli rånade höger o vänster...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av CreativeX:

Bara för att du har råd betyder det att vi ska bli rånade höger o vänster...

Suck, jag skrev inte att just *jag* hade råd, utan att svenskar är ett rikt folk. Jag länkade ju till och med källan?

Vad gav du för ditt 3080ti förresten?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Snart börjar det bli värt att köpa från andra EU-länder igen. Vilket i sin tur påverkar Svenska ekonomin och butiker.

De höjer ju pga växelkursen, den blir inte bättre om du handlar i euro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Svensken skriver bara arga lappar, knyter näven i fickan - och köper ändå.

Med tanke på att dessa går att beställa och finns i lager så tyder det knappast på att de flyger av hyllorna här i Sverige.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Suck, jag skrev inte att just *jag* hade råd, utan att svenskar är ett rikt folk. Jag länkade ju till och med källan?

Vad gav du för ditt 3080ti förresten?

Förlåt jag menade Allmänheten när jag skrev "du". Var lite otydlig av mig

Runt 16K men då var priset lika utomlands med

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Om jag ändå hade väntat typ en månad till med beställning... så hade man kunnat få tag på 4080 Founders Edition för ungeför 1000kr mindre än mitt nuvarande. (Vill mest ha FE för designen... riktigt snyggt kort imo).
Men jag nöjer mig gott ändå med TuF

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så 4090 har hoppat upp ett snäpp på folks realistiska priolista alltså? Dvs från plats 77 till 76. Det sätter nog fart på beställningarna.

1: Ha råd med boendet/lånen
2: Mat/överleva
3: Elräkningar
4: Leasingbilen
5: Hela skor
..
76: Nytt grafikkort för 21 000 kr

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Att Sverige går åt helvete är ju inget nytt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Om jag ändå hade väntat typ en månad till med beställning... så hade man kunnat få tag på 4080 Founders Edition för ungeför 1000kr mindre än mitt nuvarande. (Vill mest ha FE för designen... riktigt snyggt kort imo).
Men jag nöjer mig gott ändå med TuF

Snyggt billigare mindre och har en bra kyllösning, jag är mycket nöjd (Förutom priset då i allmänhet)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flightsim18:

Så 4090 har hoppat upp ett snäpp på folks realistiska priolista alltså? Dvs från plats 77 till 76. Det sätter nog fart på beställningarna.

1: Ha råd med boendet/lånen
2: Mat/överleva
3: Elräkningar
4: Leasingbilen
5: Hela skor
..
76: Nytt grafikkort för 21 000 kr

Nu skall man vara positiv. Numera kostar ett 4090 bara lika mycket som en månads ränteutgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Suck, jag skrev inte att just *jag* hade råd, utan att svenskar är ett rikt folk. Jag länkade ju till och med källan?

Vad gav du för ditt 3080ti förresten?

Fast det är en myt. Sverige är inte ett rikt land år 2023. Vi är inte kvar på 80 talet längre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Fast det är en myt. Sverige är inte ett rikt land år 2023. Vi är inte kvar på 80 talet längre.

Lönemässigt är vi faktiskt inte långt ifrån, alltid något.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Så 4090 har hoppat upp ett snäpp på folks realistiska priolista alltså? Dvs från plats 77 till 76. Det sätter nog fart på beställningarna.

1: Ha råd med boendet/lånen
2: Mat/överleva
3: Elräkningar
4: Leasingbilen
5: Hela skor
..
76: Nytt grafikkort för 21 000 kr

Förlåt men gud vad jag skrattade .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Så 4090 har hoppat upp ett snäpp på folks realistiska priolista alltså? Dvs från plats 77 till 76. Det sätter nog fart på beställningarna.

1: Ha råd med boendet/lånen
2: Mat/överleva
3: Elräkningar
4: Leasingbilen
5: Hela skor
..
76: Nytt grafikkort för 21 000 kr

På min lista ligger faktiskt överleva före boendet konstigt nog... 😁

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Synd att vi inte gick över till euron när möjligheten fanns, inte för att jag bryr mig om priset på ett specifikt grafikkort utan för att det hade varit skönt att få en mer stabil valuta än vad den svenska kronan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Synd att vi inte gick över till euron när möjligheten fanns, inte för att jag bryr mig om priset på ett specifikt grafikkort utan för att det hade varit skönt att få en mer stabil valuta än vad den svenska kronan är.

Det finns egentligen inget utrymme för varken Sverige eller Danmark att förhala euron för alltid, det är ett temporärt avsteg, oklart hur långt det blir.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Synd att vi inte gick över till euron när möjligheten fanns, inte för att jag bryr mig om priset på ett specifikt grafikkort utan för att det hade varit skönt att få en mer stabil valuta än vad den svenska kronan är.

Sämsta nåt land kan göra gå över till euron, speciellt i dessa osäkra tider..nejtack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det finns egentligen inget utrymme för varken Sverige eller Danmark att förhala euron för alltid, det är ett temporärt avsteg, oklart hur långt det blir.

Danmark har ju dessutom låst sin växelkurs mot Euron redan. Vilket är anledningen till deras ibland väldigt intressant räntebild (minusränta för att hålla nere DKK) och följande huspriser som var vad ska man säga en "wild ride".

Permalänk
DingDongerMcDongface

Onödigt sidospår borttaget. Jag förstår att priser är aktuellt och berör flera delar av livet, men försök hålla det till hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Onödigt sidospår borttaget. Jag förstår att priser är aktuellt och berör flera delar av livet, men försök hålla det till hårdvara

För en gångs skull var ju priset det faktiska ämnet på nyheten

Man undrar vad man får göra i framtiden (eller kanske redan nu). Importera från Tyskland?

Permalänk
Skrivet av phanto:

För en gångs skull var ju priset det faktiska ämnet på nyheten

Man undrar vad man får göra i framtiden (eller kanske redan nu). Importera från Tyskland?

Då får du nog vänta länge på en starkare krona först.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vi har ju också råd att betala dessa priser som svenskar.

Vi är också i toppen på listan över de länder med minst ökning 2007-2021.
Förövrigt är den där listan helt irrelevant, för det är dels Wikipedia, och dels är det extremt svårt att mäta.

"Gross’ means that depreciation costs are not subtracted".

Skuldsättning i hushåll måste tas med i kombination, inte i samband, och mycket av kapital är fast i fonder, sparkonton, aktier, fastigheter osv.

Inflationen tas inte med i mätningen, då det är fullständigt omöjligt att mäta inflation från första början. Du kan få en minimal hint som är högst medioker som allra bäst. Löneökningar ligger vi extremt efter med.

Vi har dessutom svensk krona som är en x-variabel, och de länderna före oss har som generell regel, lägre priser än oss för de har euro (konsumtion, import/export etc) och högre inkomst i regel. Lägre skatter är något de kan skryta med och dessutom har 5 av länderna framför oss inga skatter på eget kapital utöver lön på samma sätt vi har i Sverige.

Hursomhaver, du kan ju tro att skuldtyngda svenska folket har enorm köpkraft. Det är långt ifrån sanningen, liksom det faktum att vi har 37000 i medellön i Sverige.

Kanske om man räknar in alla kommunalarbetares lön: som icke-kommunalarbetare betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Vi är också i toppen på listan över de länder med minst ökning 2007-2021.
Förövrigt är den där listan helt irrelevant, för det är dels Wikipedia, och dels är det extremt svårt att mäta.

"Gross’ means that depreciation costs are not subtracted".

Skuldsättning i hushåll måste tas med i kombination, inte i samband, och mycket av kapital är fast i fonder, sparkonton, aktier, fastigheter osv.

Inflationen tas inte med i mätningen, då det är fullständigt omöjligt att mäta inflation från första början. Du kan få en minimal hint som är högst medioker som allra bäst. Löneökningar ligger vi extremt efter med.

Vi har dessutom svensk krona som är en x-variabel, och de länderna före oss har som generell regel, lägre priser än oss för de har euro (konsumtion, import/export etc) och högre inkomst i regel. Lägre skatter är något de kan skryta med och dessutom har 5 av länderna framför oss inga skatter på eget kapital utöver lön på samma sätt vi har i Sverige.

Hursomhaver, du kan ju tro att skuldtyngda svenska folket har enorm köpkraft. Det är långt ifrån sanningen, liksom det faktum att vi har 37000 i medellön i Sverige.

Kanske om man räknar in alla kommunalarbetares lön: som icke-kommunalarbetare betalar.

Det är inte så källkritik fungerar. Det är statistik från OECD, att det finns på wikipedia har ingen som helst betydelse.