Permalänk

Bärbar personal computer

Jag är i behov av en ny bärbar dator. Om någon nyligen köpt en och är väldigt nöjd med den, dela gärna med er av modellen och varför ni är nöjd. Snabb,byggkvalitet,batteriet mm?

Om jag ska måste välja mellan prestanda och byggkvalitet så väljer jag prestanda.

Datorn jag behöver bör ha en riktigt snabb hårddisk, 14-16 tum. Och bra byggkvalitet. Korta laddtider är hela syftet med bytet.

Idag har jag en Lenovo(rysen från 2019 (orelevant), ddr4 32gb, SSD trött ), den har jag avskytt i 3 år. Motivera gärna innan ni förslår en ny lenovo.

Datorn kommer användas mest i dockningsstation. En 34tum och en 24tum.

Den skall inte ha några problem att hantera Autocad 2D ritningar. Det skall gå att jobba utan lagg och väntetid.

Den behöver inte ha mycket lagring 256gb räcker.

Spel är inte aktuellt för denna dator.

Håll er till ämnet, tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Blir ganska svårt att rekommendera då du inte specificerar vad du sitter på i dagsläget eller hur stora ritningar den behöver klara. AutoCAD 2D klarade min AMD laptop från 2009 om man höll sig till små modeller.

Även budget är ju bra att veta och om den ska användas professionellt eller för studier/privat.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Blir ganska svårt att rekommendera då du inte specificerar vad du sitter på i dagsläget eller hur stora ritningar den behöver klara. AutoCAD 2D klarade min AMD laptop från 2009 om man höll sig till små modeller.

Även budget är ju bra att veta och om den ska användas professionellt eller för studier/privat.

Tror inte en dator från 2009 kör autocad 2023 särskilt bra. Den ska användas till jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Tror inte en dator från 2009 kör autocad 2023 särskilt bra. Den ska användas till jobb.

Du speccade inte vilken version som var min poäng och svarade inte heller på övriga frågor.

Permalänk
Medlem

MacBook Air m1. Bästa batteritid, snygg, lätt, portabel, snabb laddning, snabb. Kommer lätt klara AutoCAD 2D
Jag använder PRO modellen men inte en stor skillnad mellan modellerna.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Skrivet av Samnils22:

MacBook Air m1. Bästa batteritid, snygg, lätt, portabel, snabb laddning, snabb. Kommer lätt klara AutoCAD 2D
Jag använder PRO modellen men inte en stor skillnad mellan modellerna.

Tack, måste dock vara en Windows dator. Men jag tror dig. Apple brukar ha bra grejer.

Permalänk
Medlem

En dator med 32 GB RAM köpt 2019 avsedd att köra AutoCAD är sannolikt en rätt kompetent maskin. Däremot blir ju Windows-installationer, särskilt på små diskar rätt ruttna över tid. Beroende på vilken budget man har är risken rätt stor att man får något sämre när man köper nytt, speciellt om man inte orkar ta reda på vilken processor/SSD man har i nuvarande burk.

Bit i det sura äpplet och installera om Windows?

Permalänk
Medlem

Vad har du får docka idag? Är en djungel så se till att nya datorn passar din docka (version av dp/Thunderbolt via usb c och version av hdmi är viktigt att veta för att göra rätt val av dator).

Kolla på en laptop som stödjer direct storage. Kommer garanterat till CAD-program när som helst. Då kommer det gå undan att ladda.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av KAD:

En dator med 32 GB RAM köpt 2019 avsedd att köra AutoCAD är sannolikt en rätt kompetent maskin. Däremot blir ju Windows-installationer, särskilt på små diskar rätt ruttna över tid. Beroende på vilken budget man har är risken rätt stor att man får något sämre när man köper nytt, speciellt om man inte orkar ta reda på vilken processor/SSD man har i nuvarande burk.

Bit i det sura äpplet och installera om Windows?

Den är inte köpt avsedd att köra autocad. Den är köpt som teknikerdator. Avsedd för att köra andra Windows program som styr elektronisk utrustning. Datorn hade 16gb ram när den köptes. Windows ominstallation kommer inte lösa rena prestanda problem i cad det kan jag lova dig. I större ritningar så laggar det när man använder trim, och tar ibland 5 min att plotta till PDF.

Risken för att jag köper någonting sämre är lika med 0.
Syftet med denna tråden är att jag vill ha tips på en ny dator. Jag har skrivit vad den kommer användas till.

Jag forsätter på egen hand. Det tar längre tid att förklara omständigheter än att själv leta rätt på en dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack ska kolla upp, är det värt att ha 13e gen intel cpu eller är skillnaden marginell?

Privat i min stationära har jag i5 12600K 3.7 GHz 20MB tillsammans med WD_BLACK SN850 1 TB NVMe och är supernöjd. Vore fint med liknande prestanda i bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Tack ska kolla upp, är det värt att ha 13e gen intel cpu eller är skillnaden marginell?

Privat i min stationära har jag i5 12600K 3.7 GHz 20MB tillsammans med WD_BLACK SN850 1 TB NVMe och är supernöjd. Vore fint med liknande prestanda i bärbara.

13e gen boostar väl lite högre men kan man hitta en 12 gen för bra pris så hade jag gått på det. Skiljer kanske 5-10% i prestanda. Jämfört med desktop så kommer en laptop aldrig kunna jämföra sig om belastningen pågår längre då kylningen kommer sätta stopp, under kortare belastning så borde man inte märka så stor skillnad. Sen verkar många tillverkare inte speca mer om diskar än NVMe så blir svårt att säga prestandan där men bör vara okej.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chibariku:

13e gen boostar väl lite högre men kan man hitta en 12 gen för bra pris så hade jag gått på det. Skiljer kanske 5-10% i prestanda. Jämfört med desktop så kommer en laptop aldrig kunna jämföra sig om belastningen pågår längre då kylningen kommer sätta stopp, under kortare belastning så borde man inte märka så stor skillnad. Sen verkar många tillverkare inte speca mer om diskar än NVMe så blir svårt att säga prestandan där men bör vara okej.

Undantaget är här MBP med "Apple Silicon", dessa trottlar inte ens efter längre tids last. Har haft den trista erfarenheten att behövt köra krävande programvara på x86-baserad bärbara (ändå en väldigt dyr modell med snabb SSD, 32 GB RAM och dGPU). Fungerar bra när det man gör händer i "bursts", men det blir skitsegt jämfört med stationär x86 och bärbara MBP i fall som använder mycket CPU-resurser under längre tid (minuter, vilket egentligen inte är jättelänge).

Så till TS: du säger inte varför Windows är ett krav, men det är faktiskt numera möjligt (och med Microsoft officiella välsignelse) möjligt att köra ARM64 versionen av Windows på "Apple Silicon" Mac:ar.

Det skrivet: skulle bara tänka på en sådan lösning om Windows är undantagsfallet, t.ex. för att köra någon speciell programvara som bara finns till Windows (det är möjligt att köra x86_64 program under ARM64 versionen av Windows). Krävande program som jag antar AutoCAD är nu för tiden (har inte kört det de senaste 25 åren...) ska man i så fall vara öppen för att köra under MacOS.

Givet din monitor-konfiguration måste du ha minst M1Pro/M2Pro, så det kostar en del...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Undantaget är här MBP med "Apple Silicon", dessa trottlar inte ens efter längre tids last. Har haft den trista erfarenheten att behövt köra krävande programvara på x86-baserad bärbara (ändå en väldigt dyr modell med snabb SSD, 32 GB RAM och dGPU). Fungerar bra när det man gör händer i "bursts", men det blir skitsegt jämfört med stationär x86 och bärbara MBP i fall som använder mycket CPU-resurser under längre tid (minuter, vilket egentligen inte är jättelänge).

Så till TS: du säger inte varför Windows är ett krav, men det är faktiskt numera möjligt (och med Microsoft officiella välsignelse) möjligt att köra ARM64 versionen av Windows på "Apple Silicon" Mac:ar.

Det skrivet: skulle bara tänka på en sådan lösning om Windows är undantagsfallet, t.ex. för att köra någon speciell programvara som bara finns till Windows (det är möjligt att köra x86_64 program under ARM64 versionen av Windows). Krävande program som jag antar AutoCAD är nu för tiden (har inte kört det de senaste 25 åren...) ska man i så fall vara öppen för att köra under MacOS.

Givet din monitor-konfiguration måste du ha minst M1Pro/M2Pro, så det kostar en del...

Det stämmer att jag inte sa varför det måste vara Windows.
Och det korta svaret är att vi kör mycket Windows program och har ett domännätverk med enbart Windows datorer.

Det långa svaret är att jag inte har undersökt möjligheterna grundligt.Jag är inte alls insatt i att det ens går att köra Windows på Mac det är ny information för mig. Kan man lita på att det fungerar utan tidskrävande felsökning på att få Windows program att fungera, jag kommer även köra en sql express på datorn, då ett program använder sql server. Den behöver enbart vara igång när man jobbar i programmet. Hur fungerar Mac med SQL? Så anledningen är väl okunskap eller rent av att man gärna väljer en beprövad väg för att slippa lära om för att i slutändan utföra samma uppgift.

Permalänk

Rättar mig själv jag mindes fel. Jag har 16GB ddr4 i min jobbdator och 32gb ddr5 i min privata stationära. Blanda ihop lite ursäkta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

U-processorerna är inte gjorda främst för prestanda utan snarare energiförbrukning. Dessutom är den som sitter i den du länkar till bara tvåkärnig, vilket knappast förbättrar prestandaläget i flertrådade program.

(Det är inte en med Ryzen du länkar till, utan den har en Intel-processor.)

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

U-processorerna är inte gjorda främst för prestanda utan snarare energiförbrukning. Dessutom är den som sitter i den du länkar till bara tvåkärnig, vilket knappast förbättrar prestandaläget i flertrådade program.

(Det är inte en med Ryzen du länkar till, utan den har en Intel-processor.)

Syftet är fortfarande att uppgradera, oklart vad syftet med ditt inlägg är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Syftet är fortfarande att uppgradera, oklart vad syftet med ditt inlägg är.

Så vad var då syftet med ditt eget inlägg? Du har ju tidigare i tråden angett helt felaktiga uppgifter kring vad det är som är så slött och dessutom angett att förslag på datorer från specifikt Lenovo, på grund av denna slöhet, särskilt måste motiveras. Köper man en dator med tvåkärnig processor med låg TDP så blir det knappast snabbt för att det står Dell på den istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Typoon9150:

Det stämmer att jag inte sa varför det måste vara Windows.
Och det korta svaret är att vi kör mycket Windows program och har ett domännätverk med enbart Windows datorer.

Det långa svaret är att jag inte har undersökt möjligheterna grundligt.Jag är inte alls insatt i att det ens går att köra Windows på Mac det är ny information för mig. Kan man lita på att det fungerar utan tidskrävande felsökning på att få Windows program att fungera, jag kommer även köra en sql express på datorn, då ett program använder sql server. Den behöver enbart vara igång när man jobbar i programmet. Hur fungerar Mac med SQL? Så anledningen är väl okunskap eller rent av att man gärna väljer en beprövad väg för att slippa lära om för att i slutändan utföra samma uppgift.

Det svarar på frågan tycker jag: du behöver köra Windows som ditt primärval, för mig skulle det utesluta att använda en Mac.

Windows på Mac via Parallells fungerar riktigt bra om det man kör under Windows är undantaget och att köra program under MacOS är normalfallet.

På x86_64 sidan har du då två huvudval i val av bärbar: acceptera att det i praktiken är en "flyttbar stationär" och få bra prestanda, eller acceptera att det inte alls kommer vara samma prestanda som en desktop om/när lasten är lite tyngre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

En i tråden var vanlig att rekommendera Dell XPS 15. Den tror jag på.

Vad säger ni räcker det intrigerade chipet Intel® Iris® Xe Graphics eller bör jag köra på ett dedikerat grafikkort. Jag kommer aldrig använda någon mer krävande än autocad och det är ju inte särskilt GPU krävande. Kommer aldrig använda 3D i autocad.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Så vad var då syftet med ditt eget inlägg? Du har ju tidigare i tråden angett helt felaktiga uppgifter kring vad det är som är så slött och dessutom angett att förslag på datorer från specifikt Lenovo, på grund av denna slöhet, särskilt måste motiveras. Köper man en dator med tvåkärnig processor med låg TDP så blir det knappast snabbt för att det står Dell på den istället.

Syftet med mitt inlägg var att markera att du fyller ut min tråd på sidospår som jag inte vill diskutera. Jag har inte föreslagit någon dator från Lenovo.

Min mening är inte att vara otrevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Syftet med mitt inlägg var att markera att du fyller ut min tråd på sidospår som jag inte vill diskutera.

Vilket givetvis inte var det inlägget jag syftade på, men du verkar väldigt sugen på att käbbla.