Lönesamtal, lön, "bonusar" och taktik: “Ny medellön och ‘Bonus’” eller “Ny hög lön och ingen ‘Bonus’”?

Permalänk

Lönesamtal, lön, "bonusar" och taktik: “Ny medellön och ‘Bonus’” eller “Ny hög lön och ingen ‘Bonus’”?

Hej Sweclockers,

“Övergripande:”
Jag är examinerad högskoleingenjör inom datateknik och har jobbat som programmerare i ca 6 år, men varit kontrollerat sjukskriven till och från (med bra kontakt med läkare och psykolog hos regionen/vården med grund i psykos, autism/asperger, trötthet, huvudvärk, stress med mera). Jag hade samtal för några veckor sedan med min chef där vi skulle diskutera lön. Han berättade även rätt plötsligt att det är arbetsbrist för min del så jag kommer bli uppsagd. Facket är inblandat i MBL-delarna på djupet och så vidare.

Så det jag, chefen och facket har hamnat på nu är frågan om ny lön samt en del frågetecken om en “bonus” som chefen hade lovat att jag skulle få för 3 år sedan. Jag har under dessa 3 år frågat min chef hur det blir med “bonusen”, men antingen så “duckar” han för frågan eller blir typ arg. Jag får blockeringar (“blackout”/”associationsångest” med mera) eftersom jag inte kan kommunicera med personer jag inte känner helt som blir arga utan giltig orsak, i dagsläget.

“Detaljer kring bonusen:”
Jag började på detta teknikföretag våren 2018 med ingångslön 28000 kr/månad. Jag fick i uppgift att programmera ett program som skulle fungera både för Android och Windows som via blåtand skulle kommunicera med en elektronikbox som gör mätningar på rotorer i industrin. Mjukvaran jag programmerade presenterar sedan hur man åtgärdar vissa typer av problem som rotorn har. Så att rotorn/maskinen håller och fungerar längre tid framöver helt enkelt.

I september 2019 fick jag psykos. Typ att gå in i väggen. Jag har arbetat 0%, 25% och 50% till och från.

I början av 2020 sa min chef att jag kommer få löneförhöjning samt bonus när jag blir färdig med mjukvaran. Jag blev färdig med första versionen av mjukvaran våren 2020. Jag frågade om bonus och löneförhöjning men chefen sa inget.

I början av 2022 bad jag om ett samtal kring ny lön samt bonus. Det blev totalt 3 dramatiska lönesamtal där jag hade kraftfulla argument, som kom ifrån en “samlad abstrakt” bedömning kan man säga. Så i slutet av tredje lönesamtalet beslutade chefen, med lite “formell karisma”, att min nya lön skulle bli 32000 kr/månad. Men ca en timme efter lönesamtalet kom jag på att jag förträngt (supression/repression) bonusen. Så jag kikade in hos chefen lite “informellt” och frågade hur det blir med bonusen. Han sa då som taget ur luften att “Det blir ingen bonus eftersom du fick så hög lön nu samt att det blir för höga social avgifter! Du får en dator eller cykel eller något!”. Jag fick ångest, sa knappt något och gick tillbaka till mitt rum.

Under våren 2022 sjukskrev jag mig på heltid pga känsla av total utmattning (huvudvärk och trötthet). Och nu i dagarna har lön och bonus kommit på tapeten igen. Det som facket säger nu är att det kanske eventuellt skulle kunna vara lämpligare att på ett taktiskt sätt få till en “högre lön istället” för en “medelhög lön samt bonus”. För till exempel om jag får högre lön nu så kommer det ju påverka SGI. Alltså när jag nu lämnar företaget och går in i sjukskrivning utan anställning så kommer jag ju få högre sjukpenning, om vi antar att jag då får löneförhöjning. På facket lät det som eventuellt något bättre med högre lön istället för engångsbelopp (gratifikation). Kanske man ska tänka sig en högre lön istället för bonus, t ex för att jag inte vet om jag kommer vara heltidssjukskriven ½, 1, 2 eller 3 år eller mer år framöver innan jag börjar arbeta igen och kan få upp SGI/lön igen. Jag och chefen har ju inte lyckats prata om några summor alls dessutom. Jag har i mitt sinne snöat in väldigt mycket i denna “bonus”. Det blev som en “emotional trap/trauma”. Jag önskar få lite kött på benen så jag kan gå vidare i kropp och själ, där jag känner att jag gjort “någorlunda tillräckligt”.

“Frågan/diskussionen:”
Iallafall mitt inlägg blev långt, lite spretigt och “autistiskt” (kanske?) med mera. Vad har ni för tankar och tips kring lön och bonus? Kanske ni kan vara lite “psykologisk hjälp” eller vad man kan kalla det. Kanske jag ska försöka få till en högre lön istället för “lite högre lön samt bonus”? Det känns skönt att få lite mer kött på benen så att jag sedan kan släppa detta. Jag behöver lite “Mind-Blowers” till exempel.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Har du inte bonusen skriftligt bekräftad så är den nog att glömma. Ursäkta om det är jag som är dum, men varför ska du förhandla om lön om du är uppsagd?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Att som högskoleingenjör tjäna 32000 (innan skatt, antar jag?) efter att ha jobbat på samma arbetsplats i fem år känns som väldigt underbetalt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv

Hoppas du mår bättre framöver och får den hjälp du behöver men jag förstår inte heller, om du är uppsagd så är väl saken klar?

Permalänk
Medlem

Byt jobb, glöm bonusen. Du kommer aldrig se röken av den.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag tror du gör dig själv en tjänst, om du släpper helt och hållet misären med det där företaget. Om inte, bli förbannad och förstå ditt eget värde och öppna konserven inför chefen.

Endera förslag ger dig ett behövligt avslut.

Permalänk

Arbetsmarknaden inom privat sektor är tuff. Argument som man borde ha en viss lön etc gäller inte.
Utan det är mer som när man ska sälja ett hus. Olika personer får olika betalt och en mängd saker avgör, det är inte säljaren som avgör vilka brister och positiva saker som är viktiga utan det är köparen.

När jag läser ditt inlägg TS så är min första tanke olika problem. (jag själv och de flesta har olika problem)
Men detta gör att arbetsgivare blir mindre rädda att bli av med en som person. Hur mycket lön man får idag hänger direkt ihop med hur rädda de är att man söker ett annat bättre betalt jobb.
Inser arbetsgivaren att här har vi en person som inte kommer ha enkelt att få ett annat jobb med högre lön, ja då får man skitlön oavsett hur duktig man är.

*edit*
På frågan vad TS ska göra, så vet jag inte. Det är inte enkelt och det är inget bra arbetsklimat. På något sätt får man kämpa för att bli av eller minska ens problem och göra en mer attraktiv på arbetsmarknaden. Det är såklart inte enkelt..
Argument som jag borde ha.. Ja, sånt gäller inte på de företag jag har jobbat med inom IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Att som högskoleingenjör tjäna 32000 (innan skatt, antar jag?) efter att ha jobbat på samma arbetsplats i fem år känns som väldigt underbetalt.

Vet inte hur lönesättningen fungerar på den arbetsplatsen men hos oss finns det en pott att dela på och det fördelas efter prestation, vet flera som har fått 0 kr i lönehöjning efter tveksamma prestationer och med TS historia har kanske inte ökningarna varit så stora efter ingångslönen.

Permalänk
Medlem

Är det många på företaget som blir uppsagda pga arbetsbrist eller är det enbart du? Det jag undrar över är om dom använder arbetsbrist för att bli av med dig eller om det är arbetsbrist på riktigt?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

hos oss finns det en pott att dela på och det fördelas efter prestation, vet flera som har fått 0 kr i lönehöjning efter tveksamma prestationer

Fan vad bedrövligt. Ställer arbetarna mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Fan vad bedrövligt. Ställer arbetarna mot varandra.

Prestationsbaserad lön är ju typ standard idag. Inte direkt något nytt eller unikt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Prestationsbaserad lön är ju typ standard idag. Inte direkt något nytt eller unikt.

Prestationsbaserad är en sak men att inte bli belönad för ett bra arbete bara för att en medarbetare bestämde att jobba som en galning 10tim/dag är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Prestationsbaserad är en sak men att inte bli belönad för ett bra arbete bara för att en medarbetare bestämde att jobba som en galning 10tim/dag är något helt annat.

Ingen aning varför du drog upp detta. Låter som en extremt konstig tolkning av prestationsbaserad lön. Varför skulle man inte belöna en person som gjort ett bra arbete?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ingen aning varför du drog upp detta. Låter som en extremt konstig tolkning av prestationsbaserad lön. Varför skulle man inte belöna en person som gjort ett bra arbete?

Läste du även det som personen skrev?
"hos oss finns det en pott att dela på och det fördelas efter prestation"
Dvs en förbestämd summa. Anställda ställs mot varandra att utprestera varandra för att skulle kunna få en större delen av potten. Bra arbete kan lämnas obelånad om det finns tillräckligt med folk som är så pass desperata att dem väljer att jobba typ 10tim/dag för att få mer pengar i slutet. Det är ju en steg tillbaka i arbetsrättsutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Läste du även det som personen skrev?
"hos oss finns det en pott att dela på och det fördelas efter prestation"
Dvs en förbestämd summa. Anställda ställs mot varandra att utprestera varandra för att skulle kunna få en större delen av potten. Bra arbete kan lämnas obelånad om det finns tillräckligt med folk som är så pass desperata att dem väljer att jobba typ 10tim/dag för att få mer pengar i slutet. Det är ju en steg tillbaka i arbetsrättsutveckling.

Fast det är inte så prestationsbaserad lön funkar. Iaf inte hos arbetsgivare som har någon slags självbevarelsedrift och behov av kompetent personal. Man har ju lönekriterier och nivåer man använder av just den anledningen. Risken med att inte belöna bra utfört arbete är ju att den anställde går någon annanstans, vilket man inte vill ska hända. Låt säga att märket är 4% då kanske man ger 5% till en och 3% till en annan. Men det är ju inga galna skillnader.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej Sweclockers,

“Övergripande:”
Jag är examinerad högskoleingenjör inom datateknik och har jobbat som programmerare i ca 6 år, men varit kontrollerat sjukskriven till och från (med bra kontakt med läkare och psykolog hos regionen/vården med grund i psykos, autism/asperger, trötthet, huvudvärk, stress med mera). Jag hade samtal för några veckor sedan med min chef där vi skulle diskutera lön. Han berättade även rätt plötsligt att det är arbetsbrist för min del så jag kommer bli uppsagd. Facket är inblandat i MBL-delarna på djupet och så vidare.

Så det jag, chefen och facket har hamnat på nu är frågan om ny lön samt en del frågetecken om en “bonus” som chefen hade lovat att jag skulle få för 3 år sedan. Jag har under dessa 3 år frågat min chef hur det blir med “bonusen”, men antingen så “duckar” han för frågan eller blir typ arg. Jag får blockeringar (“blackout”/”associationsångest” med mera) eftersom jag inte kan kommunicera med personer jag inte känner helt som blir arga utan giltig orsak, i dagsläget.

“Detaljer kring bonusen:”
Jag började på detta teknikföretag våren 2018 med ingångslön 28000 kr/månad. Jag fick i uppgift att programmera ett program som skulle fungera både för Android och Windows som via blåtand skulle kommunicera med en elektronikbox som gör mätningar på rotorer i industrin. Mjukvaran jag programmerade presenterar sedan hur man åtgärdar vissa typer av problem som rotorn har. Så att rotorn/maskinen håller och fungerar längre tid framöver helt enkelt.

I september 2019 fick jag psykos. Typ att gå in i väggen. Jag har arbetat 0%, 25% och 50% till och från.

I början av 2020 sa min chef att jag kommer få löneförhöjning samt bonus när jag blir färdig med mjukvaran. Jag blev färdig med första versionen av mjukvaran våren 2020. Jag frågade om bonus och löneförhöjning men chefen sa inget.

I början av 2022 bad jag om ett samtal kring ny lön samt bonus. Det blev totalt 3 dramatiska lönesamtal där jag hade kraftfulla argument, som kom ifrån en “samlad abstrakt” bedömning kan man säga. Så i slutet av tredje lönesamtalet beslutade chefen, med lite “formell karisma”, att min nya lön skulle bli 32000 kr/månad. Men ca en timme efter lönesamtalet kom jag på att jag förträngt (supression/repression) bonusen. Så jag kikade in hos chefen lite “informellt” och frågade hur det blir med bonusen. Han sa då som taget ur luften att “Det blir ingen bonus eftersom du fick så hög lön nu samt att det blir för höga social avgifter! Du får en dator eller cykel eller något!”. Jag fick ångest, sa knappt något och gick tillbaka till mitt rum.

Under våren 2022 sjukskrev jag mig på heltid pga känsla av total utmattning (huvudvärk och trötthet). Och nu i dagarna har lön och bonus kommit på tapeten igen. Det som facket säger nu är att det kanske eventuellt skulle kunna vara lämpligare att på ett taktiskt sätt få till en “högre lön istället” för en “medelhög lön samt bonus”. För till exempel om jag får högre lön nu så kommer det ju påverka SGI. Alltså när jag nu lämnar företaget och går in i sjukskrivning utan anställning så kommer jag ju få högre sjukpenning, om vi antar att jag då får löneförhöjning. På facket lät det som eventuellt något bättre med högre lön istället för engångsbelopp (gratifikation). Kanske man ska tänka sig en högre lön istället för bonus, t ex för att jag inte vet om jag kommer vara heltidssjukskriven ½, 1, 2 eller 3 år eller mer år framöver innan jag börjar arbeta igen och kan få upp SGI/lön igen. Jag och chefen har ju inte lyckats prata om några summor alls dessutom. Jag har i mitt sinne snöat in väldigt mycket i denna “bonus”. Det blev som en “emotional trap/trauma”. Jag önskar få lite kött på benen så jag kan gå vidare i kropp och själ, där jag känner att jag gjort “någorlunda tillräckligt”.

“Frågan/diskussionen:”
Iallafall mitt inlägg blev långt, lite spretigt och “autistiskt” (kanske?) med mera. Vad har ni för tankar och tips kring lön och bonus? Kanske ni kan vara lite “psykologisk hjälp” eller vad man kan kalla det. Kanske jag ska försöka få till en högre lön istället för “lite högre lön samt bonus”? Det känns skönt att få lite mer kött på benen så att jag sedan kan släppa detta. Jag behöver lite “Mind-Blowers” till exempel.

Har du inget skriftligt om en bonus så är det bara att gå vidare med livet.
Med tanke på den undermåliga löneutvecklingen (och lönen) så bör du se dig efter ett nytt jobb snarast. Du borde ligga närmre 42k än 32k med 6 år under bältet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Läste du även det som personen skrev?
"hos oss finns det en pott att dela på och det fördelas efter prestation"
Dvs en förbestämd summa. Anställda ställs mot varandra att utprestera varandra för att skulle kunna få en större delen av potten. Bra arbete kan lämnas obelånad om det finns tillräckligt med folk som är så pass desperata att dem väljer att jobba typ 10tim/dag för att få mer pengar i slutet. Det är ju en steg tillbaka i arbetsrättsutveckling.

Tror du övertolkar det som faktiskt skrevs.

Tveksamma insatser är inte samma som bra insatser.
Och...alla organisationer i hela världen har en begränsad mängd pengar till löneökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej Sweclockers,

“Övergripande:”
Jag är examinerad högskoleingenjör inom datateknik och har jobbat som programmerare i ca 6 år, men varit kontrollerat sjukskriven till och från (med bra kontakt med läkare och psykolog hos regionen/vården med grund i psykos, autism/asperger, trötthet, huvudvärk, stress med mera). Jag hade samtal för några veckor sedan med min chef där vi skulle diskutera lön. Han berättade även rätt plötsligt att det är arbetsbrist för min del så jag kommer bli uppsagd. Facket är inblandat i MBL-delarna på djupet och så vidare.

Så det jag, chefen och facket har hamnat på nu är frågan om ny lön samt en del frågetecken om en “bonus” som chefen hade lovat att jag skulle få för 3 år sedan. Jag har under dessa 3 år frågat min chef hur det blir med “bonusen”, men antingen så “duckar” han för frågan eller blir typ arg. Jag får blockeringar (“blackout”/”associationsångest” med mera) eftersom jag inte kan kommunicera med personer jag inte känner helt som blir arga utan giltig orsak, i dagsläget.

“Detaljer kring bonusen:”
Jag började på detta teknikföretag våren 2018 med ingångslön 28000 kr/månad. Jag fick i uppgift att programmera ett program som skulle fungera både för Android och Windows som via blåtand skulle kommunicera med en elektronikbox som gör mätningar på rotorer i industrin. Mjukvaran jag programmerade presenterar sedan hur man åtgärdar vissa typer av problem som rotorn har. Så att rotorn/maskinen håller och fungerar längre tid framöver helt enkelt.

I september 2019 fick jag psykos. Typ att gå in i väggen. Jag har arbetat 0%, 25% och 50% till och från.

I början av 2020 sa min chef att jag kommer få löneförhöjning samt bonus när jag blir färdig med mjukvaran. Jag blev färdig med första versionen av mjukvaran våren 2020. Jag frågade om bonus och löneförhöjning men chefen sa inget.

I början av 2022 bad jag om ett samtal kring ny lön samt bonus. Det blev totalt 3 dramatiska lönesamtal där jag hade kraftfulla argument, som kom ifrån en “samlad abstrakt” bedömning kan man säga. Så i slutet av tredje lönesamtalet beslutade chefen, med lite “formell karisma”, att min nya lön skulle bli 32000 kr/månad. Men ca en timme efter lönesamtalet kom jag på att jag förträngt (supression/repression) bonusen. Så jag kikade in hos chefen lite “informellt” och frågade hur det blir med bonusen. Han sa då som taget ur luften att “Det blir ingen bonus eftersom du fick så hög lön nu samt att det blir för höga social avgifter! Du får en dator eller cykel eller något!”. Jag fick ångest, sa knappt något och gick tillbaka till mitt rum.

Under våren 2022 sjukskrev jag mig på heltid pga känsla av total utmattning (huvudvärk och trötthet). Och nu i dagarna har lön och bonus kommit på tapeten igen. Det som facket säger nu är att det kanske eventuellt skulle kunna vara lämpligare att på ett taktiskt sätt få till en “högre lön istället” för en “medelhög lön samt bonus”. För till exempel om jag får högre lön nu så kommer det ju påverka SGI. Alltså när jag nu lämnar företaget och går in i sjukskrivning utan anställning så kommer jag ju få högre sjukpenning, om vi antar att jag då får löneförhöjning. På facket lät det som eventuellt något bättre med högre lön istället för engångsbelopp (gratifikation). Kanske man ska tänka sig en högre lön istället för bonus, t ex för att jag inte vet om jag kommer vara heltidssjukskriven ½, 1, 2 eller 3 år eller mer år framöver innan jag börjar arbeta igen och kan få upp SGI/lön igen. Jag och chefen har ju inte lyckats prata om några summor alls dessutom. Jag har i mitt sinne snöat in väldigt mycket i denna “bonus”. Det blev som en “emotional trap/trauma”. Jag önskar få lite kött på benen så jag kan gå vidare i kropp och själ, där jag känner att jag gjort “någorlunda tillräckligt”.

“Frågan/diskussionen:”
Iallafall mitt inlägg blev långt, lite spretigt och “autistiskt” (kanske?) med mera. Vad har ni för tankar och tips kring lön och bonus? Kanske ni kan vara lite “psykologisk hjälp” eller vad man kan kalla det. Kanske jag ska försöka få till en högre lön istället för “lite högre lön samt bonus”? Det känns skönt att få lite mer kött på benen så att jag sedan kan släppa detta. Jag behöver lite “Mind-Blowers” till exempel.

Jag upplever att du är obekväm med ovissheten i situationen, och jag kan förstå om det känns så.
Jag är själv i en sits där jag känner mig otillräcklig mot mina arbetsgivare, men samtidigt omotiverad och olycklig för att jag inte har koll och kontroll över det jag tycker jag borde ha kontroll över, mitt liv.

Jag har inte lyckats få in en fot i mjukvarubranschen, men det verkar ju vara kutym att byta jobb så fort man vill ha mer pengar eller andra upplevelser. Det kanske inte är vad du vill göra, men du kanske skulle jobba med ett annat projekt?

Förövrigt, muntliga löften kan svikas och har de svikits en gång, då vet du hur den arbetsgivaren spelar.
T ex jobbade jag tidigare på allmän visstidsanställning trots att VDn kallade det "provanställning" muntligt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself