Google pudlar efter filbegränsning i Drive

Permalänk
Melding Plague

Google pudlar efter filbegränsning i Drive

Under de senaste veckorna har Google börjat testa att begränsa antalet filer användare kan placera i molnlagringstjänsten Drive, men har nu backat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

... fick märkligt nog meddelande av det slaget är dock ej betalande prenumerant.🤔

Permalänk
Medlem

En försämring utan att ge något i utbyte brukar sällan falla i god jord. Man kan undra vad de tänkte. Men eftersom det är Google bör man snarare fråga sig om de tänkte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är en sån nyhet som jag har svårt att veta vad jag ska tänka om. Jag förstår att det "är meningen" att man ska tycka att Google gjort något förskräckligt, men det låter som att deras första ansats förmodligen hade varit det optimala för användarbasen som helhet, nu får de bygga en dyrare lösning på problemet istället som nästan ingen har nytta av.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Man kan ju tycka att begränsningen endast borde sitta i hur stort utrymme man har.

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden skulle man ha fem miljoner filer på 4 kb? Det finns databas-servers att hyra om det är det man ska ha

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Finns google drive med obegränsad lahringsmängd. 5 miljoner filer är inte alls mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns google drive med obegränsad lahringsmängd. 5 miljoner filer är inte alls mycket.

Det är ca 137 filer om dagen i 100 år. Inget en vanlig privatperson lär behöva.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är en sån nyhet som jag har svårt att veta vad jag ska tänka om. Jag förstår att det "är meningen" att man ska tycka att Google gjort något förskräckligt, men det låter som att deras första ansats förmodligen hade varit det optimala för användarbasen som helhet, nu får de bygga en dyrare lösning på problemet istället som nästan ingen har nytta av.

Det är bara deras eget fel som säljer tjänsten lagringsutrymme där kostnadsfaktorn är antal byte och inte lagring av X antal filer. Att sedan marknadsföra sig till företag och inte bara privatpersoner så är det väl inte så konstigt att många når upp till bra mycket mer än 5 miljoner enskilda filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är bara deras eget fel som säljer tjänsten lagringsutrymme där kostnadsfaktorn är antal byte och inte lagring av X antal filer. Att sedan marknadsföra sig till företag och inte bara privatpersoner så är det väl inte så konstigt att många når upp till bra mycket mer än 5 miljoner enskilda filer.

Ja, det är klart att det blir ett problem för dem själva att de inte satt gränser på alla möjliga ledder, det är det vi ser exempel på.
Det är väl dock den ständigt pågående interna konflikten mellan folk som "jobbar med data" (förstår att en gräns behövs) och folk som jobbar med marknadsföring (vill inte ha en gräns, för det säljer sämre med en massa "krångliga" begränsningar).

Jag vet inte var gränsen borde gå, men rimligen borde det existera en gräns så att man kan leverera en rimlig tjänst i verkligheten också.
När det inte existerar någon dokumenterad gräns brukar det i verkligheten sluta med att när användare går alldeles för långt så landar man i "detta är inte rimlig användning av tjänsten, vi slänger ut problemanvändaren med hänvisning till avsnitt x i användaravtalet".
Ser det som en direkt parallell till de här kategorin av tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1687025-telias-mobila-... som det dyker upp nya varianter av då och då.

5 miljoner filer *per användare* är rätt mycket ändå för den typ av användning man tänker sig att Google Drive faktiskt är avsett för, men uppenbarligen finns det ju andra användningsområden än de man direkt ser framför sig.

Jag säger inte att specifikt 5M nödvändigtvis är rätt gräns, däremot är det i princip alltid orimligt när det inte anges en gräns om det inte gäller något som självregleras pga tjänstens natur, för när någon då försöker utnyttja detta "för mycket" så slutar det *alltid* i konflikt eftersom det inte funkar i verkligheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Varför i hela friden skulle man ha fem miljoner filer på 4 kb? Det finns databas-servers att hyra om det är det man ska ha

Skrivet av ronnylov:

Finns google drive med obegränsad lahringsmängd. 5 miljoner filer är inte alls mycket.

Skrivet av dagas:

Det är ca 137 filer om dagen i 100 år. Inget en vanlig privatperson lär behöva.

Ehm ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ehm ...

<Uppladdad bildlänk>

Bevisar ju min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ehm ...

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för något?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

52 TB på nästan 10 miljoner filer ger ungefär 5.5 MB styck - så en gissning är väldigt stor mängd med bilder.

på jobbet (liten firma) så är det helt klart bilder från olika jobb (där man får fotografera) som belägger plats på servern och det ökar hela tiden och det är över en miljon filer totalt idag.

för en lite större firma så är det inte så svårt att trava över 5 miljon-gränsen inom ganska snar tid.

---

Frågan är om Google börja få interna bekymmer om filantalet överstiger en viss gräns och därför fokuserar på antalet filer per bucket/kund och inte filernas storlek - dvs. metadatan... nu borde Google förvisso vara experter på just skalningsproblematik...

Detta borde heller inte vara ett bekymmer då program som 'rclone' jobbar direkt mot molnlagrings-tjänsternas bucket/chunk struktur och vid behov emulerar ett för OS och klientprogram begriplig filstruktur, och då ofta lokalt på klientdatorn och de flesta molnlagringsbaserade klientprogram brukar också försöka minimera trafiken mellan klientdatorn och molnlagrings-tjänsten då när överföringsmängden går över en viss nivå så börja det kosta pengar på flertal olika molntjänster - speciellt då att läsa tillbaka data från molnlagringstjänsten.