Permalänk

12700K hög vcore / VID.

Hej Swec,

Sitter på en 12700K monterad på en MSI z690 Tomahawk.

När jag byggde ihop datorn (för längesen) märke jag under stresstest att tempen drog iväg ordenligt, 100+ grader på bara några sekunder i stock. Ändrade då lite inställningar i BIOS och lyckades få den att hålla nere tempen under load (ingen OC).

Men för skojs skull körde jag nyligen lite tester för att se hur datorn presterade. Märkte då att min CPU score alltid var alldeles för låg. Gjorde då en reset av bios för att se om det blev någon skillnad, vilket det blev. Nu presterade den som förväntat.

Men tempen drog iväg igen alldeles för snabbt. Såg då att vcore låg på nästan 1.4v när den stod i auto. Verkar som processorn vill ha 1.38v om man ser till VID.

Pillade vidare och insåg att den är stabil runt 1.24-1.25v vcore. Nu höll sig tempsen på okej nivå även under AVX. Perfekt tänkte jag.

Nu till problemet jag skulle vilja ha hjälp med. I dagsläget så kör jag "override mode" på vcore, vilket gör att den alltid ligger på 1.24-1.25v.

Men jag skulle vilja ha så att den sänker vcore i idle. Trodde det var "adaptive" som gällde, men till min förvåning så var det enda som hände att vcore drog iväg till nära 1.4v igen.

Någon som har några tips och idéer?

Permalänk

har inte nån auto överklock funktion igån typ asus enhancment eller liknande? tror msi har något liknande också men minns inte vad det heter.

dessa är relativt kända för att fläska på en jäkla mass extra spänning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag inte så bekväm med MSI moderkort men där borde finnas någon inställning i stil med "V-core offset".

Med det sagt så hade jag nog sovit gott fast min legat på 1.25V konstant så länge den är stabil under belastning.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har inte nån auto överklock funktion igån typ asus enhancment eller liknande? tror msi har något liknande också men minns inte vad det heter.

dessa är relativt kända för att fläska på en jäkla mass extra spänning.

Nej det är avstängt, MSI har "game boost".

Skrivet av anon347775:

Nu är jag inte så bekväm med MSI moderkort men där borde finnas någon inställning i stil med "V-core offset".

Med det sagt så hade jag nog sovit gott fast min legat på 1.25V konstant så länge den är stabil under belastning.

Mitt första MSI också, har mest haft Asus innan och tycker nog Asus har bättre BIOS faktiskt.

Ja offset finns, men det verkar inte vilja fungera riktigt som jag vill. Ska kolla på det lite mera.

Valde offset och hade allting annat auto, då pendlade den 1.23-1.25 i last. Sen försökte jag ställa in offset manuellt men då var den uppe i 1.38v och vägrade gå ned. Satte tillbaka till auto och den drog på 1.412v.

Riktigt skumt beteende måste jag säga. Försökte ställa in Vf-kurva med Intel XTU men det verkar inte fungera riktigt heller.

Permalänk

Jag vet inte vad som hänt nu, men helt plötsligt så verkar allt fungera som det är tänkt med allting på auto. Mycket skumt detta.

Kanske det hände något när jag flashed BIOS till det senaste och det var därför den började balla ur.

Permalänk

Hittade "felet". Det finns en inställning i BIOS som heter "CPU Lite Load". Den ställer sig på steg 9 i auto. Ställde ned till steg 4 och nu är det klart mera rimligt.

https://forum-en.msi.com/faq/article/printer/cpu-lite-load

Permalänk
Medlem

Vilken sensor är det som du har som referens till VID? Räknar med att du kör hwinfo64, men ge en screenshot på vilken sensor det är du ser på.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Vilken sensor är det som du har som referens till VID? Räknar med att du kör hwinfo64, men ge en screenshot på vilken sensor det är du ser på.

VID som i vad processorn efterfrågar för vcore. Använder hwmonitor.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med "offset voltage" i adaptiv läge där man kan sänka eller öka (oftast ges i millivolt men kolla upp med moderkortstillverkarens instruktioner) jämfört med vad det kör med så då funkar alla strömsparlägen och sånt också.

Sen ifall du inte har uppdaterat bios kan det vara en idé också speciellt när du sitter med ett Z690 moderkort. Vet bara mitt Z690 gav riktigt crazy spänning vid auto inställningar för min 13700K, var uppe i 1.452v vid full last. Med senaste bios med auto inställningar var det där kring 1.38~1.39v istället t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har du också en sensor för moderkortet? Den visar normalt mycket mer riktiga siffror. Alltså det man satt i bios samt hur mycket vcore det blir med load efter loadline (droop) slår in. Vet jag lurat mig själv flera gånger på detta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Du kan köra med "offset voltage" i adaptiv läge där man kan sänka eller öka (oftast ges i millivolt men kolla upp med moderkortstillverkarens instruktioner) jämfört med vad det kör med så då funkar alla strömsparlägen och sånt också.

Sen ifall du inte har uppdaterat bios kan det vara en idé också speciellt när du sitter med ett Z690 moderkort. Vet bara mitt Z690 gav riktigt crazy spänning vid auto inställningar för min 13700K, var uppe i 1.452v vid full last. Med senaste bios med auto inställningar var det där kring 1.38~1.39v istället t.ex.

Min ligger på 1.20-1.25 nu efter jag ändrade lite inställningar när man kör stresstest. Har senaste BIOS. Håller sig runt 80-85 grader istället för att gå upp i 100+ efter 1 sek.

Kör även en lite överklock så den boostar 4.8Ghz på alla kärnor, vcore runt 1.27v i last och runt 90 grader i AVX stresstest.

Viktigt att stänga av "IA CEP" i BIOS, annars tappar man prestanda när man inte ger CPUn lika mycket effekt.

Skrivet av marcusOCZ:

Har du också en sensor för moderkortet? Den visar normalt mycket mer riktiga siffror. Alltså det man satt i bios samt hur mycket vcore det blir med load efter loadline (droop) slår in. Vet jag lurat mig själv flera gånger på detta.

https://imgur.com/5waP5ri

Ja där långt upp det står "CPU" är vcore från moderkortet. Den "riktiga" så att säga. VID = vad processorn "vill ha", vcore = vad den får.