Fysiska knappar ett minne blott på Iphone 15 Pro

Permalänk
Medlem

Knappar är av godo! Ännu ett sätt att marginalförstärka sina produkter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Min spis har så att om man tar bort kastrullen eller stekpannan eller vad man nu har på spisplattan så först piper den till, sen efter en liten stund så stänger den av den plattan om man inte satt tillbaka kastrull/stekpanna inom en viss tid.
Har man ingenting på någon av på plattorna en viss tid så stänger spisen av sig helt.
Så jag behöver inte stänga av min spis manuellt om jag inte vill.

Jag vet att det finns synthar/keyboards (musik) som har motoriserade reglage, eller vad det kallas.
Så om man använder de ihop med DAW och ändrar något reglage i programmet så kan det fysiskt ändra motsvarande reglage på synth/keyboard.

Man skulle väl kunna tänka sig att motsvarande funktion skulle gå att uppnå med en spis med fysiska reglage om man har någon form av motor/servo som kan vrida reglagen.
Men känns som en lite onödigt komplicerad lösning, något ganska nischat som få skulle vara beredda att betala extra för.

Ett vred måste inte nödvändigtvis vara mekaniskt kopplat till funktionen utan man kan ha vred som går att vrida "oändligt" med andra indikatorer för ändringen vridandet innebär. Som typ alla volymvred idag exempelvis. Min förstärkare från nittiotalet har ett servo som vrider volymvredet om man trycker på fjärrens volymknappar, men idag är det väldigt ovanligt, till och med på uttalade (och svindyra) retromodeller som verkligen försöker se ut som sjuttiotalet, som denna.

Jag tror inte touchknapparna på sidorna kommer att funka så bra och därmed lär de försvinna inom kort. HTC (och Google) försökte ju med sina "klämbara" kanter men de funkade inte så bra och togs bort fort. Men billigare är det förstås så man får se om de vidhåller sin kostnadsbesparande åtgärd eller prioriterar användarvänligheten framöver.

Permalänk
Medlem

Är det någon produkt som blivit bättre av touch-knappar? Jag fattar vitsen med att flytta in den gamla knapp-raden som satt i underkant in i mjukvaran, men vad är problemet med knappar på sidan? Känns onekligen som att man försöker lösa ett problem som inte existerar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är det någon produkt som blivit bättre av touch-knappar? Jag fattar vitsen med att flytta in den gamla knapp-raden som satt i underkant in i mjukvaran, men vad är problemet med knappar på sidan? Känns onekligen som att man försöker lösa ett problem som inte existerar.

Jag håller helt med. Förstår inte alls varför Apple (ryktas) gör detta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Är det någon produkt som blivit bättre av touch-knappar? Jag fattar vitsen med att flytta in den gamla knapp-raden som satt i underkant in i mjukvaran, men vad är problemet med knappar på sidan? Känns onekligen som att man försöker lösa ett problem som inte existerar.

Nja, problemet detta löser är "inte tillräckliga marginaler på priset" för det handlar om att minska kostnaden. Sen kan man förstås argumentera för att det borde göra telefonen mer robust att minska på mängden rörliga delar, att det blir lättare att göra den vatten- och dammskyddad och så, men de problemen är ju lösta redan liksom, även om lösningarna inte är helt gratis, så vi är tillbaka på att det är en kostnadsfråga.

Permalänk
Medlem

Gissar att detta enbart handlar om att sänka tillverkningskostnaderna och att "touch"-knappar gör telefonen mindre fuktkänslig och att det är färre delar som kan gå sönder.

Undrar ju mest hur det där fungerar om man har skal på och man ens har tänkt på oss i kalla norden där vi kör vantar större delen av året.

Min jobbtelefon är en iPhone 11 och för mig är volyminställningen helt obegriplig. Kör med två olika bluetooth headsets och alltid på väldigt låg volym. Ändå händer det ganska ofta att iPhone helt utan förvarning får för sig att sätta volymen till max så att man håller på att skita på sig. Samtidigt har iPhone en inbyggd funktion som varnar om man lyssnar på för hög volym, men det verkar ju fungera dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett vred måste inte nödvändigtvis vara mekaniskt kopplat till funktionen utan man kan ha vred som går att vrida "oändligt" med andra indikatorer för ändringen vridandet innebär. Som typ alla volymvred idag exempelvis. Min förstärkare från nittiotalet har ett servo som vrider volymvredet om man trycker på fjärrens volymknappar, men idag är det väldigt ovanligt, till och med på uttalade (och svindyra) retromodeller som verkligen försöker se ut som sjuttiotalet, som denna.

Jag tror inte touchknapparna på sidorna kommer att funka så bra och därmed lär de försvinna inom kort. HTC (och Google) försökte ju med sina "klämbara" kanter men de funkade inte så bra och togs bort fort. Men billigare är det förstås så man får se om de vidhåller sin kostnadsbesparande åtgärd eller prioriterar användarvänligheten framöver.

Nja, riktigt så ovanligt är det inte med konventionell volymkontroll, men de digitala har gått från en anomali till att vara vanligt förekommande. Titta på Denons stereoförstärkare hos samma återförsäljare. NAD har numera torskat rätt hårt på "digitala" förstärkare, så då blir det därefter. Den modellen ska komma som en mer vanlig sedan, fast jag för väl erkänna att jag hellre haft en som såg ut sådär...

På tal om rattar så finns det inget skönare att ratta radiofrekvens med än en bättre gammal analog tuner eller receiver från 70-talet. Snabbvalen behövs inte ens för att det är så enkelt, annat än att man inte får någon fjärr förstås.

På tal om HTC så hade de mer i Androids barndom en liten kula man kunde bläddra med (t ex på Hero), apropå den tidigare diskussionen om bläddring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Nja, riktigt så ovanligt är det inte med konventionell volymkontroll, men de digitala har gått från en anomali till att vara vanligt förekommande.

Jo det är klart att det finns sådana vred fortfarande. Men de är inte vanliga, inte på billiga grejer från elgiganten och inte på svindyr high-end, men mellan-nivån är ju lite mer konservativ kanske. Samtidigt menade jag inte bara förstärkare utan typ överallt där man har volymreglage med vred, jag har det på två tangentbord exempelvis. Mina fyra senaste bilar har haft den typen av volymratt. Men även typ studioutrustning har allt mer gått över mot att vreden är frikopplade från läget och det indikeras med LED:er eller så.

Citat:

Titta på Denons stereoförstärkare hos samma återförsäljare.

Jo, de har sådana vred på en del förstärkare, men inte alla och mer sällan på deras recievers och aldrig på hembiorecievers. Däremot ser alla andra stereoförstärkare där oavsett tillverkare ha "frikopplade volymrattar" om de alls har en ratt alltså.

Citat:

NAD har numera torskat rätt hårt på "digitala" förstärkare, så då blir det därefter. Den modellen ska komma som en mer vanlig sedan, fast jag för väl erkänna att jag hellre haft en som såg ut sådär...

Gillar verkligen designen också, dock hade den inte passat in så bra hemma hos mig.

Citat:

På tal om rattar så finns det inget skönare att ratta radiofrekvens med än en bättre gammal analog tuner eller receiver från 70-talet. Snabbvalen behövs inte ens för att det är så enkelt, annat än att man inte får någon fjärr förstås.

Just frekvensvreden tycker jag brukar ha lite diffus känsla, som att det går via ett gummiband eller något. Men det är ju trevligt att de har en fysisk koppling och man ser saker röra på sig även om förstärkaren är av eller så.

Citat:

På tal om HTC så hade de mer i Androids barndom en liten kula man kunde bläddra med (t ex på Hero), apropå den tidigare diskussionen om bläddring.

Jo, den var inte så bra. Det passade inte att navigera Android på den tiden på det sättet i mina ögon. Då gillade jag Samsungs "styrkors" bättre som fanns ungefär samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Inga knappar inget köp, samma problem med Tesla och blinkers.
Hur tänker företagen? De vet inte vad risk och konsekvensanalys betyder?

Håller helt med. Det roligaste med Tesla ändå var när de släppte en uppdatering för någon månad sen och jag läste ett inlägg på en ägar grupp (sekt) på facebook om hur hans nya Tesla hade gjort en uppdatering som skapat en bugg i styrningen (!?) och gjort så den betett sig sjukt märkligt i alla hastigheter, det var många andra i kommentarsfältet som var drabbade, och summa summarium var att det var att gilla läget tills (eller om) pappa Elon skulle fixa det 😬🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag håller helt med. Förstår inte alls varför Apple (ryktas) gör detta.

Hållbarhet/tålighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hållbarhet/tålighet.

Nah. Tror jag inte alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag håller helt med. Förstår inte alls varför Apple (ryktas) gör detta.

Om jag får drömma fritt så kanske de har en ny typ av taptic engine som även fungerar för skärmen. Dvs att knappar och element på skärmen upplevs som riktiga knappar. Kanske till och med går att känna saker på skärmen.

Då är det ju fånigt att fortfarande ha analoga knappar på sidan när även de kan ersättas.

Men som sagt. Tror det handlar mycket om hållbarhet och miljö också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om jag får drömma fritt så kanske de har en ny typ av taptic engine som även fungerar för skärmen. Dvs att knappar och element på skärmen upplevs som riktiga knappar. Kanske till och med går att känna saker på skärmen.

Då är det ju fånigt att fortfarande ha analoga knappar på sidan när även de kan ersättas.

Men som sagt. Tror det handlar mycket om hållbarhet och miljö också.

Jag känner stor skillnad på hemknappen i en iPhone 7 vs en iPhone 6s, och då tycker jag att 7:ans känns jätte märklig och inte alls skön. Gillar inte deras taptic engine alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag känner stor skillnad på hemknappen i en iPhone 7 vs en iPhone 6s, och då tycker jag att 7:ans känns jätte märklig och inte alls skön. Gillar inte deras taptic engine alls.

Härligt Jag känner också skillnad men mitt bet är ändå att majoriteten av användarna inte känner det eller har preferens.

Rekommenderar dig att köpa den produkt som du är mest bekväm med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nah. Tror jag inte alls

Jag tror som sagt att det finns en välgrundad tanke bakom varje förändring i designen. Varje lös del som måste monteras separat innebär en kostnad. Dessutom slipper man att fräsa hål i chassit vilket tar tid = pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Fast ryktet säger ju att det INTE är en slät sida. ”Knapparna” finns där. Men de rör sig inte. Utan lär väl då reagera med haptisk feedback istället. Som redan nämnts så fungerar det otroligt bra på andra Apple-produkter.

Då får vi hoppas det blir bra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja hellre detta än knappar som går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej tack. Är nog irriterande att Samsung kör med sin Bixby-skit som nästan gör det omöjligt att starta om mobilen vid behov.

Tar 10 sekunder att inaktivera Bixby-funktionen och göra den till en strömknapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nah. Tror jag inte alls

[ironi]
Nej det är nog globalisterna med George Soros i spetsen som beslutat detta av en ondskefull (garanterat) anledning. Apple vill ju inte göra sina produkter bättre bara låsa in oss i sina system så de kan sälja vår personliga information till högstbjudande. Eller var det Google? Minns inte men konspiration finns.[/ironi]

Permalänk

Jag är faktisk förvånad. Jag hade förväntat mig många vara mer Applesheep i tänket att allt som Apple gör är alltid rätt.
Jag själv har varit emot många av Apples beslut som att ta bort 3,5mm hörlurskontakten då den är så smidigt. Det är bara plugga i vilket gammalt headset som helst och det bara fungerar direkt. Inte en massa konstig konfiguration och krångla.
Men fysiska knappar behövs inte på en mobil som den används idag. Jag köper helt argumentet att fysiska knappar, vred etc ger en annan känsla och feedback.

Men många använder inte mobilen idag på detta sätt, man höjer ej volymen genom att ta ut mobilen i fickan. När man ska fotografera, så sitter de fysiska knapparna så dumt till så man använder dem ej då heller.

Så fysiska knappar på en tangentbord, mus etc ger en helt annan känsla än Touch. -Jag håller helt med i denna åsikt. Om vi däremot tar ens dammsugare, ja där använder jag de fysiska knapparna så sällan så jag faktisk inte bry mig. Och detsamma gäller mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gör jag
Det finns mycket i iOS som är dåligt byggt, så som notifikationssystemet. Det är mils bättre på Android och en av de största anledningarna till varför jag inte kommer byta till iOS så länge som notifikationssystemet är som det är nu på iOS

Ja där är vi överens fastän tvärtom då. Notiser är det första jag stänger av oavsett vilken telefon jag någonsin skulle använda så har inga invändningar där om vilken som har bäst eller sämst funktion - och ser för övrigt inte samma dealbreaker som du då det i min värld är allt annat än intressant för egen del.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Ja där är vi överens fastän tvärtom då. Notiser är det första jag stänger av oavsett vilken telefon jag någonsin skulle använda så har inga invändningar där om vilken som har bäst eller sämst funktion - och ser för övrigt inte samma dealbreaker som du då det i min värld är allt annat än intressant för egen del.

Jag vet inte hur notis fungerar i iOS mer än det suger i Android. Men efter mycket handpåläggning så kan man få det bra.
En bra notis kan t.ex vara att man har fått ett mail, ens övervakningskamera har identifierat en person som den inte kan lista ut vem den är, diverse larmapplikationer etc. Det finns många bra notiser som bör finnas.
Och sedan finns det en massa skit, dessa skit är jobbiga att få bort. Sämst är notifikationer om spel där de vill att man ska spela mer eller liknande.

Jag fattar inte hur Apples fungerar om den är sämre än Androids.

Min definition på en bra notifikation är såna som gör att man behöver göra någon handling. En notifikation som bara plingar till och man ej öppnar telefonen, ja sådana notifikationer ska ej bort.

Permalänk
Medlem

Allt hänger på hur väl det fungerar i praktiken. Men med tanke på att Apple byggt välfungerande hemknapp som varit touch med haptisk feedback samt Airpods med force sensor och klickljud som feedback, så skulle jag tro att det som kommer ut fungerar åtminstone hyggligt.

Men jag känner mig ändå kluven. Fysiska knappar ger en bättre känsla och fungerar även om man är blöt om fingrarna. O andra sidan har jag haft telefoner där de fysiska knapparna blivit kass, det har jag inte upplevt på någon touch-/forcebaserad knapp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Förvånad fysiska knappar hängt med så länge som det gjort.
På tiden säger jag.
Blev förvånad SIM-kortplatsen är kvar. Trodde ingen körde med fysiska SIM längre.

Hur funkar det med esim om man tillfälligt behöver byta tex när man är utomlands eller av andra skäl?
Eller vill använda en annan telefon tillfälligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Hur funkar det med esim om man tillfälligt behöver byta tex när man är utomlands eller av andra skäl?
Eller vill använda en annan telefon tillfälligt?

Det går väl flytta e-sim precis som vanliga fysiska simkort? Mellan telefoner också lite hur en vill.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det går väl flytta e-sim precis som vanliga fysiska simkort? Mellan telefoner också lite hur en vill.

Nej. Du måste hämta ett nytt eSIM från operatören när du vill flytta det. I framtiden sägs det att man ska på något sätt kunna flytta det med hjälp av sin andra telefon men där är vi inte än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej. Du måste hämta ett nytt eSIM från operatören när du vill flytta det. I framtiden sägs det att man ska på något sätt kunna flytta det med hjälp av sin andra telefon men där är vi inte än

Okej, då gör jag något fel gissar jag som flyttar mitt e-sim mellan mina iPhones lite hur jag vill.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, då gör jag något fel gissar jag som flyttar mitt e-sim mellan mina iPhones lite hur jag vill.

Då är det något som Apple implementerat på iOS, finns inte på Android sidan, så då krävs det iPhone telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då är det något som Apple implementerat på iOS, finns inte på Android sidan, så då krävs det iPhone telefoner

Så med andra ord går det utmärkt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så med andra ord går det utmärkt.

Mja, Ska man säga att det fungerar utmärkt ska det fungera på både iOS och Android, något som det inte gör enligt mig. Säg att jag har en iPhone och en Pixel telefon, då går det inte. Så nej, det går inte utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig