Bästa VPN för att kolla streamingtjänster från annat land

Permalänk
Medlem

Bästa VPN för att kolla streamingtjänster från annat land

Hej!

Jag och min sambo tycker att vi har slut på bra serier på de svenska versionerna av Netflix/Hbo/Amazon prime etc.
Vi har däremot hittat intressanta sådana på till exempel amerikanska versionen av tjänsterna.

Finns det någon billig och smidig VPN-tjänst som kan hjälpa oss att få tillgång till de amerikanska versionerna? Vi brukar casta från telefonen till chromecast, men det händer även att vi tittar separat via våra datorer, så en fördel antar jag är om man kan köra tjänsten både i dator och på telefon.

Ett stort plus är också om VPN-leverantören inte säljer vidare ens data till tredje part, då jag är något allergisk.

Har kollat runt lite, men inte hittat någon som förklarar om de har det jag efterfrågar innan man betalar för tjänsten, men ni vet kanske någon bra?

Tack!

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen aning om den är bra eller inte men jag körde StrongVPN i flera år, fram tills för en månad sen typ. Den funkade bra för Netflix, Hulu, Peacock och så. För det mesta utan problem alls, men ibland fick jag byta plats i USA då jag antar att de hade fattat att just den adressen var en VPN. Den hade en Android-app som jag installerade på min Chromecast med Android TV, från butiken och ställde in så att den startade med enheten, Hulu och liknande appar som inte finns i en svenska butiken fick jag sideloada dock. Det hade säkert gått att lägga in den direkt i routern eller så, men jag ville inte köra all trafik därigenom.

Permalänk
Medlem

Jag själv är nu inte särskilt intresserad av Netflix (kollar egentligen bara på BBC iPlayer) men Ivacy VPN lär väl vara den billigaste, om man tar dem på 5 år. Då betalar man lite drygt vad en "normal" VPN tar för ett år.
Jag har haft Ivacy i 3 av 5 år nu och den fungerar bra med BBC iPlayer och inget säger att de skulle vara sämre med Netflix och Prime video.
Surfshark är en annan relativt billig VPN som jag testat och som fungerat bra med streaming från USA/Storbritannien.

Kom bara ihåg att det pågår en ständig kamp mellan strömningsföretagen och VPN så en dag kanske det inte fungerar oavsett vilken VPN du använder. Jag vet inte hur strömningstjänsterna upptäcker att man använder VPN, men oftast så brukar VPN-företagen fixa det på några timmar eller en dag.

Jag kan rekommendera den svenska sajten vpnbasen.se som pedagogiskt testar och förklarar detta med VPN.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har ingen aning om den är bra eller inte men jag körde StrongVPN i flera år, fram tills för en månad sen typ. Den funkade bra för Netflix, Hulu, Peacock och så. För det mesta utan problem alls, men ibland fick jag byta plats i USA då jag antar att de hade fattat att just den adressen var en VPN. Den hade en Android-app som jag installerade på min Chromecast med Android TV, från butiken och ställde in så att den startade med enheten, Hulu och liknande appar som inte finns i en svenska butiken fick jag sideloada dock. Det hade säkert gått att lägga in den direkt i routern eller så, men jag ville inte köra all trafik därigenom.

Okej!

Nu har vi en LG-TV med sitt eget OS (som säkert någonstans är baserat på Android), men ingen android-tv..

Vet du (eller någon annan ) hur det funkar med att casta till chromecast? Jag förmodar att trafiken för strömmen går till TVn när man väl castat och inte via telefonen, så hur funkar det om man inte kan installera vpn på sin TV, utan endast i telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Okej!

Nu har vi en LG-TV med sitt eget OS (som säkert någonstans är baserat på Android), men ingen android-tv..

Vet du (eller någon annan ) hur det funkar med att casta till chromecast? Jag förmodar att trafiken för strömmen går till TVn när man väl castat och inte via telefonen, så hur funkar det om man inte kan installera vpn på sin TV, utan endast i telefonen?

Om du castar så tar tvn över streamen så då lär du få problem om du inte kör vpn där också...
Själv kör jag OVPN och jag är nöjd med dom.
https://www.ovpn.com/sv/streaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Om du castar så tar tvn över streamen så då lär du få problem om du inte kör vpn där också...
Själv kör jag OVPN och jag är nöjd med dom.
https://www.ovpn.com/sv/streaming

Precis, kom på att jag inte riktigt tänkte.

En lösning hade ju kunnat vara att köra VPN i routern, men då får ju alla enheter VPN, vilket inte heller är klockrent då vi även spelar en del FPS-spel där vi gärna har så låg ping som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Precis, kom på att jag inte riktigt tänkte.

En lösning hade ju kunnat vara att köra VPN i routern, men då får ju alla enheter VPN, vilket inte heller är klockrent då vi även spelar en del FPS-spel där vi gärna har så låg ping som möjligt

Om du köper dig en vettig router så kan du köra VPN på bara ett vlan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Om du köper dig en vettig router så kan du köra VPN på bara ett vlan...

Aha, så om min router stödjer det så kan jag köra VPN på routern, men bara till vissa enheter?
Har en Asus RT-AC58U, vilket jag förstått endast stödjer VLAN för WAN och IPTV och inte VLAN för LAN.
Vi kör våra datorer med sladd och resten trådlöst, men jag antar att det inte hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Aha, så om min router stödjer det så kan jag köra VPN på routern, men bara till vissa enheter?
Har en Asus RT-AC58U, vilket jag förstått endast stödjer VLAN för WAN och IPTV och inte VLAN för LAN.
Vi kör våra datorer med sladd och resten trådlöst, men jag antar att det inte hjälper?

Nej tvivlar att varken din router klarar av att köra VLAN eller få något vettig hastighet alls om du kör VPN på den tyvärr.
Du får nog kliva upp till pfsense eller unifi eller liknande om du vill köra så...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeebentoft:

Okej!

Nu har vi en LG-TV med sitt eget OS (som säkert någonstans är baserat på Android), men ingen android-tv..

Vet du (eller någon annan ) hur det funkar med att casta till chromecast? Jag förmodar att trafiken för strömmen går till TVn när man väl castat och inte via telefonen, så hur funkar det om man inte kan installera vpn på sin TV, utan endast i telefonen?

Casting med VPN är svårt, ni måste ju vara på samma nät för att kunna casta liksom, och de flesta VPN tjänster lär inte tillåta "intern" kommunikation över deras VPN. Men en Chromecast med Android kostar inte många hundralappar, och då kan man installera appar, får en fjärrkontroll och så.

Permalänk

Köp en HTPC typ intel NUC, det har jag och det fungerar klockrent.