Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Har aldrig varit med om att de bett om det innan jag började arbeta i DK. De har aldrig bett att få se min frus heller.

Handlar säkerligen om vad man angett på ansökan som i ditt fall, anger man X inkomst och kreditupplysningen visar att Y är vad man haft senaste åren så är det klart att de vill se något bevis på X. Är X och Y i närheten av varandra så räcker ju kreditupplysningen för att se det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag fick skicka in tre lönespecar vardera för både mig och sambo, och anställningsavtal för mig (sambon är anställd av en myndighet så gissar att det spelade in).

Min lön ligger drygt 20% över den vid senast godkända deklaration så jag förstår att de ville kika - sambon hade en mer "normal" löneutveckling (2-3-ish%/år).

Det slutade med 135 punkter i rabatt mot listränta, OCH två räntefria månader om vi flyttade vår vardagsekonomi dit (inkl. starta ett sparande om 500 spänn i månaden).

Detta hos LF i Gbg/Bohuslän. Jag pratade med flera andra banker, Swedbank matchade rabatten, Nordea hade en ihärdig säljare som inte alls förstod varför jag inte ville ha hennes erbjudande om knappt 100 punkters rabatt som vi dessutom bara fick om vi startade ett månadssparande på minst 5 000 där... Danske Bank var ett skämt (trots "ett kanonavtal" för att jag är med i ett SACO-förbund, det erkände iofs säljaren när jag talade med denne).

Vi har en villa i Göteborg, 85% belåning vid ny värdering (vi flyttade in för ett halvår sedan, men skrev i februari 2022).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det blir oundvikligt när folk börjar få sparken och bli av med sina jobb. När skilsmässorna ökar och man MÅSTE sälja med förlust. Då börjar snöbollen rulla från toppen. Alla som bor i hyresrätt och har en krigskassa på några miljoner kan ju fynda rejält. Kronofogdens exekutiva auktioner på bostäder exploderar och blodet flyter på Stockholms gator. Då är det fyndläge, man cashar av bostaden och slipper räntorna.

Alla i hyresrätt med några miljoner i krigskassa? Anledningen att dom bor i hyresrätt från första början är ju att dom inte har en sådan kassa. Med undantag för de som gick ur marknaden 2021 och fick tag på förstahandskontrakt. Grattis till er få.

Folk som bor i hyresrätt har yrat om bostadsbubbla sedan 2005. Nu står vi här på 2020 års prisnivå med räntenivå från 2014 och prisnedgången har redan avtagit. Det talar för att det verkligen inte är någon bubbla. Tvärtom en mycket motiverad uppgång på en tillgång som folk bevisligen är villiga att betala en stor del av sin disponibla inkomst på.

Om vi står inför en lågkonjuktur som gör att folk blir av med jobb och tvingas sälja så kommer priserna falla mer, men det har inte med en bubbla att göra utan lågkonjunkturen. En bubbla är masspsykos, inte när man tvingas sälja pga utebliven inkomst.

Angående 70% och sänka sin amorteringsgrad som vi pratade om: ni hade rätt, jag hade rätt och människan jag pratade med på SWB hade fel. En annan på Swedbank har bekräftat och ändrat vår amorteringsgrad.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte vi skulle byta till SBAB men vår ansökan gick inte ens igenom första steget. De anser att vi har för låg inkomst.

Lön för oss båda är ca 53kkr före skatt per månad. Vi har två barn. Enda övriga lån är CSN.
Lån på hus 1,5 milj. Värde ca 3,3 miljoner.

Jag ändrade lite i ansökan och skulle vi ha en inkomst på runt 60kkr skulle den gå igenom.

Är det kört för oss att byta bank eftersom vi har för låg inkomst enligt SBAB?

Jag anser själv att vår ekonomi är god och vi kan spara runt 6kkr varje månad utan problem.

Några tips om vi vill byta bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag tänkte vi skulle byta till SBAB men vår ansökan gick inte ens igenom första steget. De anser att vi har för låg inkomst.

Lön för oss båda är ca 53kkr före skatt per månad. Vi har två barn. Enda övriga lån är CSN.

Jag ändrade lite i ansökan och skulle vi ha en inkomst på runt 60kkr skulle den gå igenom.

Jag anser själv att vår ekonomi är god och vi kan spara runt 6kkr varje månad utan problem.

Din KALP blir troligtvis för låg. Den baseras på schablon-kostnader. Så även om ni sparar 6k per månad så säger inte kalkylen det.
Men testa ringa till SBAB och prata med dom. Det går säkert att kolla lite extra.
Men barn är en riktigt stor kostnadspost i kalkylen för KALP

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har SBAB med lägre inkomst än er när jag tog lånet,tror jag hade 31kkr. Tog lånet 2015
Värde bostad ~3.2M, lån 1.8m

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har SBAB med lägre inkomst än er när jag tog lånet,tror jag hade 31kkr. Tog lånet 2015
Värde bostad ~3.2M, lån 1.8m

Det är väl så att bankerna har blivit hårdare med KALP med tanke på inflationen. Vi hade lägre inkomst när vi för ca 12 år sedan köpte vårt hus och det var inga problem alls då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Det är väl så att bankerna har blivit hårdare med KALP med tanke på inflationen. Vi hade lägre inkomst när vi för ca 12 år sedan köpte vårt hus och det var inga problem alls då.

Flyttade precis in i hus, förvisso inga barn, men ingen partner heller så större risk för banken. 2,5MSEK~ lån, 50k brutto/mån.

Var aldrig något snack om för låg inkomst med de bankerna jag talade med. Borde inte vara något problem för er kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Din KALP blir troligtvis för låg. Den baseras på schablon-kostnader. Så även om ni sparar 6k per månad så säger inte kalkylen det.
Men testa ringa till SBAB och prata med dom. Det går säkert att kolla lite extra.
Men barn är en riktigt stor kostnadspost i kalkylen för KALP

Jag testade att stoppa in siffrorna plus lite egna antaganden i SBAB:s snurra, utan studielån eller bil, och barnen slår rätt mycket. Lånebeloppet mer än halverades av två barn jämfört med inga.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av b-fire:

En snabb titt hos FI ger att KALP-schablonerna 2020 är:
17.7k för samboende
3.7k per barn
4k driftskostnad småhus

Konsumentverket som tar fram siffrorna har för 2023, som är i samma "ballpark".
Höftar jag vilt så får jag det till ca 28k där.

Det är alltså schablonbelopp som sedan bankerna lägger på bostadskostnaden (ränta-amortering), siffran måste fortsätta vara grön och de har såklart även någon form av säkerhetskrav. 2022 var snittkalkylräntan 6.8% på bolånen. (Bankerna kan ha alternativa Schablonbelopp eller egna nivåer på säkerhetskrav).

För er blir det alltså:
28k Schablonbelopp
6.8% ränta på lånet (8500kr i ränta/mån)
1% amortering (1250 kr/mån)
Minimum 38k/mån efter skatt för att gå ±0.

Räkna snabbt med 30% skatt på inkomst så landar vi på 37k/mån efter skatt. Sedan ska ju även det där CSN-lånet in i kalkylen vilket såklart är allt mellan 200 och 1400 kr/mån.

Jag misstänker att det är ungefär samma sak siffror som banken räknar med.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

[...] Att skarva på sanningen vid förhandling med nuvarande bank är en sak men att ingå ett nytt avtal och ljuga rakt ut kan knappast vara värt det för att spara några räntepunkter...

Jag var alldeles för långsam med att skicka in min ränteoffert så behövde göra en ny ansökan, då hade ju även styrräntan ökat också, så jag skippade det helt. Och lät bli att ljuga för banken, som tur är. Vill ju inte in på kåken.

Skrivet av b-fire:

... som fortsättning på min räntehistoria så beviljade SBAB flytt av mitt bolån (74% belåningsgrad) med studentekonomi (tjänstledig) till 3.94% (Nordea 4,04% men effektiv ränta 4,14%).
Tycker er situation låter väldigt stabil, utan att veta hur mycket två barn kostar i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

De är lite hårda på SBAB, jag ansökte i jan 2021 (flytt från SEB), hade en lön på ca 39k och ett barn varannan vecka att försörja.
850k i lån På huset.
De ansåg att jag skulle få ca 1000kr över i deras beräkning så jag fick lånet men vid tidpunkten tror jag att jag sparade ca 10k i månaden.
Så jag vet inte riktigt hur deras KALP ser ut men tuff är den i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Planeto:

Hej,

Med normala övriga utgifter bör du klara dig bra även vid lite högre räntor.

Om du är orolig för din månadskostnad finns det en poäng med att amortera ner ditt lån till 70% belåningsgrad (150 000kr) och sen minska din amortering med 1%. Vid 5% ränta skulle det minska din månadskostnad från 10500kr till 8235kr (exkl. skatteavdrag) för ränta och amortering.

Annars tycker jag alla bör ha en bra buffert just nu, så att lägga in alla dina sparpengar rekommenderar jag nog inte.

Ja jag undrar vem fasen har 14.000 kr i övriga utgifter som är framräknade enligt "schablonvärden från Konsumentverket".

Kollar nu på Länsförsäkringars bolånesida.

Är det omöjligt för bankerna att förbise kalkylerna och istället ta en titt på verkligheten?

Permalänk
Medlem

Har bankerna sämre marginal nu?
Jag har tidigare haft 1.39 i ränterabatt för ett år sedan.
Nu erbjuder dom 1.19 när rörliga löpt ut...?
Tycker det känns snålt, och alltid jävligt jobbigt att behöva gå till grannbanken för att behöva pruta.

5.1mk i lån på hus värderad till 6.5 innan tillbyggnation som nu är gjort.
51.200kr x 2 bruttolöner
Företagsengagemang samma bank.

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Tycker det känns snålt, och alltid jävligt jobbigt att behöva gå till grannbanken för att behöva pruta.

51.200kr x 2 bruttolöner

Hej,

Vad blev din rörliga ränta efter rabatt?
Är det på hela lånet eller bara delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Hej,

Vad blev din rörliga ränta efter rabatt?
Är det på hela lånet eller bara delar?

3.75% på Handelsbanken. Tyvärr 3 rörliga lån, 3.9(ord. huslån) + .2 (solceller) + 1.0 (tillbyggnatition).
What to do

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

3.75% på Handelsbanken. Tyvärr 3 rörliga lån, 3.9(ord. huslån) + .2 (solceller) + 1.0 (tillbyggnatition).
What to do

Jag skulle säga att 3,75% är en bra ränta i din situation.

Du har relativt hög belåningsgrad
Du har delat lånet i 3 delar vilket ger dig sämre förutsättningar för förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

51.200kr x 2 bruttolöner

Det sägs att deras marginaler på bolån gått ner, men samtidigt är deras räntenetto fortfarande relativt oförändrat eftersom de inte ger så mycket ränta på sparkonton. Har dock inte dubbelkollat detta mot tillgänglig publik data.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Jag skulle säga att 3,75% är en bra ränta i din situation.

Du har relativt hög belåningsgrad
Du har delat lånet i 3 delar vilket ger dig sämre förutsättningar för förhandling.

Spelar väl ingen roll att lånet är i tre delar när samtliga är rörliga? Eller missar jag något?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Spelar väl ingen roll att lånet är i tre delar när samtliga är rörliga? Eller missar jag något?

Nej, det är mig veterligen främst när man har olika bindningstider som man på grund av inlåsningseffekten det skapar får ett försämrat förhandlingsläge. Flera lån kan möjligen skapa aningen mer administration, men borde vara försumbart.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

What to do

Vad händer om du vill ha ut amorteringsunderlaget från din nuvarande bank? För min del gav det ytterligare 0,14 i rabatt då de fattade att jag ville har mer rabatt och kunde överväga byta bank.

Började alltså på 1,04 och slutade på 1,38 i ”rabatt” hos Swedbank.

Permalänk

Har ingen direkt fråga men hur mycket får ni som bor i bostadsrätt eller hus betala mer per månad? Handlar det bara om ett par tusen kr mer i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ingen direkt fråga men hur mycket får ni som bor i bostadsrätt eller hus betala mer per månad? Handlar det bara om ett par tusen kr mer i månaden?

Nja, det beror ju helt på storleken på folks lån. Sedan botten har folks räntekostnader stigit 3-5 gånger, vilket givetvis kan bli ganska mycket mer per månad på ett stort lån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad händer om du vill ha ut amorteringsunderlaget från din nuvarande bank? För min del gav det ytterligare 0,14 i rabatt då de fattade att jag ville har mer rabatt och kunde överväga byta bank.

Hur ofta måste du förhandla om rabatten?
Såg att man kunde få ungefär samma hos danske bank genom TCO. Prutat och klart utan förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

räkna på det, om du har ett lån på 2 miljoner.
För ett år sedan kunde du betala drygt 1 procent ränta, strax under 2000 per månad exkl ränteavdrag.
Nu är räntan uppåt 4 procent, dvs ca 8000 per månad exkl ränteavdrag på 30 procent.
Hittils är ökningen ca 5000-6000 kronor exkl ränteavdrag.

Det spås att det kommer toppa på ca 5 % bolåneränta.

Så det kommer handla om ca 8000*0,7 i ökade kostnader per månad bara på räntan.

Lägg där till nån tusenlapp för el för villor samt några hundralappar i ökad avgift för bostadsrätt. Sen så har ju allt annat blivit dyrare också.

Så ja, för många är det en en faktor högre kostnad. Flera hundra procent.

För att kompensera inflationen (räntehöjningarna) skulle det krävas 20-30% löneökningar. (Ja, räntekostnaderna är en del av inflationen och bidrar till ökade kostnader och prisökningar i alla led. Fordon, maskiner, fastigheter och övriga investeringar görs på kredit. Riksbanken räknar dock bort den direkta effekten av räntan vilken utgör en fjärdedel av inflationen just nu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Hur ofta måste du förhandla om rabatten?
Såg att man kunde få ungefär samma hos danske bank genom TCO. Prutat och klart utan förhandling.

Årligen. Har tyvärr inget gruppförhandlat via SEKO :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Hej,

Förlåt läste fel, jag trodde endast huslånet var obundet.

Om alla är obundna spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

hade förstått fel, så hade fått 1.39 i rabatt. Listräntan är 5.14% iaf. Så då känns det bättre iaf.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

En snabb titt hos FI ger att KALP-schablonerna 2020 är:
17.7k för samboende
3.7k per barn
4k driftskostnad småhus

Konsumentverket som tar fram siffrorna har för 2023, som är i samma "ballpark".
Höftar jag vilt så får jag det till ca 28k där.

Det är alltså schablonbelopp som sedan bankerna lägger på bostadskostnaden (ränta-amortering), siffran måste fortsätta vara grön och de har såklart även någon form av säkerhetskrav. 2022 var snittkalkylräntan 6.8% på bolånen. (Bankerna kan ha alternativa Schablonbelopp eller egna nivåer på säkerhetskrav).

Jag misstänker att det är ungefär samma sak siffror som banken räknar med.

17,7 tkr som är pengar som är kvar efter mat eller när alla räkningar och sådant är betalda?

Visste inte att ungar är så dyra. Fyra tusen är inget att fnysa åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

17,7 tkr som är pengar som är kvar efter mat eller när alla räkningar och sådant är betalda?

Visste inte att ungar är så dyra. Fyra tusen är inget att fnysa åt.

17700 kr i omkostnader, inte kvar att leva på.

3700 kr/mån för en unge fnyser jag åt, det räcker inte på långa vägar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.