Permalänk
Medlem

Moderkort med inbyggd cpu!

Varför kommer inte moderkort med en liten extremt billig processor som enbart klarar visa Bios/UEFI för tex felsökning och uppdatering?
Det kan inte kosta många extra kronor om det blir standard.

Är detta något ni med vill ha?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför kommer inte moderkort med en liten extremt billig processor som enbart klarar visa Bios/UEFI för tex felsökning och uppdatering?
Det kan inte kosta många extra kronor om det blir standard.

Är detta något ni med vill ha?

För att prylarna är så pass tillförlitliga i det stora hela, så få önskar betala för komplexiteten och funktionen - tänker då jag.

Under mina aktiva år har jag reklamerat ett moderkort, ett EPoX 8KHA+, då en 3pin kontakt för fläktar m.m. slutade fungera. Visserligen la nätverkspluggen av i ett Gigabyte-kort för 15år sedan, men det löstes med ett instickskort.

Permalänk
Medlem

Finns gott om moderkort som klarar detta.
Inte vanliga konsument kort iofs.

Anledningen att vi inte ser det i alla moderkort är såklart priset.
En komponent som kostar 10:- "löst" ökar lätt kostnaden med >100:- i handeln.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Finns ju vanliga moderkort där man kan flasha BIOS utan processor, har för mig att det var vanligt på en del av MSIs moderkort. Jag ser hellre att det blir standard på framtida moderkort än att man ska designa upp nya, mer komplexa och därmed dyrare moderkort med en inbyggd processor och byta en standard mot en annan. För felsökning finns det även POST cards som kan koppla in i datorn och få ut POST koder för felsökning men sen är frågan om det räcker.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Finns ju vanliga moderkort där man kan flasha BIOS utan processor, har för mig att det var vanligt på en del av MSIs moderkort.

Alla av de stora tillverkarna har den funktionen, a.k.a. BIOS Flashback, men det verkar ibland lite slumpmässigt vilka modeller de implementerar det på. Det har blivit vanligare på senare år, framförallt på AMD-moderkort (det är inte lika viktigt för Intel eftersom de alltid släpper nya moderkort till varje generation CPUer).

Med AM5 så försöker AMD även göra BIOS Flashback enklare för tillverkarna att implementera genom att integrera det i I/O-kretsen i CPUerna. Det är fortfarande inte ett krav tyvärr, men i alla fall ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla av de stora tillverkarna har den funktionen, a.k.a. BIOS Flashback, men det verkar ibland lite slumpmässigt vilka modeller de implementerar det på. Det har blivit vanligare på senare år, framförallt på AMD-moderkort (det är inte lika viktigt för Intel eftersom de alltid släpper nya moderkort till varje generation CPUer).

Med AM5 så försöker AMD även göra BIOS Flashback enklare för tillverkarna att implementera genom att integrera det i I/O-kretsen i CPUerna. Det är fortfarande inte ett krav tyvärr, men i alla fall ett steg i rätt riktning.

Borde verkligen vara en standard funktion precis som gpu quick release...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25