Permalänk
Medlem

PCIE för front USB-C

Korkad som jag var när jag köpte mitt NZXT H7 Elite så ville jag ha USB-C med fast-charge och liknande, men kollade inte om mitt moderkort hade någon intern header. Tydligen så saknar ASUS B550 Strix Gaming WIFI II an sådan så nu kollar jag efter något rimligt kort att plugga i för att få igång USB-C på fronten.

Det hela verkar vara en jungel och de flesta jag hittar verkar väldigt begränsade eller svindyra (nästan lika dyra som moderkortet). Kan någon hjälpa en nu korkad stackare att hitta en relativt billig lösning som helst har fast-charge och liknande?

Permalänk

min gissning är att de är dyra just pga att de behöver konvertera spänningen från nätagget till något lämpligt i PD standarden vilket resulterar i att det behövs extra elektronik på kretskortet.

men ett generic kontrollerkort med usb c intern port utan pb är inte så farligt dyra typ från 700:- och uppåt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej.
Har inte dit moderkort usb c på baksidan där du kan använda den fullt ut. Så jag hade köpt de billigast PCIe för ca 200kr bara så att man får en fungerande usb c i fronten. Och tagit risken att den inte levererar fullt enligt standard.

Mvh Thomas

Typ denna.
BEYIMEI PCIE USB 3.2 GEN1 Type-E Expansions Kort, PCI Express 1X till 20-stifts frontpanel Typ C Kontakt (A-KEY), 5 Gbps PCIE USB-kontroll adapter med ASM1042A-chip för Windows XP/11/10/8/7 LINUX https://www.amazon.se/dp/B09YL8XG5D?ref_=cm_sw_r_apan_dp_9GPD...

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Har inte dit moderkort usb c på baksidan där du kan använda den fullt ut. Så jag hade köpt de billigast PCIe för ca 200kr bara så att man får en fungerande usb c i fronten. Och tagit risken att den inte levererar fullt enligt standard.

Mvh Thomas

Typ denna.
BEYIMEI PCIE USB 3.2 GEN1 Type-E Expansions Kort, PCI Express 1X till 20-stifts frontpanel Typ C Kontakt (A-KEY), 5 Gbps PCIE USB-kontroll adapter med ASM1042A-chip för Windows XP/11/10/8/7 LINUX https://www.amazon.se/dp/B09YL8XG5D?ref_=cm_sw_r_apan_dp_9GPD...

Jo, det hade bara varit praktiskt att ha ett så lättillgängligt för tillfälliga saker. Men visst är det lite mer av en villhöver än ett faktiskt behov.