Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Betalar man Svensk moms inom EU?

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/vat/...

Permalänk
Moderator
Testpilot

För den som vill ha lite mer hjälp;

Exempel från verkligheten
Ibland betalar du högre moms
Katrin från Nederländerna beställde en bok från en stor nätbutik i Irland. När hon betalade och angav sin adress upptäckte hon att priset plötsligt hade gått upp. Det berodde på att företaget tog ut nederländsk moms på 9 % i stället för irländsk moms på 0 %.

I Nederländerna är tröskeln för att slippa ta ut nederländsk moms 100 000 euro. Det innebär att ett företag som under ett år säljer varor för mer än 100 000 euro till Nederländerna måste tillämpa den nederländska momssatsen. Nätbutiken där Katrin handlat levererar ofta till Nederländerna och måste därför ta ut nederländsk moms, även om varan skickas från Irland.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För den som vill ha lite mer hjälp;

Exempel från verkligheten
Ibland betalar du högre moms
Katrin från Nederländerna beställde en bok från en stor nätbutik i Irland. När hon betalade och angav sin adress upptäckte hon att priset plötsligt hade gått upp. Det berodde på att företaget tog ut nederländsk moms på 9 % i stället för irländsk moms på 0 %.

I Nederländerna är tröskeln för att slippa ta ut nederländsk moms 100 000 euro. Det innebär att ett företag som under ett år säljer varor för mer än 100 000 euro till Nederländerna måste tillämpa den nederländska momssatsen. Nätbutiken där Katrin handlat levererar ofta till Nederländerna och måste därför ta ut nederländsk moms, även om varan skickas från Irland.

Aj då. Så varan måste levereras till inom landet för större företag om man vill slippa skatten.
Men Mailbox.de borde vara i gråzonen eller lagligt då, eftersom att det levereras till min brevlåda som jag hyr av dem, innan det skickas vidare.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bozzeta:

Det går inte att spela dlc om man inte klarat spelet!

Tack för infon! Har inte klarat ut det ännu, så kan vänta med att köpa 😁

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tack för infon! Har inte klarat ut det ännu, så kan vänta med att köpa 😁

Hela grejen verkar idiotisk... man måste ha någon savefile.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

<Uppladdad bildlänk>
Hela grejen verkar idiotisk... man måste ha någon savefile.

Det låter helt logiskt för min del. Du kan fortsätta på din sparfil (eller starta en ny) och ha vissa delar av DLC:t tillgängligt direkt (nya skills t.ex.), men du kan inte göra själva DLC-storyn utan att klara main story, eftersom det är en direkt fortsättning?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det låter helt logiskt för min del. Du kan fortsätta på din sparfil (eller starta en ny) och ha vissa delar av DLC:t tillgängligt direkt (nya skills t.ex.), men du kan inte göra själva DLC-storyn utan att klara main story, eftersom det är en direkt fortsättning?

Logiskt kanske, men gissa om många blir glada när de inte har kvar savefile eller inte kan migrera ps4-save.

To enter the Burning Shores, you must complete the main quest (up to and including Singularity) in the PS5 version of Horizon Forbidden West. Following the main quest, the player will receive a call over Aloy’s Focus, beginning the DLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Logiskt kanske, men gissa om många blir glada när de inte har kvar savefile eller inte kan migrera ps4-save.
Att någon tredjepart måste gå ut med infon är ett bottenbetyg dessutom. Hur svårt är det att skriva ut infon på köpsidan.

Men frågan är hur man skulle integrera det i spelet annars, för att undvika att folk som inte spelat det förut råkar starta DLC-delen för tidigt? Visserligen skulle man väl kunna ha någon supertydlig varning att "hörrdu, du har inte klarat main story, är du säker på att du vill fortsätta och bli fetspoilad om du inte klarat den tidigare?". Ett annat alternativ är ju att ha en helt separat DLC som man börjar på från scratch, men det har ju andra nackdelar (det man gjort tidigare med sin karaktär spelar ingen roll).

Det är ett bra spel, så de som slarvat med sina saves kan väl spela det igen ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Men frågan är hur man skulle integrera det i spelet annars, för att undvika att folk som inte spelat det förut råkar starta DLC-delen för tidigt? Visserligen skulle man väl kunna ha någon supertydlig varning att "hörrdu, du har inte klarat main story, är du säker på att du vill fortsätta och bli fetspoilad om du inte klarat den tidigare?". Ett annat alternativ är ju att ha en helt separat DLC som man börjar på från scratch, men det har ju andra nackdelar (det man gjort tidigare med sin karaktär spelar ingen roll).

Det är ett bra spel, så de som slarvat med sina saves kan väl spela det igen ;).

TIllägg: du skrev om ditt inlägg lite, men Guerilla har själva gjort ett inlägg på Reddit som är postat innan IGN-filmen i alla fall, där det tydligt står angivet:

https://www.reddit.com/r/horizon/comments/12qm388/horizon_for...

*oj, detta skulle varit en redigering, men råkade bli ett citat till mig själv...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Har någon förslag på ethernet-kablar med extra tjock kontakt som fungerar bra i en PS5? Har problemet att PS5an tappar kontakten hela tiden. RMA är inte ett alternativ.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Har någon förslag på ethernet-kablar med extra tjock kontakt som fungerar bra i en PS5? Har problemet att PS5an tappar kontakten hela tiden. RMA är inte ett alternativ.

Nej, men du kan prova att stoppa in en liten bit kontorspapper i kontakten för att kila fast den bättre?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Har någon förslag på ethernet-kablar med extra tjock kontakt som fungerar bra i en PS5? Har problemet att PS5an tappar kontakten hela tiden. RMA är inte ett alternativ.

Vad menar du? Kontakten är en standardkontakt måste vara samma storlek annars passar den inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Har någon förslag på ethernet-kablar med extra tjock kontakt som fungerar bra i en PS5? Har problemet att PS5an tappar kontakten hela tiden. RMA är inte ett alternativ.

eltejpa ett varv runt kontakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du? Kontakten är en standardkontakt måste vara samma storlek annars passar den inte.

Det är ett välkänt fel att många PS5or från de första åren har problem med att trådade uppkopplingar fungerar dåligt. Användaren möts av en konstant loop av "cable disconnected, cable connected". Detta kommer av att Sony har använt en leverantör av kontakter som inte haft koll på sina toleranser. På olika forum har folk råd på kablar som de säger fungerat bättre då kabelns kontakt varit något tjockare då leverantören vill att kontakten ska sitta tight.

Jag har inte brytt mig tidigare och kört trådlöst. Håller dock på att styra upp nätverket hemma och skulle vilja gå över till trådat.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det är ett välkänt fel att många PS5or från de första åren har problem med att trådade uppkopplingar fungerar dåligt. Användaren möts av en konstant loop av "cable disconnected, cable connected". Detta kommer av att Sony har använt en leverantör av kontakter som inte haft koll på sina toleranser. På olika forum har folk råd på kablar som de säger fungerat bättre då kabelns kontakt varit något tjockare då leverantören vill att kontakten ska sitta tight.

Jag har inte brytt mig tidigare och kört trådlöst. Håller dock på att styra upp nätverket hemma och skulle vilja gå över till trådat.

Det kände jag inte till, så tack för rättningen!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kände jag inte till, så tack för rättningen!

Kan vara bra att känna till om du ha en gammal maskin eller om du köper begagnat. Mitt intryck är att det här ordnat upp sig i senare revisioner.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Lirat ett par timmar av DLCn, ser bättre ut än innan fick jag för mig när de kom till cutscenes (karaktärerna såg i vissa videos så bra ut att världen nästan kändes som en greenscreen), intressant fortsättning so far, hamnade dock i en fight där jag skulle "kill all the enemies", letade runt 10-15 min och slog även ut min overrideade men kunde inte avancera, så antagligen softlock så fick gå tillbaka till tidigare sparfil, men lyckades inte på 2 första försöken så fick bli en paus.

Gillar att bland det första du får tillgång till är något som reducerar eventuell grind du behöver göra i basspelet om du inte redan fixat allt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Men frågan är hur man skulle integrera det i spelet annars, för att undvika att folk som inte spelat det förut råkar starta DLC-delen för tidigt? Visserligen skulle man väl kunna ha någon supertydlig varning att "hörrdu, du har inte klarat main story, är du säker på att du vill fortsätta och bli fetspoilad om du inte klarat den tidigare?". Ett annat alternativ är ju att ha en helt separat DLC som man börjar på från scratch, men det har ju andra nackdelar (det man gjort tidigare med sin karaktär spelar ingen roll).

Det är ett bra spel, så de som slarvat med sina saves kan väl spela det igen ;).

Ja, jag har börjat att spela Burning Shores och jag vet inte hur man skulle kunna ha löst det på nåt annat sätt. Det är ju en direkt fortsättning på grundspelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag har börjat att spela Burning Shores och jag vet inte hur man skulle kunna ha löst det på nåt annat sätt. Det är ju en direkt fortsättning på grundspelet.

Intressant val ändå, kan inte påminna mig om att jag stött på det förut? "Vanligt" förfarande för DLC i RPG är väl annars att det är ett nytt område med hyfsat hög level på fiender så att det kommer mot mitten eller slutet av spelet. Efter main story måste vara ovanligt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag har börjat att spela Burning Shores och jag vet inte hur man skulle kunna ha löst det på nåt annat sätt. Det är ju en direkt fortsättning på grundspelet.

Skrivet av boogey:

Intressant val ändå, kan inte påminna mig om att jag stött på det förut? "Vanligt" förfarande för DLC i RPG är väl annars att det är ett nytt område med hyfsat hög level på fiender så att det kommer mot mitten eller slutet av spelet. Efter main story måste vara ovanligt.

Ser inget fel alls i att ett DLC utspelar sig efter huvudspelet. Låter ju snarare ganska rimligt.

Enda man kanske borde ha gjort för att underlätta för användaren är att inte kräva en sparfil för att spela DLC, att kunna starta denna utan sparfil och köra vidare på någon standard sparfil som följer med för dom som kommer ifrån Ps4 eller raderat sparfilen eller vad nu anledningen att man inte har den kvar är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Intressant val ändå, kan inte påminna mig om att jag stött på det förut? "Vanligt" förfarande för DLC i RPG är väl annars att det är ett nytt område med hyfsat hög level på fiender så att det kommer mot mitten eller slutet av spelet. Efter main story måste vara ovanligt.

Ja, fast nu så har det ju mer med storyn att göra än nåt annat. Hur skulle man annars undvika att folk blev spoilade för att dom började spela DLC grejerna innan dom var klara med storyn i grundspelet? Jag tror det hade blivit en hel del gnäll om folk hade blivit spoilade också.

Skrivet av Squallie:

Ser inget fel alls i att ett DLC utspelar sig efter huvudspelet. Låter ju snarare ganska rimligt.

Enda man kanske borde ha gjort för att underlätta för användaren är att inte kräva en sparfil för att spela DLC, att kunna starta denna utan sparfil och köra vidare på någon standard sparfil som följer med för dom som kommer ifrån Ps4 eller raderat sparfilen eller vad nu anledningen att man inte har den kvar är.

Det hade varit en rimlig lösning faktiskt. Kanske med ett litet varningsmeddelande innan man startar upp det om att det är rekommenderat att ha spelat igenom grundspelet först (om man inte redan har gjort det) för att hänga med i storyn och slippa spoilers. Men samtidigt, om man får en generisk build att starta med för att man inte har en sparfil så kanske inte det är optimalt heller, men vissa kanske skulle tycka att det var okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, fast nu så har det ju mer med storyn att göra än nåt annat. Hur skulle man annars undvika att folk blev spoilade för att dom började spela DLC grejerna innan dom var klara med storyn i grundspelet? Jag tror det hade blivit en hel del gnäll om folk hade blivit spoilade också.
Det hade varit en rimlig lösning faktiskt. Kanske med ett litet varningsmeddelande innan man startar upp det om att det är rekommenderat att ha spelat igenom grundspelet först (om man inte redan har gjort det) för att hänga med i storyn och slippa spoilers. Men samtidigt, om man får en generisk build att starta med för att man inte har en sparfil så kanske inte det är optimalt heller, men vissa kanske skulle tycka att det var okej.

Ja, det med en "standardsparfil" hade ju kunnat vara en idé.

Frozen Wilds-expansionen till originalspelet var ju ett område med level-req, men det var inte heller en fortsättning på storyn utan mer ett sidospår. I Forbidden West så får man ju även ett "kritiskt transportmedel" sent i storyn som krävs för expansionen, så oavsett måste man ha klarat långt i storyn för att göra det.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ser inget fel alls i att ett DLC utspelar sig efter huvudspelet. Låter ju snarare ganska rimligt.

Enda man kanske borde ha gjort för att underlätta för användaren är att inte kräva en sparfil för att spela DLC, att kunna starta denna utan sparfil och köra vidare på någon standard sparfil som följer med för dom som kommer ifrån Ps4 eller raderat sparfilen eller vad nu anledningen att man inte har den kvar är.

Skrivet av Libra-75:

Ja, fast nu så har det ju mer med storyn att göra än nåt annat. Hur skulle man annars undvika att folk blev spoilade för att dom började spela DLC grejerna innan dom var klara med storyn i grundspelet? Jag tror det hade blivit en hel del gnäll om folk hade blivit spoilade också.

Nej jag ser inte heller något fel i det hela, har klarat spelet och har sparfil kvar, så inget problem för mig.

Reagerade mest på att jag inte kan komma på något exempel på DLC som haft kravet att man ska vara klar eller byggt direkt på slutet av ett spel?

Alla exempel jag kommer på faller in i tre kategorier:

  • Content i form av föremål, features, gameplay modes m.m som egentligen täcker in hela spelet

  • Sidospår med nytt område och/eller ny storyline, ofta krav på att man kommit ganska långt

  • Helt fristående story

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nej jag ser inte heller något fel i det hela, har klarat spelet och har sparfil kvar, så inget problem för mig.

Principiellt borde man inte få sälja något som inte går att använda.
Det här vore egentligen något för EU att kommentera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Principiellt borde man inte få sälja något som inte går att använda.
Det här vore egentligen något för EU att kommentera.

Då hade ju ingen DLC fått säljas utan att ÅF måste verifiera att man äger grundspelet först?

Ska de behöva verifiera att du köper spelet till en konsol du äger också? Ifall du köper ett PS5-spel till din Xbox.

Lite får man väl läsa på om det man köper.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Lite får man väl läsa på om det man köper.

Terms and service listar inte att några speciella villkor ska vara uppfyllda.
De listas däremot efter man köpt produkten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Terms and service listar inte att några speciella villkor ska vara uppfyllda.
De listas däremot efter man köpt produkten.

"To enter the Burning Shores, you must complete the main quest (up to and including Singularity) in the PS5 version of Horizon Forbidden West. Following the main quest, the player will receive a call over Aloy’s Focus, beginning the DLC."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Larvigaste kritiken jag hört på länge.

Permalänk
Medlem

Kommer till PS+ Extra 16:e maj.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Kingston FURY Renegade - förtydligande kring heatsink

Skrivet av Izak80:

Funderar på att köpa en "Kingston FURY Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2" (se länken nedan). Vad jag förstår så kommer den med ett kylelement redan monterat eller har jag förstått fel, någon som kan bekräfta?

https://www.amazon.se/gp/product/B09K3NNGDS?ref=em_1p_1_ti&re...

Jag kör Fury Renegade 1TB i mitt PS5 med en Be Quiet! MC1 som heatsink (samma modell som Mono tipsade om ovan).

SSDn har ett lager av grafene ovanpå, vilket av återförsäljare slarvigt benämns och specas som heatsink. Det är ett material som funkar bra för att avalstra värme, men för att använda denna SSD i ditt PS5 räcker det inte och du behöver köra en riktig heatsink till (mer eller mindre ett krav från Sonys sida för att täcka garantin).

Installationen är enkel och går snabbt, även om man är osäker eller ovan (finns fullt med bra detaljerade filmer på Youtube).

Hoppas att det hjälpte!