Fortsatt prisras för DDR5-minnen

Permalänk
Melding Plague

Fortsatt prisras för DDR5-minnen

I en färsk rapport från Trendforce fortsätter DRAM-marknaden störtdyka, vilket borgar för billigare DDR5- och DDR4-minnen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något som går ner i pris. Är ni säkra på att det är rätt?

Permalänk
Medlem

Snart så kommer det en jordbävning, översvämning eller elavbrott i närheten av fabrikerna som driver upp priserna igen

Permalänk
Medlem

Bravo, sen bli bara en rea på en vettig AM5 bräda att invänta. En hero bräda till 2500 kr jan inte vara för mycket att önska sig. Men vet att jag drömma.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_v:

Snart så kommer det en jordbävning, översvämning eller elavbrott i närheten av fabrikerna som driver upp priserna igen

Gick direkt till kommentarerna för att se om klassikern fanns där. Score!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_v:

Snart så kommer det en jordbävning, översvämning eller elavbrott i närheten av fabrikerna som driver upp priserna igen

Micron och Hynix har redan dragit ner på produktionen, de hade inte lust att vänta på en jordbävning den här gången. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_v:

Snart så kommer det en jordbävning, översvämning eller elavbrott i närheten av fabrikerna som driver upp priserna igen

Traditionsenligt.

Om inte du hade skrivit den här kommentaren så hade jag gjort det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Traditionsenligt.

Om inte du hade skrivit den här kommentaren så hade jag gjort det!

Det borde finnas en downvoteknapp

Permalänk
Snusfri

Mina RAM har sjunkit med 2000:- sedan jag köpte dom i November förra året..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_v:

Snart så kommer det en jordbävning, översvämning eller elavbrott i närheten av fabrikerna som driver upp priserna igen

LOL!
Tyvärr så har du nog helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mina RAM har sjunkit med 2000:- sedan jag köpte dom i November förra året..

Yeah, jag förutspådde detta när jag uppgraderade min maskin förra året och valde då att bara köra lite "snabbare" DDR4 på 3600mhz. Var likadant vid DDR3 och DDR4 så antog att det blir densamma. Tror hela DDR5 plattform (CPU, MOBO och RAM har sjunkit rejält i totalpris sedan släpp).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har en Prisjakt-bevakning på en uppsättning DDR5-minnen inför eventuellt framtida köp, och priset har gått ned långsamt men stadigt under ganska lång tid nu. Jag gråter inte om det fortsätter nedåt.

Vore fint om samma trend gällde moderkort ... och cpu:er ... och grafikkort ... och ...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_v:

Snart så kommer det en jordbävning, översvämning eller elavbrott i närheten av fabrikerna som driver upp priserna igen

Självklart! Dessutom skulle det inte komma på frågan att lägga fabrikerna någon annanstans än där sådant sker stup i kvarten

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli ganska sugen på 4x16GB DDR4, men jag väntar nog tills botten är nådd eller att mina nuvarande 2x8GB börjar krampa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mina RAM har sjunkit med 2000:- sedan jag köpte dom i November förra året..

Samma här, låt oss sörja tillsammans.

Permalänk

Det behöver ner mer i pris. Ska man ha en bra surflaptop idag så är det 16GB ram som man borde ha för lite framtidssäkerhet. Och kollar man på El-Giganten m.m, så blir det en väldigt dyr surfdator som man köper.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den dåliga efterfrågan inte får priserna på moderkorten att gå ner. Om det är något som behöver gå ner så är det dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det behöver ner mer i pris. Ska man ha en bra surflaptop idag så är det 16GB ram som man borde ha för lite framtidssäkerhet. Och kollar man på El-Giganten m.m, så blir det en väldigt dyr surfdator som man köper.

Ska man bara ha en bra surfdator, så är ju Macbook det enda rätta. Kommer man överens med operativsystemet så går det även använda datorn till annat, men det har inte jag lyckats med

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av employed:

Tråkigt att den dåliga efterfrågan inte får priserna på moderkorten att gå ner. Om det är något som behöver gå ner så är det dem.

Det är nog bl.a. priserna på moderkort som har gjort att försäljningen av DDR5 minne har gått sämre än vad tillverkarna vill.
Jag själv stör mig mest på laptopsidan nu. Jag misstänker att deras priser inte kommer hänga med. Och någon säg, köp löst och uppgradera själv. -Ja men de flesta billiga laptops har fastlött ramminne.

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Ska man bara ha en bra surfdator, så är ju Macbook det enda rätta. Kommer man överens med operativsystemet så går det även använda datorn till annat, men det har inte jag lyckats med

Macbook Air (16" som kanske kommer i år), 16GB ram, 512GB ssd en helt underbar dator för surf, filmkoll etc.
Det finns bara ett pyttelitet problem som är priset.
Då säger någon vad kostar motsvarande PC, ja på tok för mycket för ändamålet.

Min poäng är fallande rampriser och ssd kanske inte påverkar så mycket vara laptops. De kan ha kvar sina höga priser och det är inte första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mina RAM har sjunkit med 2000:- sedan jag köpte dom i November förra året..

Köpte du dem som en investering då?

Traditionellt så har priser på datorhårdvara sjunkit med tiden, att man fått mer prestanda per krona med tiden.
Så det har bara varit återförsäljare och tillverkare som tjänat pengar på hårdvara.

Sen när folk har kunnat scalpa grejer har det varit lite annat läge.

Men generellt är det nog en dålig idé att köpa datorhårdvara som man inte har användning för.

Permalänk
Medlem

Ja, det tar lite längre tid...Men detta kommer att hitta hit till swecmarknaden med. (som alltid)

Synd för dom som säljer.
Bra för dom som köper.

Men ändå är alla nöjda

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av patrik_v:

Snart så kommer det en jordbävning, översvämning eller elavbrott i närheten av fabrikerna som driver upp priserna igen

Skulle inte förvåna mig eller varför inte ytterligare ett stort kronkursfall?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Macbook Air (16" som kanske kommer i år), 16GB ram, 512GB ssd en helt underbar dator för surf, filmkoll etc.
Det finns bara ett pyttelitet problem som är priset.
Då säger någon vad kostar motsvarande PC, ja på tok för mycket för ändamålet.

Min poäng är fallande rampriser och ssd kanske inte påverkar så mycket vara laptops. De kan ha kvar sina höga priser och det är inte första gången.

Med tanke på att en 13” med M2 och 16GB/512GB kostar 21500 kr så lär ju en 15” hamna närmare 25000

Helt sjuuukt dyrt för en surf- och filmdator.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Finns det något bra ställe där man kan läsa om skillnader mellan frekvens och storlek? Eller kan någon vänlig själ ELI5?

Permalänk
Medlem

Grafik-minne blir billigare då måste ju grafikkorten sjunka i pris. Please?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Finns det något bra ställe där man kan läsa om skillnader mellan frekvens och storlek? Eller kan någon vänlig själ ELI5?

Här har du frekvenser iaf, vet att jag sett ett test med mängd med, men hittade det inte nu, det går att googla ^^
"DDR5 32gb vs 64gb gaming test" tex.
https://www.techpowerup.com/review/ddr5-memory-performance-sc...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag börjar bli ganska sugen på 4x16GB DDR4, men jag väntar nog tills botten är nådd eller att mina nuvarande 2x8GB börjar krampa.

2x8GB eller 16GB är så 2012. Jag har kört 32GB sedan 2014. Häng med i svängarna!

Permalänk
Medlem

Låter bra jag har ändå tänkt köra 64Gb ram från starten nu när jag bygger nytt.

Dom flesta brädorna tar ju ändå upp till 128 GB ram nu så det finns ju uppgraderingsmöjligheter längre fram.