Nvidia siktar på 450 USD med Geforce RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns som om priset hoppat 50 dollar åt fel håll. Vad motiverar ett högre pris än 3060 Ti?

Motivationen är att alla gamla 3060ti måste säljas först...

Permalänk
Medlem

128 bit bus och 8 GB ...... Detta är löjligt och öppet mål för AMD och Intel .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Årets befordran hos dessa företag:

- Jo, jag tänkte lite. Vi har teknik som skalar upp bilden artificiellt (vad man rycker om tekniken i sig kan vi ta en annan gång). Den fungerar ju bra så vi kan släppa FÖR OSS BILLIGARE kort/kretsar men vi tar helt enkelt och ÖKAR priset mot kund!

Någonstans sitter en ambitiös person på en bilföretag och tänkte... Man skulle kanske ändra hastighetsmätaren så att det står 100km/h när man bara kör 30. Då kan vi ju säga att vi har en bil som går i 500. Hum...

Nu är jag ju lite lustig här men det känns lite som det är så här de resonerar.

Det som är så märkligt är att alla man pratar med förstår att det går upp och ner i ekonomin och försäljningen. Men så fort de sitter vid rodret på ett företag så blir det blackout för då måste en tillfällig topp bli det nya "absolut lägsta läget".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kostar som ett Xx80 kort borde kosta.

Nej, Xx80 kort borde inte kosta så här mkt. Nvidia borde ge bort de korten.

(am I doing it right?)

edit: Men om vi återgår till nån form av realistisk verklighet istället, utan fantasifoster, hade jag varit ok med om 4060Ti för dessa $449 varit en AD104-200 med 12, eller tom 10, GB GDDR6. Prestanda mellan 3070Ti och 3080.

4070 hade då varit en $599 AD104-350 (och 12GB GDDR6X) dvs endast ett fåtal kärnor avslagna (samma som 4080 Mobile) och i princip 4070Ti prestanda.

4070Ti hade inte behövt existera. Och 4080 hade startat på $899.

Det hade i sin tur gett att AMD hade satt 7900 XT (aka 7900 XTX) på $849 och 7800 XT (aka 7900 XT) på $699. Typ.

Magkänslan säger att Nvidia hade levt väl även då (nog tuffare för AMD) samtidigt som kunderna hade shoppat på rätt bra = det hade varit relativt fredligt i Graffe-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

128 bit bus och 8 GB ...... Detta är löjligt och öppet mål för AMD och Intel .

Nu ser vi fram mot att de båda missar bollen och på köpet ser till att få sig själva utvisade.

Hoppet står nu till Bitboys Oy.

Permalänk
Medlem

AI är ju nya Crypto för Nvidia. 4000 går nog åt efter vart.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Spelar inte så stor roll om det presterar som ett 3070 eller 3090 TI när det bara har 8 GB VRAM. Inom något år kommer det ändå ge 3 FPS när spelen kräver 16 GB.

Jag tror du är närmare huvudet på spiken än du tror...

FHD har ju varit standard sedan urminnes tider och när man nu börjar på allvar gå mot 1440p / 4k tillsammans med PS5 / Xbox vafan den nu heter X så kommer minnesmängden garanterat att följa efter.
Jag hatar att säga att tillverkare har rätt, men jag litar nog mer på AMD som går hårt på högre minnesmängd i detta fallet än Nvidia...Det spelar ingen roll idag men om några år kan det göra en enorm skillnad.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, Xx80 kort borde inte kosta så här mkt. Nvidia borde ge bort de korten.

(am I doing it right?)

edit: Men om vi återgår till nån form av realistisk verklighet istället, utan fantasifoster, hade jag varit ok med om 4060Ti för dessa $449 varit en AD104-200 med 12, eller tom 10, GB GDDR6. Prestanda mellan 3070Ti och 3080.

4070 hade då varit en $599 AD104-350 (och 12GB GDDR6X) dvs endast ett fåtal kärnor avslagna (samma som 4080 Mobile) och i princip 4070Ti prestanda.

4070Ti hade inte behövt existera. Och 4080 hade startat på $899.

Magkänslan säger att Nvidia hade levt väl även då samtidigt som kunderna hade shoppat på rätt bra.

Jag Tror 899-999 för 4080 .döpt om 4070 ti till 4070 tagit 699 och döpt om 4070 till 4060 TI och tagit 499 hade räckt alla fattar det finns inflation . Dom hade då sålt mycket bättre .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

8GB VRAM är helt enkelt för lite, kortet kommer säkert ge okej prestanda kortsiktigt om man justerar ner inställningar, men långsiktigt kommer det inte vara nog.

Finns videos av ex. Hardware Unboxed som visar att 8 GB VRAM redan nu är en begränsande faktor. Om det var ett 'budget' kort för under 3000 kronor så *kanske* det kunde vara okej, men helt absurt för mer än så.

När jag så småningom uppgraderar från mitt 1070 (som jag nog gav ca 3000 kronor för) så vill jag ju ha mer VRAM än vad jag fick för 6 år sedan, jag vill inte ha samma. Lär bli AMD på nästa kort eftersom nvidia avsiktligt begränsar VRAM och således begränsar deras livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag Tror 899-999 för 4080 .döpt om 4070 ti till 4070 tagit 699 och döpt om 4070 till 4060 TI och tagit 499 hade räckt alla fattar det finns inflation . Dom hade då sålt mycket bättre .

Yes, det är ju nått liknande.

Tror inte alla fattar inflation samt de övriga kostnadsökningar industrin står i dock... Men ja, det hade nog varit tillräckligt för att korten skulle åka av hyllorna i tillräcklig takt.

Permalänk
Medlem

Fan ett Intel Arc770 16 Gb finns för 4,5 lax, och drivrutinerna blir bara bättre och bättre, börjar närma sej 3070/6700xt i prestanda. Kan bli en rejäl konkurrent i prisklassen....

https://www.proshop.se/Grafikkort/Intel-Arc-A770-Limited-16GB...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

NVIDIA ligger med DLSS och Ray Tracing 2 steg före AMD, men.... 1 steg bakom gällande VRAM på lägre kortklasser.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tror du är närmare huvudet på spiken än du tror...

FHD har ju varit standard sedan urminnes tider och när man nu börjar på allvar gå mot 1440p / 4k tillsammans med PS5 / Xbox vafan den nu heter X så kommer minnesmängden garanterat att följa efter.
Jag hatar att säga att tillverkare har rätt, men jag litar nog mer på AMD som går hårt på högre minnesmängd i detta fallet än Nvidia...Det spelar ingen roll idag men om några år kan det göra en enorm skillnad.

Är ju AMD som står för hårdvaran på konsolerna så man kan ju misstänka att de vet var utvecklingen är på väg. Nvidia är bara giriga och är villiga att avsiktligt begränsa prestandan på sina kort och skapa en artificiell segmentering där du måste gå upp i pris till dyrare grafikkort för att få tillräckligt med VRAM.

Redan nu så är 8 GB VRAM en begränsande faktor i vissa nya spel, Hardware Unboxed har en video där de jämför Radeon RX 6800 (16 GB) med GeForce RTX 3070 (8 GB) och där är det en klar fördel för 6800 med 16 GB VRAM.

Jag har sett argument som påstår att spelen borde vara bättre optimerade, så är kanske fallet, men det är inte verkligheten vi lever i. Utvecklarna kommer att släppa spel som behöver mer VRAM eftersom de i första hand är utvecklade för konsoler och således helt enkelt har tillgång till mer VRAM. Grafikkort till PC får helt enkelt anpassa sig därefter. Det hade inte varit en stor extra utgift för Nvidia per grafikkort att säkerställa att det får mer VRAM, särskilt inte utifrån priserna nvidia efterfrågar, men istället så artificiellt segmenterar Nvidia sina grafikkort. Kan AMD sälja grafikkort med mer VRAM till rimliga priser så hade Nvidia också kunnat göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ja, de gjorde ju bort sig totalt när de begärde 1199 USD för 4080. De trodde väl att mining-hysterin skulle fortsätta och prissatte efter vad de kunde sälja 3000-serien för när det var som värst. Att sälja ett x80-kort för 500 USD mer mellan två generationer är ju ett stort skämt. Resten av 4000-serien följer ju denna prisökning i en pristrappa, men är definitivt inte värda dessa priser (enligt mig i alla fall). Jag hoppas ingen köper något av 4000-seriens kort så kan man ju hoppas att de lärt sig något till 5000-serien och sänker priserna.

Mining blir snart aktuellt igen med de prisstegringar BTC etc kommer ha igen snart.

Det blir en kort intervall man kommer ha möjlighet att få GPU för rimliga priser före allt försvinner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

NVIDIA ligger med DLSS och Ray Tracing 2 steg före AMD, men.... 1 steg bakom gällande VRAM på lägre kortklasser.

Problemet är ju att du behöver tillräckligt med VRAM för att kunna utnyttja Ray Tracing, om jag inte missminner mig så finns det redan nu titlar där AMD presterar bättre i Ray Tracing pga. att Nvidia grafikkortet har för lite VRAM. Så även om Nvidia på pappret skulle ha bättre Ray Tracing så är det inte relevant på grafikkorten där de har begränsat mängden VRAM, dvs. AMD kommer att ha mer VRAM och således i praktiken göra att man får bättre Ray Tracing prestanda.

Permalänk
Medlem

Katastrof.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Fan ett Intel Arc770 16 Gb finns för 4,5 lax, och drivrutinerna blir bara bättre och bättre, börjar närma sej 3070/6700xt i prestanda. Kan bli en rejäl konkurrent i prisklassen....

https://www.proshop.se/Grafikkort/Intel-Arc-A770-Limited-16GB...

Det hade varit intressant att se fler tester på hur A770 presterar på ex. Linux, där är den svagare prestandan i DirectX 9 titlar mindre av ett problem för grafikkortet. Är prestandan där tillräckligt bra så kanske Intel erbjuder bäst värde. Funderar starkt på att byta till Linux permanent när väl Windows 10 når end of life.

Ser ju ut som att Intel har köpt tillverkningskapacitet av TSMC för iaf. två kommande grafikkorts generationer, så det verkar lovande för framtida support, fanns ju en del rykten ett tag om att Intel funderade på att lägga ner projektet avseende konsumenter, men tack och lov så verkar det inte vara fallet. Behövs ju mer konkurrens för att få ex. Nvidia att fixa bättre kort i low/mid-end segmentet.

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis köpa ett nytt mellanklass-kort senare under året, men alla dessa kort med 8GB gör riktigt ont att se.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Nvidia marknadsför sig starkt på sina "features", de främsta nu tycks vara DLSS2, DLSS3 (FG) och RT. Intressant nog ökar 2 av de 3 behovet av VRAM, främst RT men även FG kräver mer VRAM än när du inte använder dem. DLSS2 kan i viss mån minska behovet av VRAM något (rör sig oftast om några hundra MB), men inte i närheten av ökningen från DLSS3+RT i de flesta fall.
Ska bli riktigt intressant att se om 8GB ens räcker till för att aktivera RT+FG i många fall även om kortets prestanda i övrigt är tillräckligt. Tror helt ärligt att Nvidia internt har samma problem nu som de hade när de valde att inte släppa 3060 med 6GB VRAM och istället valde att ge kortet 12GB, men "fruktar" att de inte kommer att ge 4060/4060ti 16GB VRAM som korten förmodligen skulle behöva för att inte behöva köra "potatisinställningar" inom ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Nvidia marknadsför sig starkt på sina "features", de främsta nu tycks vara DLSS2, DLSS3 (FG) och RT. Intressant nog ökar 2 av de 3 behovet av VRAM, främst RT men även FG kräver mer VRAM än när du inte använder dem. DLSS2 kan i viss mån minska behovet av VRAM något (rör sig oftast om några hundra MB), men inte i närheten av ökningen från DLSS3+RT i de flesta fall.
Ska bli riktigt intressant att se om 8GB ens räcker till för att aktivera RT+FG i många fall även om kortets prestanda i övrigt är tillräckligt. Tror helt ärligt att Nvidia internt har samma problem nu som de hade när de valde att inte släppa 3060 med 6GB VRAM och istället valde att ge kortet 12GB, men "fruktar" att de inte kommer att ge 4060/4060ti 16GB VRAM som korten förmodligen skulle behöva för att inte behöva köra "potatisinställningar" inom ett par år.

Ska du lägga dubbel ram måste du göra en dubbelmacka moduler på båda sidor kostar nog mer än vad besparingen i Buss gav .på 3070 hade det dock funkat med 2GB moduler och för gemene man kostar 8 GB ca 30 dollar vid köp av 64 moduler .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, Xx80 kort borde inte kosta så här mkt. Nvidia borde ge bort de korten.

(am I doing it right?)

edit: Men om vi återgår till nån form av realistisk verklighet istället, utan fantasifoster, hade jag varit ok med om 4060Ti för dessa $449 varit en AD104-200 med 12, eller tom 10, GB GDDR6. Prestanda mellan 3070Ti och 3080.

4070 hade då varit en $599 AD104-350 (och 12GB GDDR6X) dvs endast ett fåtal kärnor avslagna (samma som 4080 Mobile) och i princip 4070Ti prestanda.

4070Ti hade inte behövt existera. Och 4080 hade startat på $899.

Det hade i sin tur gett att AMD hade satt 7900 XT (aka 7900 XTX) på $849 och 7800 XT (aka 7900 XT) på $699. Typ.

Magkänslan säger att Nvidia hade levt väl även då (nog tuffare för AMD) samtidigt som kunderna hade shoppat på rätt bra = det hade varit relativt fredligt i Graffe-land.

1080 var GP104 så det verkar logiskt. Det jag vill åt är att de dyraste korten på XX102-kislet inte borde kosta norr om 10 000 Kr, och att övrigt kisel borde vara skalat därefter prismässigt. För min del får de gärna göra hur många TI och Super-modeller de vill bara inte priserna sticker iväg.

Visst, visst AD102 är 29% större än GP102, och inflation, etc etc, så några tusenlappar mer får man väl räkna med för toppmodellen. Jag kan sträcka mig till kanske 15 000 Kr för 3090 TI när det nu kommer. Men det finns redan 3090 som kostar betydligt mer än så, trots att det inte ens är toppmodellen i serien, så saker har ju blivit helt galna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kan inte säga att jag skulle vara förvånad om det här stämmer. Nvidia verkar hålla hårt i trenden att köra varannan generation sedan Pascal.

Pascal = intressant
Turing = hoppa över
Ampere = Intressant
Lovelace = hoppa över
Blackwell = intressant??

Bra sammanfattning:
https://youtu.be/9neYEf8qoGM

Kommande prisjustering på g?
https://www.igorslab.de/en/will-thegeforce-rtx-4070-bald-chea...

Som de alltid har varit, ända sen Voodoo kortens tid, varannan gen är värd att köpa, oavsett vad för produkt inom pc

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Spelar inte så stor roll om det presterar som ett 3070 eller 3090 TI när det bara har 8 GB VRAM. Inom något år kommer det ändå ge 3 FPS när spelen kräver 16 GB.

Xx60 är 1080p kort. Kommer dröja ett tag innan det krävs 16gb för 1080 texturer

Permalänk
Medlem

Brun produkt...

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Xx60 är 1080p kort. Kommer dröja ett tag innan det krävs 16gb för 1080 texturer

Ett 1080 p kort för 6 k .... Sen det finns redan nu spel som kräver mer än 8 GB på 1080p och två av dom slaktar 10 GB korten på just 1080 p

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Någonstans sitter en ambitiös person på en bilföretag och tänkte... Man skulle kanske ändra hastighetsmätaren så att det står 100km/h när man bara kör 30. Då kan vi ju säga att vi har en bil som går i 500. Hum...

Det finns regler för att en hastighetsmätare inte får visa för lite.
Säg om du kör i 100km/h och hastighetsmätaren bara visar 90km/h.
Det är inte tillåtet.
Hastighetsmätare får visa för mycket, men inte med oändlig marginal.

Hastighetsmätare:
- påtaglig felvisning/endast miles-graderad
Bedömning 2

Bedömningsresultat
Om anmärkning riktas mot en eller flera brister på fordonet med
bedömning två (2) enligt kontrollprogrammet ska föreläggande enligt 6 kap.
17 § fordonsförordningen (2009:211) meddelas.

Det mesta om vad fordon behöver uppfylla kan du hitta i TSFS 2017:54

Det gäller alltså fordon på allmänväg i Sverige.
Det finns fordon som endast i begränsad omfattning får färdas på allmänväg. Exempelvis vissa Enduro motorcyklar. De är fråntagna vissa krav.
Är det tävlingsfordon som endast transporteras på släp/i trailrar och aldrig körs på allmän väg behöver de inte uppfylla transportstyrelsens föreskrifter.

Andra länder kan ha andra regler/lagar/föreskrifter.
Men generellt är det liknande bestämmelser inom EU.

Konsekvenserna av att krasha med en bil är allvarligare än att krasha ett grafikkort.
Därför har vi lagar/föreskrifter som reglerar trafik. Men inte grafikkort.
Ja samt även miljö med buller och utsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det finns regler för att en hastighetsmätare inte får visa för lite.
Säg om du kör i 100km/h och hastighetsmätaren bara visar 90km/h.
Det är inte tillåtet.
Hastighetsmätare får visa för mycket, men inte med oändlig marginal.

Hastighetsmätare:
- påtaglig felvisning/endast miles-graderad
Bedömning 2

Bedömningsresultat
Om anmärkning riktas mot en eller flera brister på fordonet med
bedömning två (2) enligt kontrollprogrammet ska föreläggande enligt 6 kap.
17 § fordonsförordningen (2009:211) meddelas.

Det mesta om vad fordon behöver uppfylla kan du hitta i TSFS 2017:54

Det gäller alltså fordon på allmänväg i Sverige.
Det finns fordon som endast i begränsad omfattning får färdas på allmänväg. Exempelvis vissa Enduro motorcyklar. De är fråntagna vissa krav.
Är det tävlingsfordon som endast transporteras på släp/i trailrar och aldrig körs på allmän väg behöver de inte uppfylla transportstyrelsens föreskrifter.

Andra länder kan ha andra regler/lagar/föreskrifter.
Men generellt är det liknande bestämmelser inom EU.

Konsekvenserna av att krasha med en bil är allvarligare än att krasha ett grafikkort.
Därför har vi lagar/föreskrifter som reglerar trafik. Men inte grafikkort.
Ja samt även miljö med buller och utsläpp.

Herregud snacka om ta saker till sin spets.
Det här med metaforer och analogier är inte din grej va?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

. Kan AMD sälja grafikkort med mer VRAM till rimliga priser så hade Nvidia också kunnat göra det.

Du menar som RX 7600, 8 GB GDDR6 och byggd på äldre TSMC N6 process?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar som RX 7600, 8 GB GDDR6 och byggd på äldre TSMC N6 process?

Vänta tills de lanserar det kortet så att vi får se priset. Kallar de det 7500 och prissätter det som 6500XT så blir det succé.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt men 4060 verkar ju ha sämre prestanda än 3060 Ti när det gäller Cuda kärnor!

4060 - (4 352 st)

3060 Ti - (4 864 st)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB