Moderkort AM5 (Uppgraderingspaket?)
Jag har tänkt uppgradera mitt system och lutar åt att köra på en 7700X
Tycker det är svårt att veta vilka moderkort som är bra och man läser rätt mycket om instabilitet och inkompatibilitet med minnen bla.
Såg att Inet har ett uppgraderingspaket med 7700X, Tuf Gaming B650 plus och 32GB RAM.
https://www.inet.se/produkt/v101181/paket-asus-tuf-gaming-b65...
Detta uppfyller de önskemål jag har och de borde ju valt grejer som funkar ihop och är stabila? Är det en hyfsad deal?
Det har även en annan variant med ett flashigare moderkort (minne är inte inkluderat där dock) men vet inte om PCIE 5.0 för grafikkortet, en NVME-slot extra och fler USB 3-portar är värt en tusenlapp extra, vad säger ni?
https://www.inet.se/produkt/v101174/paket-asus-tuf-gaming-x67...
Har ni några andra förslag?
Fråga ang. ev framtida uppgradering av minne: Har läst att man i regel måste gå ner i hastighet om man installerar 4 minnesmoduler.
Om det nu är så, är det bättre att köpa snabbare minne och att man då inte behöver landa lika lågt om man skaffar mer senare eller är det en bregränsing som ligger enbart i moderkortet (eller processorn)?
För man vill väl inte köra med bara en sticka fram till en eventuell uppgradering?
Det är kanske inte någon jättefråga men hade varit nice att veta.
Hejsan Du tänker helt rätt när det gäller ram, aldrig köra en sticka. Det jag tror många gör när de uppgraderar är att de får tag på ett likadant kit som de redan har eller köper ett helt nytt kit och säljer det gamla om de misstänker att systemet har svårt att köra 4 stickor i full hastighet alternativt inte får tag på samma kit.
När det gäller moderkort och hur mycket man ska lägga "extra" på utökad I/O är upp till var och en om man har behov. RTX 4090 har väl bara stöd för PCIE 4.0? Svårt att avgöra hur långt in i framtiden som PCIE 4.0 kommer att börja vara en flaskhals, är väl bara för snabb lagring man behöver PCIE 5.0 idag om man nu tycker PCIE 4.0 är för långsam
Glhf!
Hejsan Du tänker helt rätt när det gäller ram, aldrig köra en sticka. Det jag tror många gör när de uppgraderar är att de får tag på ett likadant kit som de redan har eller köper ett helt nytt kit och säljer det gamla om de misstänker att systemet har svårt att köra 4 stickor i full hastighet alternativt inte får tag på samma kit.
När det gäller moderkort och hur mycket man ska lägga "extra" på utökad I/O är upp till var och en om man har behov. RTX 4090 har väl bara stöd för PCIE 4.0? Svårt att avgöra hur långt in i framtiden som PCIE 4.0 kommer att börja vara en flaskhals, är väl bara för snabb lagring man behöver PCIE 5.0 idag om man nu tycker PCIE 4.0 är för långsam
Glhf!
Tack för svaret!
Bra att veta att jag inte är HELT ute och cyklar iaf.
Jo, det är ju som du säger att man får avgöra själv vad som är värt och inte och i detta fallet så är det väl tveksamt om pcie 5 och lite mer usb-portar är värt det. Även mellan pcie3 och 4 är ju inte skillnaden så jättestor (varierar ju lite med titel) med ett 4090. Jag har ett 3080 Ti som jag väl inte har några planer på att byta i brådrasket så...
- TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden264
- Ny speldator för olika MMO, budget ~20 000 kr1
- Ingen respons från Webhallen191
- Switch 2 i Onkyo TX-NR676E -> LG OLED55B7V: tappar signalen5
- C++ och dess framtid att programmera minnessäkert - Hur går utvecklingen?1,5k
- Hur ser eran OLED monitor ut idag?16
- Kyla AMD Ryzen 7 9700X 3.8 GHz 40MB12
- Här är streamingtjänsterna i Sverige – och vad de kostar225
- Flera externa skärmar?1
- Värt att lägga 1600kr på en 7800x3d istället för 9600x till en 9070xt?8
- Köpes Laptop 1500kr till ensamstående kvinna
- Säljes Gamingstol
- Säljes Ryzen 5800x, RX 6700XT, i3 13100F moderkort osv
- Säljes iPad Air 13 Wi-Fi 128GB Space Gray
- Köpes Stereoförstärkare med fjärrkontroll
- Säljes Dell Precision 5540 14" i9-9980HK/32GB/512GB/NVIDIA Quadra T2000 2GB
- Köpes TV 55" - 65" köpes!
- Säljes Samsung Odyssey G5 – 34" WQHD (3440x1440)
- Säljes Lenovo Thinkpad P1 Gen 4 | i7 11th gen | RTX A2000
- Säljes HP DL380 G9 28 cores 256GB RAM
- AMD lägger ned styrkretsen B65019
- Noctua: Vi vill göra RTX 509022
- AMD läckte FSR 4-kod - stöd för äldre kort kan vara på väg14
- Populär Chrome-VPN avslöjad - spionerar på användare87
- 5K2K-upplösning vid 180 Hz i ny Samsung-skärm36
- Microsoft bekräftar SSD-problem30
- Gigabyte lanserar externt RTX 5090 med vätskekylning12
- Quiz: Vad är det för hårdvarumojäng på bilden?95
- Microsoft minskar spelladdningsstid med 85 procent9
- Sårbarhet i flera populära lösenordshanterare69